מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותטיפול בתאי גזע לטרשת נפוצה: ממצאים חדשים

טיפול בתאי גזע לטרשת נפוצה: ממצאים חדשים

מחקר חדש שבחן השתלת תאי גזע לאחר טיפולים אגרסיביים לדיכוי המערכת החיסונית, העלה תוצאות מבטיחות לצד תופעות לוואי מדאיגות ביותר


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מינון גבוה של כימותרפיה וחומרים נוספים לדיכוי המערכת החיסונית ולאחריהם השתלת תאי גזע של המטופל עצמו הובילו להפוגה ממחלת טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית בקרב רוב הנבדקים. אלה ממצאיו של ניסוי קליני שלב 2 הנקרא HALT-MS.

 

המחקר נערך בקרב 24 אנשים בגילים 18-60 עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית פעילה ביותר, שחיים עם המחלה פחות מ-15 שנים (בממוצע 4.9 שנות מחלה), עם פגיעה נוירולוגית משמעותית (EDSS 3-5.5), שחוו לפחות שני התקפי טרשת נפוצה במהלך 18 החודשים שקדמו למחקר, בעודם מטופלים בתרופות לטרשת נפוצה.

 

החוקרים ממכון קולורדו לסרטן הדם בדנוור ומוסדות נוספים, בחנו את הבטיחות והיעילות של השתלת תאי גזע המטופויאטיים, להם פוטנציאל להפוך לתא דם מכל סוג - לרבות תאים של מערכת החיסון. תאי הגזע נאספים מהדם ולאחר הרס מוחלט של מערכת החיסון באמצעות טיפול אגרסיבי הם מוזרקים חזרה למטופלים, כדי שאלה יבנו מחדש את המערכת החיסונית, ללא "הזיכרון" של המערכת החיסונית הקודמת שתקפה את מערכת העצבים.

 

ההליך שבוצע במסגרת המחקר - המכונה HDIT/HCT - מורכב ומסוכן. טרום ההשתלה מטופלים הנבדקים בחומר הנקרא G-CSF וסטרואידים כדי להכין את תאי הגזע המטופואטיים (תאי CD34) לשאיבה. לאחר מכן מקבלים המטופלים בעירוי סדרת חומרים במינון גבוה במטרה לדכא את המערכת החיסונית. סדרת החומרים, הכוללת גם כימותרפיה במינון גבוה, נקראת BEAM plus antithymocyte globulin והיא מתחילה 6 ימים לפני ההשתלה. לאחר דיכוי המערכת החיסונית, מתבצעת ההשתלה ומוחדרים חזרה תאי הגזע. לאחר 5 ימים מקבל המטופל שוב G-CSF עד שישנם סימנים לשיקום המערכת החיסונית. לאחר שבוע מההשתלה מתחיל המטופל לקבל סטרואידים למשך מספר שבועות כדי למנוע סיבוכים.

 

יעילות מרשימה

 

אחרי השתלת תאי הגזע הנבדקים לא קיבלו טיפולים נוספים לטרשת נפוצה והיו במעקב הדוק במשך 5 שנים. החוקרים בחנו את יעילות הטיפול תחת מדד מחמיר הנקרא EFS – event-free survival, כלומר ללא כל סימן להתקדמות המחלה: ללא החמרה ברמת הנכות, ללא נגעים חדשים בהדמיית ה-MRI וללא התקפים או תסמינים של מחלת הטרשת הנפוצה. כאשר נותחו התוצאות לאחר 3 שנים מסיום השתלת תאי הגזע, 78.4% מהמטופלים נמצאו כמתאימים לקריטריון ה-EFS, כלומר ללא פעילות של המחלה. 

 

לפי הנתונים החדשים שפורסמו בכתב העת Neurology, בסיום 5 שנות המעקב עמדו בקריטריון 69.2%, מהמטופלים, כש-7 מטופלים מתוך ה-24 שעברו את ההליך הראו סימנים להתקדמות המחלה: שני מטופלים חוו החמרה ברמת הנכות, 3 חוו התקף טרשת נפוצה ו-2 נוספים נמצאו עם נגעים חדשים. גם בקרב נבדקים שלא עמדו בקריטריון ה-EFS, תדירות ההתקפים לאחר הטיפול הייתה נמוכה באופן משמעותי מהתדירות טרום הטיפול בתאי הגזע.

 

כאשר החוקרים בחנו מדדים ספציפיים להתקדמות המחלה, נמצא כי ל-91% מהמטופלים לא הייתה החמרה ברמת הנכות ו-87% מהמטופלים היו ללא התקפים. בקרב רוב הנבדקים שסיימו את תקופת המעקב במחקר נראה שיפור ברמת הנכות - הפחתה של 0.5 נקודות (מדד החציון) מציון ה-EDSS.

 

ניסיונות התאבדות

 

במהלך המחקר זוהו תופעות לוואי רבות - 399 תופעות לוואי, 66 מתוכן הוגדרו כמסוכנות. שני נבדקים ניסו להתאבד במהלך הניסוי, נבדק אחד סבל מתסחיף ריאתי ונבדק נוסף מאי ספיקה נשימתית. רבים סבלו מזיהומים.

 

שלושה מתוך 24 משתתפי המחקר מתו לאחר ההשתלה (14%). סיבת המוות של הנפטר הראשון תוארה כסיבוכים של מחלת הטרשת הנפוצה והוא מת שנתיים לאחר ההשתלה. נבדק נוסף נפטר שלוש שנים לאחר ההשתלה מנזק לרקמת המוח בעקבות פגיעה באספקת החמצן. הנבדק האחרון נפטר 4 שנים לאחר ההשתלה מדום לב. עם זאת, לדברי החוקרים מקרי המוות הללו לא קשורים באופן ישיר לטיפול בתאי הגזע, והם מעריכים את הסיכון לתמותה בעקבות השתלת תאי גזע ב-1-2%. 

 

כעת החוקרים מתכננים מחקר המשך בו ישתתפו 100 נבדקים, אשר יעמוד בתנאים של מחקר קליני מבוקר, לרבות קבוצת ביקורת שלא תקבל את הטיפול. 

 

טיפול ניסיוני

 

תאי הגזע הם תאים "ראשוניים" היכולים להתמיין (להפוך) לכל תא בגוף האדם. בעולם מבוצעים כיום עשרות ניסויים נוספים שבוחנים שימוש בתאי גזע כטיפול לטרשת נפוצה - לוויסות המערכת החיסונית ובכך מניעת הפגיעה של המערכת החיסונית במערכת העצבים המרכזית ו/או שיקום ובנייה מחדש של מעטפת המיאלין המגנה על סיבי העצב ואף שיקום תאי העצב שנפגעו. המחקרים בוחנים סוגים שונים של תאי גזע, בפרוטוקולים טיפוליים שונים של אופן מתן, גודל מנה ואופן נטילה. 

 

מחקר שנערך בקנדה, וממצאיו פורסמו בשנה שעברה בכתב העת היוקרתי The Lancet, הראה כי טיפול הכרוך בהרס המערכת החיסונית ואתחולה מחדש באמצעות תאי גזע ממח העצם, עשוי לעצור את מחלת הטרשת הנפוצה לטווח ארוך. המחקר בחן בטיחות ויעילות של השתלת תאי גזע המטופויאטיים לנבדקים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית הסובלים ממחלה פעילה במיוחד. הטיפול נמצא יעיל מאוד אך גם מסוכן מאוד בשל הכימותרפיה האגרסיבית הנדרשת. ב-23 מתוך 24 נבדקים שקיבלו את הטיפול הייתה עצירה מוחלטת של התקפים והופעה של נגעים חדשים במוח לתקופה ארוכה. 8 מתוך 24 המטופלים אף חוו שיפור משמעותי בנכות שבע וחצי שנים לאחר הטיפול. עם זאת, משתתף אחד נפטר בגלל סיבוכים הקשורים לטיפול. מטופל אחר הובהל לטיפול נמרץ בשל סיבוכים בכבד וניצל. מהלך הטיפול שונה לאורך המחקר כדי להפחית מרעילותו ועדיין, כל המטופלים פיתחו מחלות חום חמורות אשר לרוב היו קשורות לזיהומים מהם סבלו.

 

מחקר קליני בתאי גזע, שנערך גם בישראל - במעבדתו של פרופ' דימיטריוס קרוסיס בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים, עושה שימוש בתאי גזע מזנכימליים - תאי גזע בוגרים שנאספים ממח העצם של המטופל. תאים אלה עשויים להפוך לתאי עצם, תאי שומן ותאי סחוס ובסביבות מסוימות הוכח כי הם הופכים גם לנוירונים - תאי מערכת העצבים, ומשקמים רקמות מוח פגועות. בניגוד להשתלת תאי גזע המטופויאטיים, בטיפול זה אין צורך בהרס מקדים של המערכת החיסונית. שיקום תאים במערכת העצבים שנפגעו על רקע טרשת נפוצה באמצעות תאי גזע מזנכימליים עשוי, כך מקווים החוקרים, להוביל לשיפור בכלל תסמיני המחלה, לרבות בתפקודים מוטוריים וקוגניטיביים כמו הליכה וזיכרון. בהדסה מספרים כי נבדקים שנכללו בשלבים מוקדמים של המחקר הצליחו להשתפר במצב המוטורי ברמה שבאה לידי ביטוי ביכולת לקום מכיסא גלגלים ולשוב להליכה. תוצאות המחקר צפויות להתפרסם השנה.

 

נכון לנבא שבעתיד הטיפול בתאי גזע ייתן מענה ויצליח לעצור את התקדמות מחלת הטרשת הנפוצה, אולי אפילו להוביל לשיקום יכולות שכבר נפגעו. אך נכון להיום זהו טיפול ניסיוני ויש לפעול לצמצום תופעות הלוואי וסכנותיו לפני שיוצע לציבור המטופלים מחוץ למסגרת מחקרית.

 

כיום ניתן לעבור טיפול בתאי גזע לטרשת נפוצה רק תחת ניסוי קליני במוסד אקדמי/רפואי המוסמך לכך. ישנם ברחבי העולם מקומות מפוקפקים המציעים טיפול בתאי גזע תמורת תשלום – מקומות אלו פועלים בניגוד לאתיקה הרפואית, הם מסוכנים ואין מאחורי הבטחותיהם שום ביסוס מדעי.

 

 

Neurology® 2017;88:1–11
 

ערן-ברקוביץ
27/02/17 13:58

מסכים עם ההערה שלך. המחקרים מראים שלאחר "הגיהנום" הרוב יזכו לשקט, בינתיים יש עדויות על לפחות 5 שנים. בקרוב נצא ב"כמוני" עם סקירה נרחבת והסברים לגבי כל הטיפולים בתאי הגזע. ומדגיש שלעת עתה אילו טיפוליים ניסיוניים בלבד.

pfs1
27/02/17 13:48

אני חושבת על הגיהנום שהחולים האלה יצטרכו לעבור - בנוסף לגיהנום של המחלה עצמה - ונחרדת.

אין המחקר מדבר על פוריות וצאצאים. אך באופן כללי - כל טיפול במינון גבוה של כימותרפיה פוגע בפוריות ולכן לגבי נשים בגיל הפוריות שרוצות ללדת, מומלץ לבצע שאיבת ביציות טרום הטיפול. כמובן שישנה השפעה דומה גם על גברים וניתן להקפיא זרע.
יש לציין שכאשר נכנסים לעומק בנושא זה, כך יהיה באופן אינדיבדואלי לגבי כל המטופלים במידה ויומלץ להם על תהליך כזה בעתיד: ניתן לשער את מידת הפגיעה בפוריות בהתאם למצב הגופני ומידת הכימותרפיה הנדרשת. ישנם טיפולים תרופתיים שיכולים להגן על השחלות והביציות, ניתן לעשות שאיבה, ניתן לבצע הפריה טרום הטיפולים ובעתיד מדברים גם על השתלת שחלה.
אני מאמין שבעוד כמה שנים שהטיפול בתאי גזע והטיפול הכימותרפי המקדים לו יהיו מבוססים ויקבלו אישור רשמי, תהיה התייחסות ופרוטוקול מסודר לגבי כל תחום הפוריות.

pfs1
26/02/17 18:27

מה ההשפעה של הטיפול על פוריות המטופלים - ואם הפוריות אכן נשמרת - מה ההשפעה - או ההשפעה המשוערת - על הצאצאים?