מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותכתיבה הבעתית יכולה להרגיע מעי רגיז

כתיבה הבעתית יכולה להרגיע מעי רגיז

סובלים מתסמונת המעי הרגיז? פתחו בלוג. מחקר חדש מראה כי כתיבה הבעתית יכולה להרגיע את התסמינים


לאחר שלושה חודשים הנבדקים דיווחו על שיפור באיכות חייהם (צילום: אתר panthermedia)
לאחר שלושה חודשים הנבדקים דיווחו על שיפור באיכות חייהם (צילום: אתר panthermedia)

 

אם תקלידו על המחשב או תשרבטו על ניר את המחשבות והרגשות העמוקים ביותר שלכם, תוכלו אולי תוכלו לשפר את תסמיני המעי הרגיז. כך עולה ממחקר חדש.

 

סימפטומים של מה שנקרא מעי רגיז יכולים לכלול כאבי בטן, שלשול, נפיחות ועצירות. מחקרים הוכיחו כי בקרב הסובלים ממעי הרגיז, לקשר בין המוח ומערכת העצבים הקשורה למערכת העיכול תפקיד משמעותי בתסמונת. לכן, אסטרטגיות שונות של טיפול פסיכולוגי בסובלים מהתסמונת נהיות פופולאריות יותר ויותר.

 

המחקר הנוכחי הוא הראשון שבדק את ההשפעה של "כתיבה הבעתית" על אנשים עם תסמונת המעי הרגיז. הממצאים ראשוניים, אבל הם תומכים במחקרים קודמים שהראו כי כתיבה מסוג זה, בה מעודדים את המשתתפים לשחרר הכל ולהגיע לבסיס רגשותיהם, יכולה לעזור לסובלים מדיכאון, כאב כרוני, יתר לחץ דם ועוד.

 

המחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology נערך על 103 מתנדבים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז. הם התבקשו למלא שאלון על מצבם הרפואי והנפשי ובנוסף לכתוב ברשת האינטרנט במשך 30 דקות, ארבעה ימים ברציפות, על מחשבותיהם ורגשותיהם העמוקים לגבי המחלה ואיך שהם תופסים את השפעותיה .

 

82 הנבדקים שהשלימו את משימת הכתיבה דיווחו על שיפור בחומרת התסמינים. אותם מתנדבים דיווחו גם על שליטה טובה יותר במחשבות ועל שיפור בהתמודדות עם המחלה לאחר חודש ושלושה חודשים מתחילת הכתיבה. לאחר שלושה חודשים הנבדקים דיווחו גם כי חל שיפור באיכות חייהם, אם כי לא באופן משמעותי.

 

אבל, יש לקחת בחשבון כי המחקר קטן וגם אופן ביצועו עשוי להפוך את התוצאות למרשימות יותר ממה שהן באמת. כדי לגייס נבדקים למחקר, החוקרים פרסמו באתרי אינטרנט הקשורים לתסמונת המעי הרגיז מידע לגבי המחקר, וגייסו רק נבדקים שהשלימו את משימת הכתבה במשך ארבעה ימים לפי בקשת החוקרים. אלה שביקשו להתנדב למחקר אך לא השלימו את דרישות הכתיבה, שימשו כקבוצת ביקורת. הנבדקים שהיו בקבוצת הכתיבה ההבעתית אומנם היו במצב טוב יותר וציינו כי הם בעלי שליטה טובה יותר בתסמיניהם בהשוואה לאלו שהשתייכו לקבוצת הביקורת, אך יתכן כי מדובר בקבוצה בעלת מוטיבציה גבוהה יותר מלכתחילה, או בנבדקים שהאמינו יותר בכוחה המרפא של הכתיבה.

 

החוקרים אומרים כי היות וטיפול פסיכולוגי דורש זמן רב יותר והוצאות כספיות, כתיבה הבעתית באמצעות האינטרנט מציעה לחולי IBS עזרה עצמית. יחד עם זאת, דרושים מחקרים נוספים כדי להוכיח את יעילות הטיפול.

 

Am J Gastroenterol advance online publication 15 June 2010; doi: 10.1038/ajg.2010.246

 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה