מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותלמה נשים סובלות יותר ממחלות אוטואימוניות?

למה נשים סובלות יותר ממחלות אוטואימוניות?

תאים חדשים שזוהו במערכת החיסון מסבירים את התפתחותן של מחלות אוטואימיוניות ואת שכיחותן הרבה בנשים


התאים מתרבים עם השנים בקרב עכברים ממין נקבה, אך נשארים ברמות קבועות בזכרים (צילום: Shutterstock)
התאים מתרבים עם השנים בקרב עכברים ממין נקבה, אך נשארים ברמות קבועות בזכרים (צילום: Shutterstock)

 

מחקר שנערך בבית החולים National Jewish Health גילה סוג מסוים של תאים המעודדים מחלות אוטואימוניות. כמות התאים שונה בין גברים לנשים ולכן הממצאים מרמזים מדוע מחלות כמו טרשת נפוצה, זאבת ודלקת מפרקים שגרונית פוגעות יותר בנשים בהשוואה לגברים.

 

מחלות אוטואימוניות מתרחשות כאשר המערכת החיסונית של הגוף מתחילה לתקוף את רקמות הגוף עצמו במקום מזיקים חיצוניים. כמה מן המחלות האוטואימוניות, בינהן טרשת נפוצה, זאבת ודלקת מפרקים שגרונית, פוגעות בנשים בשכיחות הגבוהה יותר בין פי 2 עד פי 10 בהשוואה לגברים. על אף שידוע שהורמוני המין מעורבים בהבדלים הללו, לא כל ההבדל משויך להורמונים וידוע כי יש עוד גורמים שמסבירים את שכיחות המחלות האוטואימוניות בגברים ונשים.


התאים שאותרו במחקר הנוכחי שייכים לקבוצת תאי ה- B במערכת החיסונית, אשר יוצרים נוגדנים עצמיים, כאלו שנקשרים ותוקפים את רקמות הגוף עצמו. במחקר שפורסם בכתב העת המדעי Blood, דווח שנמצאו רמות גבוהות של תאים אלו בקרב עכברים מסוג נקבה עם נטייה למחלות אוטואימוניות וגם בקרב בני אדם עם מחלות אוטואימוניות.

 

החוקרים כבר הגישו בקשה לרישום פטנט לשיטת טיפול במחלות אוטואימוניות שתתמקד בתאים אלו. "אנחנו מאמינים שהתאים יוכלו לעזור לנו באבחון וטיפול של מחלות אוטואימוניות, באמצעותם נוכל גם להבין את ההתפתחות והמכניזם מאחורי מחלות אלו" אמרה פרופ' פליפה מאראק, החוקרת הראשית.

 

התאים הללו מתרבים עם השנים בקרב עכברים ממין נקבה, אך נשארים ברמות קבועות כשעכברים ממין זכר מתבגרים. לכן קראו החוקרים לתאים תאי (ABC (Age-associated B Cells.

 

החוקרים גם מצאו רמות גבוהות של תאי ABC בעכברים צעירים ומבוגרים עם נטייה למחלות אוטואימוניות. הם הצליחו לזהות עלייה ברמות ה- ABC עוד לפני שהתפתחה המחלה ועוד לפני שהופיעו הנוגדנים כנגד הגוף, כך שהחוקרים מאמינים שממצאים אלו יוכלו לתרום לזיהוי מוקדם של מחלות אוטואימוניות.

 

עוד מצאו החוקרים תאים דומים בדמם של מטופלים עם מחלות אוטואימוניות. בקרב אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית הצליחו החוקרים להראות כי רמות תאים אלו עולה עם הגיל.


תאי ה- ABC בעכברים ייצרו נוגדנים כנגד כרומטין - השילוב שבין חלבונים ל- DNA המביא לייצור הכרומוזומים בגרעין התא. כאשר יורדות רמות תאי ה- ABC בעכברים, הנוגדנים המזיקים יורדים, ממצא המצביע על טיפול פוטנציאלי למחלות אוטואימוניות.


החוקרים מצאו גם שהתאים הללו מופעלים על-ידי כרומוזום X שמופיע פעמיים בנשים (XX) ופעם אחת בגברים (XY). למרות שאצל נשים כרומוזום X אחד בדרך-כלל שקט, אין הדבר תמיד נכון. "לא רק שהתאים הללו מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים, ההפעלה שלהם תלויה בגן שלנשים יש שני עותקים ממנו בהשוואה לעותק בודד אצל גברים", אומר ד"ר אנטולי רובטסוב "קשר זה עוזר לנו להבין מדוע נשים סובלות ממחלות אוטואימוניות בשכיחות גבוהה יותר בהשוואה לגברים".

 

 

Blood August 4, 2011 vol. 118 no. 5 1305-1315