מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן המעי הגס

מנהלי קהילה

פרופ' הוברט אילה
פרופ' הוברט אילה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול ,מכון שרת ,בית חולים הדסה עין כרם. מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ויושבת ראש הקבוצה הישראלית לגדולי מערכת העיכול תחת האיגוד האונקולוגי.
ד
ד"ר רוית גבע
אונקולוגית מומחית בגידולים ממאירים במערכת העיכול מבית חולים איכילוב.
דניאל זכריה
דניאל זכריה
דיאטנית קלינית, המערך האונקולוגי ומרפאות גידולי מערכת העיכול בית חולים איכילוב.
כמוניסרטן המעי הגסחדשותסרטן המעי הגס: הישראלים חוששים מקולונוסקופיה

סרטן המעי הגס: הישראלים חוששים מקולונוסקופיה

נתונים המתפרסמים לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס מזהים עלייה בשיעור המאובחנים בשלב מוקדם, אך מחצית מהישראלים שמקבלים תוצאה חיובית לדם סמוי בצואה לא ממשיכים באבחון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

נמשכת מגמת הירידה בתחלואה ובתמותה מסרטן המעי הגס בישראל, לצד עלייה בתחלואה בקרב גברים ערבים, כך עולה מנתונים חדשים שמפרסמים משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס (מארס).

 

מהנתונים שעובדו במרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, בישראל מאובחנים מדי שנה כ-3,000 חולי סרטן המעי הגס והחלחולת, ובשנת 2014 אובחנו 3,009 חולים גברים (1,560) ונשים (1,449) – מרביתם (72%) עם סרטן המעי הגס וכרבע (28%) בסרטן החלחולת, וכן 1,242 מתו מהמחלה – 634 גברים ו-608 נשים.

 

המדובר בסרטן השני בשכיחותו בישראל אחרי סרטן השד בקרב נשים וסרטן הערמונית אצל גברים יהודים וסרטן הריאה אצל גברים ערבים.

 

באוכלוסייה הערבית - חולים צעירים יותר

 

סרטן המעי הגס מתפתח ומאובחן בגיל המבוגר, ואולם מהנתונים עולה כי באוכלוסיה הערבית בישראל חולים מאובחנים בגיל צעיר יותר: בקרב יהודים, מחצית מהחולים מאובחנים מעל גיל 70 בגברים ומעל גיל 72 בנשים, ואילו באוכלוסייה הערבית מחצית מהחולים מאובחנים מעל גיל 63 בגברים ומעל גיל 59 בנשים.

 

באשר לתחלואה מהמחלה, בעוד שבשנים 1990 עד 2007 נרשמה עלייה במספר החולים מקרב הגברים היהודים, לצד מגמת יציבות מקרב הנשים היהודיות, בעשור האחרון חל היפוך מגמה: בקרב יהודים קיימת מגמת ירידה בשיעורי התחלואה בשנים 2007 עד 2014 לשיעור של 29.8 למאה אלף איש בקרב גברים ו-23.7 למאה אלף אצל נשים.

 

באוכלוסיה הערבית מדווח בשנים האחרונות על יציבות בשיעורי התחלואה, אם כי בקרב גברים ערבים החלה משנת 2010 עד 2014 מגמת עלייה, לשיעור של 28.8 למאה אלף איש ב-2014, עלייה שמזוהה בעיקר עבור המאובחנים בגילי 50 עד 74, שבהם מבוצעות הבדיקות לגילוי מוקדם באמצעות דם סמוי בצואה. בקרב נשים ערביות דווח ב-2014 שיעור תחלואה של 19.5 למאה אלף.

 

מבין המאובחנים בסרטן המעי הגס בשנת 2015, 34.1% אובחנו בשלב מחלה מוקדם (שלב 1), עלייה של 71% בהשוואה לשיעור החולים שאובחנו בשלב מוקדם בשנת 2000 (שהיוו 19.9% מהחולים) – המצביעה על היענות מוגברת לבדיקות לגילוי מוקדם. במקביל, שיעור החולים שאובחנו עם מחלה חודרנית ירד ב-36% מ-14.6% בשנת 2000 ל-9.3% בשנת 2014.

 

בבחינת שיעורי התמותה מסרטן המעי הגס בישראל, בקרב יהודים חלה ירידה במגמת התמותה החל משנת 1995 עד 2014, ואילו בקרב ערבים מדווח על יציבות בשיעורי התמותה בעשורים האחרונים.

 

בהשוואה למדינות המפותחות (OECD), שיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס והחלחולת בישראל גבוהים יחסית: מקום 8 מתוך 20 בקרב נשים ומקום 14 מתוך 20 בקרב גברים, אולם שיעורי התמותה נמוכים יותר: מקום 10 מתוך 20 בקרב נשים ומקום 19 מתוך 20 בקרב גברים.

 

נרתעים מקולונוסקופיה

 

ההיענות לבדיקות הסקר לגילוי סרטן המעי הגס באמצעות דם סמוי בצואה, המומלצות וכלולות בסל הבריאות הממלכתי אחת לשנה מגיל 50 עד 74, עדיין איננה גבוהה כמו ההיענות לבדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד, ונכון לנתוני התכנית הלאומית למדדי איכות ברפואת הקהילה בישראל, בשנת 2015 ביצעו 59.1% מהישראלים בקבוצת היעד בדיקות לגילוי מוקדם. עם זאת, הנתונים מראים כי 30% עד 50% מאלו שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקה – אינם ממשיכים לביצוע בדיקת קולונוסקופיה הכלולה עבורם בסל הבריאות, המהווה בדיקה מעמיקה לאיתור מוקדם של גידולים במעי הגס.

 

אחד החסמים העיקריים לאי ביצוע בדיקת קולונוסקופיה, גם לאחר קבלת תשובה חיובית לדם סמוי, הוא החשש מהבדיקה עצמה והחשש ממימצאים אפשריים. מתוצאות ראשוניות של מחקר שנערך בימים אלו בקופות החולים מכבי ומאוחדת ובמימון המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, עולה כיבמקרים רבים אנשים מתעלמים מכך שקיבלו תשובה חיובית בבדיקת דם סמוי או מעדיפים שלא להתעמק במשמעות התוצאה, ולכן אינם ממשיכים בברור כמומלץ.

 

לדברי מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, "סרטן המעי הגס הוא הסרטן היחיד שבדיקות סקר אינן רק לגילויו המוקדם של המחלה, אלא יכולות לאפשר מניעה: פוליפ שמתגלה בבדיקה לפני שהפך לסרטני, מונע לחלוטין את התפתחות המחלה. לכן חשוב לא להדחיק ולא לדחות, אלא ללכת להיבדק".

 

בשנתיים האחרונות עלה לכותרות סרטן המעי הגס לאור קריאת ארגון הבריאות העולמי מאוקטובר 2015 להפחית את צריכת הבשר המעובד והבשר האדום, לאחר שנמצא קשר בין צריכה מוגבברת של בשר לסרטן המעי הגס: ועדת מומחים בינלאומית סקרה מעל ל-800 מחקרים שבוצעו בעשרים השנים האחרונות, שבוחנים את השפעתו של בשר אדום מעובד ולא מעובד על עשרות סוגים של גידולים סרטניים במדינות רבות ובאוכלוסיות שונות שמורגלות בתזונה שונה, ולפי סיכום הממצאים, שדווח באוקטובר 2015 בכתב העת Lancet Oncology, כל 50 גרם של בשר מעובד שנצרך מדי יום מעלה ב-18% את הסיכון לסרטן המעי הגס, וככל שהצריכה עולה – הסיכון גדל. בנוסף צריכה של 100 גרם בשר אדום מדי יום מעלה ב-17% את הסיכון לסרטן המעי הגס.

 

הצמדות להמלצות

 

מחקר חדש שפורסם בנובמבר 2016 בכתב העת Cancer Causes & Control העלה כי שמירה על ההמלצות להפחתה ומניעה של תחלואה בסרטן, בעיקר בכל הנוגע להפחתת צריכת בשר אדום ומעובד ואלכוהול ושמירה על משקל גוף תקין – מפחיתה את הסיכון של נשים וגברים בגילי 50 עד 76 לחלות בסרטן המעי הגס: הצמדות ל-3-1 המלצות הפחיתה את הסיכון למחלה ב-34% עד 45%, והקפדה על 6-4 המלצות כבר הפחיתה את הסיכון ב-58%. מחקר נוסף שפורסם של חוקרים מהמכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI) וחוקרים מאירלנד, שדווח באפריל 2016 בכתב העת International Journal of Cancer, העלה כי צריכה גבוהה של פירות וירקות מפחיתה ב-18% את הסיכון לסרטן המעי הגס וב-39% את הסיכון לפוליפים מרובים שעלולים עם השנים להפוך לממאירים, אם כי לא השפיעה על הסיכון הכולל להתפתחות אדנומות.

 

מחקר מעניין נוסף מארה"ב שפורסם בספטמבר 2016 בכנס של החברה האירופית לאונקולוגיה קלינית (ESMO), העלה כי תוחלת החיים הכללית גבוהה יותר בקרב חולי סרטן המעי הגס שאובחנו עם גידול בצידו השמאלי של המעי הגס (33 חודשים), לעומת חולים שאובחנו עם גידול בצדו הימני של המעי (19 חודשים), כשהפערים נשמרו גם כשהחולים קיבלו טיפול זהה למחלה בתרופות ביולוגיות.

 

החוקרים מציינים כי למעשה מדובר בשני סוגי גידולים סרטניים שונים – גידול בצדו השמאלי של המעי הגס, מקורו בקצה התחתון של המעי, ואילו גידולים בצד הימני – מתפתחים ממרכז המעי.