שחזור סיסמה

הזן את כתובת האימייל שבאמצעותה נרשמת ונשלח לך לינק לאיפוס סיסמה

גיל מעבר מוקדם מעלה את הסיכון למחלות לב

מחקר ענק בארה"ב מצא כי נשים שחוות את גיל המעבר המוקדם לפני גיל 40 נמצאות בסיכון גבוה ב-40% לפתח מחלות לב בהמשך החיים. מדוע?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
אלה פאר
עודכן: 7.5.2026

כשאנו חושבים על גורמי סיכון למחלות לב, לרוב אנו מתייחסים לגורמי סיכון מסורתיים כמו כולסטרול גבוה, עישון סיגריות או לחץ דם גבוה. אך מחקר חדש ומקיף מדגים כי הגיל בו אישה מפסיקה לקבל מחזור עשוי להיות אחד המנבאים החשובים לבריאות הלב שלה לאורך החיים.

גיל המעבר הוא שלב בחיי האישה המוגדר באופן רשמי בחלוף פרק זמן של 12 חודשים ללא מחזור וללא דימום ווסתי, והוא מופיע לרוב מגיל 45 עד 55 – בגיל 51 בממוצע. כשתהליך הפסקת הווסת מתחיל לפני גיל 40, מדובר בתופעה חריגה יחסית שמאפיינת כ-1% עד 2% מהנשים המכונה 'גיל מעבר מוקדם מאוד' ובעגה המקצועית 'אי ספיקה שחלתית מוקדמת' (POI – קיצור של Primary Ovarian Insufficiency), תופעה המלווה בפגיעה עד כדי הפסקה של תהליך הביוץ.

הקשר בין גיל המעבר לתחלואה לבבית כבר מוכר מזה זמן. נשים בגיל הפוריות לרוב מתאפיינות בסיכון נמוך יותר למחלות לב בהשוואה לגברים, בין השאר על רקע השפעתם המגנה של הורמוני המין. בגיל המעבר חלה ירידה בהפרשת הורמוני המין המלווה בתסמינים אופייניים, כמו למשל גלי חום. במקביל – ההגנה על הלב יורדת, וכך בהמשך החיים שיעורי התחלואה והתמותה במחלות לב וכלי דם משתווים לאלו של גברים. לפי מטה אנליזה של חוקרים מיוון שפורסמה במאי 2023 בכתב העת Maturitas, לפני גיל 60 נשים שחוות תסמינים של גיל המעבר, המעידים על ירידה בהפרשת הורמוני המין, מצויות בסיכון גבוה ב-12% לאירועי לב וכלי דם, לרבות התקפי לב ושבץ מוחי, בהשוואה לנשים שאינן מפתחות תסמינים של גיל המעבר. פערים אלה נעלמים לאחר גיל 60. 

עתה מצאו חוקרים כי גם גיל מעבר מוקדם מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם.

שנים "נקיות" מתחלואה לבבית

לטובת המחקר החוקרים האמריקאים מאוניברסיטת נורת׳ווסטרן שבמדינת אילינוי ניתחו נתונים אודות 10,036 נשים אמריקאיות לאחר גיל המעבר (בגילים 55–69) שהיו תחת מעקב ארוך טווח בין השנים 1964 ל-2018. הנתונים נאספו משישה מחקרי עוקבה שמתנהלים באזורים שונים בארה"ב. החוקרים השוו בין נשים שחוו "גיל מעבר מוקדם טבעי" – כלומר, הפסקת מחזור לפני גיל 40 שלא כתוצאה מניתוח כלשהו – לבין נשים שהגיעו לגיל המעבר בזמן המקובל.

גם לאחר שהחוקרים נטרלו גורמי סיכון למחלות לב שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות כמו עישון, השמנה, לחץ דם וסוכרת, נשים שנכנסו לגיל מעבר מוקדם היו בסיכון גבוה ב-40% ללקות במחלת לב כלילית, כמו התקף לב, במהלך חייהן. המדובר במחלות שפוגעות בעורקים הכליליים שמזינים דם ללב. הסיכון היה גבוה ב-41% בקרב נשים ממוצא אפרו-אמריקאי וגבוה ב-39% בקרב נשים לבנות.

החוקרים חישבו ומצאו כי משך הזמן הממוצע של "שנים נקיות" ממחלת לב כלילית עמד על 18.2 שנים בלבד אצל נשים שאובחנו עם גיל מעבר מוקדם, בהשוואה ל-19.1 שנים אצל נשים שנכנסו לגיל המעבר לאחר גיל 40.

המחקר מצביע על קשר בין גיל מעבר מוקדם לבין סיכון מוגבר למחלת לב, אך לא ניתן לקבוע האם מדובר בקשר של סיבתיות. במילים אחרות לא ניתן לומר על סמך ממצאי המחקר כי הגיל בו אישה מפסיקה לקבל ווסת הוא הגורם הישיר לסיכון המוגבר למחלות לב.

המחקר נתמך על ידי המכון הלאומי לבריאות (NIH) והמכון הלאומי ללב, ריאות ודם בארה"ב (NHLBI), וממצאיו מדווחים בגיליון מארס 2026 של כתב העת המדעי JAMA Cardiology.

אובדן האסטרוגן

החוקרים מציינים כי קיימים מנגנונים מוכרים שעשויים להסביר את הממצאים. בין השאר, הקשר ההדוק בין גיל המעבר לבריאות הלב טמון בשינויים הורמונליים ומטבוליים דרמטיים המתרחשים בגוף האישה. המפתח המרכזי הוא הורמון האסטרוגן ששומר על בריאות כלי הדם. אסטרוגן מעודד גמישות של העורקים, מסייע בשמירה על רמות כולסטרול תקינות ומונע תהליכים דלקתיים בדופן הכלי דם. כשייצור האסטרוגן נפסק מוקדם מדי (לפני גיל 40), הגוף מאבד את ההגנה הישירה על כלי הדם שנים לפני הזמן הצפוי.

עם הירידה באסטרוגן בגיל המעבר, מתרחשים שינויים מטבוליים מהירים: חלה עלייה ממוצעת של כ-20% ברמות השומנים בדם מסוג כולסטרול וטריגליצרידים. בנוסף, חילוף החומרים משתנה וגורם להסטה של מצבורי השומן מהירכיים והישבן אל עבר הבטן (שומן ויסרלי), שומן הידוע כמעודד דלקתיות ופוגע בתפקוד הלב. לצד זאת הירידה בהורמונים מאיצה איבוד של מסת שריר והחלפתה ברקמת שומן, מה שמעלה את העמידות לאינסולין ואת הסיכון לסוכרת וללחץ דם גבוה – גורמי סיכון נוספים למחלות לב.

החוקרים ממליצים לרופאים לשאול נשים על ההיסטוריה ההורמונלית כחלק מהערכת הסיכון הלבבי, על מנת שניתן יהיה לבנות תוכנית מעקב ולנקוט בצעדים לצמצום גורמי סיכון אחרים למחלות לב ובהם שינוי הרגלים והטמעת מרכיבי אורח חיים בריא, כמו הפסקת עישון, תזונה בריאה והקפדה על פעילות גופנית. "כשגיל המעבר מתרחש לפני גיל 40, לנשים נותר עדיין יותר ממחצית מתוחלת החיים שלהן לפניהן," הבהירה בהודעה לעיתונות החוקרת הראשית, ד"ר פריה פריני (Freaney).

המחקר החדש מעלה את המודעות לקשר שבין גיל המעבר לעלייה בסיכון לתחלואה לבבית אצל נשים. מחקרים רבים מדגימים כיצד נשים מוגנות יותר מגברים בבריאות הלב וכלי הדם לאורך גילי הפוריות. לפי מחקר אמריקאי שפורסם לאחרונה בינואר 2026,הלב של גברים נוטה להיפגע כעשר שנים לפני נשים. כך, למשל, גברים מגיעים לרף של 5% שכיחות למחלות לב וכלי דם (CVD) בגיל 50.5 בממוצע, בעוד שנשים חוצות רף זה רק בגיל 57.5 – בפער משמעותי של 7 שנים. יחד עם זאת, ההגנה הלבבית לה זוכות נשים גם מובילה למודעות נמוכה יותר לאירועי לב אצל נשים – שעשויים גם להתאפיין בתסמינים שונים מאלו של גברים ולהפוך לקטלניים במידה ואינם מאובחנים במועד. לפי נתוני החברה האירופית לקרדיולוגיה (ESC), לנשים סיכוי גבוה ב-20% בהשוואה לגברים למות מהתקף לב כתוצאה מתסמינים לא אופייניים הקשים לזיהוי.

פרסומים בנושא
C
אורנה יריב
  • User Avatar