מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדמדריכיםדברים שחייבים לספר לאונקולוג

דברים שחייבים לספר לאונקולוג

בין אם זה מתוך בושה, חשש מתגובת הרופא או פשוט חוסר מודעות לחשיבות העניין – אנשים נוטים להסתיר מידע מהרופא, מה שעלול לפגוע בבריאותם. ריכזנו 6 דברים שאסור להסתיר מהאונקולוג המטפל


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

"מה חשוב לך יותר: לקבל את הטיפול הטוב ביותר או תגובת האונקולוג שלך?"

 

לדברי פרופ' ברוך ברנר, מנהל מרכז דוידוף שבמרכז הרפואי בילינסון, זוהי שאלת המפתח ביחסים שבין האונקולוג המטפל למטופל. "מניסיון של עשרות שנים ואלפי מטופלים, אני יודע שלטובתו של המטופל, חשוב שלאונקולוג תהיה תמונת מצב מלאה על מצבו, מכל הבחינות. הכנות, הפתיחות וקבלת ההחלטות הטיפוליות במשותף הן חלק מהותי בטיפול מוצלח. ואם האונקולוג לא מגיב טוב לתחושות המטופל, ייתכן שצריך לשקול להחליף מטפל".

 

אנשים מסתירים פרטים מסיבות שונות, כגון חשש שהאונקולוג ייפגע, כאשר הם לא מייחסים חשיבות למידע או כשמתביישים. אבל יש דברים שחייבים לספר, כדי לזכות בטיפול הטוב ביותר:

 

1. כל המידע הרפואי שלכם – כולל הכל!

 

האונקולוג צריך לדעת על ההיסטוריה הרפואית המלאה של המטופל, כולל רגישויות (למזונות, לתרופות, לסביבה), ניתוחים, טיפולים שעבר במהלך חייו, רשימת תרופות שהוא נוטל (כאלו שלא קשורות לסרטן וכאלו שקשורות) ותרופות שהפסיק ליטול. גם מידע על היסטוריה רפואית משפחתית יכול להיות חשוב - למטופל ולמשפחתו - במקרה של רקע גנטי או סביבתי.

 

"הסנכרון בין כל הפרטים חשוב ומשמעותי" מבהיר פרופ' ברנר. "מצב של הסתרה קורה לעיתים כשהטיפול בלתי נסבל למטופל והוא מחליט לקחת הפסקה מהטיפולים. הוא "מתחמק" מטיפול או שניים, וחוזר אחרי חודשיים, בלי לתת לאונקולוג את הפרטים המדוייקים על הטיפול שקיבל או לא קיבל. אם האונקולוג לא יידע שהיה בהפסקה או שניסה טיפול אחר – הוא לא יבין מה קורה בכל הקשור לתגובות הפיזיות להמשך הטיפולים או למצב המחלה עצמה. כך, עלולות להתקבל החלטות טיפוליות שגויות. גם אם מחליטים לעבור לטיפולים במקום אחר – חשוב ליידע את האונקולוג ולקבל ממנו את כל המידע כדי להעבירו למקום הטיפול החדש".

 

2. שאתם שוקלים להיעזר/נעזרים ברפואה משלימה

 

המידע הרפואי המלא כולל גם מידע מלא על טיפולי רפואה משלימה. טיפולים משלימים הם כל הטיפולים שאינם ניתנים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית – בין אם מדובר בצמחי מרפא, תוספי תזונה, רפלקסולוגיה, דיקור או כל טיפול אחר. לכל הטיפולים המשלימים עלולות להיות השלכות על הטיפול הקונבנציונלי ואף על מהלך המחלה.

 

"רבים לא ממהרים לספר לאונקולוג כשהם פונים לעזרת מטפלים ברפואה משלימה. החשש הוא שהאונקולוג יגיב בצורה לא נעימה, או שיורה להם להפסיק" אומר פרופ' ברנר, "אך חשוב מאוד לדעת שיש טיפולים משלימים שעלולים לסתור את הטיפול הקונבנציונלי. בנוסף, ישנן תופעות שקורות בעקבות הטיפול המשלים, שהאונקולוג לא יידע למה לייחס אותן: למחלה, לטיפול האונקולוגי או לבעיה אחרת".

 

3. שפניתם לחוות דעת שנייה

 

זכותו - ויש אף יגידו חובתו - של כל מטופל למצות את הטיפול הרפואי שמגיע לו. אם אדם מרגיש צורך לשמוע עוד דעה, לקבל עוד חוות דעת, הוא זכאי לכך ללא צורך לחשוש מדבר. אולם בפועל, יש מטופלים שלא נעים להם לספר לאונקולוג שפנו למומחה נוסף.

 

"אפשר להבין את חוסר הנעימות, אבל אין בה ממש" אומר פרופ ברנר. "חוות דעת שנייה יכולה לתרום וחשוב שהאונקולוג יידע עליה, במיוחד אם בעקבות הייעוץ נערכה בדיקה כלשהי או שניתן טיפול כלשהו (גם אם נראה לא משמעותי), או שניתנה המלצה שונה מהטיפול הקיים. בכל אחד מהמקרים, זהו מידע שהאונקולוג יכול להפיק ממנו ידע שיכול להועיל לטיפול. יכול להיות מצב שהאונקולוג מתלבט אם לשלוח מטופל לבדיקה חוזרת והוא לא יידע שהבדיקה כבר נערכה אצל רופא אחר. לא צריך להשאיר את הדברים לאונקולוג לגלות בדיעבד ולא צריך לחשוש מתגובתו. המטרה היא לקבל את הטיפול הטוב ביותר למטופל".

 

4. כל תחושה יוצאת דופן בעקבות הטיפולים

 

חשוב מאוד ליידע את הרופא על כל תופעת לוואי - תחושה או הרגשה יוצאת דופן שמרגישים בעקבות טיפולים. לעיתים, ישנן תופעות שאנשים מתביישים לשתף את האונקולוג בהן, כגון: החלשות הסוגרים שגורמת לבריחת שתן או צואה או בעיות בתפקוד המיני. חשוב מאוד לא להתבייש ולספר לאונקולוג על כך, כיוון שיש דרכים לעזור להתגבר על הבעיות ואנשי מקצוע שזהו תפקידם. בנוסף, ישנן תופעות לוואי שמטופלים עלולים לא לייחס להן חשיבות, כשבפועל הן יעידו על מצב מסוכן.

 

5. על הרגלי חיים משמעותיים שלכם

 

חשוב לעדכן על כל פעילות או התנהגות הייחודית למטופל. תזונה מיוחדת, עישון, שתיית אלכוהול, ספורט אתגרי - אלו דוגמאות להתנהגויות שעל האונקולוג להיות מעודכן לגביהן.

 

"אדם לא תמיד מבין אלו השלכות יש להרגלי חיים שנראים לו שיגרתיים. לכן חשוב לשתף בהכל" אומר פרופ' ברנר. "נתקלתי במקרים בהם לדוגמה לחץ עלול להוביל לשתיית אלכוהול והאונקולוג לא הבין מדוע יש הפרעות בתפקודי כבד. או אם המטופל התחיל בדיאטה מיוחדת והוא יורד במשקל, האונקולוג עלול לייחס זאת למחלה או לטיפול".

 

פרופ' ברנר מוסיף כי "עישון בזמן טיפולים עלול לפגוע משמעותית ביעילות הטיפול הקרינתי. אם המטופל יספר לאונקולוג שהוא ממשיך לעשן, לפחות תהיה לאונקולוג הזדמנות לדבר איתו על המשמעויות של החלטתו. הנסיון מוכיח שבדרך כלל אנשים משתכנעים להפסיק לעשן, לפחות בשבועות בהם ניתנים טיפולים. ולהבדיל - אדם שרגיל לפעילות ספורטיבית ויש לו גרורות בעצמות, עלול לסבול משברים אם לא יקבל המלצה בכל הנוגע לפעילותו הספורטיבית". 

 

6. אם אתם חשים קשיים רגשיים

 

קיים קשר בין גוף ונפש. מצב נפשי יכול להסביר תופעות לוואי ויכול גם לתת לאונקולוג את הפרספקטיבה הנכונה. מידע על מצב משפחתי וחברתי חשוב לצורך הערכת רמת התמיכה שמקבל המטופל.

 

"לפעמים אנשים לא רוצים לחשוף רגשות מול הרופא המטפל. אך השיתוף חשוב מאוד לשני הצדדים" מסביר פרופ' ברנר "אדם שנמצא בסטרס ברמה גבוהה מעצים את התגובות שלו. אם הרופא לא יידע שהמטופל שלו בסטרס, הוא עלול לייחס חשיבות יתר לתופעות מסויימות. אם המטופל יישתף במצב, הוא יוכל להפנות אותו לאנשי המקצוע המתאימים ויזכה לטיפול טוב יותר ולשיפור איכות חייו. גם המצב החברתי והמשפחתי חשוב. לא מדובר ביידוע פורמלי כמובן, אלא בכדי לדעת מה מידת התמיכה שהמטופל מקבל. אם יהיה מי שיסיע אותו לטיפולים וחזרה, אם יש תמיכה מהסביבה בהתמודדות מחוץ לכותלי בית החולים. אונקולוג לא מטפל במחלה, אלא באדם. חשוב שהמטופל יידע זאת".

 

 

עדכון אחרון: אוגוסט 2016 

 

פנואל
23/04/17 2:27

בארץ משום מה נהוג להסתיר את סוג הסרטן שפלוני חולה בו או אלמוני נפטר ממנו. לדעתי מנהג זה גרם להרבה לאבד את חייהם. ץ