מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותהגנו על עצמכם: החל מבצע החיסונים לקראת החורף הקרוב

הגנו על עצמכם: החל מבצע החיסונים לקראת החורף הקרוב

קופות החולים פתחו במבצע החיסונים לקראת עונת החורף 2023-2022. כל הפרטים על החיסונים הניתנים לשפעת, דלקת ריאות וקורונה שישמרו עליכם בחורף הקרוב


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

קופות החולים הגדולות כללית ומכבי פתחו את מבצע החיסונים לשפעת לקראת חורף 2023-2022. בקופות החולים מאוחדת ולאומית צפוי מבצע החיסונים להיפתח בימים הקרובים. על פתיחת מבצע החיסונים הוחלט לאחר שהגיעו ארצה המשלוחים הראשונים של חיסוני השפעת שהוזמנו על ידי הקופות. 

 

חיסונים לשפעת

 

לקראת עונת החורף הקרובה רכשו קופות החולים מעל ל-2.1 מיליון מנות חיסונים לשפעת. בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO), נגיפי השפעת שיכללו בחיסון לשפעת שיינתן לקראת החורף הקרוב כוללים שני נגיפי שפעת ממשפחת A שתועדו כפעילים בחודשי החורף הקודמים באוסטרליה; נגיף שפעת ממשפחת B שתועד לראשונה באוסטרליה; ונגיף שפעת ממשפחת B שתועד לראשונה בפוקט שבתאילנד. 

 

החיסונים לשפעת חשובים על רקע תחזיות שמגיעות ממדינות חצי כדור הארץ הדרומי, אשר מעידות על תחלואה חמורה בשפעת בעונת החורף האחרונה במדינות אלה. ארגון הבריאות העולמי (WHO) דיווח הקיץ כי במדינות חצי הכדור הדרומי, אצלם עונת החורף, תועדה התפרצות של שפעת בשיעורים גבוהים. באוסטרליה מספר חולי השפעת בחודש יולי היה גבוה יותר מהמספר הממוצע בחמש השנים האחרונות. כמו כן, באוסטרליה החלה השפעת להתפשט כבר מחודש אפריל 2022, כחודשיים לפני מועד ההתפרצות המקובל בשנים האחרונות (סביב חודש יוני), אם כי שיעורי התחלואה גם ירדו מוקדם יותר. באוסטרליה דווח כי מחצית מהמאושפזים עם סיבוכי שפעת בחודשים האחרונים היו ילדים מתחת לגיל 16, מתוכם 5.6% שאושפזו עם סיבוכים חמורים ביחידות לטיפול נמרץ.

 

החיסון המרכזי לשפעת שניתן בשנים האחרונות לרוב האוכלוסייה בישראל הוא חיסון המכיל נגיפים מומתים שניתן בזריקה. בישראל ניתן בשנים האחרונות גם החיסון לשפעת בתרסיס לאף 'פלומיסט' המכיל נגיפי שפעת חיים מוחלשים, אולם חיסון זה מאושר כיום רק לבריאים וצעירים ללא מחלות כרוניות בגילי שנתיים עד 49 בלבד, ואינו מיועד לאוכלוסייה המבוגרת.

 

לצד זאת, קופות החולים רכשו השנה 28,500 מנות של חיסון השפעת החדש 'פלוזון' המכיל מינון מוגבר פי 4 של זני השפעת הפעילים בצורה מומתת. חיסון זה מיועד למבוגרים בגילי 65 ומעלה, וצפוי להינתן השנה על ידי קופות החולים בעיקר למבוגרים השוהים במוסדות לאשפוז ממושך ובתי אבות. מחקרים מצאו כי חיסון זה מפחית את התחלואה בשפעת ב-24% יותר מהחיסון הרגיל, ולמרות מינון גבוה של זני שפעת מומתים – לפי עבודות, שיעור תופעות הלוואי בחיסון זה דומה לזה שמדווח בחיסונים המומתים הרגילים. בחודש אוגוסט 2022 המליץ המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (ה-CDC) להעדיף חיסון זה על פני חיסוני השפעת הרגילים לאוכלוסייה המבוגרת בגיל 65 ומעלה.

 

החיסון יינתן בארבע קופות החולים ללא תשלום לכלל האוכלוסייה, אך הוא חשוב במיוחד לקבוצות באוכלוסייה המוגדרות בסיכון מוגבר לסיבוכים של שפעת או למי שעלולים להעביר את נגיף השפעת לאנשים בסיכון:

 

  • ילדים ומבוגרים החל מגיל חצי שנה עם מחלות כרוניות: מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, אי ספיקת לב; מחלות ריאה כרוניות – לרבות אסתמה ו-COPD; שחפת, סוכרת ומחלות אנדוקריניות נוספות; מחלות מטבוליות; מחלות כרוניות של הכליות ודרכי השתן; מחלות כבד; מחלות נוירולוגיות ומחלות נוירומוסקולריות שמערבות את דרכי הנשימה; מחלות המטולוגיות; חוסר דם ממושך; סרטן; מחלות המלוות בדיכוי מערכת החיסון – לרבות נשאי HIV; חולים המקבלים טיפול מדכא חיסון – לרבות תרופות ביולוגיות וכימותרפיה; הסובלים ממחלות נפש חמורות; אנשים עם השמנת יתר קשה ומדד השמנה BMI בגובה 35 יחידות ומעלה.

 

  • כלל הילדים מגיל חצי שנה עד חמש. ילדים בני חצי שנה עד 8 שנים שמתחסנים נגד שפעת לראשונה זקוקים לשתי מנות חיסון במרווח של ארבע שבועות לפחות בין מנה למנה. לאחר השלמת שתי מנות חיסון באותה העונה או בעונות נפרדות – ניתן להסתפק במנת חיסון אחת. לתינוקות עד גיל שנה מומלץ להמתין 3 ימים לפחות בין החיסון למנינגוקוק B לחיסון לשפעת.

 

  • בוגרים מגיל 50 ומעלה, ובייחוד מבוגרים מגיל 65 ומעלה.

 

  • השוהים במוסד סגור או סגור למחצה, לרבות בתי אבות, פנימיות, המאושפזים במוסדות ובתי חולים סיעודיים, בתי חולים פסיכיאטרים, בתי סוהר ומוסדות לאנשים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית.

 

  • נשים הרות ועד שלושה חודשים לאחר הלידה.

 

  • ילדים בגילי חצי שנה עד 18 המקבלים טיפול ארוך טווח באספירין נדרשים להתחסן לשפעת בעיקר מהחשש לסיבוך של שפעת המכונה 'תסמונת ריי'.

 

  • עובדי מערכת הבריאות.

 

  • מטפלים ומתנדבים שמבצעים ביקורי בית אצל אנשים בסיכון גבוה.

 

  • בני בית ומטפלים עיקריים במבוגרים בגילי 65 ומעלה עם מחלה/ מצב כרוני.

 

  • המטפלים בתינוקות עד גיל חצי שנה.

 

  • העובדים עם עופות משק ועופות בר.

 

בשירותי בריאות כללית ציינו עם פתיחת מבצע החיסונים כי השנה נפתח המבצע מוקדם מהרגיל, בין השאר במטרה למנוע תחלואה צולבת של שפעת וקורונה גם יחד בחורף הקרוב. לדברי רות ברוך, מנהלת מבצע החיסונים וראש אגף סיעוד בחטיבת הקהילה בכללית, "אנו מגיעים לחורף בתקופה שבה הקורונה נמצאת אמנם בהיארעות נמוכה, אך עדיין קיים חשש מפני גל נוסף. לכן חשוב להתחסן כנגד שפעת על מנת להימנע מתחלואה צולבת, כך נהיה מוגנים באמצעות חיסון יעיל אשר מפחית משמעותית מחלה ותחלואה קשה. רצוי לזכור כי עונת השפעת השנה, בחצי הכדור הדרומי, מתבטאת בתחלואה רבה וקשה מהרגיל, דבר המלמד על חשיבות ההתחסנות".

 

גם במכבי הדגישו את חשיבות החיסון לשפעת השנה. לדברי האחות הראשית בקופה, תמי אלקלעי, "אנו עדים לחורף קשה מבחינת תחלואה בשפעת בחצי הכדור הדרומי ובאוסטרליה בפרט, ומשכך אנו צופים לתחלואת שפעת משמעותית גם בישראל בחורף הקרוב. מחלת השפעת, על אף התפיסה הציבורית, עלולה להיות קשה ולהביא לסיבוכים שונים ואף תמותה, בעיקר באוכלוסיות בסיכון. הדרך הטובה ביותר להתגונן ולמנוע את הסיבוכים היא באמצעות התחסנות".

 

בחודשים הקרובים יינתנו חיסוני שפעת בתרסיס (חיסונים המכילים זנים מוחלשים) גם בבתי הספר במסגרת שירותי בריאות התלמיד לתלמידי כיתות ב' עד ד'. החיסונים יינתנו במנה אחת, וילדים שזקוקים למנה שנייה עקב גיל ובמקרה של חיסון ראשון – יופנו לקבלת המנה השנייה בקופת החולים.

 

ניתן לקבל בו זמנית את החיסון לשפעת המומת או המוחלש (בתרסיס) עם חיסונים אחרים, לרבות חיסונים לדלקת ריאות ולקורונה, אם כי יש להקפיד על מקומות הזרקה שונים בגוף.

 

זני השפעת שמשמשים לחיסון מגודלים בביצים, ולכן החיסון דורש השגחה רפואית כשניתן לאנשים עם אלרגיה ורגישות חמורה לביצים.

 

חיסונים לדלקת ריאות

 

לצד החיסונים לשפעת, לאוכלוסייה המבוגרת ולחולים כרוניים מומלץ לדאוג להתחסן לקראת החורף גם בחיסונים לדלקת ריאות המכסים את זני חיידק הפנומיקוק מחולל המחלה, אשר פעיל אף הוא בעיקר בחודשי החורף.

 

בישראל ניתנים שני חיסונים לדלקת ריאות: החיסון 'פרבנר' המכסה 13 זנים של החיידק והחיסון PPV-23 – המשווק בשמות 'פנוימווקס 23' או 'פנוימו-23', שהוא החיסון הוותיק יותר המכסה 23 זנים של החיידק. ההמלצה המקובלת כיום למבוגרים וחולים כרוניים היא לקבל את שני החיסונים, כאשר חיסון אחד אינו מחליף את השני, והם מספקים יחד הגנה משלימה כנגד זני הפנוימוקוק הנפוצים. פרבנר הוא חיסון משלים ל-PPV-23 ומיוצר בטכנולוגיה שונה, ובאופן שמקנה שכבת הגנה נוספת כנגד חיידק הפנוימוקוק.

 

שני החיסונים ניתנים לאורך כל השנה, וניתן לקבלם גם בשילוב עם החיסון העונתי לשפעת לקראת עונת החורף, בה המחלה נפוצה יותר, או בכל מועד אחר.

 

לפי תדריך החיסונים העדכני של משרד הבריאות, למבוגרים מעל גיל 65 שלא חוסנו בעבר כנגד דלקת ריאה מומלץ לתת תחילה מנה אחת של החיסון פרבנר, וכעבור שמונה שבועות לפחות מנה של החיסון PPV-23. בהמשך, מנה נוספת של PPV-23 תינתן למטופלים הזכאים לכך לפי תנאי הסל כעבור חמש שנים לפחות.

 

למבוגרים מעל גיל 65 שכבר חוסנו בעבר כנגד דלקת ריאות בחיסון אחד של PPV-23, מומלץ להתחסן בפרבנר לאחר שחלפה לפחות שנה מקבלת המנה האחרונה של PPV-23, ובהמשך להשלים מנה נוספת של PPV-23, לאחר שחלפו חמש שנים מקבלת המנה האחרונה, ולפחות שמונה שבועות לאחר קבלת החיסון פרבנר.

 

החיסון מומלץ למבוגרים מעל גיל 65, חולים כרוניים ואנשים עם דיכוי של המערכת החיסונית - שנמצאים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות וסיבוכיה. לפי מחקרים, בגילי 50 ומעלה, בהשוואה לבריאים – הסיכון לדלקת ריאות פנוימוקוקלית גבוה פי 16.3 בקרב מאובחנים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD; גבוה פי 5.9 בקרב חולי אסתמה; גבוה פי 7.1 בקרב חולי לב כרוניים; וגבוה פי 4.4 בקרב חולי סוכרת. כמו כן, הסיכון גבוה בהשוואה לבריאים פי 11.3 בקרב מבוגרים חולים כרוניים מגיל 50 שנוטלים תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית, לרבות חולי פסוריאזיסקרוהן וקוליטיס כיבית ודלקת מפרקים שגרונתית; גבוה פי 9.6 בקרב חולי סרטן; גבוה פי 18.5 בקרב חולים עם כשל כלייתי; גבוה פי 28.4 בקרב חולים עם טחול שאינו מתפקד כראוי או לאחר כריתת טחול; וגבוה פי 6 בקרב נשאי HIV.

 

החיסון PPV-23 כלול בסל הבריאות בישראל לכלל המבוגרים מגיל 65 ומעלה. החיסון פרבנר ניתן בסל הציבורי לתינוקות במסגרת תוכנית החיסונים הלאומית, וניתן במסגרת הסל לחולים המוגדרים בסיכון גבוה. מבוגרים וחולים כרוניים שאינם כלולים בקבוצות בסיכון גבוה יכולים לרכוש את החיסון דרך הביטוחים המשלימים של קופות החולים בבתי המרקחת של הקופות בכפוף להפניית רופא. 

 

עוד על דלקת ריאות

 

חיסונים לקורונה

 

במשרד הבריאות מתקיימים בימים אלה דיונים בשאלה האם לצאת לקראת החורף הקרוב במבצע חיסונים משולב לשפעת וקורונה. עם זאת, נכון לעכשיו כבר החלו בקופות החולים הגדולות לחסן כנגד שפעת מבלי לחסן באופן גורף כנגד קורונה, וזאת בתקופה שבה מגפת הקורונה בישראל נמצאת במגמת דעיכה. עד כה טרם התקבלו החלטות בנושא. במסגרת הדיונים גם נבחנת האפשרות להכניס לשימוש השנה ערכות לבדיקות מעבדה משולבות שיוכלו לאתר נגיפי קורונה ושפעת בבדיקה אחת.

 

לפי נתוני משרד הבריאות, בשבוע החולף נמנו 5,876 חולי קורונה מאומתים, ירידה של 13.1% בהשוואה לשבוע קודם לכן, ומספר חולי הקורונה הקשים המאושפזים בבתי החולים במדינה עמד השבוע על 49 חולים, ירידה של 19.7% בהשוואה לשבוע קודם לכן. מכלל הנבדקים לנגיף במעבדות לבדיקות קורונה ברחבי הארץ, 10.8% מהנבדקים בשבוע האחרון אותרו כחיוביים לנגיף.

 

נכון להיום, החיסונים לקורונה ניתנו למבוגרים בישראל בארבע מנות חיסון: תחילה ניתנו החיסונים החל מתחילת שנת 2021 בשתי מנות חיסון במרווח של 21 ימים האחת מהשנייה. עם הזמן התברר כי יעילות החיסונים לקורונה הולכת ודועכת כעבור חודשים ספורים, ולמבוגרים וחולים כרוניים הומלץ על מנות חיסון נוספות (בוסטר) לחיזוק החיסוניות מפני הנגיף: בקיץ 2021 החליטה ישראל בצעד תקדימי בעולם להתחיל במתן מנה שלישית של החיסון, תחילה למבוגרים מגיל 60 ומעלה ובהמשך לקבוצות גילים נמוכות יותר, וזאת כמנת בוסטר (חיזוק) הניתנת לפחות חצי שנה לאחר קבלת מנת החיסון השנייה לנגיף. בנובמבר 2021 הייתה ישראל מהמדינות הראשונות בעולם לחסן ילדים בגילי 5 עד 11 בשתי מנות חיסון לקורונה, על רקע תחילת התפרצות הגל הרביעי (גל זן האומיקרון). בדצמבר 2021 הייתה ישראל המדינה הראשונה בעולם להתחיל במתן מנת חיסון רביעית לקורונה (בוסטר) למבוגרים מעל גיל 60, חולים כרוניים וצוותים רפואיים. במהלך יוני 2022 בעקבות התפשטות מחודשת של הקורונה, נשקל מתן מנת חיסון חמישית למבוגרים – אולם עד כה טרם התקבלו החלטות בנושא. באוגוסט 2022 החל בישראל חיסון פעוטות לקורונה בחיסון מותאם הכולל מינון נמוך של המרכיב הפעיל – מגיל חצי שנה עד גיל חמש, בשלוש מנות.

 

החיסונים לקורונה ניתנים לאוכלוסייה בישראל ללא תשלום במימון המדינה, נכון לשנת 2022 מחוץ למסגרת רשמית של סל הבריאות הממלכתי.

 

בקופות החולים ניתנים כיום שלושה סוגי חיסונים לקורונה: החיסון של החברות פייזר ו-BioNTech שניתן בישראל למן התפרצות המגפה, ניתן בשלוש מנות לפעוטות מגיל חצי שנה עד חמש, בשתי מנות בגילי 5 עד 18 ובשתי מנות לבוגרים בגילי 18 ומעלה; החיסון של חברת מודרנה ניתן לפעוטות בגילי חצי שנה עד חמש בשתי מנות וכן בשתי מנות לבוגרים מגיל 18 ומעלה; והחיסון של חברת 'אסטרה זנקה' ניתן בשתי מנות לבוגרים מגיל 18 ומעלה בלבד. במהלך החודש צפוי להגיע לישראל חיסון נוסף של חברת 'נובהווקס' (Novavax).

 

החיסונים של פייזר ו-BioNTech ומודרנה פועלים בשיטה חדשנית של MRNA, כשהחיסון המכיל למעשה תעתיק גנטי זמני (RNA) של נגיף הקורונה, שלאחר חדירתו לגוף מכוון להוביל לתגובה של המערכת החיסונית בייצור נוגדנים כנגד נגיף הקורונה שימנעו הידבקות בזיהום בעת חשיפה. החיסון של חברת 'אסטרה זנקה' שפותח בשיתוף מדענים מאוניברסיטת אוקספורד, מיוצר בטכנולוגיית של הנדסה גנטית להשתלת גן של חלבון מהנגיף – חלבון ה"ספייק" (חלבון S) שנישא על גבי נגיף נשא (וקטור). הנגיף־הנשא שבו משתמשים בחיסון של אסטרה זנקה הוא נגיף אדנו (אדנו־וירוס) מוחלש שמקורו בקופי שימפנזה. החיסון של חברת 'נובהווקס' מיוצר אף הוא בטכנולוגיה דומה של מבוססת חלבון. החיסונים של 'אסטרה זנקה' ו'נובווקס' מיועדים גם למי שפיתחו בעבר תופעות לוואי לחיסוני פייזר או מודרנה או למי שחלו בעבר בדלקת שריר הלב. כל החיסונים ניתנים בזריקה לשריר.

 

מעבר לשיטות השונות לייצור החיסונים לקורונה, שינויים מבוצעים כל העת ביחס לזנים של נגיף הקורונה הכלולים בחיסונים, במטרה להתאימם לזנים הפעילים בעולם. בסוף החודש שעבר אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) שני חיסונים ייעודיים לקורונה של החברות פייזר ו-BioNTech ומודרנה עבור זן (מוטצית) האומיקרון, אשר פעיל בחודשים האחרונים במדינות רבות ובכללם ישראל. באוגוסט דווח כי בריטניה כבר יצאה בהמלצה לחסן באופן גורף את המבוגרים במדינה בחיסון החדש. בארץ עדיין מתקיימים דיונים האם לשלב חיסון זה במסגרת מבצע החיסונים לקראת החורף הקרוב.

ש.ג
11/09/22 13:52

שלום, מתי (חודש) עדיף לקחת את החיסון נגד שפעת? תודה