מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מפרקים (ראומטולוגיה)

מנהלי קהילה

פרופ' אורי אלקיים
פרופ' אורי אלקיים
מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה.
ד
ד"ר חגית פלג
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמונימפרקים (ראומטולוגיה)מדריכיםדלקת מפרקים שגרונית (שגרונתית)

דלקת מפרקים שגרונית (שגרונתית)

מהי דלקת מפרקים שגרונתית (RA)? מהם התסמינים של המחלה? ומי בסיכון מוגבר לחלות בה?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

דלקת מפרקים שגרונתית (באנגלית: Rheumatoid Arthritis ובקיצור RA) היא מחלה כרונית אוטואימונית – מחלה בה מסיבה לא ברורה תאים מסוימים של מערכת החיסון תוקפים את הגוף עצמו, במקרה זה את המפרקים ולעיתים גם איברים אחרים. המחלה גורמת לכאב, רגישות, נוקשות, נפיחות ומגבלות תנועה ותפקוד של מפרקים רבים.

 

דלקת מפרקים שגרונתית היא הסוג הנפוץ ביותר של דלקת מפרקים אוטואימונית והיא מופיעה בקרב כ-1% מהאוכלוסייה. המחלה יותר שכיחה בנשים – כאשר על כל גבר אחד החולה במחלה יש 2.5 נשים. המחלה מאובחנת בעיקר בגיל 40-60 אך יכולה להופיע בכל גיל.

 

מהם התסמינים של דלקת מפרקים שגרונתית?

 

מבחינה קלינית, המחלה מתאפיינת ביכולת לערב מספר רב של מפרקים בגוף, לרוב באופן סימטרי. דלקת מפרקים שגרונתית מערבת במרבית המקרים את המפרקים הקטנים, בעיקר בכפות הידיים והרגליים, אך יכולה להשפיע על כל מפרק בגוף, גם מפרקים גדולים כגון כתפיים, מרפקים, פרקי ירכיים, ברכיים וקרסוליים.

 

*יעוץ מקצועי לסרטון: פרופ׳ אורי אלקיים מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) ומנהלת קהילת מחלות מפרקים באתר כמוני

 

הדלקת מערבת בעיקר את הקרום הסינוביאלי של המפרק (הסינוביום). עקב כך, תאי דלקת חודרים לסינוביה ומתפשטים לתוכה ועל כן הסינוביה נוטה להפריש נוזלים - לכן נוצר הביטוי הקליני של כאבים ונפיחות. בסופו של דבר, התהליך עלול לערב את סחוס, לגרום לכרסומו (ארוזיות) ולפגיעה במפרק.

 

ללא טיפול בתהליך הדלקתי, עלולים להיגרם שינויים בלתי הפיכים במפרקים הכוללים התפתחות עיוותים ומגבלות בטווח תנועת המפרקים. במקרים קשים, עם התדרדרות המחלה נוצר צורך בהחלפת מפרקים וסיכון לנכות.

 

התסמינים הקלאסיים של המחלה הם כאבי מפרקים קשים בעלי אופי דלקתי שלרוב מופיעים במנוחה ומגיעים לשיאם בלילה, נוקשות בוקר משמעותית של המפרקים שנמשכת מעל לשעה ומקשה מאוד על התפקוד בשעות הבוקר, נפיחות מפרקים ולפעמים אודם וחום מקומי.

 

תסמינים נוספים העשויים להופיע במקרה של דלקת מפרקים שגרונתית הם עייפות משמעותית, אפיזודות של עליית חום הגוף, אובדן תיאבון, יובש בעיניים ובפה (תסמונת סיוגרן) וגושים תת עוריים, בחלקם נוזלים (קשריות ראומטואידיות), בעיקר באזורים המיישרים ולרוב על המרפקים והידיים.

 

דלקת מפרקים שגרונתית אינה מחלה המערבת את המפרקים בלבד. הדלקתיות לעיתים יכולה להשפיע גם על איברים אחרים, לדוגמה עיניים או ריאות. בנוסף, מחקרים מראים כי לאנשים הסובלים מהמחלה, בעיקר אלה עם מחלה קשה שאינה תחת שליטה טובה, סיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם ומספר מחלות נוספות.

 

מהם הגורמים לדלקת מפרקים שגרונתית?

 

הגורמים לדלקת מפרקים שגרונתית עדיין אינם ידועים. עם זאת, מחקרים הצביעו על מספר גורמי סיכון למחלה, בהם גורמים גנטיים המביאים לכך שלאנשים תהיה נטייה לפתח את המחלה וגורמים סביבתיים הכוללים עישון (המחלה שכיחה פי שניים במעשנים), חשיפה למזהמים כמו סיליקה וזיהום אוויר – שנקשר להגברת הסיכון במידה קלה.

 

מחקרים גם מצביעים על מספר גורמים העשויים להפחית במידה מסוימת את הסיכון לדלקת מפרקים שגרונתית, בהם גלולות למניעת הריון ושתיה מתונה של אלכוהול. 

 

בשנים האחרונות המומחים הגיעו להבנה שהתהליך של דלקת מפרקים שגרונתית מתחיל שנים רבות לפני ההתפרצות של המחלה, ועבודות מראות שכבר שנים לפני שמורגשים סימני המחלה קיימים נוגדנים עצמיים בגוף, כשבסופו של התהליך קיימת האצה בהתפתחות הנוגדנים העצמיים ומדדי דלקת והתפרצות קלינית של המחלה.

 

איך מאבחנים דלקת מפרקים שגרונתית?

 

האבחון של דלקת מפרקים שגרונתית מבוצע על ידי ראומטולוג והוא תלוי בתסמינים ובתוצאות של בדיקה גופנית, בדיקות דם, צילומי רנטגן ולפעמים בדיקות הדמיה נוספות שמטרתן לקבוע את חומרת המחלה.

 

עוד על האבחון של דלקת מפרקים שגרונתית

 

האם ניתן לרפא דלקת מפרקים שגרונתית?

 

המחלה היא מחלה כרונית שאינה ניתנת לריפוי, אך התפתחויות בתחום הטיפול במחלה בשנים האחרונות אפשרו לעצור את המחלה בחלק גדול מהחולים או לפחות להאט את התקדמות הנזק למפרקים ולהקל באופן משמעותי על התסמינים באופן שיאפשר תפקוד רגיל או כמעט רגיל. עם התרופות המתאימות רבים מהמטופלים עשויים להגיע להפוגה – מצב בו אין סימנים של מחלה פעילה. קיימת חשיבות רבה לאבחון והתחלת טיפול בשלב מוקדם – לפני שנוצר נזק למפרקים.

 

אין טיפול מסוים שפועל על כל המטופלים ואנשים רבים עם דלקת מפרקים שגרונתית יאלצו לשנות את הטיפול שלהם לפחות פעם אחת בחייהם.

 

עוד על התרופות לדלקת מפרקים שגרונתית 

לכל המידע על דלקות מפרקים

 

 

*פרופ' אלקיים היא מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה ומנהלת תחום מפרקים בכמוני