כמוניהשמנהמדריכיםעצות למניעת השמנה בילדים

עצות למניעת השמנה בילדים

זה לא רק עניין של מראה חיצוני וביטחון עצמי. השמנה בילדות עשויה להזיק לבריאות. מה אפשר לעשות?

מאת אלה הר-נוי
תגובות 3

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

ילדים שמנים לרוב גדלים להיות מבוגרים שמנים. מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת היוקרתי NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE מצא כי 82% מהילדים שסבלו מהשמנת יתר בילדותם הוסיפו לסבול מהשמנה בבגרותם. עוד מצא המחקר כי לאנשים שהם שמנים מילדות סיכון גבוה פי 5.4 לפתח סוכרת סוג 2, סיכון גבוה פי 2.7 לפתח יתר לחץ דם וסיכון גבוה פי 1.7 לפתח טרשת עורקים מאנשים שהיו במשקל תקין לאורך חייהם. אבל המחקר גם הצביע על נקודת אור - אנשים שהיו ילדים שמנים ורזו הצליחו להימנע מהסיכון המוגבר למחלות.

 

השמנה לא מעלה סיכון לבעיות בריאות רק בעתיד. מחקרים מצאו כי ילדים שמנים סובלים יותר מהאסתמה שלהם, מסוכרת סוג 2 שכונתה בעבר "סוכרת מבוגרים" ואפילו מגורמי סיכון למחלות לב. כך למשל מחקר שפורסם בשנת 2010 מצא כי BMI גבוה בגילאי 9-12 נקשר עם גורמי סיכון מוגברים למחלות לב כבר בגיל ההתבגרות. גם המחקר הזה מותיר נקודת אור - ילדים עם BMI גבוה שיורדים במשקל ומגיעים למשקל תקין לפני שהם מגיעים לגיל ההתבגרות, הם בעלי פרופיל טוב יותר מבחינת גורמי הסיכון למחלות לב, מאשר ילדים שנותרו שמנים. מחקר נוסף חשף כי ילדים עם השמנת יתר מראים סימנים למחלת לב שרופאים מצפים לראות במבוגרים בגיל העמידה.

 

איך להתמודד עם השמנת ילדים?

 

דוגמא אישית - הדרך להתמודדות עם בעיה של השמנת ילדים מתחילה אצל ההורה. השינוי צריך להתחיל בכם – ולא רק במה שאתם קונים בסופר או מגישים לארוחת ערב. מחקר שפורסם בשנת 2012 מצא כי הדרך הטובה ביותר בה הורה יכול לעזור לילד שמן לרזות, היא לרדת במשקל בעצמו. התוצאות הראו כי ירידה במשקל אצל ההורה הייתה המנבא החשוב ביותר לירידת משקל אצל הילד.

 

פחות טלוויזיה ומחשב – יותר משחקים בחוץ - הגבילו את הזמן בו הילד מבלה מול מסכים למיניהם ועודדו אותו לבלות את הזמן הפנוי שלו בפעילויות כמו משחקי כדורגל עם חברים או חוג ריקוד. כל רגע שהילד מבלה מול המחשב הוא רגע בו הוא לא מבצע פעילות פיזית, וחמור מכך – זה עלול לגרום לו לאכול יותר. חוקרים מצאו כי בנים אכלו ארוחת צהריים גדולה יותר (163 קלוריות יותר) לאחר שהם שיחקו במשחקי וידאו, בהשוואה לארוחה לאחר שעה שהם בילו ברגיעה. החוקרים הסבירו כי המתח הנפשי הכרוך בעבודה מול מחשב עלול "לרמות" את המוח כך שיחשוב שהגוף שרף קלוריות רבות שיש להחליפן.

 

אבא לא נהג מונית ולא תמיד צריך מעלית - כדי להגיע לרמות המומלצות של פעילות גופנית, חשוב שהילדים יצברו כמה שיותר זמן בפעילויות יומיומיות. כל טיפה נחשבת. הפסיקו להסיע את הילדים לכל מקום, תעלו יחד במדרגות במקום במעלית (דוגמא אישית כבר אמרנו?) ותנו להם לטייל עם הכלב.

 

אכלו פחות בחוץ – ברור שמזון מהיר הוא משמין מאוד, אבל גם כשלא מדובר בצ'יפס ומיונז, מזון שאתם אוכלים מחוץ לבית כמעט תמיד יהיה משמין יותר. הקפידו לאכול יותר בבית.

 

קנו נכון - למרות המבצעים והאריזות המשפחתיות המוזלות, אל תקנו מזון בכמויות לא מבוקרות ובדקו את הערך התזונתי של מאכלים שאתם מכניסים הביתה.

 

סדרו נכון - הרחיקו ממתקים וחטיפים מטווח הראיה והזיזו מזונות בריאים יותר לגובה העיניים בארונות ובמקרר.

 

השתמשו בכלים קטנים - מחקרים הראו כי אנשים אוכלים יותר מצלחות גדולות. כך למשל, ניסוי אחד הראה כי ילדים מזגו כמות גדולה פי שניים של קורנפלקס לקערית שגודלה היה כפול. ניסוי אחר מצא שאנשים מוזגים 37% יותר נוזל לכוסות רחבות וקצרות מאשר לכוסות גבוהות ורזות בעלות אותו נפח. לכן אם אתם שותים משקה שמכיל קלוריות, מזגו אותו לכוסות רזות וארוכות ולא שמנות ונמוכות.

 

הקפידו על ארוחות משפחתיות - מחקר-על שפורסם בכתב העת Pediatrics מצא כי ארוחות משפחתיות סדירות משפרות את התזונה של הילד, מפחיתות את הסיכון להשמנת ילדים ומעודדות התנהגויות אכילה בריאות. החוקרים ניתחו את תוצאותיהם של 17 מחקרים ומצאו כי ילדים שאכלו ארוחות עם המשפחה לפחות 3 פעמים בשבוע היו בעלי סבירות גבוהה ב-24% לאכול מזונות בריאים ולהיות בעלי הרגלי אכילה בריאים מאשר אלו שחלקו ארוחות משפחתיות לעיתים רחוקות יותר. בנוסף, הם היו בעלי סיכון נמוך ב 12% להיות בעלי משקל עודף.

 

החליפו חטיפים באגוזים - מומלץ להימנע עד כמה שניתן מחטיפים. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד כימתו את ההשפעות של אכילת מזונות מסוימים באופן יומי על ירידה במשקל או השמנה בטווח הארוך ומצאו כי חטיף הצ'יפס הוא האויב הכי גדול של הגוף. לעומת זאת, תוספת יומית לתזונה של אגוזים, פירות וירקות נמצאה קשורה לירידה במשקל. באופן אולי מפתיע, לאכילת אגוזים בכל יום הייתה השפעה גדולה יותר על ירידה במשקל מאשר פירות וירקות. ייתכן שהסיבה לכך היא שהם משביעים לאורך זמן רב יותר. החוקרים מצאו כי בהשוואה לכל קבוצת המחקר, אנשים שהוסיפו לתזונה שלהם מנה יומית של אגוזים, איבדו בממוצע 0.26 ק"ג כל ארבע שנים במשך תקופה של 20 שנה. המזונות שצריכה מוגברת מהם הייתה הגרועה ביותר למשקל היו חטיף צ'יפס שהביא לתוספת של 0.77 ק"ג בממוצע בכל ארבע שנים למנה יומית בהשוואה לכלל הנחקרים ומשקאות ממותקים שהביאו לעליה של 0.45 ק"ג.

מחקר נוסף מצא כי לילדים שצורכים הרבה אגוזים סיכון מופחת לעודף משקל. החוקרים השוו את הנחקרים שצרכו הכי הרבה מזונות מסוימים לאלו שצרכו הכי פחות מהם ומצאו כי בקרב ילדים ובני נוער שצרכו אגוזים בתדירות גבוהה הייתה הפחתה של 40% בסיכון לעודף משקל.

 

הימנעו ממשקאות ממותקים - ידוע כי משקאות ממותקים הם אחד הגורמים המרכזיים להשמנת ילדים. בפחית קולה יש כ-140 קלוריות. כדי לשרוף כזו כמות של קלוריות ילדים בסביבות גיל 10 יצטרכו לשחק כדורגל במשך כ-30 דקות. גם מיצים, אפילו טבעיים, מכילים כמות גדולה של קלוריות. מים לעומת זאת, לא רק שאינם מכילים קלוריות, הם אף נקשרו להרזיה בילדים

 

שינה טובה - מחקרים מצאו קשר בין שינה לבין השמנת ילדים ובני נוער. לא מדובר רק בכמות השינה. מחקר מצא כי לבני נוער שהולכים לישון בשעה מאוחרת ומתעוררים בשעה מאוחרת סיכון גבוה פי 1.5 להשמנה.

 

התייעצו - אתם לא היחידים שמתמודדים עם הבעיה. אין כמו ללמוד מניסיונם של הורים אחרים ואנשי מקצוע. ברשת הבריאות החברתית "כמוני" ניתן למצוא קבוצה של הורים לילדים שמנים שמדברים על הבעיה וחולקים עצות אחד עם השני ועם אנשי מקצוע. 

 

ברוך-הלוי-סגל
14/08/12 22:12
תרצה-שני
08/08/12 17:20

בתור  דיאטנית ילדים וכמי שנפגשת בהרבה מקרי השמנה של ילדים. שכחו להכניס בפוסט זה את הדבר החשוב ביותר אותו עליכם ההורים לעשות: לאהוב את הילד, להגיד לו את זה. ולחזק אותו ולעודד באותו לפתח יחס ...


בתור  דיאטנית ילדים וכמי שנפגשת בהרבה מקרי השמנה של ילדים. שכחו להכניס בפוסט זה את הדבר החשוב ביותר אותו עליכם ההורים לעשות: לאהוב את הילד, להגיד לו את זה. ולחזק אותו ולעודד באותו לפתח יחס חיובי כלפי עצמו וגופו. שכן ילד שמרגיש טוב עם גופו יהיה מוכן לערוך שינוי ולא יגיע הרבה לאוכל כדי לנחם את עצמו על הקשיים שלו.



חשוב לא לבקר את מה שהילד אוכל ומשקל גופו הוא מודע לכל אלה.



מצאו שטחי ענין שבהם הילד חזק ועודדו אותם לפתח אותם.


ד--ר-דינה-ראלט-PhD
08/08/12 14:26

כדאי לקרוא את הבלוג של הפסיכולוגית אורית זאבי יוגב...כותבת הספר "רדו ממני" .

 

...


כדאי לקרוא את הבלוג של הפסיכולוגית אורית זאבי יוגב...כותבת הספר "רדו ממני" .



 


קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: