מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהמדריכיםכל מה שרציתם לדעת על בדיקת שתן

כל מה שרציתם לדעת על בדיקת שתן

איך נכון לאסוף את השתן לבדיקה? מה בודקים בו? ומה עלול להשפיע על הצבע שלו?


 (צילום: אתר סטוק פוטוז)
(צילום: אתר סטוק פוטוז)

השתן מיוצר על ידי הכליות ולכן בדיקתו היא חלק מההערכה הראשונית הנעשית על ידי הנפרולוג בעת בירור של מחלות כליה אפשריות ומחלות נוספות. בדיקת השתן כוללת בדיקה כללית, בחינת משקע השתן (מיקרוסקופיה) ולעיתים איסוף של השתן במשך 24 שעות עבור ביצוע בדיקה כמותית של מרכיבים שונים, כגון קריאטינין, חלבון, מלחים ומינרלים שונים. 

 

בדיקת שתן - כך תעשו את זה נכון

 

אופן ביצוע בדיקת השתן חשוב ובעל השלכה על תוצאות הבדיקה. לכן חשוב להקפיד על הכללים הבאים: 

 

 - יש להמנע ממאמץ גופני קיצוני כ-72 שעות לפני איסוף השתן

 

 - אין לקחת בדיקת שתן מנשים בזמן הווסת

 

 - מומלץ לבדוק את השתן הראשון או השני של הבוקר

 

 - דגימת השתן צריכה להילקח מאמצע הזרם. את הטיפות הראשונות יש להטיל בשירותים ואז לדגום לכוסית הבדיקה

 

 - על הדגימה להכיל לפחות 50-100 מ"ל שתן (כמות של כרבע עד חצי כוס שתיה)

 

- במידה ונעשה איסוף שתן של 24 שעות: מתחילים בבוקר, כאשר את השתן הראשון מטילים בשירותים ולא כוללים באיסוף. לאחר מכן אוספים את השתן כולו במיכל המתאים, יחד עם השתן של הלילה והשתן הראשון בבוקר שלמחרת. יש להביא למעבדה את כל מיכל האיסוף לצורך רישום מדויק של כמות השתן שנאספה במשך היממה.


- כשנלקחת תרבית שתן: התרבית צריכה להילקח בצורה סטרילית על מנת למנוע זיהום של השתן על ידי חיידקים המצויים בעור ובאזור איברי המין. בנשים, יש להפריד את השפתיים, לנקות היטב עם גזה סטרילית ולייבש. 

 

מה בודקים בשתן? 

 

צבע השתן

צבעו הרגיל של השתן הוא צהבהב חיוור. צבע השתן יכול להשתנות במצבים שונים, כמו במחלה ועם שימוש בתרופות או במוצרי מזון מסויימים. לדוגמא: האנטיביוטיקה ריפמפין יכולה לצבוע את השתן בצבע כתום/אדום, ואילו האנטיביוטיקה מאקרודנטין יכולה לצבוע את השתן בצבע חום. סלק יכול לצבוע את השתן בצבע אדום, בעוד שירקות כתומים המכילים קרוטן יכולים לצבוע את השתן בצבע כתום. שתן כהה יכול להעיד על התייבשות, מחלות כליה, צהבת ועוד.

 

שתן דמי

לעיתים נראה דם טרי ואפילו קרישי דם בתוך השתן. אלה מעידים בדרך כלל על הפרעות אורולוגיות בדרכי השתן, ולעיתים רחוקות יותר מרמזות על מחלות כליה.

 

עכירות

במצב רגיל, השתן צריך להיות צלול. כל חלקיק המצטבר בו מעבר לנדרש, עלול לגרום לעכירותו. הסיבות השכיחות ביותר לשתן עכור - זיהום בדרכי השתן, דימום וזיהום חיצוני מהפרשות הנרתיק.

 

בדיקת שתן כללית

השתן נבדק על ידי מקלון בדיקה מיוחד, הבוחן את נוכחותם של מרכיבים שונים בשתן. המקלון מוכנס לשתן לכמה שניות, עובר תגובה כימית עם חומרים מיוחדים ומתקבלת תגובה בדמות צבעים שונים. לפי הצבעים המתקבלים בתגובה, קובעים את נוכחותם של המרכיבים השונים בשתן.

 

חומציות השתן (pH)

בדרך כלל הערכים המתקבלים נעים בין 5 ל-9. ככל שהערך נמוך יותר, השתן חומצי יותר. ככל שהערך גבוה יותר, השתן בסיסי יותר. הערכת מידת חומציות השתן עוזרת בטיפול במצבים קליניים שונים, כמו הפרעות בחומציות הדם, הערכת מחלות אבנים, זיהומים בדרכי השתן ועוד.

 

כדוריות דם אדומות (RBC)

באופן תקין לא אמורות להמצא בשתן כדוריות דם אדומות. תוצאה חיובית מעידה על נוכחות של דם גלוי או סמוי בשתן, ומצריכה בירור. הסיבות השכיחות לכך הן זהומים בדרכי השתן, אבנים, הפרעות אורולוגיות בדרכי השתן ומחלות כליה שונות.

 

כדוריות דם לבנות (WBC)
במצב המוגדר תקין, לא אמורות להימצא בשתן כדוריות דם לבנות. פעמים רבות מקור הכדוריות הלבנות הוא מחוץ לשתן (מאזור העור והנרתיק). נוכחות כדוריות לבנות בכמות גדולה יכולה להעיד על זיהום בדרכי השתן ולעיתים גם על מחלות כליה.

 

סוכר (glucose)

באופן תקין סוכר אינו מופרש לשתן. הפרשה מוגברת של סוכר מתרחשת לרוב בחולים עם סוכרת שאינה מאוזנת. לעיתים רחוקות הפרשת סוכר לשתן בנוכחות ערכי סוכר תקינים בדם, מעידה על הפרעה כלייתית ביכולת ספיגת הסוכר יחד עם עליה בהפרשתו בשתן.

 

חלבון (protein)

באופן תקין מופרשת כמות מינימלית של חלבון בשתן (פחות מ-30 מיליגרם ביממה). הפרשת חלבון מוגברת מעל 300 מיליגרם ליממה, מזוהה בבדיקת השתן הכללית. הפרשה פחותה מכך מצריכה בדיקה מיוחדת (מיקרואלבומין).

 

ניטריטים

חיידקים שונים הגורמים לזיהומים בדרכי השתן מייצרים ניטריטים, והם ניתנים לזיהוי בבדיקת השתן הכללית.

 

קטונים

קטונים מופרשים בשתן במצבים קיצוניים של סוכרת לא מאוזנת, רעב ממושך, אלכוהול במינון גבוה או לאחר מאמץ קיצוני.

 

פיגמנטים של מרה (אורובילינוגן, בילירובין)

מופרשים בשתן כאשר רמתם גבוהה בדם. לרוב, אין לבדיקה זו משמעות בהערכת מחלות כליה.

 

בדיקת משקע השתן (מיקרוסקופיה)

מומלץ לבצע את הבדיקה מהשתן הראשון או השני של הבוקר. הבדיקה נעשית בהסתכלות במיקרוסקופ על דגימת השתן. כשהוא תקין, השתן לא צריך להכיל תאים, גלילים או גבישים. על ידי הסתכלות ניתן לזהות נוכחות תאים שונים בשתן (כדוריות דם אדומות, כדוריות דם לבנות ותאים שמקורם בכליות ובדרכי השתן), גבישים וגלילים. ממצאי הבדיקה חשובים ביותר בהערכה ובבירור של מחלות כליה. 

 

איסוף שתן 24 שעות לחלבון

באיסוף השתן נבדקת כמות החלבון המופרש לשתן ביממה. מדד זה חשוב להערכת מחלות כליה שונות, וכן חשוב למעקב אחר התגובה לטיפולים שונים.

מזליקה-
03/12/22 10:05

ברור לי שהפיפי צריך להיות חם כשמשתינים  פיפי  ,אבל אני רוצה לדעת למה לפעמים זה שתן קר? אומנם לא תמיד אבל זה קורה  ,האם זה מעיד על מצב מסוים בכליות? או משהו אחר? או שזה תופעה נורמלית ומצויה? 

liatush8
13/05/18 13:14

שלום רב וצהריים טובים! ביצעתי בדיקת איסוף שתן 24 שעות. הכמות במיכל היתה כמעט 2000. התוצאה: 184 PROTEIN-URINE 24H בעוד שהנורמה רשומה בין 100-150. אני בהריון בשבוע 24. כמו כן, התקבלה תוצאה נוספת של 9.2 DL/ MG של בדיקת PROTEIN-U SAMPLE/ האם הערכים הללו תקינים? אני צריכה לחשוש? הבנתי שבהריון אפשרי שיהיה עד 300.. תודה לעונים, יום טוב,

HZV
22/01/18 21:13

מה זה: Str.gal.pasteurianus נתגלה בבדיקת תרבית ואיך מטפלים?

מישהו.כלשהו
27/12/17 12:12

מותר לאונן באותו יום של איסוף שתן או שזה משפיע איכשהו על הבדיקה?

שאלה4
11/11/17 19:26

האם רואים שימוש בסמים בתרבית שתן?

תומרzone
24/07/17 21:16

שלום רב, רשום להמנע ממאמץ גופני קיצוני כ-72 שעות לפני איסוף השתן, מה ההגדרה למאמץ קיצוני גופני? כמו כן כיצד פעילות מינית בזמן האיסוף ואלכוהול משפיעים על הבדיקה? תודה

ויקי שלום ניתן להביא שת למחרת, אך יש לשמור במקום מקורר, הכי טוב להניח על קרחונים

ויק18
25/02/16 14:12

אפשר לשמור בדיקת איסוף שתן 24 שעות לאחר איסוף שתן אחרון? כלומר להביא למעדה לא בבוקר של איסוף האחרון אלה בבוקר למחרת?

למור

אין לבצע איסוף שתן בזמן זיהום בדרכי השתן, או בזמן טיפול אנטיביוטי, או בזמן מחלת חום או לאחר מאמץ גופני משמעותי. מצבים אלו עלולים לגרום לעליה זמנית בהפרשת החלבון שלא משקפת את המצב הרגיל.

מור8
15/10/15 13:05

אפשר לבצע איסוף שתן תוך כדי טיפול באנטיביוטיקה? כלומר אם אני לוקחת אנטיביוטיקה (בגלל דלקת גרון) זה עלול להשפיע על תוצאות איסוף השתן?

תודה

לבתחן22 שלום

גם בהריון לא צריך להיות גלוקוז בשתן וזה תקין לגמרי שאין

בתחן22
12/07/15 14:40

שלום רב עשיתי בדיקת שתן בהריון ויצא שאין גלוקוז בשתן.

בהריון לפי מה שקראתי כן אמור להיות גלוקוז.

האם זה תקני?

תודה מראש

 

דיאנה

 

אם את קמה למחרת בשעה שבע, השתן הראשון שתקומי ייכלל באיסוף . לא צריך להמתין לתשע

דיאנה4
06/12/14 9:11

לא הבנתי משהו...

באיסוף שתן של 24 שעות אם קמתי ב9 בבוקר ו התחלתי לאסוף מהשתן השני של היום, האם אני חייבת לסיים את האיסוף ב9 למחרת? או שאם אקום בשבע ואקח דגימה אחרונה זה יחשב כיממה כי קמתי, ישנתי וקמתי שוב...?

תודה רבה!

יש להמנע ממאמץ גופני 24 שעות לפני איסוף או בדיקת שתן לחלבון

asdf
13/08/14 1:26

כמה זמן לפני בדיקת שתן ודם מותר לעשות ספורט ?

1. בבוקר השתן מרוכז ביותר, כך שניתן לזהות את הרכיבים שבודקים בתוכו באופן הטוב ביותר

2. השתן הראשון של הבוקר הוא למעשה השתן שהצטבר במהלך הלילה, ולכן הוא שייך ליום הקודם. השתן הראשון של יום המחרת, הוא השתן שהצטבר בלילה של היממה בה נעשה האיסוף, ולכן כוללים אותו גם באיסוף.

שיר5
16/07/12 23:36

יש לי שתי שאלות: 1. למה חשוב לעשות בדיקת שתן בבוקר דוקא ולא במהלך היום? 2. באיסוף שתן- למה בתחילה לא מחשיבים את השתן הראשון ולמחרת כן צריך לאסוף גם את השתן הראשון?

רותי--פ
09/01/12 15:32

החברה המרכזית למימוש זכויות מעסיקה צוות מומחים, המורכב מאנשי מקצוע עם עשרות שנות נסיון בתחום: רופאים מומחים, חשבונאים, יועצי מס ועוד. הצוות בחברה חדור בתחושת שליחות עמוקה, ועושה את כל המאמצים ע"מ לסייע לך בתקופות הלא פשוטות של חייך. הצוות בחברה המרכזית למימוש זכויות בברגישות ובדסקרטיות בודק את מצבך הרפואי ואת זכויותיך בגינו, ובנחישות עומד על כך שתקבלם!
http://www.yourrights.co.il/home.yecms/index

אנחנו החברה היחידה שלא גובה תשלום על פתיחת תיק.
קיבלת שילמת !!!! אנחנו עובדים קשה בשביל שלכם יהיה טוב...

תתקשרו עכשיו : *5700
 

denur1
01/01/12 18:37

בדיקת שתן כללית נעשית ע"י סטיק (מקלון) מיוחד שטובלים אותו בשתן. ע"ג המקלון ישנם ריבועים קטנים שכל אחד מהם מגיב עם השתן ומבטא את אחד המדדים הנבדקים ונצבע בצבעים על פי הממצא. אחד הריבועים משקף את כמות החלבון בשתן. הבדיקה רגישה לזהות חלבון רק כאשר יש הפרשה של מעל 300 מ"ג ביום בשתן. כאשר יש כמויות קטנות מכך, שהן עדיין לא בגדר התקין (זה נקרא מיקרואלבומינוריה), הסטיק לא מזהה אותן. לכן, במצבים בהם חושדים שיש חלבון, אך בכמות קטנה אותה הסטיק לא מזהה, יש לשלוח לבדיקה מיוחדת למיקרואלבומין. בבדיקה המיוחדת משתמשים בשיטה רגישה יותר, שיודעת לזהות גם כמויות קטנות יותר. 

denur1
31/12/11 23:32

עד היום ידעתי שחלבון בשתן זה לא טוב,
התפלאתי לראות כאן שכתוב "הפרשת חלבון מוגברת מעל 300 מיליגרם ליממה, מזוהה בבדיקת השתן הכללית. הפרשה פחותה מכך מצריכה בדיקה מיוחדת (מיקרואלבומין)."
לא ברורה לי הפסקה הנ"ל, אשמח להבהרה.
תודה מראש.

אברהם-פ.
20/09/09 12:34

באיסוף שתן ל-24 שעות, מצטברת כמות שתן של 1.5 ליטר עד 4 ליטר ויותר. לבדיקה איכותית (מה מכיל השתן) ובדיקה כמותית (מה כמות כל מרכיב), דרושה דוגמית "מייצגת יחסית" של שתי מבחנות בלבד, במקום "להיסחב" עם כל כמות האיסוף. סדר הפעולות: א. ראשית יש לרשום (לזכור), את הכמות הכללית. ב. בעזרת מזרק ללא מחט, עם שנתות (סימני כמות), ניתן לקחת מכל כמות שנאספת דוגמית מייצגת-יחסית, של עד 20 סמ"ק (CC), מכל מיכל איסוף. ג. לערבב בכוס ומתוך התערובת ל"מזוג" למבחנות הבדיקה. דוגמא: אם הכמות הכללית היא 3.200 ליטר בשני מיכלים, האחד עם 2 ליטר והשני עם 1.200 ליטר, נוטלים בעזרת מזרק מהמיכל הראשון 20 סמ"ק, ומהשני 12 סמ"ק. מערבבים את הדוגמיות בכוס נקייה, ואז נוטלים לשתי מבחנות הבדיקה, מתוך התערובת. במידה והאיסוף מצטבר במיכל אחד, כמובן אין צורך בפעולה הנ"ל. במידה ודרושה בדיקה נפרדת, של 12 שעות יום ו-12 שעות לילה והכמות באחד האיסופים עולה על כמות של מיכל אחד, יש לנהוג בדוגמיות כאילו מדובר בשתי בדיקות שונות. חשוב לדעת, השתן משעות היום שונה בהרכבו מאשר זה של הלילה. אני מקווה שהפעולה תקל על הנבדק את התנועה עם מיכלי שתן מלאים.

אנה-רייזמן
16/09/09 20:24

הסבר מאוד ברור ומסודר