מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהמדריכיםספירת דם - כל מה שצריך לדעת

ספירת דם - כל מה שצריך לדעת

מה אפשר ללמוד מערכים נמוכים של כדוריות דם לבנות ומה בודקים בכדוריות האדומות? מהי ספירת המוגלובין ומה זה בכלל טסיות?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ספירת דם מומלצת באופן שגרתי לנשים בהריון ולאחר לידה, ולפעמים רופא המשפחה ימליץ לכם לבצע את הבדיקה כחלק מ"הבדיקות השגרתיות". ספירת דם (ס"ד בקיצור) נלקחת לרוב במבחנה בצבע סגול והיא קרויה גם: Complete Blood Count או בקיצור CBC.

 

מתי ממליצים על ספירת דם?

 

ספירת דם מומלצת לנשים בהריון ולאחר לידה, לפני ניתוח ובחשד לאנמיה ולמחלות דם. הרופא עשוי לשלוח אותך לבדיקה גם כדי לברר מהו מקור הזיהום - חיידקי או נגיפי.

 

ספירת הדם בודקת מספר דברים:

 

1. ספירת כדוריות דם לבנות - WBC, white blood cell
2. ספירת כדוריות דם אדומות - RBC, red blood cell
3. ספירת המוגלובין - HB, hemoglobin
4. בדיקת המטוקריט - HCT, hematocrit
5. בדיקת נפח כדורית דם MCV, mean cellular volume
6. בדיקת כמות וריכוז ההמוגלובין בכדורית MCHC,MCH, mean cellular hemoglobin concentration
7. בדיקת השונות בנפחי תאי הדם RDW, red cell distribution width
8. בדיקת טסיות - PLT, platelets
9. נפח ממוצע של טסיות - MPV, mean platelet volume

  

ספירת כדוריות דם לבנות - WBC, white blood cell

 

בודקת את סך הכדוריות הלבנות. הכדוריות הלבנות הן החיילים הקטנים של המערכת החיסונית בגופנו, והן נלחמות בפולשים: חיידקים, נגיפים ותאים סרטניים. קיימות כמה תתי־קבוצות של כדוריות דם לבנות: אאוזינופילים, לימפוציטים, נויטרופילים, מונוציטים ובזופילים.

 

בכל סוג זיהום, עולה המספר של תת־קבוצה מסוימת. לדוגמה: בזיהום שנגרם על ידי חיידקים, עולה במיוחד מספר הנויטרופילים, בזיהום שנגרם על ידי נגיפים עולה במיוחד מספרם של הלימפוציטים והמונוציטים, באלרגיות או זיהום על ידי פרזיטים עולה במיוחד מספרם של האאוזינופילים והבזופילים.

 

מתי מומלץ לבצע בדיקת כדוריות דם לבנות? כאשר יש חשד למחלה זיהומית, או כאשר יש חשד לדיכוי של המערכת החיסונית.

 

מהם ערכי הנורמה? 4,300 עד 10,800.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? במקרה כזה המונח הרפואי הוא לויקופניה, והמשמעות היא דיכוי של המערכת החיסונית. זה יכול לקרות כתוצאה מזיהומים קשים, מחלות נגיפיות שונות כמו איידס ונגיפים פחות מסוכנים, הגורמים לדיכוי חולף של המערכת החיסונית. גם תרופות וגידולים סרטניים עשויים לגרום לערכים נמוכים. לפעמים מדובר גם בערך תקין, כפי שקיים אצל תימנים, שלהם יש נטיה ללויקופניה ללא משמעות רפואית. במקרה כזה מדובר בלויקופניה אתנית.

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? כאשר יש בדם עלייה חריגה של כדוריות דם לבנות, מצביע הדבר לרוב על קיומו של זיהום. ניתן ללמוד על אופי הזיהום מסוג כדוריות הדם הלבנות שבמספריהן נרשם הגידול. אם הערכים גבוהים בצורה קיצונית, מעל כמה עשרות־אלפים, יש לחשוד בסרטן הדם (לוקמיה).

 

ספירת כדוריות דם אדומות - RBC, red blood cell

 

בודקת את מספר כדוריות הדם האדומות בכלי הדם. הכדוריות האדומות אחראיות על קשירת חמצן מהריאות, על הובלתו לרקמות הגוף, על קליטת פחמן דו־חמצני מתאי הגוף השונים ועל פליטתו בחזרה לריאות. המולקולה שעושה את הקישור לחמצן בפועל נקראת המוגלובין וכל כדורית אדומה מכילה מספר רב של מולקולות המוגלובין.

 

מתי מומלץ לבדוק את מספר כדוריות הדם האדומות? כאשר יש חשד לירידה ברמת הכדוריות האדומות, כמו במקרי אנמיה שמאפייניה הם: חולשה, חיוורון, עייפות ודופק מהיר. הבדיקה מומלצת גם כאשר יש חשד לייצור מוגבר של כדוריות אדומות ואז המונח הרפואי נקרא פוליציטמיה.

 

מהם ערכי הנורמה? 4.5 עד 5.3.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? ערכים נמוכים יכולים להצביע על אנמיה היכולה להיגרם ממגוון רחב של סיבות ובהן:
 

- דימום

- ייצור ירוד בגלל מחלות של מוח העצם

- יצור ירוד בגלל חוסר בברזל, בחומצה פולית או בוויטמין B12, מחלות המוליטיות ועוד

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים יכולים להצביע על ייצור מוגבר של כדוריות אדומות (פוליציטמיה). תוצאות כאלה יכולות להתקבל בקרב מעשנים, בחולים במחלות ריאה או במחלה של מוח העצם. לפעמים גם התייבשות או צום ללא שתיית נוזלים יכולים לגרום לתוצאה של כדוריות דם אדומות גבוהות, כיוון שאז הריכוז שלהם בדם עולה. תוצאות דומות יכולות להתקבלל בבדיקת דם בקרב אנשים שגרים במקומות גבוהים בהם החמצן באוויר יותר דליל.

 

ספירת המוגלובין - HB, hemoglobin

 

ההמוגלובין הוא מולקולה שנמצאת בתוך כדורית הדם האדומה, והיא נושאת את החמצן מהריאות אל הרקמות בגוף. הבדיקה מלמדת על רמת ההמוגלובין בכלי הדם.

 

מתי מומלץ לבדוק את רמת ההמוגלובין? כשיש חשד לאנמיה, שאחד ממאפייניה הוא ירידה בהמוגלובין.

 

מה ערכי הנורמה? נשים: 12 עד 16 מיליגרם לדציליטר. גברים: 12 עד 18 מיליגרם לדציליטר.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? ערכים נמוכים מהנורמה מצביעים על אנמיה, כשהסיבות לכך מרובות:

-  דימום

 - מחלות המוליטיות

 - חסר בברזל

- חסר בחומצה פולית או בוויטמין B12

- מחלות של מוח העצם

- בקרב נשים הרות, ההמוגלובין נמוך מעט כחלק מהשינויים הטבעיים בתקופת ההריון

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים מהנורמה עלולים להצביע על רמה גבוהה של כדוריות דם אדומות והמטוקריט גבוה, מצב רפואי המכונה פוליציטמיה. אפשר לקבל ערך גבוה גם במצב של התייבשות או צום ללא שתיית נוזלים, כיוון שאז הריכוז שלהם בדם עולה. גם בקרב אנשים שגרים במקומות גבוהים, בהם החמצן באוויר יותר דליל, ניתן למצוא המוגלובין גבוה.

 

בדיקת המטוקריט - HCT, hematocrit

 

בודקת את האחוז של נפח כדוריות הדם האדומות מכלל הדם.

 

מתי מומלץ לבדוק המטוקריט? בדרך כלל כאשר יש חשד לפוליציטמיה (ריבוי של כדוריות אדומות בדם) ואז מצפים להמטוקריט גבוה, או כאשר יש חשד לאנמיה ואז מצפים להמטוקריט נמוך.

 

מה ערכי הנורמה? גברים: 37 עד 54 אחוזים. נשים: 33 עד 47 אחוזים.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? ערכים נמוכים מהנורמה מצביעים על אנמיה.

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים מהנורמה עלולים להצביע על מצב רפואי המכונה פוליציטמיה, וזה קורה בקרב מעשנים, חולים במחלות ריאה או במחלה של מוח העצם. אפשר לקבל ערך גבוה גם במצב של התייבשות או צום ללא שתיית נוזלים, כיוון שאז הריכוז שלהם בדם עולה, וכן גם אצל אנשים שגרים במקומות גבוהים בהם החמצן באוויר יותר דליל.

 

בדיקת נפח כדורית דם MCV, mean cellular volume

 

בודקת את הנפח הממוצע של כדורית הדם האדומה.

 

מתי מומלץ לבדוק את נפח כדורית הדם האדומה? נפח הכדורית יכול לרמוז לנו על הסיבה לאנמיה, ובהתאם לכך נהוג לחלק את האנמיה למספר סוגים:
מיקרוציטית עם MCV נמוך.
נורמוציטית עם MCV תקין.
מאקרוציטית עם MCV גבוה.
אנמיה נורמוציטית מצביעה לרוב על מחלה כרונית (לדוגמה בעיה בתפקוד הכליות).
הסיבות לאנמיה מיקרוציטית ומאקרוציטית יפורטו להלן.

 

מהם ערכי הנורמה? 78 עד 93.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? ערכים נמוכים מהנורמה, בצירוף המוגלובין נמוך, נקראים אנמיה מיקרוציטית. ערכים נמוכים בדרך כלל מצביעים על אנמיה מחסר ברזל. ישנן גם סיבות נוספות פחות שכיחות.

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים מהנורמה, בצירוף המוגלובין גבוה, נקראים אנמיה מאקרוציטית. ערכים נמוכים בדרך כלל מצביעים על אנמיה בשל חסר חומצה פולית או ויטמין B12. ישנן גם סיבות נוספות פחות שכיחות.

 

בדיקת כמות וריכוז ההמוגלובין בכדורית MCHC,MCH, mean cellular hemoglobin concentration

 

בודקת את כמות ההמוגלובין הממוצעת בכל כדורית אדומה.

 

מתי הבדיקה מומלצת? הבדיקה חשובה בעיקר כאשר יש חשד לאנמיה.

 

מהם ערכי הנורמה? 24 עד 30.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? המשמעות היא אנמיה.

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים מודגמים בין היתר במצבים של ייצור יתר של כדוריות דם אדומות כתוצאה ממחלה במח העצם, וכן באנשים הגרים במקומות גבוהים שם ריכוז החמצן באויר יותר דליל, וגם אצל אנשים לאחר מאמץ גופני ניכר.

 

בדיקת השונות בנפחי תאי הדם RDW, red cell distribution width

 

בודקת עד כמה הכדוריות האדומות שונות זו מזו בנפח שלהן. אם יש אנמיה, הערך של השונות יכול לרמז על הסיבה.

 

מתי מומלץ לבצע את הבדיקה? הבדיקה בעלת משמעות בעיקר כאשר ההמוגלובין נמוך (אנמיה).

 

מהם ערכי הנורמה? 11.5 עד 14.5 אחוזים.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? ערכים נמוכים מצביעים על כך שרוב הכדוריות דומות בנפח שלהן. אנמיה עם RDW נמוך מצביעה על בעיה המטולוגית (מחלות המוליטיות, מחלות עם פגם בייצור ההמוגלובין כגון תלסמיה, או מחלות של מוח העצם הגורמות לייצור מופחת של כדוריות אדומות).

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים מצביעים על כך שישנם גדלים שונים של כדוריות אדומות. אנמיה עם RDW גבוה מצביעה על ניסיון של הגוף לתקן את האנמיה. תאי דם אדומים צעירים הם בעלי נפח גדול יותר, כך שאם הגוף מייצר כדוריות אדומות במרץ כתגובה לאנמיה, יהיו יותר תאי דם צעירים בכלי הדם, וזה יתבטא ב- RDW גבוה בבדיקת הדם.

 

בדיקת טסיות - PLT, platelets

 

הטסיות אחראיות על היווצרות קריש הדם הראשוני, ועל ידי כך תורמות להפסקת הדימום במקרה של פציעה. הבדיקה בודקת את רמת הטסיות בדם.

 

מתי מומלץ לבדוק את הטסיות? כאשר יש חשד לירידה בטסיות בגלל דימומים מוגברים או כאשר יש חשד למחלות המטולוגיות.

 

מה ערכי הנורמה? 150,000 עד 450,000.

 

מה המשמעות של ערכים נמוכים מהנורמה? ערכים נמוכים מהנורמה עלולים להעיד על ייצור מופחת של טסיות, שעשוי לאפיין מחלות שונות של מוח העצם, או במצבים שונים המדכאים את מוח העצם, או בשל הרס של הטסיות בגוף לאחר שכבר נוצרו. ההרס יכול להיגרם על ידי נוגדנים שהגוף מייצר. במקרים בהם ערך הטסיות נמוך, יש סכנה מוגברת לדימום.

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים מהנורמה מצביעים על ייצור יתר של הטסיות במוח העצם. מצב כזה יכול להיות בתגובה לדימום, לאנמיה מחוסר ברזל, לתהליך דלקתי בגוף או כתוצאה ממחלות של מוח העצם. אם מספר הטסיות עולה על מיליון, יש סכנה להיווצרות קרישי דם.

 

נפח ממוצע של טסיות - MPV, mean platelet volume

 

הבדיקה בודקת את הנפח הממוצע של הטסיות בדם.

 

מתי מומלץ לבצע בדיקה נפח ממוצע של טסיות? כאשר מספר הטסיות נמוך.

 

מה ערכי הנורמה? 7 עד 11.

 

מה המשמעות של ערכים גבוהים מהנורמה? ערכים גבוהים של MPV עלולים להעיד על הרס של טסיות, והיווצרות טסיות צעירות במקומן, גדולות יותר.
 

 

ד"ר דנה פלורנטין היא מומחית ברפואת משפחה בכללית

 

פורסם לראשונה באתר שירותי בריאות כללית: