מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן

בדיקת צפיפות העצם

מהי בדיקת צפיפות העצם? מי צריך לעבור בדיקת צפיפות עצם? ובאילו מצבים היא כלולה בסל הבריאות?

מאת דן אבן. * יעוץ מקצועי: פרופ' צופיה איש שלום
תגובות 2

בדיקת צפיפות עצם (צילום: אתר panthermedia)
בדיקת צפיפות עצם (צילום: אתר panthermedia)

אוסטיאופורוזיס הנה מחלה "שקטה", ללא כאב או סימנים אחרים עד להופעת השברים בעצמות. כדי להגיע למצב של אבחון מוקדם ולמנוע את הופעת השברים, גיבש ארגון הבריאות העולמי  (WHO)המלצות לאבחון אוסטיאופורוזיס באמצעות מדידת צפיפות העצם (BMD – קיצור של Bone Mineral Density).

 

"אבחון צפיפות העצם מתבצע על-פי מידת התרחקותו של ערך צפיפות העצם שנצפה אצל הנבדק מהערך שנצפה אצל מבוגרים בריאים בשנות ה-30 לחייהם", מסבירה פרופ' צופיה איש-שלום, מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהלת תחום אוסטאופורוזיס באתר "כמוני" ומנהלת מרפאת אוסטאופורוזיס בבית חולים אלישע בחיפה. לדבריה, "ככל שצפיפות העצם נמוכה ומתרחקת מהערך הממוצע של גיל 30 – כך גדל הסיכון לפתח שבר. בדיקה זו היא הדרך המקובלת לקבל מידע כמותי על מצב העצם".

 

 

בדיקת צפיפות העצם

 

עצמות הגוף בנויות מחלבונים ומינרלים, ובעיקר חלבון הקולגן, לו מבנה מרחבי ייחודי, המשמש כבסיס לשקיעת מינרלים - בעיקר מלחי סידן וזרחן. הבדיקה המכונה DXA (קיצור שלDual Photon X-ray Absorptiometry ), מאפשרת את הערכת צפיפות המינרלים בעצם, באזורים המיצגים לעצמות הגוף (בדרך כלל בחוליות עמוד השדרה, בירך הקרבנית ובאמה הרחיקנית).

 

הבדיקה מבוססת על העברת זרם פוטונים משתי אלומות קרני רנטגן דרך העצמות שבהן מתבצעת המדידה. מטרת שתי האלומות להפריד בין העצם לרקמות הרכות. ככל שהעצם צפופה יותר, פחות פוטונים יצליחו לעבור דרכה.

 

בדיקת צפיפות עצם אינה כרוכה בסבל או באי-נוחות, והיא אומנם כרוכה בחשיפה של הנבדק לקרינה, אך מדובר בכמות קרינה נמוכה מאוד - 3 מילירם, כ-1/3 בלבד מכמות הקרינה שאנחנו חשופים לה בעת טיסה טרנס-אטלנטית. הבדיקה בטוחה לילדים ואפילו לפגים.

 

לאבחון מחלת האוסטיאופורוזיס הבדיקה בוחנת לרוב את הצפיפות בעצם צוואר הירך ובחוליות עמוד השדרה המותני, אולם במקרים מיוחדים ניתן לבצעה גם בעצמות אחרות – כמו עצם האמה (הרדיוס=החישור), וזאת אם מומלץ הדבר במפורש על-ידי הרופא המפנה, ולא על-ידי המכון המבצע - שדורש עבור בדיקת האזור הנוסף תשלום נוסף. למשל, אזור מדידה זה עשוי לשמש תחליף למדידה בחוליות עמוד השדרה בקרב אנשים עם שינויים ניווניים קשים בעמוד שדרה מותני ומטופלים שעברו ניתוחים בעמוד שדרה מותני.

 

זכאות למימון בדיקה לצפיפות העצם במסגרת סל הבריאות

 

בדיקת צפיפות העצם הנה אמצעי זמין, נטול סיכונים, לא פולשני ולא יקר – גם כאשר מומלץ לבצע בדיקה מחוץ להגדרות סל הבריאות. יש לזכור כי אבחון מוקדם של מחלת האוסטיאופורוזיס והתחלת טיפול במועד הנה דרך יעילה למניעת שברים אוסטיאופורוטיים.

 

הבדיקה כלולה בסל לפי הקריטריונים הבאים:

 

  • נשים וגברים מגיל 60. נשים וגברים זכאים לבדיקה אחת לחמש שנים אם בבדיקה הראשונה לא אובחן אוסטיאופורוזיס.
  • נשים בגיל המעבר שגילן מעל 50, אחת לשנתיים ובהתקיים אחד מהתנאים הבאים:
    א. שבר אוסטיאופורוטי.
    ב. שבר אוסטיאופורוטי מוכח אצל קרוב משפחה מדרגה ראשונה.
    ג. משקל גוף נמוך מאוד BMI – מתחת ל- 19 ק"ג/מ2.
    ד. לנשים וגברים המקבלות טיפול תרופתי באוסטיאופורוזיס על-פי הקריטריונים המפורטים בסל, תבוצע הבדיקה אחת לשנתיים.
  • לנשים או גברים הלוקים באחת המחלות הכרוכות בסיכון יתר לאוסטיאופורוזיס או המטופלים בסטרואידים ממשפחת הקורטיזון (קורטיקוסטרואידים) במשך שלושה חודשים או יותר ברציפות תבוצע הבדיקה ללא מגבלות גיל ובתדירות שמותאמת לכל אחת מהמחלות. ברשימת המחלות הכרוכות בסיכון יתר לאוסטיאופורוזיס נכללות 'היפרפאראתירואידיזם אוסטאוגנזיס אימפרפקטה', 'תסמונת קושינג', מיאלומה נפוצה, 'תירוטוקסיקוזיס', מחלת גושה, תלסמיה, היפוגונדיזם ו'דיסאוטונומיה משפחתית'.
  • לנשים שמאובחנות עם סרטן שד אשר מכיל קולטנים לאסטרוגן ומטופלות למספר שנים בתרופות מקבוצת 'מעכבי ארומטאז' יש זכאות לבדיקה לפני הטיפול, ובמהלכו כל שנה עד שנתיים.
  • למטופלים בתרופות מקבוצת מעכבי יצירת טסטוסטרון יש זכאות לבדיקה לפני הטיפול, ובמהלכו כל שנה עד שנתיים.
  • חולי סיסטיק פיברוזיס מעל גיל 50 המרותקים בקביעות למיטה או לכיסא גלגלים.

 

במקרים מסוימים, בעיקר לנשים עם תוצאה גבולית בבדיקה הראשונה, שאינן מקבלות טיפול תרופתי למניעת איבוד העצם, מומלץ לעתים לחזור על הבדיקה בתדירות העולה על אחת לחמש שנים כדי לטפל במחלת האוסטיאופורוזיס בשלביה המוקדמים.

 

הבדיקה נועדה בעיקר לאבחון. בחולים המקבלים טיפול תרופתי לא צפויה תועלת רבה מבדיקת צפיפות עצם, היות וסטיית המדידה במכשיר בדרך כלל עולה על השינוי המצופה אצל הנבדק. אי לכך, מומחים רבים סבורים שניתן לוותר על הבדיקה כאמצעי מעקב אחר חולים מטופלים.

 

פירוש תוצאות בבדיקת צפיפות עצם

 

ההגדרות של ארגון הבריאות העולמי (WHO)  לאבחון אוסטיאופורוזיס מתבססות על המרחק בין הערך הנמדד לממוצע של נבדקים בריאים בגיל 30 לפי מדד סטטיסטי המכונה סטיית תקן, הערך נושא את השם T-Score:

 

  • ערך תקין: עד 1, כלומר הערך מרוחק בכ-10% מתחת לערך ממוצע לבני/ות 30.  
  • אוסטיאופניה :ערכים בין 1 - ל-2.5, כלומר בין 10%ל-25% מתחת לממוצע בקרב בני/ות 30.
  • אוסטיאופורוזיס:  2.5 ומטה, כלומר שהערך מרוחק ב-25% ויותר ביחס לממוצע גיל 30.
  • אוסטיאופורוזיס קשה :בהגדרה זו משתמשים רק לגבי אנשים שסבלו משבר אוסטיאופורוטי אופייני, כלומר שבר לאחר חבלה מינימלית או ללא חבלה כלל. 

 

לאחרונה אומץ על ידי ארגון הבריאות העולמי אלגוריתם ממוחשב, שפותח על ידי האגודה הבינלאומית לאוסטיאופורוזיס (IOF), אלגוריתם מותאם מדינה שמאפשר לחשב סיכון שברים אישי, אבסולוטי לעשור הקרוב לפי גורמי סיכון קליניים. ניתן לשלב בחישוב הסיכון תוצאה של מדידת צפיפות עצם בצוואר הירך (אזור זה נבחר, היות והוא לא מושפע משינויים ניווניים עם העלייה בגיל). האלגוריתם המכונה FRAX (ובשמו המלא Fracture Risk Assessment Tool), ומתבסס על מחקרים במדינות רבות בעולם, ובהן ישראל, והוא זמין באינטרנט בקישור הבא. אך נדרשת מיומנות רפואית מסוימת לשימוש בו, ובעיקר לבצוע התאמות שפותחו לאחרונה.

 

בחירת מכון מתאים לבדיקת צפיפות עצם

 

מכונים לבדיקת צפיפות העצם אינם נמצאים בבקרת איכות של משרד הבריאות. חלק מהמכונים דאגו להכנסת בקרת איכות פנימית, ולכן קיימים הבדלים גדולים באיכות הבדיקות המבוצעות במכונים השונים.

 

הדבר בולט במיוחד בבדיקות המעקב אצל אנשים המקבלים טיפול תרופתי, אשר נבהלים לעתים ללא צורך בגלל "ירידה בצפיפות העצם" בעת טיפול תרופתי בעל יעילות מוכחת. לעתים קרובות נובעת "ירידה" זו מבעיות טכניות של איכות ביצוע הבדיקות.  

 

לשם מעקב אמין – חשוב לבצע את בדיקת הביקורת באותו מקום שבו בוצעה הבדיקה הקודמת (בתנאי שמדובר במכון בעל מיומנות מוכחת)לא מומלץ להסתפק בביצוע הבדיקה במכשיר של אותו יצרן המצוי במתקן אחר, שכן לשם ביצוע בדיקת השוואה מדויקת יש למקם את אזורי המדידה בדיוק באותן נקודות שנבדקו בבדיקה קודמת. כמו כן קיימים הבדלי כיול בין מכשירים, אשר ישפיעו על ערכי המדידה.

 

בדרך כלל מכונים שמשתתפים במחקרים קליניים בינלאומיים נמצאים בבקרת איכות של הגורם שמממן את המחקר. הדבר משפר את איכות הבדיקות לגבי כלל הנבדקים באותם מכונים.

 

הכנות לבדיקת צפיפות עצם

 

בדיקת DXA היא בדיקה קלה, מהירה וללא כאבים, ולמעשה לא דורשת הכנה מוקדמת. עם זאת, חשוב לדווח האם נעשתה לאחרונה בדיקת בריום לתפקוד מערכת העיכול או בדיקת הדמיה במכשיר סי.טי או ברפואה גרעינית – שכן בדיקות אלה עשויות להותיר בגוף רכיבים שעלולים להפריע במדידת צפיפות העצם.

 

יש להימנע מנטילת תוספי סידן לפחות 24 שעות לפני בדיקת צפיפות עצם.

 

מומלץ ללבוש לבוש נוח ולהימנע מנעליים עם אבזמים, חגורות או כפתורים בבגד באזורי המדידה. יש להסיר תכשיטים מהגוף וחפצי מתכת מהכיסים (כולל מפתחות ומטבעות) לפני הבדיקה. בחלק מהמכונים ניתן לצורך הבדיקה לבוש מיוחד.

 

מגרעות הבדיקה לצפיפות עצם

 

בדיקת DXA היא הבדיקה המקובלת כיום למדידת צפיפות עצם. עם זאת, ככל בדיקה רפואית – יש לה מגבלות:

 

תוצאות הבדיקה עשויות שלא להיות מדויקות לאנשים עם עיוותים מבניים בעמוד השדרה, עקמת או ניתוח קודם בעמוד השדרה.

 

לא ניתן לבצע בדיקה זו לנשים הרות.

 

 

*פרופ' צופיה איש-שלום היא מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהלת תחום אוסטאופורוזיס באתר "כמוני" ומנהלת מרפאת אוסטאופורוזיס בבית חולים אלישע בחיפה

 

עדכון אחרון: אוקטובר 2023

בכר1
09/02/22 17:40

נשמה הכל  הבדיקות אתם יוכולים לראות בלי מאמץ .הכל בטלפון.רק בסוף השנה 21 עשיתי את כל הבדיקות הכל נמצא בטלפון מוכן ומזומן. אני רוצה גם עם לא איכפת לכם.שום דבר לא מפחיד אותי .לא משתמשת בכדורים. אוכלת מה שצריך לא מגזימה בשום דבר.חיה ונושמת ספורט מה שיש לי  עדיין בקרוב מאוד גם הוא יעלם. אני משתדלת להיות במכוני כושר או בספורט במקומות סיבוריים .אבל לעסוק בספורט..וזה מה שמחזיק אותי כמו שצריך עם כל בעיות בעמוד השידרה. אני לא נתקעת.שום דבר לא יעצור אותי.

מחקרים הראו שלשם ניצולו היעיל היותר של הסידן בגופנו ובעצמות תלוי בוויטמין D3 ובוויטמין K2 החיוניים במיוחד לשמירה על חוזקן של העצמות. כך אולי עשויים לצמצם את הנטייה לאוסטיאופורוזיס.