מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אטופיק דרמטיטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דני בן אמתי
פרופ' דני בן אמתי
בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ירושלים (1979). בוגר התמחות ברפואת ילדים בבי"ח בילינסון, בוגר התמחות ברפואת עור ומין בבי"ח בילינסון (1996) רופא עור בכיר, ומנהל יחידת עור ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים לשעבר. ממייסדי החוג לרפואת עור ילדים, ההסתדרות הרפואית בישראל. ראש החוג לרפואת עור ילדים בהסתדרות הרפואית, ממועד הקמתו ועד 2014. שימש כסגן מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים בשנים .2004-2007 פרופסור חבר קליני, וראש החוג לרפואת עור ומין באוניברסיטת תל אביב.
שולמית בורשטיין MA
שולמית בורשטיין MA
מייסדת ומנהלת מקצועית בעמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, MA בפסיכותרפיה שולמית בורשטיין היא המנהלת המקצועית של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס. שולמית, אם לבת אטופית מזה 23 שנים, וממש לאחרונה גם סבתא לתינוקת אטופית, נסעה במשך השנים לחפש מענה למחלה בכל רחבי העולם. בין השאר בתה טופלה בדאלאס, בלונדון, במינכן, בדאבוס ובאוון. בכל מקום למדה את הידע המקצועי המעודכן ביותר על המחלה ואת הגישות הטיפוליות. תוך כדי למדה פסיכותרפיה והוציאה תואר שני באונברסיטה באנגליה. שולמית ממשיכה ללמוד ולהתעדכן תוך מעקב רציף אחר ספרות מקצועית, והשתתפות בכנסים מקצועיים בינלאומיים.

מובילי קהילה

דבורה וידמן
דבורה וידמן
מידענית וחוקרת בתחום מדעי החברה, מתמקדת בדרך כלל בתחום תעסוקה והכשרות מקצועיות. יוצא מן הכלל תחום עניין מיוחד שחורג ממדעי החברה: עולם המחלות האטופיות (דלקת סוג 2), אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למזון, אסטמה, נזלת כרונית, דלקת עיניים אביבית וכל השלובים שביניהם. העניין בתחום הרפואי הספציפי הזהו הוא מתוך העניין האישי. כאם לחמישה ילדים שרובם מתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס ברמות שונות, מקל ועד בינוני +. כתבתי את הניוזלטרים המקצועיים של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס במשך שנתיים, וכן את אתר העמותה, וצברתי ידע מקיף ומקצועי אודות מחלת עור זו, בנוסף על הידע האישי. ניהלתי במשך שש שנים את קהילות ההורים והמתמודדים של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, (בווטסאפ), ואשמח לעמוד לרשותכם גם כאן. זכיתי במלגת קרן רומנו לסטודנטים מצטיינים במדעי החברה, בגין עשייה חברתית בקידום בריאות בקרב מתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס ובני משפחותיהם.
כמוניאטופיק דרמטיטיסמדריכיםאטופיק דרמטיטיס: כל מה שצריך לדעת

אטופיק דרמטיטיס: כל מה שצריך לדעת

מהי אטופיק דרמטיטיס (דלקת עור אטופית)? מדוע הכינוי ''אסתמה של העור'' שגוי? מהם התסמינים של מחלת העור? איך מאבחנים אותה? ואילו טיפולים קיימים? כל מה שצריך לדעת על אטופיק דרמטיטיס בתינוקות, ילדים ומבוגרים

מאת רבקה פרייליך. ייעוץ מדעי: פרופ' דני בן אמיתי
תגובות 0

אטופיק דרמטיטיס (צילום: shutterstock)
אטופיק דרמטיטיס (צילום: shutterstock)

אטופיק דרמטיטיס – או בשמה העממי: אסתמה של העור – התגלתה לפני כמעט 550 שנים, זכתה להיקרא בלמעלה מ-20 שמות שונים ונפוצה במעמד חברתי-כלכלי גבוה. ריכזנו כל מה שצריך לדעת על המחלה שמבקרת בכאחד מכל ארבעה בתים בעולם המערבי, אבל עדיין נמצאת מתחת לרדאר.

 

 

מה זה אטופיק דרמטיטיס (דלקת עור אטופית)? והאם מדובר באסתמה של העור?

 

אטופיק דרמטיטיס היא תגובה חריגה בעור הנגרמת משילוב של הפרעה בתפקודו של העור והפרעה במערכת החיסון עם גורמים סביבתיים. המחלה מתבטאת בדלקת בעור – נגעים עוריים, יובש ניכר וגרד קשה. בדרך כלל היא מופיעה לראשונה בילדות, בעלת מהלך כרוני (ממושך) וגלי (החמרות והטבות) ובמקרים רבים חולפת במהלך שנות הילדות (אך בחלק מהמקרים חוזרת בבגרות ועשויה אף להתפרץ לראשונה בבגרות).

 

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף והוא קו ההגנה הראשון, חַיִץ פיזי וביולוגי, של גוף האדם בהתמודדותו עם הסביבה שמחוץ לו. כל הפרעה לתפקוד החַיִץ פוגעת בהגנה על הגוף.

 

אטופיק דרמטיטיס בתרגום חופשי מיוונית: אטופיה = לא טיפוסי וחריג. דרמיס = עור. יטיס = דלקת. לאטופיק דרמטיטיס עוד שמות רבים רפואיים נוספים בהם: דלקת עור אטופית, אקזמה, נוירודרמיטיס, אטופיק דיאתזה, אקזמה של הינקות (infantile eczema), בסנייר פרוריגו (Besnier's prurigo) ועוד.

 

אטופיק דרמטיטיס חברה במשפחה של מחלות אטופיות הכוללות בדרך כלל נזלת אלרגית (קדחת השחת לדוגמה), קשיי נשימה (אסתמה אלרגית) או דלקות עוריות (אטופיק דרמטיטיס). וכיוון שבמשפחה כמו במשפחה, לפעמים מתבלבלים בין האחים, נולד השם העממי לאטופיק דרמטיטיס – "אסתמה של העור". שם עממי זה, שהפך להיות החיפוש הנפוץ בגוגל בישראל למחלה, אינו מוזכר באף מאמר מדעי כיוון שאסתמה (ביוונית: נשימה כבדה) היא מונח רופאי המתאר מחלה ריאתית של דרכי הנשימה בלבד, ולא של מחלת עור.

 

הגורם למחלה והמנגנון הביולוגי של אטופיק דרמטיטיס עדיין לא מפוענחים. לכן הגישות לאבחון ולטיפול במחלה שונות.

 

באיזה גיל מחלת עור אטופית מופיעה לראשונה?

 

אטופיק דרמטיטיס פוגעת בעיקר בתינוקות וילדים: 60% מהחולים יאובחנו עם הופעת המחלה מתחת לגיל שנה, 85% מתחת לגיל שנתיים ו-95% מהחולים יאובחנו מתחת לגיל 5. בקרב אחוזים בודדים התפרצות המחלה תתעכב עד לגיל המבוגר (לרוב בסביבות גיל 30).

 

ברוב המקרים, המחלה עוברת מאליה עד גיל 6, אך בהחלט עלולים להיות מקרים של הפוגה ארוכה, כאשר המחלה תחזור לתקוף כעבור שנים בגיל המבוגר. מספר פרסומים בשנים האחרונות, שתיארו מעקב של עשרות שנים אחר נבדקים שאובחנו כסובלים מאטופיק דרמטיטיס בילדותם, הצביעו על המשך של ביטויי המחלה בשיעור גבוה גם בגיל המבוגר.

 

מה התסמינים של אטופיק דרמטיטיס?

 

אקזמה. פריחה דלקתית של אטופיק דרמטיטיס המתבטאת בצורות שונות (פריחה של רבדים אדומים, יבשים, מכוסי קשקשת ולעיתים מלווים בזיהום משני הכולל גלדים והפרשה נוזלית דביקה) ובאזורי גוף שונים.

 

מגיל לידה עד שנתיים הגירוי יופיע בדרך כלל קודם בפנים (מצח ו/או לחיים), בקרקפת ובצוואר. בהמשך תתפשט הפגיעה לידיים, לרגליים (בעיקר בצדן החיצוני) ולפרקים. מעל גיל שנתיים הגירוי יופיע בדרך כלל בקפלי הצוואר ומאחורי המרפק והברך. בקרב מי שסובל מהמחלה בגיל מבוגר יותר גדל הסיכון לסבול מצורתה הקשה ומזיהומים נלווים. 

 

גרד ומעגל גרד-גירוד. הגירוי העורי החזק מוביל לתחושת גרד קשה (הרצון לגרד). בקרב תינוקות התחושה תתבטא באי שקט קיצוני הניכר בהתנהגותם וכולל הפרעות שינה. בקרב ילדים המצב עלול להחמיר עד לגירוד בלתי נשלט עד כדי זוב דם, המעלה את תחושת הגרד.

 

תסמינים אפשריים נוספים: חיוורון בפנים / שינויים דלקתיים בעור העפעפיים / סדקים מתחת לתנוך האוזן ועוד. עשויה גם להיות שכיחות גבוהה של זיהומים חיידקיים, פטרייתיים ונגיפיים.

 

למידע מפורט על התסמינים של אטופיק דרמטיטיס

 

 

על פי מחקרים ודיווחים מקומיים, ההערכה היא כי בישראל מאובחנים כ-15% מהילדים עם אטופיק דרמטיטיס, שיעורים שהולכים ועולים. במחזור גיוס שנבדק לאחרונה נרשם רק 1% מכלל המתגייסים כסובלים מאטופיק דרמטיטיס. ממצא זה מעיד על הנטייה להחלמה במהלך שנות הילדות.

 

מהם הגורמים לאטופיק דרמטיטיס?

 

השאלה מה גורם להופעת אטופיק דרמטיטיס עדיין שנויה במחלוקת בקהילה הרפואית מדעית. האם מקור המחלה בגורמים חיצוניים (חשיפה לחומרים או מזג אוויר), או בגורמים פנימיים (בעיות גנטיות/ביולוגיות המשפיעות על מבנה העור או מערכת החיסון). ההתייחסות המודרנית לאטופיק דרמטיטיס הינה של מחלה מורכבת ורבת גורמים, בעלת מאפיינים שונים באוכלוסיות מטופלים שונות וכוללת הפרעות גנטיות שונות, גורמים סביבתיים, הפרעות מבניות של העור והפרעות במערכת החיסון.

 

גורמי סיכון פנימיים לדלקת עור אטופית

 

הפרעה גנטית המשפיעה על מבנה העור. לאטופיק דרמטיטיס רכיב גנטי - הסיכון של ילדים להורים עם אטופיק דרמטיטיס לפתח את המחלה גבוה פי 5-2 מהסיכון של אדם ללא רקע משפחתי של המחלה. אחת המוטציות הגנטיות שנקשרו לאטופיק דרמטיטיס היא מוטציה בגן האחראי לייצור חלבון בשם פילגרין (Filaggrin - הגן מסומן באותיות FLG), העלולה לפגוע במבנה העור וביכולתו לשמור על לחותו הטבעית. הפרעה זו אינה מהווה הסבר מלא למחלה, מכיוון שלא כל בעלי המוטציה לפילגרין סובלים מאטופיק דרמטיטיס, ומאידך בקרב חלק מחולי אטופיק דרמטיטיס לא קיימת המוטציה. מחקרים חדשים יחסית קישרו אטופיק דרמטיטיס גם למוטציות גנטיות אחרות.

 

פגם במערכת החיסונית. ההפרעה החיסונית הנצפית באטופיק דרמטיטיס הינה מורכבת וכוללת הפרעה במערכת החיסון המולדת ומערכת החיסון הנרכשת.

 

גורמי סיכון סביבתיים לדלקת עור אטופית

 

מספר גורמים סביבתיים נקשרו לסיכון מוגבר לאטופיק דרמטיטיס, לרבות אקלים יבש, טמפרטורות נמוכות וקרינת שמש נמוכה. גורמים אלו מסבירים מדוע בארצות הסקנדינביות שכיחות המחלה כה גבוהה לעומת השכיחות בארצות בעלות אקלים חם ולח.

 

תאוריית ההיגיינה לפיה הסטריליות בה נשמרים הילדים בעולם המערבי ובמדינות המפותחות היא שגורמת לעלייה בשיעור המחלות האלרגיות, יכולה להסביר גם את העלייה בשכיחות אטופיק דרמטיטיס במדינות אלו.

 

האם אטופיק דרמטיטיס עלולה להוביל להתפתחות מחלות אחרות?

 

כאן המקום להסביר על "הצעדה האטופית" ("The atopic march") – הכינוי ניתן לשורת מחלות שאטופיק דרמטיטיס עלולה להוביל אחריה - בהן אסתמה אלרגית ונזלת אלרגית. הסיבה לצעדה האטופית אינה מוסברת במלואה וכיום לא נמצא טיפול יעיל במניעת התפתחות הצעדה האטופית.

 

קיימים גם דיווחים ראשוניים על קשר סטטיסטי בין אטופיק דרמטיטיס בילדות למחלות לב, גידולים, מחלות דלקתיות ומחלות אוטואינפלמטוריות.

 

עוד על הסיבוכים והמחלות הנלוות לאטופיק דרמטיטיס  

 

מה עלול להוביל להחמרה במטופלים עם אטופיק דרמטיטיס? 

 

קיימים מספר גורמים העלולים לעורר במידה מסוימת החמרה של אטופיק דרמטיטיס ובעיקר:

 

♦ אלרגנים במגע או באוויר – אבק, בעלי חיים, סוגי מזון כגון ביצים/בוטנים או חלב – במטופלים שרגישים לאלרגנים אלה

♦ גורמי גירוי לעור בהם סבונים (דטרגנטים) למיניהם

♦ וירוסים

♦ עובש

♦ פטריות

♦ הזעה בעת ביצוע פעילות גופנית

לחץ נפשי/סטרס

 

חשוב לציין כי ממחקרים עולה שגם אם לגורמים אלה יש השפעה מסוימת, לרוב הם אינם מובילים להחמרה משמעותית במצב.

 

מושבות חיידק סטפילוקוק זהוב (Staohylococcus aureus)

 

אוכלוסיית חיידקים מסוג סטפילוקוק זהוב נפוצה באוכלוסיית החיידקים על פני עורם של מטופלים עם אטופיק דרמטיטיס, גם על פני עור בעל מראה תקין. כאשר ריכוזו של חיידק זה עולה באופן משמעותי, הוא גורם להתלקחויות של אטופיק דרמטיטיס.

 

כיצד משפיעה אטופיק דרמטיטיס על החיים?

 

התחושה הקשה של הגרד עלולה לגרום להפרעות שינה קשות וכמובן לפגוע באיכות השינה, לקושי בריכוז במהלך היום בבית הספר או בעבודה, לחוסר יכולת לביצוע פעילות גופנית ועוד. בנוסף, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו קשר בין אטופיק דרמטיטיס לבעיות קשב וריכוז, דיכאון, חרדה או היפראקטיביות בילדים.

 

המחלה, מעבר למצב הרפואי, ובוודאי כשמדובר בילדים, משפיעה לא רק על המטופל אלא על כל בני משפחתו.

 

איך מאבחנים אטופיק דרמטיטיס?

 

אבחון של מחלת עור אטופית חשוב מאוד כדי להתאים לכל מטופל את הטיפול הנכון לו. למרות שכיחות המחלה, ולמרות ניסיונות לקביעת סטנדרטים בינלאומיים אחידים, הקריטריונים הקליניים לאבחון של אטופיק דרמטיטיס אינם חד משמעיים. עם זאת, כשמדובר ברופא עור מנוסה, לא מדובר במחלה מסובכת לאבחון.

 

רופא העור יקבע אם מדובר באטופיק דרמטיטיס בהסתמך על תחושת גרד וגירוד (גרוד רלוונטי רק מעל גיל 4 חודשים, כשמבחינה נוירולוגית תינוק מסוגל לגרד את עצמו) וקיום של נגעים אופייניים במראה ובמיקום. חשוב לתאר בפני הרופא את אופי המחלה – מידע כגון גיל ההתפרצות, רקע משפחתי של אטופיק דרמטיטיס ו/או מחלות אלרגית אחרות יסייע בקביעת האבחנה.

 

לעיתים יפנה הרופא לבדיקות מעבדה על מנת לבסס או לפסול אבחנה של אטופיק דרמטיטיס. לדוגמה: בדיקת דם לבדיקת ייצור עודף של IgE, זיהוי רמות אאוזינופילים ותבחיני אלרגיה, רגישות למזון או ביופסיית עור.

 

אבחנה של אטופיק דרמטיטיס מתקבלת כאשר עונים על קריטריון חובה של גירוי העור וגרד + אחד מהמצבים הבאים: היסטוריה אישית או משפחתית מדרגה ראשונה של מחלות אטופיות, פריחות או נגעים שהופיעו לפני גיל שנתיים, פריחות או נגעים באזורי כפלים בגוף ועור יבש מאוד.

 

עוד על האבחון של אטופיק דרמטיטיס

 

כיצד מטפלים באטופיק דרמטיטיס?

 

אין תרופה לריפוי אטופיק דרמטיטיס, אך יש שילוב כלים טיפוליים שנועדו לטפל ביובש העור, בגרוד ובתהליך הדלקתי בעור ולהפחית למינימום אפשרי סיכון להתקפים עתידיים.

 

הטיפול מתחיל במניעה באמצעות הפחתה של גירויים סביבתיים. המדובר בעיקר על לבוש מתאים (לא בגדים סינתטיים או צמר המעוררים גרד. כן בדי כתונה ובדים אווריריים), הימנעות ככל הניתן מגורמי אלרגיה (כגון קרדית אבק הבית) והימנעות ממגע עם חומרי ניקוי סינתטיים להמסת שומנים.

 

חשוב גם לשמור ככל הניתן על טמפרטורה ותנאי לחות מתאימים ולהקפיד להשתמש בתכשירי לחות לעור, מאחר ששימור לחות העור מפחית התפרצויות ומפחית את הצורך בתרופות.

 

עוד כללים לשמירה על העור ומניעת התלקחויות

 

הטיפול כולל גם אמצעים למניעת זיהומים נלווים וטיפול בדלקת. הטיפול בדלקת ניתן באמצעות משחות המכילות סטרואידים (TCS) בדרגות חוזק שונות או משחה המכילה את החומר הפעיל טקרולימוס ללא סטרואידים (TCI) אם הטיפול נדרש באזורים רגישים או שיש צורך בטיפול ממושך וכיום אף משווקת תרופה חדשה – משחה הפועלת במנגנון לא סטרואידי במנגנון שונה של עיכוב פעילותו של אנזים בשם PDE-4 המעורר דלקתיות.

 

תרופות אנטיהיסטמיניות מהדור הישן יכולות לשמש להפחתת מעגל 'גרד-גירוד'. השימוש בתכשירים אנטיהיסטמינים מקל על התחושה של המטופלים במידה ומדובר באלו הדור הראשון, שגורמים לישנוניות ותחושת רוגע. חשוב לדעת כי המשחות אנטי-היסטמין הרגילות לא יעילות באטופיק דרמטיטיס ואף עלולות להחמיר את המצב. 

 

כאשר המצב לא משתפר למרות כל הטיפולים הללו נשקלים טיפולי קו שני שכוללים פוטותרפיה (טיפול באור), טיפולים מערכתיים (סיסטמים) באמצעות תרופות לדיכוי התגובה החיסונית או טיפול ביולוגי מכוון מטרה לפגיעה במנגנון הביולוגי של מתווך הדלקת הניתן כיום בטיפולים בזריקות (דופיקסנט) או כדורים (רינבוק). טיפולים אלו מסובסדים במסגרת סל הבריאות הממלכתי בישראל, רק כאשר כל הטיפולים האחרים לא צלחו. 

 

עוד על הטיפול באטופיק דרמטיטיס

עוד על פוטותרפיה לאטופיק דרמטיטיס

 

 

ייעוץ מדעי: פרופ' דני בן אמיתי, מנהל יחידת עור ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים, פרופ' חבר קליני ברפואת עור ומין בבית הספר לרפואה, אוניברסיטת תל אביב ומנהל בקהילת אטופיק דרמטיטיס באתר כמוני 

 

עדכון אחרון: פברואר 2022