סוכרת סוג-2

כמוניסוכרת סוג-2חדשותזה מה שטבעונות וצמחונות עושות לסוכרתיים

זה מה שטבעונות וצמחונות עושות לסוכרתיים

איגודים רפואיים בארה"ב קוראים באחרונה לסוכרתיים לאמץ תזונה המבוססת על הצומח. מאמר סקירה חדש מעלה כי צמחונות וטבעונות תורמות לאיזון רמות הסוכר של סוכרתיים, להפסקת הצורך בתרופות ולשיפור גם במצב הנפשי

מאת דן אבן
05/11/18
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

סוכרת סוג 2 היא מחלה כרונית שעלולה לפגוע קשות באיכות החיים ועבודות שונות קשרו לאורך השנים בין מחלות כרוניות בכללותן ובין סוכרת בפרט לבין פגיעות באיכות החיים ומצוקה נפשית לרבות דיכאון.

 

עתה מתברר כי תזונה המבוססת על צומח – צמחונית או טבעונית – עשויה לשפר את מצבם הגופני והנפשי של אנשים עם סוכרת סוג 2. מאמר חדש הסוקר 11 מחקרים בתחום העלה כי סוכרתיים שאימצו תזונה המבוססת על הצומח חוו שיפור משמעותי במצבם הרפואי ובאיכות החיים הנפשית.

 

במסגרת העבודה שבוצעה כחלק מעבודת דוקטורט באוניברסיטת לונדון בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות נורת'המפטון ומשירותי הבריאות הלאומיים בבריטניה (NHS), נערכה סקירת מחקרים על הרגלי התזונה של 433 אנשים עם סוכרת סוג 2 בגיל 54.8 בממוצע, שהשתתפו ב-11 מחקרים קליניים מבוקרים שנמשכו בממוצע 23 שבועות ופורסמו בין השנים 1999 ל-2017, מתוכם 219 נבדקים שסווגו לקבוצות מחקר ו-214 שהשתייכו לקבוצות ביקורת. הנבדקים בקבוצות המחקר התבקשו להקפיד על תזונה המבוססת על הצומח, בעוד שנבדקים בקבוצת הביקורת המשיכו בתזונה הרגילה שלהם או התבקשו להקפיד על תזונה בריאה שאינה מבוססת על הצומח. 

 

מבין המחקרים, שמונה בחנו את השפעותיה של תזונה טבעונית ושלושה נוספים בחנו את ההשפעות של תזונה צמחונית, דהיינו הימנעות מאכילת בשר ועוף בלבד וללא הגבלה בצריכת מוצרים המופקים מבעלי חיים כגון חלב וביצים. שישה מהמחקרים בוצעו בארה"ב וחמשת הנותרים נערכו בצ'כיה (2), איטליה (1), דרום קוריאה (1) וניו זילנד (1).

 

הממצאים העלו כי תזונה המבוססת על הצומח הובילה לשיפור בבריאות הגופנית והנפשית. ניתוח ממצאים משמונה מחקרים שבחנו את יכולת השליטה על הסוכרת שבאה לידי ביטוי ברמות מאוזנות יותר של המוגלובין מסוכרר (HbA1C) העלה שהקפדה על תזונה המבוססת על הצומח הובילה לירידה בערכי ההמוגלובין המסוכרר ב-0.55% יחידות בהשוואה לירידה של 0.19% בקבוצת הביקורת. ממצאים משישה מחקרים שנסקרים במאמר אף הצביעו על ירידה או הפסקה בצורך לנטילת תרופות לסוכרת בקרב נבדקים מקבוצת ההתערבות שנחשפו לתזונה המבוססת על הצומח.

 

בשלושה מחקרים שבחנו השפעה של תזונה המבוססת על הצומח על איכות החיים, איכות החיים השתפרה ורמת הדיכאון ירדה בקבוצות שהקפידו על תזונה צמחונית או טבעונית אך לא בקבוצות הביקורת. 

 

לפי ממצאי הסקירה שפורסמו בגיליון אוקטובר 2018 של כתב העת BMJ Open Diabetes Research & Care סוכרתיים שהקפידו על תזונה מבוססת על הצומח זכו לתועלות רפואיות נוספות, לרבות ירידה בעוצמתם של כאבים ממקור עצבי ושיפור ברמות השומנים (ליפידים) והכולסטרול בדם.

 

 

האיגודים ממליצים

 

יצוין כי למחקר מספר מגבלות. ראשית - הוא מבוסס על ממצאי עבודות מצומצמות יחסית בהיקפן. מעבר לכך, יש להבין כי תזונה המבוססת על הצומח בריאה וצפוי שתזונה בריאה תשפר את השליטה במחלה ומהסקירה לא ניתן להסיק באופן חד משמעי שתזונה טבעונית או צמחונית טובות יותר לסוכרתיים מדפוסי תזונה בריאים אחרים. 

 

עם זאת, ממצאי העבודה הנוכחית מחזקים ראיות קודמות מהשנים האחרונות, ובכללן מאמר שפורסם ביוני 2016 בכתב העת PLoS ONE וניתח ממצאים משלושה מחקרים פרוספקטיביים, אשר העלה כי דיאטה שמבוססת על מוצרים מהצומח ועם מיעוט של מוצרי מזון מן החי או המופקים מבעלי חיים – עשויה להפחית עד 49% בסיכון לפתח סוכרת סוג 2.  סקירה נוספת שפורסמה בנובמבר 2014 על ידי חוקרים מארה"ב ויפן העלתה כי תזונה צמחונית עשויה לתרום למצבם של סוכרתיים. גם מחקר מקנדה שפורסם בשנת 2011 העלה כי צמחונות עשויה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת סוג 2.

 

על רקע ממצאי עבודות בנושא, בשנים האחרונות המליצו מספר איגודים רפואיים מקצועיים בארה"ב לסוכרתיים לאמץ תזונה המבוססת על הצומח. כך, למשל, האיגוד האמריקאי לאנדוקרינולוגיה קלינית (AACE) פרסם בינואר 2018 הנחיות קליניות עדכניות הקוראות לאנשים עם סוכרת סוג 2 לאמץ אורח חיים צמחוני או טבעוני כתזונה מועדפת. במקביל, במסגרת הנחיות קליניות חדשות שפורסמו בתחילת 2018 הצהירו גם באיגוד הסוכרת האמריקאי (ADA) במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת Diabetes Care כי תזונה עשירה בפירות וירקות תורמת  לבריאותם של אנשים עם סוכרת סוג 2.

 

הקשר בין תזונה צמחונית וטבעונית לשיפור במצבם של סוכרתיים משיק לקשר נוסף שזוהה בעבודות בעבר בין צריכה מוגברת של בשר אדום לבין סיכון מוגבר לסוכרת. כך, למשל, מחקר שפורסם בינואר 2013 בכתב העת Diabetologia, וכלל 340,234 תושבים משמונה מדינות אירופיות שבכללם 12,403 סוכרתיים, העלה כי כל צריכה של 50 גרם בשר אדום מעלה ב-8% את הסיכון לסוכרת סוג 2, ובשר מעובד מעלה ב-12% את הסיכון לסוכרת. במארס 2018 פורסמו ממצאי מחקר ישראלי מהמרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) שהעלה כי בשר אדום צלוי היטב מעלה את הסיכון למחלות כבד וסוכרת.

 

 

BMJ Open Diabetes Research & Care, doi: 10.1136/bmjdrc-2018-000534

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: