מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן המעי הגס

מנהלי קהילה

פרופ' הוברט אילה
פרופ' הוברט אילה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול ,מכון שרת ,בית חולים הדסה עין כרם. מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ויושבת ראש הקבוצה הישראלית לגדולי מערכת העיכול תחת האיגוד האונקולוגי.
ד
ד"ר רוית גבע
אונקולוגית מומחית בגידולים ממאירים במערכת העיכול מבית חולים איכילוב.
דניאל זכריה
דניאל זכריה
דיאטנית קלינית, המערך האונקולוגי ומרפאות גידולי מערכת העיכול בית חולים איכילוב.
כמוניסרטן המעי הגסחדשותכך חולי סרטן מעי גס יכולים לשפר את סיכויי ההישרדות

כך חולי סרטן מעי גס יכולים לשפר את סיכויי ההישרדות

מחקר: שמירה על משקל תקין, הקפדה על תזונה בריאה וביצוע פעילות גופנית קשורים לשיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות וההחלמה


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מטופלים עם סרטן מעי גס פעמים רבות שואלים "מה אני אמור לאכול?" ו"האם עליי להתעמל?". הנחיות החברה האמריקאית לסרטן (ACS) לשורדי מחלות ממאירות כוללות שמירה על משקל גוף בריא, ביצוע פעילות גופנית והקפדה על תזונה עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים. כעת חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מצאו שבקרב בחולים עם סרטן מעי גס שמקפידים על הנחיות אלו שיעורי ההישרדות טובים יותר.

 

המחקר התצפיתי שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Oncology נערך בקרב 992 חולים עם סרטן מעי גס בשלב 3, שהשתתפו במחקר שבחן טיפול כימותרפי לאחר ניתוח. בהתבסס על שאלונים מפורטים שמילאו הנבדקים החוקרים בדקו עד כמה כל אחד מהם הקפיד על המלצות החברה האמריקאית לסרטן באמצעות מדד שבנו – מדד ACS. המדד נע בין 0 ל-6 נקודות ומתבסס על מדד מסת הגוף (BMI), פעילות גופנית וצריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים ובשרים אדומים ומעובדים – כאשר ציון גבוה יותר מעיד על התנהגות בריאה יותר.

 

אורח החיים של הנבדקים נבחן במהלך הטיפול הכימותרפי וחצי שנה לאחר הטיפול ולאחר מכן הנבדקים היו במעקב ממושך, מחציתם מעל 7 שנים. החוקרים ביקשו לבחון כיצד אורח החיים השפיע בהמשך על הסיכויים להישרדות ללא-מחלה, הישרדות ללא-הישנות (חזרה של הסרטן) והישרדות כוללת.

 

במהלך תקופת המעקב התרחשו 335 מקרים של הישנות הסרטן ו-299 מקרי תמותה. בהשוואה לחולים שלא הקפידו על אורח חיים בריא (עם מדד ACS של 0-1 נקודות), באלו שהקפידו על אורח חיים בריא (עם מדד של 5-6 נקודות) תועד סיכון נמוך ב-42% לתמותה במהלך תקופת המעקב וסיכוי גבוה יותר ב-31% לשרוד ללא-מחלה.

 

הסבירות להיות בחיים לאחר 5 שנים הייתה 85% במטופלים שעמדו בהנחיות לעומת 76% במטופלים שההתאמה שלהם להנחיות הייתה נמוכה מאוד - ירידה אבסולוטית של 9% בסיכון למוות לאחר חמש שנים.

 

מדובר במחקר תצפיתי, וככזה הוא אינו יכול להוכיח קשר של סיבה ותוצאה, מאחר שייתכן שהיו גורמים שהתערבו והשפיעו על התוצאות. עם זאת, הוא מחזק ממצאי מחקרים אחרים שפורסמו בשנים האחרונות.

 

במחקר שפורסם בנובמבר 2017 בכתב העת JAMA Oncology נמצא כי צריכה של סיבים תזונתיים קשורה לסיכויי הישרדות טובים יותר בחולי סרטן המעי הגס. לאחר שהחוקרים נטרלו בניתוח הנתונים גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, הם מצאו כי צריכה גבוהה של סיבים קשורה לפרוגנוזה טובה יותר, כאשר כל עלייה של 5 גרם סיבים ליום נקשרה לירידה של 22% בתמותה מסרטן ו-14% בסיכון למוות מכל סיבה במהלך תקופת המעקב. נראה שגם מטופלים שמעלים את צריכת הסיבים לאחר שאובחנו משפרים את הפרוגנוזה שלהם: כל עלייה של 5 גרם סיבים תזונתיים ליום מעבר לצריכה בתקופה שלפני האבחנה נקשרה להפחתה של 18% בשיעורי התמותה מסרטן המעי הגס ושל 14% בשיעורי התמותה מכל סיבה במהלך המעקב.

 

כל הפרטים על תזונה לחולי סרטן מעי גס

 

סרטן המעי הגס: כיצד ניתן להפחית את הסיכון שהסרטן יחזור?

 

עוד על סיכויי ההישרדות במטופלים עם סרטן מעי גס 

 

JAMA Oncol. Published online April 12, 2018