מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טראומה מטרור ומלחמה

מנהלי קהילה

רמי יולזרי
רמי יולזרי
מתמודד עם פוסט טראומה מאז מלחמת לבנון הראשונה, רץ למרחקים ארוכים , מאד .  אב ל-3 בנים, תושב נס ציונה, יזם חברתי , מנהל חברה משפחתית למחקרי שוק , ועוד 
עמותת נט
עמותת נט"ל
נט"ל, נפגעי טראומה על רקע לאומי, היא עמותה (מלכ"ר) א-פוליטית, אשר הוקמה על ידי ד"ר יוסי הדר ז"ל ז"ל, הוגה המרכז ויוזמו, ויהודית יובל רקנאטי, יו"ר העמותה. נט"ל הוקמה בשנת 1998 מתוך רצון להעלות למודעות הציבורית את תופעת הטראומה על רקע לאומי, קרי השלכותיו של הסכסוך הישראלי-ערבי, ולהבחין בין נפגעיה של טראומה זו לבין נפגעי טראומה כתוצאה מאירועים א
גלי דגן
גלי דגן
גלי דגן -סמנכ"ל שיווק והסברה בנט"ל
כמוניטראומה מטרור ומלחמהחדשותמחקר: נשים נוטות יותר לפתח PTSD

מחקר: נשים נוטות יותר לפתח PTSD

חוקרים מצאו כי לאחר אירוע טראומתי לנשים סיכון גבוה הרבה יותר לפתח תסמונת פוסט טראומה בהשוואה לגברים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 לנשים סיכון גבוה כמעט פי 10 לפתח תסמונת פוסט טראומתית (PTSD) חודש לאחר שנחשפו לאירוע טראומתי וסיכון גבוה פי 5 שלושה חודשים לאחר האירוע, בהשוואה לגברים – וזאת ללא קשר לחומרת האירוע. כך עולה ממחקר קטן שממצאיו הוצגו בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לחרדה ודיכאון (ADAA).

 

תסמונת פוסט טראומה מוגדרת בספר האבחנות הפסיכיאטרי (DSM) כשורת תסמינים המתפתחים או נמשכים מעבר לחודש לאחר האירוע הטראומטי, בהם רמות גבוהות של חרדה, הימנעות ממצבים מעוררי זיכרונות טראומטיים ופלאשבקים.

 

לא כל אדם הנחשף לאירוע טראומטי יפתח בהכרח הפרעה פוסט טראומטית והסיכויים לכך משתנים בהתאם לנסיבות האירוע והאדם שנחשף לו. חוקרים מאוניברסיטת אמורי בארה"ב ביקשו לבחון כיצד המגדר משפיע על הסיכון לפתח את ההפרעה, בעקבות מחקרים קודמים שהראו כי לנשים סיכון גבוה לפחות פי שניים לסבול מהפרעות הקשורות למתח כמו PTSD.

 

המחקר נערך בקרב 103 אנשים שטופלו במרכזי טראומה בארה"ב. הנבדקים הגיעו למרכז תוך שעות לאחר שנחשפו למוות או סכנת מוות, פציעה חמורה או איום לפציעה חמורה ואלימות מינית או איום לאלימות מינית. חודש ושלושה חודשים לאחר האירוע הטראומתי החוקרים בדקו תסמיני פוסט טראומה בקרב הנבדקים.

 

ניתוח הנתונים חשף כי לנשים היה סיכון מוגבר לפתח תסמיני PTSD גם חודש וגם שלושה חודשים לאחר האירוע. בשתי נקודות הזמן התסמינים היו חמורים יותר בנשים בהשוואה לגברים. ההבדל בין המינים נותר משמעותי גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את חומרת הטראומה.

 

כעת החוקרים בוחנים אם קיימים סמנים ביולוגיים המנבאים מי מהנשים תפתח פוסט טראומה לאחר אירוע טראומתי, במטרה לפתח שיטה שתעזור לזהות נשים בסיכון ולספק להן בשלב מוקדם טיפולים שיסייעו להפחית את הסיכון להתפתחות PTSD.

 

אחד הסמנים המרכזיים שהם בוחנים הוא ההורמון הנשי אסטרוגן וההשפעה שלו על הפחתת תחושת הפחד. אחת ההשערות שלהם היא שנשים בשלבים אחרונים או מוקדמים של המחזור החודשי, בהם רמות האסטרוגן נמוכות, יהיו בסיכון מוגבר לפתח PTSD. לפי תיאוריה זו נשים הקרובות לזמן הביוץ יהיו מוגנות יותר מפני פוסט טראומה לאחר חשיפה לאירוע טראומתי.

 

 

Anxiety and Depression Association of America (ADAA) Conference 2015. Abstract 174