שחזור סיסמה

הזן את כתובת האימייל שבאמצעותה נרשמת ונשלח לך לינק לאיפוס סיסמה

שמן בריא? חוקרים טוענים שאין דבר כזה

מחקר חדש קורא תיגר על הרעיון לפיו אפשר להיות שמן אבל בריא

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

האם אדם יכול להיות בעל עודף משקל משמעותי ועדיין להיות בריא לחלוטין? שאלה זו מעוררות מחלוקת בקרב חוקרים מזה זמן רב.

השמנה עשויה להוביל למחלות לב בשל גורמים כמו רמות גבוהות של שומנים וכולסטרול בדם, רמות גבוהות של סוכר בדם ולחץ דם גבוה – כולם מצבים נפוצים באנשים בעלי עודף משקל. אבל יש אנשים שמנים ללא גורמי סיכון אלה.

מחקרים מסוימים הראו כי אנשים עשויים להיות בריאים בכל גודל. חלקם אף העלו את האפשרות שאנשים בעלי עודף משקל עשויים לחיות חיים ארוכים יותר. אך מחקרים אחרים סתרו זאת. סקירת מחקרים שפורסמה בשנה שעברה מצאה כי בטווח הארוך, גם לאנשים שמנים שהם בריאים מבחינת המדדים המטבוליים, יש סיכון מוגבר לאירועי לב וכלי דם ולמוות. לאנשים שמנים שלא היו להם בעיות מטבוליות כמו לחץ דם גבוה או סוכרת, עדיין היה סיכון גבוה ב-24% להתקף לב, שבץ או מוות במהלך 10 שנים או יותר, בהשוואה לאנשים בריאים שמשקלם תקין.

כעת מתווסף מחקר חדש המחורר תיאוריית "ההשמנה הבריאה". במחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology, חוקרים קוריאנים בחנו 14,828 מבוגרים בני 30-59, ללא בעיות מטבוליות כמו עמידות לאינסולין, יתר לחץ דם או רמות גבוהות יתר על המידה של סוכר ושומנים בדם. הם מצאו כי בקרב אנשים בעלי עודף משקל ושמנים (BMI גבוה מ-25) הייתה שכיחות גבוהה יותר של היווצרות רובד טרשתי בעורקים – מה שעלול להוביל למחלת לב בעתיד, בהשוואה לאנשים במשקל תקין.

החוקרים אומרים לרופאים שאין להסיק כי אדם שמן הוא בריא בגלל שבשלב זה אין לו גורמי סיכון ידועים למחלות לב. לדבריהם, המחקר שערכו מראה כי די בנוכחות של השמנה בפני עצמה כדי להעלות את הסיכון של אדם למחלת לב בעתיד.

מקור: הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה

פרסומים בנושא