אומגה 3 – האם היא באמת תגן על הלב?
עוד סיבה לאכול דג בחג: מחקר מראה כי ייתכן שתוספי תזונה המכילים אומגה 3 לא בריאים ללב כפי שחשבנו

תוספי תזונה המכילים אומגה 3 הם מתוספי התזונה הנרכשים ביותר. חלק מהסיבה לכך היא שאומגה 3 נקשרה, בין היתר, לשמירה על בריאות הלב. אבל מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Journal of the American Medical Association מראה כי ייתכן והתוספים לא מגנים על הלב כפי שחשבנו. עדיף לצרוך אומגה 3 ישירות מדגים.
אומגה 3 היא חומצת שומן רב-בלתי-רוויה בריאה החיונית לגוף. הגוף אינו יכול ליצרה ולכן חייב לקבלה ממקור תזונתי חיצוני. את חומצת השומן ניתן למצוא בעיקר בדגי ים ממים עמוקים וקרים כמו סלמון.
כדי לבחון את ההשפעות של אומגה 3 על בריאות הלב וכלי הדם, חוקרים יוונים מבית החולים האוניברסיטאי Ioannina בחנו מידע מ-20 מחקרים קליניים מבוקרים שכללו יחד כמעט 70,000 מטופלים. חלק מהמחקרים נערכו באנשים בריאים וחלק בדקו השפעת צריכת אומגה 3 באנשים שכבר סבלו ממחלות לב וכלי דם, כמניעה שניונית. בשניים מהמחקרים השתמשו בייעוץ תזונתי להעלאת צריכה של אומגה 3 והיתר בחנו שימוש בתוספי תזונה, במינונים שונים עם מינון ממוצע של 1.51 גרם ליום.
ניתוח הממצאים העלה כי תוספי אומגה 3 לא היו אפקטיביים יותר מפלצבו במניעת התקפי לב, שבץ, מוות מוקדם בכלל ומוות ממחלות לב.
זהו לא המחקר הראשון שמטיל ספק ביעילות תוספי אומגה 3 למניעת מחלות לב וכלי דם. ניתוח של 14 מחקרים שפורסם באפריל האחרון מצא כי תוסף אומגה 3 לא מפחית סיכון להתקפי לב, שבץ או מוות באנשים עם רקע של מחלות לב וכלי דם.
הסבר אפשרי אחד לתוצאות הוא שתוספי התזונה לא מספקים את אותן הטבות שמספקת חומצת השומן במצבה הטבעי – כשהיא בדגים.
במאמר שפרסם משרד הבריאות בשנת 2009 הבהירו מומחי המשרד כי השפעות האומגה 3 ברורות רק בהפחתת שומנים בדם ושלגבי יתר היתרונות כביכול, דרושות הוכחות נוספות. בשלב זה הם לא ממליצים על צריכת תוספי תזונה של אומגה 3 אלא רק על צריכת דגים, להם יש יתרונות תזונתיים נוספים. לפי המלצות האיגוד הקרדיולוגי הישראלי שפורסמו בשנה שעברה, יש לצרוך אומגה 3 ישירות מדגים, אך לאנשים עם מחלה קרדיווסקולארית שאינם מרבים באכילת דגי ים, מומלץ ליטול תוספי אומגה 3 (רצוי משמן דגים) במינון של כ-1 גרם ביממה.
עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

























