מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

נזאל פוליפוזיס

מנהלי קהילה

ד
ד"ר ארקדי יקירביץ'
מנהל היחידה לניתוחי סינוסים ובסיס גולגולת במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בשנת 1997 סיים בהצטיינות ביה”ס לרפואה. ביצע התמחות על בכירורגיה אנדוסקופית של גתות הפנים ובסיס גולגולת בביה”ח האוניברסיטאי ברשיה, איטליה בעל תואר מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב. מדריך בהשתלמויות רופאים באוניברסיטת תל אביב, בטכניון ובמוסקבה. כיהן כמזכיר החוג הרינולוגי הישראלי. ד”ר יקירביץ’ עוסק בטיפול שמרני וכירורגי לכל מגוון המחלות של אף וסינוסים תוך הקפדה על התאמה אישית של הטיפול ומעקב צמוד. תחומי העיסוק העיקריים: • טיפול במחלות האף והסינוסים • ניתוח מחיצה וקונכיות • סינוסים בהיבט שיקום שיניים • ניתוחי סינוסים מורכבים • טיפול בגידולים של חלל האף, סינוסים ובסיס הגולגולת • ניתוח דרכי הדמעות
ד
ד"ר רמית מעוז סגל
מומחית לרפואה פנימית, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מכהנת כרופאה בכירה במכון האוטואימוני בבית חולים שיבא, תל השומר. בוגרת הפקולטה לרפואה של הטכניון מכון טכנולוגי לישראל 2001. סיימה התמחות ברפואה פנימית באיכילוב בשנת 2004. התמחות באלרגיה ואימונולוגיה קלינית ב2011. תחומי עניין: -סינוסיטיס כרונית עם וללא נאזאל פוליפוזיס -רגישות לנוגדי דלקת לא סטראדליים בחולי אסטמה מתווכת עי חומצה סליצילית (אספירין) (AERD) , טיפול באמצעות דהסנסטזציה לאספירין. --מחלות אלרגיות של דרכי הנשימה, נזלת אלרגית ואסטמה אלרגית, שיעול כרוני -מחלות אאזינופיליות (וסקוליטיס ואחרות מתווכות אאזינופילים) --אורטיקריה כרונית/אוטואימונית - אבחון וטיפול באלרגיה למזון , טיפול באמצעות ORAL IMMUNOTHERAPY באלרגיה למזון -אבחון וטיפול ברגישות יתר לתרופות -בירור חסר חיסוני של הגיל המבוגר. -מחלות עור על רקע אלרגי (אסטמה של העור -ATOPIC DERMATITIS ודלקת עורית שממגע - CONTACT DERMATITIS ) -טיפולים ביולוגיים.
כמונינזאל פוליפוזיסמדריכיםשטיפת אף וסינוסים במי מלח: כך תעשו את זה נכון

שטיפת אף וסינוסים במי מלח: כך תעשו את זה נכון

שטיפת אף במי מלח מהווה חלק חשוב בטיפול במצבים רפואיים שונים, כגון, נזלת, דלקות באף, אלרגיות, סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף או לאחר ניתוחים. איך מבצעים שטיפות מי מלח של האף ותעלות האף? איך מכינים תמיסת מי מלח בבית? וממה חשוב להיזהר?

מאת אלה הר-נוי. * ייעוץ מקצועי: ד"ר רמית מעוז-סגל וד״ר ארקדי יקירביץ
תגובות 3

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

שטיפת האף והסינוסים במי מלח מהווה חלק מהטיפול והמשטר המניעתי של מצבים רבים המשפיעים על אזור האף והסינוסים, לרבות זיהומים ודלקות שמובילים לתסמינים כגון גודש באף ונזלת.

 

יש להבדיל בין שטיפת האף והסינוסים במי מלח לבין תרסיסי מי מלח מוכנים שנמכרים ללא מרשם רופא בבתי המרקחת, שלרוב מתיזים כמות קטנה של מי מלח לאף בלחץ גבוה ואינם מהווים תחליף לשטיפות של חללי האף במי מלח כשאלה נדרשות, במצבים כמו סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף או לאחר ניתוח - כשנדרש לשטוף את האף ולפנות ליחה, נזלת, אלרגנים ובקטריה.

 

מים שאינם מלוחים עלולים לגרות את האף. תמיסת מי המלח לעומת זאת עוברת בממברנות העדינות שבאף ללא או כמעט ללא שריפה או גירוי.

 

 

כיצד מסייעת שטיפת האף במי מלח?

 

שטיפה של האף והסינוסים במי מלח מסייעת לנקות את החללים ולסלק או לדלל נזלת וליחה, להקל על הגודש שיש באף ולהפחית דלקתיות. כמו כן, השטיפות עשויות לסייע בסילוק אלרגנים וחומרים נוספים שעלולים לגרום לגירוי.

 

״לשטיפות מי מלח יש אפקט אנטי-דלקתי שפועל ספציפית על הריריות, מכווץ אותן, מנקה, ומוביל לפחות הפרשות״ מסבירה ד"ר רמית מעוז-סגל, רופאה בכירה ביחידה לאימונולוגיה קלינית, אנגיואדמה ואלרגיה, במכון האוטואימוני במרכז הרפואי שיבא ומנהלת קהילת נזאל פוליפוזיס ב״כמוני״. במנגנונים אלה שטיפת מי מלח מפחיתה תסמינים כגון גודש באף, נזלת, אף סתום ושיעול שנובע מנזלת אחורית.

 

״לאחר ניתוחים באף או בסינוסים המטרה של שטיפות במי מלח היא הפחתת הבצקת המקומית בריריות, ריכוך טמפונים שהושארו בנחיריים ושיפור החלמת הפצעים של הניתוח״ מסביר ד"ר ארקדי יקירביץ, מנהל היחידה לניתוחי סינוסים ובסיס הגולגולת במרכז הרפואי שיבא ומנהל קהילת נזאל פוליפוזיס ב״כמוני״.

 

באילו מצבים מומלצת שטיפת האף במי מלח?  

 

שטיפה במי מלח או תמיסת מלח מומלצת לטיפול במצבים שונים הקשורים לאף ולסינוסים כגון נזלת אלרגית או נזלת כרונית שאינה אלרגית, חסימה אפית, סינוסיטיס חריפה או סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף (נזאל פוליפוזיס), דלקת אף (ריניטיס), אלרגיות ולאחר ניתוחי אף וסינוסים, והיא גם עשויה גם לסייע בהקלה בתסמינים של זיהומים בסינוסים, אלרגיות, צינון או שפעת.

 

לפני תחילת הטיפול בשטיפות מי מלח יש לדבר עם הרופא המטפל על מנת לוודא ששטיפות אף הן יעילות ובטוחות במצב המסוים.

 

השטיפות מהוות חלק מהטיפול במקרים רבים, ובמקרים קלים אף עשויות להיות הטיפול היחיד. במקרים בהם נדרש טיפול תרופתי – למשל תרסיס סטרואידי – השטיפות אינן מחליפות את הטיפול, אך עשויות בהחלט לסייע בטיפול ולאפשר לתרופות להגיע ליעדן כהלכה ולעבוד טוב יותר.

 

באיזו תדירות מומלץ לבצע שטיפות של האף והסינוסים במי מלח?

 

״בגלל שזו לא תרופה אין הגבלה למספר הפעמים שאפשר לשטוף את האף במי מלח. באופן כללי אפשר לומר כי המינימום לתגובה זה פעמיים ביום״ מסבירה ד״ר מעוז-סגל.

 

לאחר ניתוח באף או בסינוסים יש לבצע את השטיפות בהתאם להוראות הרופא המנתח. ״לרוב יש להתחיל בשטיפות האף למחרת הניתוח ולבצע שטיפה אחת לשעתיים בזמן הערות, ולהקפיד עליהן עד לביקור הביקורת הראשון״ אומר ד״ר יקירביץ׳.

 

אילו תכשירים ומכשירים מומלצים לשטיפת האף במי מלח?

 

שטיפת מי מלח דורשת רק תמיסה של מי מלח, ואת המכשיר שמחדיר את המים לאף.

 

תמיסת מי מלח ניתן להכין בהכנה ביתית או לרכוש תערובות מלחים מוכנות בבתי המרקחת ("שקיות מלח") שניתן להוסיף להן מים, בהכוונת רופא אא"ג או רוקח. כמו כן יש בבתי המרקחת ערכות מוכנות לשטיפת האף, שנמכרות ללא מרשם ומיועדות למצבים כגון סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף.

 

התמיסה חייבת להיות סטרילית / מעוקרת או לאחר הרתחה. מים מהברז שלא עברו הרתחה עלולים להכיל רמות נמוכות של מזהמים כמו חיידקים ואמבות שאומנם הם בטיחותיים לבליעה כי חומצות הקיבה לרוב הורגות אותם, אבל בתעלות האף הם עלולים לחיות ולהתרבות ולגרום לזיהומים חמורים.

 

קיימים מספר מכשירים נוחים לשימוש לשטיפת האף שניתן לרכוש ללא מרשם בבתי מרקחת, לרבות מזרקים עם קצה עגול, בקבוקי לחיצה ואפילו מכשירים שמופעלים על ידי סוללה. עם זאת, ניתן להשתמש גם באמצעים ביתיים בעלות מזערית. ״המכשיר יכול להיות בקבוקון סטרילי לחיץ או מזרק - משהו שיאפשר ללחוץ את החומר פנימה״ אומרת ד״ר מעוז-סגל. כך ניתן להשתמש בבקבוק מים מפלסטיק בנפח 500 מ"ל בעל פקק שתייה כגון" מי עדן אישי" או "נביעות ספורט".  

 

כיצד ניתן להכין תמיסת מי מלח בבית?

 

המלח: יש לבחור מלח דק ללא יוד או חומרים משמרים שעלולים לגרות את ריריות האף.

 

המים: את המים יש להרתיח, ולאחר הוספת המלח לצנן לטמפרטורת החדר.

 

ֿהמינון: לכמות של חצי ליטר מים יש להוסיף כפית שטוחה של מלח דק.

 

אחסון: מים שהורתחו ניתן לאחסן בכלי סטרילי וסגור - לשימוש תוך 24 שעות מהרתחתם.

 

כיצד לשטוף את האף במי מלח?

 

הדרך הנכונה לשטיפה של האף ותעלות האף במי מלח היא:

 

  • לוודא שהתערובת אינה חמה (מומלץ להשתמש במים חמימים/פושרים).  
  • לעמוד מעל כיור או באמבטיה.
  • להטות את הראש כלפי מטה ואז הצדה.
  • להצמיד בקבוק לנחיר העליון, וללחוץ על הבקבוק בלחיצות קצובות כדי שהמים יזרמו אל תוך האף.
  • המים ייצאו חזרה מאותו נחיר ותוך מספר שניות גם מהנחיר בצד השני. יש להמשיך לנשום כרגיל דרך הפה.
  • יש לשנות את תנוחת הראש לפי הצורך על מנת שהתמיסה לא תגיע לאחורי הגרון או לאוזניים.
  • לחזור על הפעולה בנחיר השני.  
  • לאחר השטיפה – מומלץ לקנח את האף בעדינות.

 

שטיפת אף במי מלח

יש להטות את הראש כלפי מטה ואז הצדה ולהצמיד את המכשיר לנחיר העליון (צילום: shutterstock)

 

 כללי זהירות

 

  • יש להשתמש רק במים מעוקרים/סטריליים או שעברו הרתחה מלאה.
  • יש לצנן את המים לפני השימוש ולבדוק את הטמפרטורה מיד לפני הטיפול.
  • השטיפות לא אמורות לשרוף באף – אם השטיפה שורפת יש למהול מחדש ולדייק בכמות המלח.
  • יש לבדוק שהמכשיר נקי ויבש לגמרי לאחר ולפני כל שימוש.
  • אין לבצע שטיפות אף/סינוסים אם המעברים באף חסומים באופן חמור.

 

 

 

ד"ר ארקדי יקירביץ הוא מנהל היחידה לניתוחי סינוסים ובסיס הגולגולת במרכז הרפואי שיבא

 

ד"ר רמית מעוז-סגל היא רופאה בכירה ביחידה לאימונולוגיה קלינית, אנגיואדמה ואלרגיה, במכון האוטואימוני, במרכז הרפואי שיבא

 

 

עדכון אחרון: ינואר 2022

 

 

צבי-קומט
07/11/22 12:06

zvikomet@gmail.com

צבי-קומט
07/11/22 12:06

ellagur@gmail.com

מנחם-שאול
09/01/22 14:51

שלום רב

מה לגבי שחייה בים הכוללת הכנסת הראש למי הים המלוחים ?

מני