מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

כמוניסרטן השדחדשותחולים מהבית: כל השירותים הרפואיים מרחוק שמציעות הקופות בימי קורונה

חולים מהבית: כל השירותים הרפואיים מרחוק שמציעות הקופות בימי קורונה

שיחות עם הרופא בווידאו ובטלפון, בדיקות דם בבית, אספקת תרופות הביתה וגם טיפולי פיזיותרפיה, רפואה משלימה, רפואת שיניים ובדיקות שתן דיגיטליות – מה השירותים שמציעות כיום קופות החולים למבוטחים בניסיון לצמצם ביקורים במרפאות בעידן הקורונה? פרויקט מיוחד

מאת דן אבן
02/12/20
תגובות 0

רפואה מרחוק (צילום: shutterstock)
רפואה מרחוק (צילום: shutterstock)

התפרצות מגפת הקורונה שמלווה בשינויים דרמטיים באורחות חיינו מובילה גם להאצה בפיתוח שירותים רפואיים מתקדמים שמציעות קופות החולים במסגרת 'רפואה מרחוק' למבוטחיהן, ובכללם חולים כרוניים שמבקשים להימנע ככל האפשר מהתקהלויות ולצמצם יציאות מהבית שאינן חיוניות.

 

ובעוד שבספרות המדעית המקצועית עדיין מתקיים שיח ער בקרב מדענים ואנשי מקצוע עד כמה מסוגלת הרפואה להתנהל בשלט רחוק, ובאלו מצבים רפואיים אין תחליף לבדיקה הפיזית בקליניקה של הרופא – הרי שכיום, בכורח המציאות, כבר יכולים חולים כרוניים בישראל לקבל מגוון רחב של שירותים רפואיים מרחוק: לעבור ביקורי מעקב רפואי מרחוק, למסור דגימות דם ושתן מהבית ובמצבים מסוימים אף לבצע בדיקות דיגיטליות, לעבור אבחונים מרחוק בעזרת מכשור רפואי מתקדם ולהתחבר מהבית בטלפון ואף בווידאו למספר הולך וגדל של מטפלים – לרבות הרופא הראשוני, רופאים מומחים בשורה הולכת וגדלה של תחומי מומחיות וכן צוותי בריאות, לרבות פיזיותרפיסטים, דיאטנים וקלינאי תקשורת ואפילו מטפלים ברפואה משלימה.

 

 

ביקור רופא משפחה/ילדים או רופא מומחה מרחוק

 

אחד המהלכים המשמעותיים שעברו בשנה החולפת קופות החולים כרוך באפשרות לעבור ביקורי רופא מרחוק, ללא הגעה למרפאה, באמצעות שיחה טלפונית או שיחת וידאו, אפשרות שניתנת לחולים כרוניים ומבוטחים בכללם.

 

מדובר במהלך שהחל בארבע קופות החולים עוד לפני פרוץ הקורונה, אך הואץ באופן משמעותי בחודשים האחרונים, מאז פרוץ המגפה.

 

שירותים אלה מיועדים בין השאר למצבים הבאים:

 

  • מטופלים שזקוקים לבדיקות מעקב וביקורת.
  • מטופלים שזקוקים למענה לשאלות לאחר הפניה לבדיקה אבחנתית.
  • מטופלים שזקוקים להארכת מרשמים לתרופות.
  • מטופלים שמבקשים לדווח על תסמין חדש כלשהו או תופעת לוואי/ סיבוך בתגובה לטיפול.
  • מטופלים שנדרשים להצטייד בהפניה לבדיקה/ טיפול בבית חולים. במקרים אלה יש לציין כי בארבע קופות החולים ניתן כיום להגיש בהמשך בקשה בקופה באמצעות האזור האישי באתר לקבלת טופס 17 (התחייבות) עבור הפניה שניתנה לבדיקה/ טיפול במוסד רפואי חיצוני.
  • מטופלים מסוימים שמבקשים מרשם לתרופה שאינה דורשת בהכרח בדיקה פיזית.
  • מטופלים שמבקשים אישורים מהרופא, לרבות אישורי מחלה או אישורי רופא אחרים.

 

מאז פרוץ הקורונה, בכל קופות החולים הוטמעו שירותי התייעצות טלפונית עם הרופא המטפל במתכונת של 'תור טלפוני', כששיחת הטלפון עם הרופא מתואמת מראש במערכת הממוחשבת לניהול תורים שמפעילה כל קופה.

 

כמו כן, בארבע קופות החולים הוקמו פלטפורמות שמאפשרות ייעוץ רפואי מרחוק באמצעות וידאו – שהוא לעתים מועיל יותר במידה והמטופל מבקש להראות לרופא תסמין כלשהו מרחוק, למשל פריחה עורית, חיוורון, חבלת טראומה ועוד. בעת פנייה לרופא להתייעצות, לאחר שמאושרת בקשתו של המטופל במערכת לזימון תורים, נשלח למטופל קישור במכשיר הנייד ו/או במייל למערכת שבאמצעותה נערך צ'אט הווידאו.

 

המידע שעולה במפגשים מרחוק – בווידאו ו/או בטלפון – אינו אובד, ומתועד בתיק האישי של המטופל. ואם במהלך ביקור מרחוק המטופל נדרש למרשם לתרופה – מופק עבורו מרשם אלקטרוני שמועבר אוטומטית לבתי המרקחת שמקושרים למחשבי הקופה ולאזור האישי באתר הקופה.

 

כללית

 

בשירותי בריאות כללית מוצעים נכון לדצמבר 2020 שירותי שיחות וידאו עם כאלף מרופאי הקופה הכלליים וכן עם מספר בלתי מבוטל של רופאים מומחים באמצעות טכנולוגיות טלה רפואה של החברות CISCO ו-Q-Flow VIDEO. בכללית מדווחים כי "באחרונה החלה גם הרפואה היועצת לאפשר לזמן תור טלפוני לכ־1800 רופאים ב־45 התמחויות שונות. בעתיד הקרוב תתווסף גם האפשרות לזמן ביקור בווידאו לרופאים יועצים".

 

מעבר לשירות הכללי של שיחות בווידאו/ בטלפון עם הרופא, בכללית מוצעים שירותים ייחודיים ברפואה יועצת באמצעות מוקדים ייעודיים:

 

רופא משפחה און-ליין כשהמרפאה סגורה: שירות מומחים ברפואת משפחה הזמינים בשיחת טלפון או שיחת וידאו. השירות מיועד למטופלים מגיל 18 ומעלה עם מקרים נקודתיים, כגון חום, כאבים ופריחה, בשעות שבהן לרוב המרפאות הראשוניות סגורות לפעילות. נכון לדצמבר 2020, השירות פועל מדי יום בין השעות 16:00 עד 24:00, כולל בסופי שבוע וחגים. השירות ניתן ללא עלות.

 

רופא ילדים און-ליין כשהמרפאה סגורה: שירות מומחים ברפואת ילדים הזמינים בשיחת וידאו או טלפון. השירות המיועד למטופלים עד גיל 18 עם מקרים נקודתיים, ובעיקר כשיש התלבטות לגבי ילד חולה בשעות בהן המרפאות הראשוניות סגורות לפעילות. נכון לדצמבר 2020, השירות פועל מדי יום חול משעה 16:00 עד 6:00 בבוקר למחרת, ומיום שישי או ערב חג בשעה 13:00 עד יום ראשון או למחרת החג בשעה 6:00 בבוקר. השירות ניתן ללא עלות.

 

רופא עור און-ליין: שירות מומחים ברפואת עור המיועד למטופלים בכל הגילים עם תסמינים עוריים כגון פריחה, פצעי בגרות (אקנה), תגובות אלרגיות, והתלקחות של מחלות כרוניות כגון פסוריאזיס. השירות אינו מיועד לאבחון נקודות חן חשודות לסרטן העור. השירות דורש צירוף תמונות לפנייה למוקד של הנגע העורי. תשובת המוקד מתקבלת תוך שני ימי פעילות. השירות ניתן ללא עלות.

 

יודגש כי השירותים שמוצעים בכללית אינם מיועדים למצבי חירום רפואיים – אשר דורשים כיום עדיין פנייה למוקד רפואי/ לחדר מיון בהתאם להתוויות המאושרות.

 

מכבי

 

בקופת חולים מכבי מוצעים נכון להיום שירותי שיחות וידאו עם מספר הולך וגדל של רופאים ובכללם רופאי משפחה וילדים (שירות "רופא המשפחה/הילדים שלי"), גינקולוגים, רופאי עיניים, עור וגסטרו (סך של כ-1,100 מטפלים, נכון לדצמבר 2020, הכולל גם מטפלים במקצועות הבריאות), וזאת תחת השם "מכבי היברידי" באמצעות הטכנולוגיה של חברת ZOOM. עבור מתן שירותי התפתחות הילד בווידאו משתמשת מכבי בטכנולוגיה אחרת של חברת Poppins המאפשרת ממשק דו כיווני וטיפול אינטראקטיבי.

 

מעבר לשירות הכללי של שיחות בווידאו/ בטלפון עם הרופא, במכבי מוצעים שירותים ייחודיים ברפואה יועצת באמצעות מוקדים ייעודיים:

 

מכבי קידס: מוקד ילדים טלפוני המאויש על ידי רופאי ילדים ואחיות מוסמכות המאפשר שירותי ייעוץ, הדרכה, מתן מרשמים והפניות לשירותים, ותוך גישה לתיק הרפואי של הילד. בנושאים לא דחופים ניתן לשגר שאלה דרך אפליקציה ייעודית של "מכבי קידס" למענה תוך יומיים, ובנושאים דחופים ניתן להתקשר דרך האפליקציה למוקד הפועל נכון לדצמבר 2020 בין השעות 19:00 בערב ל-7:00 בבוקר.

 

צ'אט באפליקציית K: אפליקציה ייעודית שפועלת בעקרונות הבינה המלאכותית, ומאפשרת מתן ייעוץ למטופלים הסובלים מתסמינים שונים באמצעות הכוונה של שאלות ובהתבסס על השוואה לממצאים שנאספו במאגרי מידע נרחבים ברפואה. האפליקציה מיועדת לשימוש עבור מטופלים בגילי 85-18, אולם אינה מחליפה רופא או פניה לרפואת חירום. היא ניתנת להורדה במכשירי סמראטפון והשימוש בה אינו כרוך בתשלום. האפליקציה מאפשרת בהמשך מעבר לצ'אט עם רופא מכבי לצורך יעוץ, מתן מרשם לתרופה, הפנייה לרופא המטפל, הפנייה לבדיקה (כגון בדיקת שתן או משטח גרון) והפנייה למוקד רפואי או חדר מיון. שירות הצ'אט עם רופא באפליקציית K מתאפשר נכון לדצמבר 2020 בין השעות 19:00 עד 23:00.

 

מאוחדת

 

בקופת חולים מאוחדת מתגאים בהיצע הרופאים לשירותי רפואה מרחוק הגדול במדינה. נכון לדצמבר 2020 מוצעים בקופה שירותי שיחות וידאו ברפואה ראשונית עם מעל ל-1,300 רופאי משפחה ורופאי ילדים, וכמו כן גינקולוגים ורופאי עור – וזאת במסגרת שירות שהושק בשם "מאוחדת היברידית" עוד בטרם פרוץ הקורונה והורחב משמעותית בחודשים האחרונים, וזאת באמצעות טכנולוגיה של חברת הטלרפואה האמריקאית 'אמריקן וול'. במאוחדת מדווחים כי רופאים חדשים "ממשיכים להצטרף מדי יום".

 

מעבר לשירות הכללי של שיחות בווידאו/ בטלפון עם הרופא, במאוחדת מוצעים שירותים ייחודיים ברפואה יועצת באמצעות מוקדים ייעודיים:

 

ביקור דיגיטלי עם רופאי עור: פניה לרופא עור במסגרת שירות 'רפואת עור היברידית' מאפשר שליחת תמונות של הנגע העורי ומענה תוך חמישה ימי עבודה.

 

ביקור דיגיטלי עם פסיכיאטרים.

 

מיון היברידי. שירות ייחודי ל'רפואה דחופה מרחוק' מוצע במאוחדת באמצעות הטלפון או בשיחת וידאו, ופועל כיום כבר מסביב לשעון. במאוחדת מדווחים כי "המיון ההיברידי פעיל בשעות שהמרפאות סגורות, ובכך משלים את המענה ההיברידי של מאוחדת בכל שעות היממה".

 

השירות ניתן על ידי מומחים לרפואת משפחה ורפואת ילדים, ופועל בימי חול בין השעות 19:00 בערב ל-7:00 בבוקר למחרת, ובסופי שבוע מיום שישי בשעה 14:00 עד יום ראשון בשעה 7:00 בבוקר. "חלק מהצוותים הרפואיים שמעניקים את השירות הווירטואלי שוהים מעבר לים בשליחות מקצועית של בני/בנות הזוג", מספרים במאוחדת, "ובדרך זו מנצלת מאוחדת משאב יקר של רופאים הנחוץ כל כך ובמיוחד בתקופה זו".

 

לאומית

 

בלאומית מוצעים נכון להיום שירותי שיחות וידאו עם מאות רופאים ראשוניים – רופאי משפחה ורופאי ילדים – בשירות בשם 'לאומית דיגיטלית' באמצעות טכנולוגיה של חברת ZOOM, המוטמעת באפליקציית לאומית בנייד.

 

בקופת חולים לאומית מוצע גם השירותים של רפואת חירום מרחוק: לאומית מפעילה שירות וידאו מרחוק למצבי חירום ברפואת ילדים בשעות שבהן המרפאות אינן פעילות, בין 19:00 בערב ועד 7:00 בבוקר למחרת.

 

בבחינת נתוני שירותי התייעצות מרחוק עם רופאים, בכללית מדווחים כי נכון לדצמבר 2020,  "מטופלים רבים מעדיפים היום לבצע ביקור רפואי בשיחת וידאו או טלפון  וכ-30% מהביקורים אצל רופא המשפחה ורופא הילדים נעשים מרחוק"; במאוחדת מספרים כי מאז תחילת מגיפת הקורונה באביב 2020 ועד נובמבר 2020 נמנו בקופה מעל ל-130,000 ביקורים דיגיטליים עם רופאים בשיחות וידאו וכן "מעל ל-1.35 מיליון ביקורים וירטואליים מסוג 'פניה מקוונת לרופא שלי' שמהווים יחד כחמישית (20%) מהביקורים בתחומם". ובלאומית מעדכנים כי בשבועות שטרם הקורונה היו בקופה 80% ביקורים פיזיים ו-20% ביקורים דיגיטליים, ואילו נכון לדצמבר 2020 חלה עלייה ברפואה מרחוק וכ-50% מהביקורים דיגיטליים.

 

ליווי הריון מרחוק

 

מספר קופות חולים מפתחות לאחרונה שירותי ליווי מרחוק לנשים הרות ולאחר לידה.

 

כללית

 

כללית מפעילה מוקד ייעודי לייעוץ הנקה ללקוחות המחזיקות בביטוחים המשלימים 'כללית מושלם' ו'כללית פלטינום' באמצעות צ'אט ווידאו, לצד מוקד יעוץ הנקה טלפוני ושירות יעוץ הנקה בבית המטופלת.

 

מכבי

 

מכבי מפעילה שירותי יעוץ הנקה טלפוניים ובייעוץ בבית המטופלת. כמו כן, במכבי ניתן לקבל מענה במוקד האחיות הטלפוני 24/7 גם מאחיות ליווי הריון. מכבי אף מאפשרת בדיקה ביתית באמצעות מד שתן דיגיטלי לנשים הרות, שתוצאותיה ניתנות לשידור באמצעות הסמראטפון לפענוח הרופאים בפיתוח טכנולוגי של חברת Healthy.io.

 

מאוחדת

 

מאוחדת היא קופת החולים היחידה שמציעה שירות ייעודי של 'ליווי הריון היברידי' המציע ליווי וייעוץ לנשים הרות על ידי אחיות ורופאי נשים, ומאפשר גם אספקת 'מארז הריון היברידי'  הכולל ערכה ביתית לבדיקת שתן דיגיטלית (שתוצאותיה ניתנות לשידור באמצעות הסמארטפון) ומד לחץ דם דיגיטלי וכן שירות שיחות בווידאו רב ערוצי עם אחות מלווה להיריון – שירות הפועל בין השעות 8:00 עד 24:00 בכל ימי השבוע. בדיקת השתן מבוצעת בבית באמצעות סטיק שניתן לסרוק באפליקציית מאוחדת, ותוצאותיה משוגרות תוך 60 שניות לתיק הרפואי של המטופלת ולרופא המטפל.

 

יעוץ נפשי מרחוק

 

בתקופת הקורונה ועל רקע המתח הנפשי שמלווה את התקופה בהיבטי חיים רבים – לרבות היבטים רפואיים, כלכליים, חברתיים ונוספים, מציעות קופות החולים שירותי טיפולים נפשיים אישיים מרחוק ללא תשלום ובמספר מוגבל של מפגשים, ללא צורך בהפניה או בהתחייבות (טופס 17). טיפולים אלה כוללים לפי הצורך גם מתן הפניות לרופאים מומחים ומרשמים לתרופות פסיכיאטריות.

 

כללית

 

בכללית מוצע טיפול נפשי מהיר לתקופת הקורונה במסגרת של 3 שיחות ללא תשלום, כשכל שיחה במשך 45-30 דקות. הטיפול ניתן על ידי מטפלים בבריאות הנפש במרפאות הקהילה ובתי חולים של הכללית, לרבות פסיכיאטרים ופסיכולוגים, ומוצע לילדים ומבוגרים, ובמספר שפות. השירות אינו מאפשר בחירת מטפל ספציפי. השירות ניתן נכון לדצמבר 2020 בימי חול בין השעות 7:00 עד 20:00 ובימי שישי בין השעות 7:00 ל-13:00. בנוסף, חלק מהרופאים והמטפלים בבריאות הנפש מבצעים גם ייעוצים וטיפולים בשיחת וידאו. 

 

מכבי

 

במכבי מוצע טיפול נפשי טלפוני לתקופת הקורונה במסגרת של 3 שיחות טלפוניות פרטניות על ידי מטפלים בבריאות הנפש, בזכאות חד פעמית – ותוך אפשרות להפניית מטופלים רלוונטיים להמשך טיפול בבריאות הנפש. השירות ניתן בימי חול בין השעות 8:00 עד 20:00 ובימי שישי וערבי חג בין 8:00 ל-15:00, ומתוכנן לפעול עד סוף שנת 2021.

 

מאוחדת

 

במאוחדת מוצע טיפול נפשי טלפוני לתקופת הקורונה במסגרת של שלושה מפגשים באורך של 45 דקות למפגש. השירות ניתן נכון לדצמבר 2020 בימי חול בין השעות 8:00 ל-21:00 ובימי שישי בין השעות 8:00 עד 14:00.

 

לאומית

 

בלאומית מוצע טיפל נפשי טלפוני לתקופת הקורונה באמצעות פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים בתיאום מול מוקד הקופה, וכן אפשרות לפנייה לקו חם בבריאות נפש למבוטחי לאומית בטלפון: 1-700-507-507.

 

מעבר לטיפולים אלה – בכל קופות החולים ניתנים שירותי צ'אט עם רופאים מומחים לפסיכיאטריה ופסיכיאטריה של הילד, בזמינות המשתנה מקופה לקופה.

 

הזמנת רופא לבית

 

מעבר לשירותי התייעצות מרחוק עם רופאים – קופות החולים הרחיבו בתקופת הקורונה את מערך ביקורי הבית של רופאים המיועדים לצורך קיום מפגשים רפואיים ובעיקר כאלה  שדורשים בדיקה קלינית פיזית. עם זאת – שירות זה עדיין לא זמין לכלל המבוטחים בכל קופות החולים, ובחלקן זמין רק למבוטחים שמחזיקים ביטוחים משלימים.

 

כללית

 

מבוטחי הכללית ילדים ובוגרים זכאים להזמנת ביקור רופא בבית בשעות הלילה – נכון לדצמבר 2020 בין השעות 24:00 ל-6:00 בבוקר, באמצעות חברות החתומות על הסכמים עם הקופה (ביקור רופא, מלר"ם, נטלי ויד להחלמה) ובעלות של 92 ש"ח. ביקור בית של רופאי כללית בשעות בהן המרפאות פתוחות ניתן ללא תשלום, בהתאם לשיקול דעתו של הרופא.

 

מכבי

 

מבוטחי מכבי יכולים להזמין רופא הביתה במספר שירותים – במסגרת שירות לו זמינים חלק מהרופאים העצמאיים שמספקים שירותי רפואת קהילה למבוטחי הקופה בעלות של 172 ש"ח בין השעות 7:00 עד 24:00 ובעלות של 192 ש"ח בין השעות 24:00 עד 7:00, ובהנחה של 50% עבור כל טיפול בבן בית נוסף במהלך הביקור; בשירות ייעודי לחולים המרותקים לביתם בעלות של 21 ש"ח בין 7:00 ל-19:00 ו-92 ש"ח בין 19:00 ל-7:00; וביקור רופא של חברת נטל"י שמצויה בהסכם עם מכבי בעלות של 92 ש"ח בכל שעות היממה. 

 

מאוחדת

 

מבוטחי מאוחדת שמחזיקים בביטוח המשלים "מאוחדת שיא" זכאים להזמנת ביקור רופא בית בשעות הלילה, נכון לדצמבר 2020 בין השעות 19:00 עד 7:00 בבוקר באמצעות חברות החתומות על הסכמים עם הקופה (ביקורופא, נטל"י), בהשתתפות עצמית של 35 ש"ח (תוך תשלום מחיר מלא לספק השירות וקבלת החזר מהקופה).

 

לאומית

 

מבוטחי לאומית זכאים לביקור רופא מחברת נטלי המצויה בהסכם עם הקופה בהשתתפות עצמית "שמשתנה מעת לעת" כמדווח באתר הקופה, וללא תשלום למרותקים לביתם שמטופלים על ידי היחידה לטיפולי בית.

 

משלוח תרופות לבית

 

החשש לצאת למרחב הציבורי ובעיקר לבתי מרקחת שעשויים להיות מוקדים לתחלואה בקורונה מוביל בחודשים האחרונים מבוטחים רבים לרכוש תרופות בשלט רחוק במשלוח עד הבית.

 

מתחילת מגפת הקורונה שיכללו קופות החולים אפשרות זו, וכיום רוב הקופות מציעות שירותים להזמנת תרופות מרחוק מרשתות הפארם וחלקן גם מרשת בתי המרקחת של הקופה.

 

כמו כן, בכל בתי המרקחת של הקופות יש כיום אפשרות לשלוח מרשם לתרופות באמצעות הדואר האלקטרוני ולהגיע לאיסוף עצמי של ההזמנה ללא צורך לעמידה ממושכת בתור בהמתנה לניפוק התרופות.

 

כללית

 

מבוטחי כללית זכאים למשלוח תרופות עד הבית מרשת בתי המרקחת של "סופרפארם" לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מהרופא – שמועבר לישירות למחשבי הרשת. נכון לדצמבר 2020 עלות השירות היא 29.9 ש"ח, והמשלוח חינם ברכישת מוצרים מהסופרפארם בסכום שעולה על 249 ש"ח.

 

כמו כן, בכללית מתאפשרת הזמנת תרופות מרשת בתי המרקחת של הקופה במסגרת שירות 'בית מרקחת און ליין' בעלות של 27 ש"ח למשלוח ובמשלוח חינם בהזמנות בהיקף של מעל ל-150 ש"ח (לא כולל תרופות מרשם). בתקופת הקורונה מטופלים בגילי 75 ומעלה פטורים מתשלום.

 

מכבי

 

מבוטחי מכבי זכאים למשלוח תרופות עד הבית מרשת בתי המרקחת של "סופרפארם" לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מהרופא – שמועבר לישירות למחשבי הרשת. נכון לדצמבר 2020 עלות השירות היא 29.9 ש"ח, והמשלוח חינם ברכישת מוצרים מהסופרפארם בסכום שעולה על 249 ש"ח.

 

כמו כן, החל מהחודשים האחרונים ניתן להזמין משלוח תרופות הביתה מרשת בתי המרקחת של הקופה "מכבי פארם" ללא תשלום לאוכלוסיות שמוגדרות בסיכון על ידי חטיבת הבריאות של מכבי, ובהם חולים מורכבים, חולים המוגדרים במצב סיעודי וחולים שמאובחנים עם דמנציה ו/או מגבלת ראייה – ובחלק מהמצבים השירות מוגבל אחת לרבעון.

 

מאוחדת

 

מבוטחי מאוחדת זכאים למשלוח תרופות עד הבית מרשת בתי המרקחת של "סופרפארם" לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מהרופא – שמועבר לישירות למחשבי הרשת. נכון לדצמבר 2020 עלות השירות היא 29.9 ש"ח, והמשלוח חינם ברכישת מוצרים מהסופרפארם בסכום שעולה על 249 ש"ח. בתקופת הקורונה, למטופלים מעל גיל 65 המשלוח בחינם.

 

כמו כן, במאוחדת עמלים בימים אלה על פיתוח שירות בשם "מאוחדת פארם אונליין", שהשקתו צפויה בשבועות הקרובים. השירות יאפשר הזמנת תרופות הביתה מאתר רשת בתי המרקחת של מאוחדת, לרבות תרופות מרשם וללא מרשם וכן תוספי תזונה וקוסמטיקה, במחירי מאוחדת, ובמשלוח בעלות של 29 ש"ח (לחברת "טלפארמה"). השירות צפוי לכלול באופן ייחודי גם משלוח תרופות קירור, וכמו כן, בקופה מספרים כי בהבדל מקופות אחרות שבהן מזמין התרופה נדרש להצהיר על הסכמתו להחלפה לתרופה גנרית בהתאם לכללי הקופה – הרי שבמאוחדת מתחייבים כי תרופת המרשם המוזמנת היא זו שתתקבל וללא החלפות לתרופות גנריות ללא ידיעת המטופל.

 

לאומית

 

מבוטחי לאומית זכאים למשלוח תרופות מרשם עד הבית באמצעות חברת הייעוץ הרוקחי Be בעלות משלוח של 9 ש"ח בלבד – בהזמנה ישירות מאפליקציית לאומית. בלאומית מציינים כי נכון לדצמבר 2020 – השירות צפוי להתרחב בקרוב ולכלול גם אספקה עד הבית של תרופות ללא מרשם ומוצרי פארם נוספים.

 

שירותי מעבדה בבית

 

על רקע מגפת הקורונה והחשש לצאת מהבית לבדיקות מעבדה – פיתחו קופות החולים שירותי איסוף דגימות דם ושתן מהבית למבוטחים בקופה – שירות הפועל ברוב הקופות בשעות העבודה.

 

שירותים אלה מוצעים כיום בקופות בכפוף להפניה לבדיקת מעבדה מהרופא המטפל, ובחלק מהקופות מוצע רק למטופלים שהרופא מציין על גבי ההפניה כי הם מצויים בבידוד ביתי.

 

כללית

 

השירות לבדיקות מעבדה בבית ניתן למבוטחים מגיל 5 ומעלה, בעלות של 150 ש"ח למבוטחי הכללית ו-20 ש"ח למחזיקים בביטוחים המשלימים "כללית מושלם" ו"כללית פלטינום". 

 

מכבי

 

שירות לבדיקות מעבדה בבית ניתן למבוטחי מכבי שמוגדרים כמרותקים לביתם עקב מחלה כרונית או מחלה חריפה בהפניית הרופא המטפל ולמשויכים ליחידה לטיפולי בית ללא עלות. לכלל מבוטחי מכבי מוצע שירות לאיסוף דם בלבד מהבית בעלות של 50 ש"ח, ובכפוף להפניית רופא לבדיקת דם.

 

מאוחדת

 

השירות לאיסוף בדיקות מעבדה מהבית ניתן בעלות של 63 ש"ח למבוטחי הקופה שמחזיקים בביטוח המשלים "מאוחדת שיא" ובחינם לחולים המרותקים לביתם. התשלום ניתן ישירות לספק השירות.

 

לאומית

 

השירות לאיסוף בדיקות מעבדה בבית ניתן באמצעות חברה חיצונית למבוטחי בקופה בעלות של 40 ש"ח ולמבוטחים מגיל 65 ומעלה בעלות של 20 ש"ח.

 

בדיקות אבחון מרחוק

 

אחת המגמות המעניינות בחודשים האחרונים היא הכנסתן המדורגת של בדיקות לאבחון רפואי מרחוק בקופות החולים השונות.

 

בקופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת מוצעת ערכה ביתית לבדיקת שתן דיגיטלית על גבי סטיק שמצולם באפליקציה ייעודית ומפוענח תוך דקות, כשהממצאים משוגרים ישירות לתיק הרפואי של המטופל ולרופא המטפל.

 

בכללית מוצעת הבדיקה בהיקף נרחב לאבחון דלקת בדרכי השתן, בדיקת רמת חלבון בשתן לנשים הרות ובדיקת שתן למועמדים לגיוס לצו ראשון, וניתנת לרכישה ברשת בתי המרקחת של הקופה עם מרשם רופא בעלות של 24.5 ש"ח ולנשים הרות הבדיקה מסופקת מאחות ליווי הריון ללא עלות.

 

במכבי מוצעת הבדיקה לנשים בהיריון במסגרת פרויקט בפיתוח חברת Healthy.io, ובמאוחדת גם כן מוצעת הבדיקה לנשים בהיריון.

 

כמו כן, אחת הטכנולוגיות שצוברת בחודשים האחרונים תאוצה בבתי החולים היא "Tyto" – גאדג'ט רפואי פרי פיתוח ישראלי מכיל מצלמות זעירות וחיישנים, בעזרתם ניתן לבצע בדיקות של מערכות שונות בגוף ולאסוף מדדים רפואיים מרחוק, לרבות דופק לב, האזנה לריאות, מדידת חום, אבחון מצב העור ואף הצצה לגרון ולתוך העיניים והאוזניים תוך שיגור התמונה לצורך אבחון במוקד אבחון רפואי מרחוק וללא צורך להגיע למרפאה.

 

בכללית מוצע המכשיר בתשלום מסובסד של 299 ש"ח לכלל מבוטחי הקופה, נכון לנובמבר 2020, כשהשירות הרפואי מסופק באמצעות המכשיר באמצעות אפליקציית Tyto וללא עלות נוספת. בלאומית מוצע המכשיר לרכישה החל מסוף נובמבר 2020 דרך האתר במחיר השקה של 180 ש"ח, ובמשלוח הביתה תוך 5-2 ימי עבודה בעלות של 9 ש"ח.

 

כמו כן, בכללית ובמאוחדת מדווחים כי עמלים בימים אלה על ביצוע בדיקות אבחנתיות נוספות מרחוק.

 

עירויים של תרופות בבית

 

חולים כרוניים הנזקקים לעירוי של תרופות במסגרת הקהילה או באשפוז יום בבית החולים יכולים לבחון בימי הקורונה את האפשרות לקבלת השירות בבית. שירות זה עדיין בהליכי פיתוח בקופות החולים, ומוצע כיום בקופות במסגרת 'אשפוז בית' לחולים העונים לקריטריונים ייעודים, בעיקר חולים בגיל המבוגר שהוגדרו על ידי הרופא המטפל כמרותקים לביתם עקב משבר הקורונה. לחולים הנזקקים לטיפולי שיקום מוצעים לאחרונה בקופות גם שירותי שיקום בית.

 

יש לציין כי חלק מהתרופות בעירוי לא ניתן לתת במסגרת ביתית, אלא רק תחת השגחה במתקן רפואי – בקהילה או בבית החולים – בעקבות נהלי משרד הבריאות לשימוש בתרופה, למשל עירוי ברזל לסובלים מאנמיה קשה.

 

שליחת בקשות מנהליות מהבית

 

כל ארבע קופות החולים מציעות כיום שירותים לשליחת בקשות מנהליות לקופה מהבית ללא צורך להגיע למשרדי הקופה, שירותים אלה כוללים:

 

  • בקשת טופס 17 למימון הפנייה למוסד רפואי שאינו בבעלות הקופה (בית חולים וכו', לרבות חדר מיון ומרפאות חוץ).
  • שאלות לרופא המטפל להתייעצות, לרבות לאחר ביצוע בדיקה.
  • הפנייה לבדיקות תקופתיות ולבדיקות לפני ניתוח.
  • חידוש מרשמים קבועים לתרופות למחלות כרוניות.
  • בקשת אישורי מחלה.
  • בקשת סיכום מידע רפואי.
  • מידע על חיוב לשירות מסוים או על חוב כספי לקופה.

 

דיאטנים מרחוק

 

בכל קופות החולים מוצעים מאז פרוץ משבר הקורונה שירותי דיאטנים בייעוץ מרחוק.

 

בכללית מוצע שירות נוסף לסוכרתיים לאיזון רמות הסוכר בדם באמצעות תזונה מותאמת אישית מטעם חברת DayTwo במחיר מסובסד (800 ש"ח ו-30 ש"ח דמי משלוח לערכת הבדיקה, נכון לדצמבר 2020). השירות כולל גם שני ייעוצי וידאו עם דיאטנית של כללית.

 

יעוץ תזונה וכושר בבית

 

למבוטחי הביטוחים המשלימים של הכללית – 'כללית מושלם' ו'כללית פלטינום' – פותחה בתקופת הקורונה חבילה של עד עשרה מפגשים בבית בעם מאמן כושר להתאמת תוכנית אימונים אישית בהתאם ליכולות המטופל ולהעדפותיו ועד שלושה מפגשים בבית עם דיאטנים/תזונאים להרכבת תפריט המותאם לאורח חיים ולהעדפות אישיות, בפריסה ארצית ובעלות של 50 ש"ח למפגש, למטופלים מעל גיל 18.

 

פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק מרחוק

 

בכל קופות החולים מוצעים מאז פרוץ משבר הקורונה שירותי טיפול פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק מרחוק. שירותים אלה ניתנים בקופות בעלות ההשתתפות העצמית לרבעון המקובלת במקצועות הבריאות.

 

קלינאי תקשורת והתפתחות הילד מרחוק

 

בכל קופות החולים מוצעים מאז פרוץ משבר הקורונה שירותי קלינאות תקשורת מרחוק, לרבות טיפולי ריפוי בדיבור למטופלים עם לקויות בדיבור. במאוחדת מדווחים כי השירות כולל שילוב משחקים דיגיטליים המותאמים לתרגול מרחוק עבור ילדים.

 

שירותי התפתחות הילד מרחוק פותחו בחודשים האחרונים בחלק מקופות החולים ומאפשרים להימנע מנסיעות עם הילד, גמישות רבה יותר בשעות הטיפול ומתן שרות בסביבה המוכרת לילד.

 

בכללית מוצעים שירותי 'התפתחות הילד און ליין' שמאפשר להורים להתייעץ בשיחת וידאו עם מטפלים מומחים במקצועות התפתחות הילד, לרבות ייעוץ עוד לפני האבחון במכון להתפתחות הילד - מיועד לילדים שקיבלו הפניה מרופא הילדים לאחד מתחומי התפתחות הילד, ומוצע בחינם לכל מבוטחי הקופה. שירות 'התפתחות הילד און ליין' ניתן בכללית באמצעות אפליקציית Skype for business. גם במכבי מוצעים שירותי התפתחות הילד מרחוק לפעוטות וילדים שעברו אבחון במכוני התפתחות הילד, וכך גם במאוחדת – במסגרת שירות 'התפתחות הילד היברידית'.

 

מוקדי קופות החולים

 

מזה מספר שנים מפעילות קופות החולים שירות מוקד אחיות מרחוק - שמאפשר מתן הפניות לחדרי מיון בשעות שבהן מוקדי רפואת חירום של הקופה אינם פעילים וכן להיוועצות בנושאים רפואיים שונים.

 

מוקדי קופות החולים זמינים במספרי הטלפון:

 

כללית:  *2700

מכבי:  *3555או 1-700-50-53-53

מאוחדת: 3833*

לאומית: 507* או 1-700-507-507

 

רפואה משלימה און ליין

 

בכללית ובמאוחדת מוצעים שירותי רפואה משלימה מרחוק.

 

בכללית מוצע ייעוץ און ליין ברשת 'כללית רפואה משלימה' בשיחת טלפון עם רופא מייעץ הקובע תוכנית טיפול. כמו כן, מוצעים טיפולי נטורופתיה והומאופתיה בשיחות טלפונית.

 

במאוחדת מוצעים שירותי רפואה משלימה מרחוק בטלפון בתחומים נטורופתיה, הומאופתיה ופרחי באך.

 

רפואת שיניים און ליין

 

בכללית מוצע שירות תמיכה בווידאו און ליין ברשת מרפאות השיניים של הקופה "כללית סמייל" מהנייד או המחשב הביתי למתן מענה מיידי ומניעת הגעות שאינן הכרחיות.

 

בכללית מדווחים כי בימי הקורונה ובצל תקופות הסגר, עלה כי כ-50% מהמקרים שטופלו בשירות זה קיבלו מענה מרחוק ונמנע הצורך מהגעתם הפיזית למרפאה.

 

בין המצבים להם מיועד השירות להכוונה מרחוק בטיפולי שיניים: חתיכת שן שנשברה תוך כדי לעיסה (ולא בנפילה) ללא כאבים נלווים וכשהשבר אינו מפריע אסתטית; דלקת חניכיים שמחייבת נטילת אנטיביוטיקה; נפיחות בפה שמחייבת אנטיביוטיקה, למשל ליד שן שעברה טיפול שורש; דלקת סביב שן בינה (ללא נפיחות תחת הלסת); נפילת שן מתותבת; ושבר קטן של חרסינה בכתר.

 

במקרים של חבלות שיניים וכאב שיניים פועם המעיר משינה – יש לתאם הגעה מיידית למרפאת שיניים.

 

חוות דעת שנייה און ליין

 

במצבים רפואיים מורכבים שבהם עולה הצורך לחוות דעת רפואית שנייה לטיפול המוצע, למבוטחי הביטוחים המשלימים של הכללית – 'כללית מושלם' ו'כללית פלטינום' – מוצעים שירותי שיחות וידאו עם עשרות רופאים מרשת הרופאים של הביטוח המשלים של הקופה בעלות של 100 ש"ח (במקום 150 ש"ח לחוות דעת במרפאת הרופא) וכן עם רופאי שר"פ הדסה בעלות של 200 ש"ח (במקום 250 ש"ח בביקור פיזי במרפאות הדסה).

 

יעוץ טלפוני לחולי סרטן

 

בכללית מוצע מוקד אחיות אונקולוגי להיוועצות מרחוק עבור חולי סרטן מבוטחי בקופה וקרוביהם, לרבות בשלבי ההחלמה מהמחלה לאחר תום הטיפולים, במספר הטלפון *9585. המוקד פעיל בשעות הערב ובסופי שבוע.

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: