מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותטרשת נפוצה: האם נמצא הטיפול שישנה את חוקי המשחק?

טרשת נפוצה: האם נמצא הטיפול שישנה את חוקי המשחק?

תוצאות מרשימות במחקר חדש לטיפול בטרשת נפוצה במסגרתו הורסים את מערכת החיסון ובונים מערכת חיסון חדשה באמצעות השתלת תאי גזע המטופויאטיים


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

באנשים עם טרשת נפוצה, מסיבה שאינה ברורה, המערכת החיסונית של הגוף פוגעת במיאלין במערכת העצבים המרכזית - המוח וחוט השדרה. המיאלין מרכיב את השכבה השומנית שעוטפת את תאי העצב, מבודדת ומגנה עליהם, בדומה לפלסטיק שעוטף חוטי חשמל. משמעות האיבוד של החומר המבודד היא פגיעה ביכולת העצב להעביר מידע. חלק מהפולסים החשמליים העוברים בעצב מתקדמים באיטיות וחלקם אף נעצרים לחלוטין.

 

בכנס האיגוד האירופי להשתלות מח עצם שנערך השבוע בליסבון בפורטוגל הוצגו ממצאים ראשוניים ממחקר שבחן את השפעת הטיפול בתאי גזע המטופויאטיים (HSCs) על אנשים עם מחלה התקפית-הפוגתית סוערת שהתרופות הסטנדרטיות לטיפול בטרשת נפוצה כבר לא הועילו להם.

 

השתלת תאי גזע המטופויאטיים (HSCs)​ היא פרוצדורה בה משתמשים בסוגים שונים של כימותרפיה כדי להרוס את המערכת החיסונית ולאחר מכן בהשתלת תאי הגזע כדי לבנות אותה מחדש בצורה בריאה יותר - פעולה שניתן לדמות אותה, באופן לא מדעי, ללחיצה על כפתור האתחול (restart) במחשב.

 

לטובת המחקר הבינלאומי נבחרו 110 אנשים עם טרשת נפוצה פעילה במיוחד, אשר לא הגיבו לטיפול התרופתי שניתן להם. הנבדקים חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות: מחצית מהנבדקים נשארו עם הטיפול התרופתי אותו קיבלו והחצי השני עבר טיפול בהשתלת תאי גזע המטופויאטיים. המחקר עדיין נמשך בימים אלה וכל הנבדקים תחת בדיקות ומעקב מדוקדק בכדי להבין את השפעת ויעילות הטיפול. בכנס דווחו תוצאות ראשוניות מהמחקר.

 

באשר לבטיחות הטיפול, מציין צוות החוקרים כי לא היו תגובות רעילות או מקרי מוות בקרב קבוצת הנבדקים שעברה את השתלת תאי הגזע, זאת בניגוד למחקרים קודמים בהם תועדו תופעות לוואי מסוכנות ביותר. 

 

ובאשר ליעילות - בקרב הקבוצה שעברה השתלת תאי גזע רק אדם אחד חווה התקף טרשת נפוצה, זאת לעומת 39 התקפים שתועדו בקרב קבוצת הביקורת, הקבוצה בה המטופלים קיבלו את התרופות הרגילות לטרשת נפוצה. מעבר לכך, צוות המחקר מציין שבקרב קבוצת המטופלים בתאי גזע ניכר שיפור ברמת הפגיעה הנוירולוגית והתפקוד שלהם השתפר.

 

לואיס ווילט בת ה-36 השתתפה בקבוצת המחקר ומספרת לחדשות BBC שכיום היא ללא תסמינים של מחלת הטרשת הנפוצה ו"זה מרגיש כמו נס". לואיס שאובחנה בשנת 2010 בגיל 28, מתארת שהמחלה שלטה בחייה ועוררה כל הזמן פחד מפני ההתקף הבא. היא מתארת רגעים שבגלל התקף קשה לא יכלה לצאת מהמיטה ואף התניידה בכיסא גלגלים. הטרשת הנפוצה פגעה גם ביכולות הקוגניטיביות שלה: "זה היה כמו ערפל במוח, המילים התבלבלו לי ומאוד התאמצתי כדי להבין ולשוחח עם אחרים".

 

לואיס עברה את ההשתלה לפני כשלוש שנים. "זה מרגיש שהאבחנה הייתה רק חלום רע. אני חיה את חיי כל יום כפי שאני רוצה, במקום לתכנן את חיי סביב הטרשת הנפוצה" היא מספרת. לואיס התחתנה עם בעלה סטיב שנה לאחר ההשתלה וכיום ילדתם הקטנה בת חודש.

 

בריאיון ל-BBC החוקר הראשי פרופ' ריצארד בארט מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקג אמר: "נתוני המחקר פשוט מדהימים לטובת האנשים שעברו את ההשתלה לעומת הנבדקים שקיבלו את הטיפול התרופתי הטוב ביותר שהותאם להם עד לתחילת המחקר. קהילת הנוירולוגים הייתה סקפטית לגבי הטיפול, אבל התוצאות של המחקר ישנו את דעתם לחלוטין".

 

טיפול בתאי גזע: הדבר הבא?

 

מחקר זה מצטרף לעוד מחקרים שנערכו, נערכים ומתוכננים לבחון את השפעת תאי הגזע על אנשים עם טרשת נפוצה. המחקר בוחנים השתלות של תאי גזע בוגרים - בעיקר תאי גזע המטופויאטיים (HSCs) שנעשה בהם שימוש במחקר הנוכחי, או תאי גזע מזנכימליים (MSCs) – שהפרוצדורה להשתלתם נחשבת בטוחה יותר מכיוון שאינה דורשת הרס מקדים של מערכת החיסון.

 

בין המחקרים הבולטים גם מחקר ישראלי של פרופ' קורוסיס מהדסה הבוחן את ההשפעה של השתלת תאי גזע מזנכימליים. כרגע המחקר מתמקד בזיהוי קבוצת המטופלים להם השתלת תאי גזע תהיה מתאימה ויעילה ובנוסף, כיצד נכון לבצע את תהליך ההשתלה כדי שתהיה כמה שיותר בטיחותית ויעילה. עד עתה מחקרים הראו שהמטופלים שיפיקו יעילות גדולה יותר מטיפול בתאי גזע הם מטופלים צעירים (מתחת לגיל 50), עם טרשת נפוצה "צעירה" (מאובחנים לאורך פחות מחמש שנים) ועם מהלך התקפי-הפוגתי סוער (כלומר חווים התקפים רבים) אך עדיין הולכים ולא זקוקים לכיסא גלגלים. המחקר החל בשנת 2015 ועדיין נמשך. תוצאות מפורטות צפויות להתפרסם עוד השנה.

 

כיום הנחת העבודה היא שהטיפול בתאי גזע יהווה גורם משמעותי ופורץ דרך בטיפול באנשים עם טרשת נפוצה ונראה שהשאלה היא רק כמה מהר יתקדם המחקר עד שהטיפול יהיה בטוח ומובן כדי שיוכל להתקבל כטיפול שגרתי למחלה.

 

המחקר החדש מעורר הדים בכל רחבי העולם. חלק מהתגובות הנרעשות למחקר נובעות מכך שזהו אחד המחקרים הראשונים שבחן השתלת תאי גזע המטופויאטיים מול קבוצת ביקורת שנבחרה רנדומלית. מבחינה מדעית זוהי עדות קריטית ליעילות הטיפול והאמון בו, בניגוד למחקרים שבוצעו ללא קבוצת ביקורת מתאימה ואז יכולות לעלות ספקות באשר לבחירת הנבדקים ומה היה קורה אילולא עברו את הטיפול.

 

ההמטולוג, פרופ' ג'ון סנוודן, סיכם ואמר לחדשות ה-BBC: "התוצאות הללו מאוד מרגשות – הממצאים הולכים להפוך את חוקי המשחק לטובת האנשים עם טרשת נפוצה שחווים מחלה עיקשת וסוערת שפוגעת בתפקודם". הנוירולוג פרופ' באזיל שארק, הוסיף וציין: "אלו רק תוצאות ראשוניות, אך עדיין גם עם המגבלה הזו, אלו התוצאות הטובות ביותר שנראו בניסוי שנערך בקרב אנשים עם טרשת נפוצה".

 

חשוב לציין כי מדובר בממצאים ראשוניים שמציגים עורכי המחקר. הממצאים עדיין לא פורסמו בכתב עת מדעי לאחר שעברו ביקורת. כמו כן, בשלב זה תקופת המעקב אחר הנבדקים אינה ארוכה. 

 

חשוב גם להבין כי הטיפול בתאי גזע המטופויאטיים אינו מתאים לכל המטופלים עם טרשת נפוצה. זהו הליך בו מקבלים מינונים גבוהים של כימותרפיה שלאחריה צריך לבלות מספר שבועות בבידוד בבית חולים והוא נושא עמו סיכונים רבים. כיום הטיפול בתאי גזע אינו מאושר כטיפול לטרשת נפוצה וניתן לעבור אותו רק במסגרת מחקר קליני במקומות המאושרים לבצע מחקרים מסוג זה.

 

 

למידע נוסף בנושא הטיפול בתאי גזע לטרשת נפוצה

 

לחדשה באתר ה-BBC

 

שרות-פנצטה
28/05/18 14:36

מוכן לנדב את גופי למחקר