כמוניהשמנהמדריכיםמלפפון - כל מה שצריך לדעת

מלפפון - כל מה שצריך לדעת

אילו סגולות בריאותיות מיוחסות למלפפון? איך לאחסן מלפפונים? אילו שימושים רפואיים וקוסמטיים ניתן לעשות במלפפון? וגם: מתכון לסלט מלפפונים

מאת שירי עמית
תגובות 0

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

המלפפון, שטעמו הניטרלי והעדין הפך אותו לאורח קבוע בארוחת הערב הישראלית, מכיל גם מגוון סגולות בריאותיות ועשוי לסייע לטיפול במצבים רפואיים שונים – החל מצרבות ובצקות ועד לכוויות שמש.

 

מבחינה קולינרית מתייחסים למלפפון כירק, למרות שלפי ההגדרה הבוטנית הוא למעשה פרי. מוצאו של המלפפון העונה גם לשם 'קישוא הגינה' הוא צפון הודו, והוא שייך למשפחת הדלועיים אליה משתייכים גם קישוא, דלעת, דלורית, אבטיח ומלון. יש מבחר זנים למאכל אותם מגדלים בחממות ויש זנים לתעשייה שגדלים בשטחים פתוחים ומשמשים להחמצה.

 

בעזרת התזונאיות מרב מור-אופיר - יועצת מדעית למועצת הצמחים, ד"ר רלי אבל וניאורה מרטה - דיאטניות בכירות בשירותי בריאות כללית, בסיוע מועצת הצמחים ומכון וולקני, ריכזנו את כל מה שצריך לדעת על המלפפון ועל מה שהוא יכול לעשות לבריאות שלנו.

 

סגולות בריאותיות וערכים תזונתיים של מלפפון

 

מצוין לשמירה על המשקל. אם אתם מעוניינים לרדת במשקל או לשמור על המשקל, שילוב של מלפפון בתזונה יכול לסייע, וזאת בגלל שהוא עשיר בנוזלים (95% מים) ודל בקלוריות - במלפפון בינוני יש כ-15 קלוריות בלבד. ניתן לנצל תכונה זו ולשלב אותו בהרבה מתכונים כדי להגדיל את נפח המנה בעלות קלורית קטנה מאוד.

 

במלפפון אמנם יש כמות יחסית קטנה של ויטמינים ומינרלים בהשוואה לירקות ופירות אחרים אולם, עדיין הוא מכיל ערכים תזונתיים חשובים. חשוב לדעת כי רוב הרכיבים הבריאותיים במלפפון מרוכזים בקליפה.

 

כלורופיל. קליפת המלפפון מכילה כלורופיל התורם כנראה להגנה מפני חומרים מסרטנים. מחקרים מצביעים על כך שייתכן שלכלורופיל תרומה בהגנה מפני השפעות סרטניות של "הם" (heme), הפיגמנט האדום מכיל הברזל שמצוי בבשר האדום, שנקשר במחקרים לסרטן המעי הגס. לכלורופיל מבנה דומה לזה של ה'הם' - אך הוא מכיל מגנזיום במקום ברזל - ולכן יכול לסייע בחסימת הפעילות המזיקה של ה'הם'. לאור זאת, לירקות שמהווים מקור לכלורופיל יכולה להיות תרומה להגנה מפני סרטן המעי הגס ומומלץ לשלבם בארוחה שכוללת בשר אדום.

 

פיטוסטרולים. קליפת המלפפון מכילה גם פיטוסטרולים - רכיבים צמחיים בעלי מבנה כימי הדומה לזה של כולסטרול, המתחרים עם כולסטרול על הספיגה במעי ומפחיתים את ספיגת הכולסטרול בגוף. ירידה ברמת הכולסטרול תוביל להפחתה בהסיכון למחלות לב וכלי דם. 

 

המלפפון מכיל פיטוכימיקלים נוספים, להם פעילות נוגדת חמצון ונוגדת דלקות, שיכולים לתרום למניעת מחלות שונות בהן מחלות לב וכלי דם וסרטן.

 

ויטמין K. המלפפון מכיל ויטמין K, החיוני לקרישת הדם ותורם לחוזק העצם. במאה גרם מלפפון יש כ-16 אחוז מהצריכה היומית המומלצת. שימו לב – לאנשים הנוטלים נוגדי קרישה כמו קומדין (וורפין) אסור לשנות צריכה של ויטמין K ללא התאמות בטיפול.

 

אשלגן. אשלגן הוא מינרל התורם להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות לב וכן חשוב לחוזק העצם.

 

סיבים תזונתיים. מלפפון מכיל סיבים תזונתיים התורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול, להאטת הספיגה של חומרים מהמזון כמו סוכר וכולסטרול ולתחושת שובע.

 

ויטמינים ומינרלים נוספים. במלפפון יש גם כמויות קטנות של ויטמינים ומינרלים נוספים, כמו ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B, פולאט (חומצה פולית), מגנזיום וברזל.

 

במאה גרם מלפפון (מלפפון בינוני) יש:

 

קלוריות: 15

חלבונים: 0.65 גרם

פחמימות: 3.63 גרם

שומן: 0.11 גרם

אשלגן: 147 מ"ג

ויטמין C (סי): 2.8 מ"ג

סידן: 16 מ"ג

סיבים תזונתיים: 0.5 גרם

ויטמין A (איי): 5 מק"ג

מגנזיום : 13 מ"ג

 

סגולות מיוחדות של מלפפון

 

המלפפון יעיל במיוחד בהפחתת צרבת. בנוסף, הוא מעודד השתנה ולכן מתאים לטיפול בבצקות ובצבירת נוזלים.

 

שימושים קוסמטיים במלפפון

 

המלפפון נחשב ברפואה העממית כמתאים לטיפולים קוסמטיים, לרבות טיפול בכוויות שמש קלות, טיפול בעור שמן והורדת נפיחות.

 

• למסכה בריאה במיוחד - אפשר לרסק מלפפון, להוסיף שתי כפות יוגורט ולמרוח על הפנים. לחכות 20 דקות ולשטוף.

 

• להפחתת הנפיחות מתחת לעיניים - מומלץ לחתוך מלפפון לפרוסות עגולות ולשים עיגול על כל עין ועיגולים נוספים מסביב לעיניים.

 

• לטיפול בכוויות שמש - מומלץ להניח פלחי מלפפונים עבים על העור.

 

להפחתת הנפיחות מתחת לעיניים מומלץ לחתוך מלפפון לפרוסות עגולות ולשים עיגול על כל עין (צילום: Shutterstock)

 

איך לבחור מלפפונים?

 

צריך לבדוק שהמלפפון קשה - גם באמצע וגם בקצוות. עדיף לבחור מלפפון רזה ומוצק משמן ורך.

 

איך לאחסן מלפפונים?

 

המלפפון לא אוהב קור ובאחסון מסחרי אסור להחזיקו בטמפרטורה נמוכה מ-21 מעלות צלזיוס. במקרר הביתי הטמפרטורה בדרך כלל נמוכה יותר, מה שגורם להופעה של נזקי צינה. נזקי הצינה באים לידי ביטוי בהיווצרות פצעים מיקרוסקופיים על הקליפה, דרכם הפרי מאבד מים ומתרכך. למרות זאת צריך לאחסן את המלפפונים במקרר, אחרת הוא מאבד את כל ערכו בגלל ההזדקנות, מצהיב ועובר שינויי מרקם וטעם.

 

אין דרך למנוע את נזקי הצינה של המלפפון במקרר, אבל ניתן לנקוט במספר אמצעים שישמרו עליו גם לאחר שיפגע מהקור. אריזת מלפפונים בשקיות פלסטיק סגורות אך לא אטומות, יעכבו את הופעת השקעים והתרככות המלפפון. על מנת לעכב את התפתחות הריקבון, יש למנוע את הצטברות מי העיבוי בתוך השקית על-ידי עטיפת כל מלפפון במגבת נייר, לשמירת הלחות וספיגת לחות עודפת. לפני שעוטפים אותו בנייר, יש להסיר את שאריות הפרחים המחוברים למלפפון. את שקית המלפפונים יש לאחסן במגרת הירקות במקרר, רצוי במגירה נפרדת מהעגבניות המפרישות גז המאיץ את קלקולם.

 

אם ננקטו האמצעים הנכונים, המלפפון יכול "לשרוד" באיכות סבירה במקרר עד שבועיים. כאשר מאחסנים מלפפונים בקירור לזמן ממושך, יש לצרוך אותם מיד לאחר הוצאתם מהמקרר. אם הם יהיו יום-יומיים נוספים על השולחן ללא קירור, איכותם תדרדר במהרה בגלל שכל סימני נזקי הצינה יבואו לידי ביטוי.

 

כיצד ניתן להפיק את מרב ההשפעות הבריאותיות ממלפפונים?

 

בהכנת מלפפונים טריים - ובהכנת סלט ירקות/פירות טרי בכלל - כדאי לחתוך את הירקות/פירות הכי קרוב לזמן הארוחה, ולהוסיף את התיבול לפני ההגשה ולא כמה שעות מראש. מלח (שיש להשתמש בו במתינות), ולימון שלרוב מרכיבים את התיבול, גורמים לנוזלים לצאת מהירקות החתוכים ופוגעים במרקם ובמראה הכללי.

 

את המלפפון מומלץ לאכול טרי עם הקליפה כדי להפיק ממנו את מרב הערכים התזונתיים. חשוב גם לשטוף אותו היטב במים וסבון כדי להפחית שאריות של הריסוס, וזאת לפני האכילה (לא לפני האחסון).

 

כאמור, בשל הכלורופיל שמכיל מלפפון, מומלץ לשלב מלפפונים כאשר אוכלים בשר אדום, במטרה לנסות להפחית את ההשפעה של החומרים המסרטנים בבשר.

 

מה אפשר להכין ממלפפון?

 

המלפפון משתלב כמעט עם כל דבר. מלפפון בלאדי כיף לנשנש כמו שהוא - מלפפונים אלה לרוב יותר פריכים מהמלפפונים הגדולים וגם מומלצים יותר לכבישה. כדי לגוון ניתן:

 

1. לשלב מלפפונים במגוון סלטים.

 

2. להחמיץ מלפפונים.

 

3. להכין מרק יוגורט קר (צזיקי): הוסיפו ליוגורט מלפפונים מגורדים בפומפיה גסה, שמיר קצוץ, שום כתוש ומעט מלח והגישו עם קוביות קרח.

 

4. לשלב מלפפון במיצים סחוטים - הוא נותן הרבה נוזלים ויש בו פחות סוכר מאשר בסלק או בתפוח.

 

5. לחתוך לרצועות דקות ולהקפיץ בווק. המלפפון יתנהג כמו קישוא.

 

6. להכין מי מלפפונים. לחתוך פרוסות מלפפון ולהכניס למים קרים. לשתות אחרי שהמים סופגים את הטעם.

 

מתכון: סלט מלפפונים קר

 

ניאורה מרטה מספקת מתכון לסלט בריא וקל, שטעים גם למחרת. כל שנדרש זה לערבב את הרכיבים הבאים:

 

2 מלפפונים גדולים ומוצקים מגורדים על פומפייה גסה

בצל סגול קטן קצוץ דק

3-4 גבעולי כוסברה (ניתן להחליף בעלים ירוקים אחרים כגון פטרוזיליה, בצל ירוק או עירית)

כף שמן זית

מיץ לימון

מעט מלח ופלפל שחור לפי הטעם

 

 

סיוע מקצועי:

*מרב מור-אופיר - תזונאית קלינית M.Sc. יועצת מדעית למועצת הצמחים וחברה בעתיד – עמותת הדיאטנים בישראל

*ד"ר רלי אבל - מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית, מחוז מרכז

*ניאורה מרטה - דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית בנהריה

*מועצת הצמחים

*מכון וולקני

 

קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: