מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מושתלים

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אביתר נשר
מנהל מחלקת השתלות, בית חולים "בילינסון", מרכז רפואי "רבין" תחומי מומחיות: מומחה בכירורגיה כללית כירורגיה אונקולוגית של הכבד השתלות כבד, לבלב, כליה ומעי לימודים: לימודי רפואה בטכניון מקום התמחות: התמחות בכירורגיה כללית בבית החולים איכילוב התמחות על בהשתלות איברים בבית חולים ג'קסון ממוריאל מיאמי פלורידה השתלמויות: השתלמויות בהשתלות כבד מהחי בקנדה, תורכיה וקוריאה חברויות באיגודים וארגונים מקצועיים: החברה הישראלית להשתלות שטחי התעניינות מיוחדים: השתלות כבד, השתלות מעי, ניסיון קליני קודם: כירורג בכיר בכירורגיה כללית עיסוק במחקר: פיתוח מכשור רפואי כירורגי לניתוחים בכירורגיה כללית
ד
ד"ר רותי רחמימוב
מומחית ברפואה פנימית ובנפרולוגיה . עוסקת שנים רבות בתחום הנפרולוגיה של השתלות , הכולל את ההכנה להשתלה של מועמדים להשתלה ותורמי כליה וכן את המעקב אחר מושתלי כליה מנהלת היחידה להשתלות כליה במערך לנפרולוגיה בבית החולים בילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/nephrology-and-hypertension/Pages/dr_r_rahamimov.aspx
ד
ד"ר אסנת שטרייכמן
רופאה מומחית ברפואה פנימית ובמחלות ריאה. רופאה בכירה, המערך למחלות ריאה ולאלרגיה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין
פרופ' ג'יי לביא
פרופ' ג'יי לביא
פרופ' יעקב (ג'יי) לביא הוא מנהל היחידה להשתלות לב וסגן מנהל המחלקה לניתוחי לב במרכז הלב ע"ש לבייב במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. הוא בוגר בהצטיינות של הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, התמחה בניתוחי לב וחזה במרכז הרפואי שיבא ובתחום השתלות הלב והלב המלאכותי במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב. בשנת 1991 הקים פרופ' לביא את היחידה להשתלות לב במרכז הרפואי שיבא ומאז משמש כמנהלה. היחידה הינה הפעילה ביותר מסוגה בישראל ועד כה בוצעו במסגרתה כ-300 ניתוחי השתלת לב. בשנת 1994 השתיל פרופ' לביא לראשונה בישראל לב מלאכותי כגשר להשתלת לב ומאז הושתלו ביחידה בראשותו למעלה מ-150 חולים במגוון חלופות לב מכניות, הן כגשר להשתלת לב והן כתחליף קבוע להשתלה. בשנת 2001 בצע פרופ' לביא השתלה ראשונה מסוגה בעולם של חלופה מכנית חדשנית ללב, לאחר שהיה שותף לצוות הפתוח שלה במסגרת התמחותו במרכז השתלות הלב בפיטסבורג. פרופ' לביא הינו פרופסור מן המניין בחוג לכירורגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. פרסם למעלה מ-100 מאמרים בספרות הרפואית, פרקים בספרים בתחום ניתוחי הלב, השתלות הלב והאתיקה של השתלות אי
ד
ד"ר רוני ברוך
מומחה לרפואה פנימית נפרולוגיה והשתלות כליה . נפרולוג מערך השתלות אברים של בח איכילוב . אחראי על הכנת החולים לפני ההשתלה והמעקב לאחר השתלת כליה .או כליה לבלב .(גם השתלות מתורם קדוורי וגם השתלות מתורם חי ) ..במרפאת ההשתלות נמצאים במעקב כאלף חולים שעברו השתלת אברים. ונצבר נסיון רב בתחום הרפואי המורכב והיחודי למושתלי אברים.
ד
ד"ר אסף יששכר
מומחה למחלות כבד, גסטרואנטרולוגיה ומחלות פנימית
ד
ד"ר נטע לב
רופאה בכירה במכון הנפרולוגי בבית חולים "השרון". בוגרת בית הספר לרפואה באוניברסטיה העברית. מומחית ברפואה פנימית ובנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי רבין. תחומי עיסוק - אי ספיקת כליות, טיפול בהמודיאליזה ודיאליזה פריטונאלית, יתר לחץ דם, השתלות כליה.
יעל חריף
יעל חריף
מתאמת מרפאת מושתלי כבד בבית החולים בילנסון

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימושתליםחדשותשנת 2022: שיא בהשתלות איברים, עלייה במספר הממתינים להשתלה

שנת 2022: שיא בהשתלות איברים, עלייה במספר הממתינים להשתלה

מאה ישראלים זכו בשנת 2022 לקדימות ברשימת ההמתנה להשתלות בזכות חתימה על כרטיס תורם איברים אדי. למרות עלייה מתונה במספר החתומים על הכרטיס – עדיין רוב הבוגרים בישראל אינם מחזיקים בו


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בשנת 2022 נרשם שיא במספר השתלות האיברים בישראל, ובוצעו 656 השתלות מתורמי איברים מתים וחיים, כך עולה מדו"ח הסיכום השנתי של המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות. המדובר בעלייה קלה בהשוואה לשנה קודמת (647 השתלות), ועליה של 66% תוך עשור בהשוואה ל-394 השתלות בשנת 2013.

 

עלייה נרשמה בשנת 2022 בכל סוגי השתלות האיברים במדינה: כך בוצעו 32 השתלות לב – מספר שיא שמהווה עלייה של 50% בהשוואה לשנה קודמת ועלייה של פי 2.5 תוך עשור (בהשוואה ל-13 השתלות לב בשנת 2013). כמו כן, בשנת 2022 בוצעו 145 השתלות כליה מתורמים מתים – אותו המספר כפי שנרשם בשנה קודמת ועלייה של 14% תוך עשור; 92 השתלות כבד מהמת – עלייה בהשוואה ל-87 השתלות בשנה קודמת ועלייה של 56% תוך עשור; ו-61 השתלות ריאה – עלייה בהשוואה ל-55 השתלות בשנה קודמת ועלייה של 24% תוך עשור. בשנת 2022 בוצעו בישראל 759 השתלות קרנית – שמקורם בעיקר מתורמים מתים לאחר דום לב. לפי הדו"ח, בשנת 2022 בוצעו בארץ 330 השתלות מתורמי איברים מתים.

 

כמו כן, בשנת 2022 בוצעו 326 השתלות מתורמי איברים חיים, בהם 319 השתלות מתורמי כליות חיים – ירידה קלה בהשוואה לשנה קודמת (327 השתלות), אך עלייה של פי 2.3 תוך עשור, וכמו כן 7 השתלות אונות כבד מתורמים חיים. בשנת 2022 נרשמה עלייה משמעותית במספרת תרומות הכליה מן החי בתוך המשפחה – עלייה שעשויה להעיד על שיפור במודעות הציבור הישראלי לחשיבותן של תרומות איברים. 133 השתלות כליה מתורמים קרובי משפחה בוצעו בישראל בשנת 2022 – עלייה בהיקף פי 2.3 בהשוואה לשנה קודמת (58 השתלות). כמו כן, בשנת 2022 בוצעו 186 השתלות כליה מן החי מתורמים אלטרואיסטים שאינם קרובי משפחותיהם של החולים שנזקקו להשתלה – ירידה של 23% בהשוואה לשנה קודמת (242 השתלות).

 

בשנת 2022 בוצעו 47 השתלות כליה צולבות שכללו הצלבה בין שני זוגות של חולים וקרוב משפחה, חמש השתלות שהצליבו בין 3 זוגות – שאחת מהן כללה זוג אחד מאוסטריה והייתה להצלבה הראשונה של השתלות איברים בין ישראל ואוסטריה במסגרת שיתופי פעולה עם מדינות נוספות בהשתלות תורמים חיים. כמו כן, בשנת 2022 בוצעה בישראל השתלה אחת שמהווה שרשרת של השתלות צולבות בין ארבע זוגות.

 

יותר חולים מתים בהמתנה

 

לצד ההישג בעלייה בפעילות מחלקות השתלות האיברים בבתי החולים במדינה, מספר החולים שממתינים לתרומות איברים בישראל עלה אף הוא, ונכון לתחילת ינואר 2023 רושם שיא של 1,340 חולים הממתינים להשתלות איברים, עלייה של 3% בהשוואה לשנה קודמת (1,299 ממתינים).

 

נכון לחודש זה ממתינים להשתלת כליה 901 חולים ישראלים עם אי ספיקת כליות המטופלים בדיאליזה; 112 ישראלים ממתינים להשתלת כבד; 107 חולים ממתינים להשתלת לב – עלייה חדה של 17% בהשוואה לינואר 2022 (91 ממתינים); וכן 204 חולים ממתינים להשתלת ריאה – עלייה חדה של 19% בהשוואה לינואר 2022 (172 ממתינים), ובנוסף ממתינים 5 חולים להשתלה משולבת של לב וריאה ו-8 חולים להשתלה משולבת של כליה ולבלב.

 

עם העלייה במספר הממתינים לאיברים, בשנת 2022 נרשמה עלייה גם במספר החולים שמתו בעודם כלולים ברשימת ההמתנה – 77 חולים בשנת 2022 בהשוואה ל-63 בשנה קודמת.

 

לאחר ירידה בשנים האחרונות במספר ההסכמות לתרומות איברים בישראל, בשנת 2022 חל מפנה מעודד, והתקבלו הסכמות לתרומות איברים מהמת מ-102 משפחות של אנשים שמתו במוות מוחי – עלייה בהשוואה ל-98 משפחות בשנת 2021. לצד זאת, גם נרשמה עלייה חדה במספר המשפחות שסירבו להשתלת איברים – 78 משפחות סרבו בשנת 2022 להשתלת איברי יקיריהם – עלייה של 26% בהשוואה לשנה קודמת (62 סירובים).

 

יותר חותמים על כרטיס אדי

 

בשנת 2022 הושתלו 100 חולים ישראלים בזכות קדימות בתור ההמתנה שהעניקה להם חתימה מוקדמת על כרטיס תורם איברים אדי: 67 חולים זכו לקדימות להשתלת כליה, 14 חולים הוקדמו בתור להשתלת כבד, 12 חולים הוקדמו בתור להשתלת ריאה ו-7 הוקדמו בתור להשתלת לב.  חתימה על הכרטיס מאפשרת קדימות ברשימת ההמתנה לאחר שלוש שנים, ובאופן מידי לחותמים על כרטיס עד גיל 19 ולעולים חדשים שחותמים על הכרטיס בשנה הראשונה לעלייתם לישראל.

 

נכון לתחילת 2023 חתומים על כרטיס אדי 1,034,188 ישראלים, עלייה של 2% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 31% תוך עשור (בהשוואה ל-787,087 חתומים בשנת 2013). עם זאת, ולמרות הקדימות בתור שמוצעת לחותמים על הכרטיס – רוב הישראלים הבוגרים עדיין אינם מחזיקים בכרטיס.

 

במשרד הבריאות פועלים בשנים האחרונות להעלאת מספר השתלות האיברים בישראל לאור מצוקת האיברים להשתלה שמדווחת בעולם כולו. בשנת 2022 הוכנס לבתי חולים במדינה ציוד חדש לשימור כבד ולב, באמצעות הזרמת תמיסות שבעזרתן ניתן יהיה להגדיל בשנים הקרובות את מצאי האיברים הזמינים להשתלות.

 

לדברי פרופ' רפי ביאר, יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות ולשעבר מנהל המרכז הרפואי רמב"ם, "השנה הגדלנו את שיתופי הפעולה עם מדינות זרות, בהחלפת כליות מתורמים חיים,  כאשר אל צ'כיה והאמירויות הצטרפה גם אוסטריה. התסכול הגדול נובע בעיקר מהגידול השנתי במספר ההשתלות, שאין בו כדי לצמצם את רשימת הממתינים. בכל שנה אנחנו  מצליחים להגדיל את מספר ההשתלות ולמרות זאת חולים רבים יותר נזקקים להשתלה".

 

לדברי ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, "השנה חלה עליה קלה במספר ההשתלות כאשר נעשה כל מאמץ לשכנע משפחות נפטרים לתרום. אנחנו מנסים להגדיל את מספר ההשתלות בכל דרך, כדי להגדיל את מספר ההשתלות, ומתאמות ההשתלות פונות למשפחות לתרום גם אם מדובר באפשרות להנציל איבר אחד בלבד. אנחנו מצדיעים למשפחות תורמות האיברים, שמתוך אבלן הכבד, עם היוודע על מות יקירם, קיבלו החלטה להציל חיים".

 

עוד על התנאים שמשפיעים על הסיכוי לתרומת איברים

 

קישור למרכז הלאומי להשתלות באתר משרד הבריאות