מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותמגזימים עם התה? זה עלול להיות מסוכן

מגזימים עם התה? זה עלול להיות מסוכן

יש דבר כזה יותר מדי מדבר טוב. אישה פיתחה יתר לחץ דם חמור בעקבות צריכה של שלוש כוסות תה ליקוריץ ביום


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מחקרים קשרו צריכה קבועה של תה להטבות שונות לבריאות לרבות הפחתה בסיכון למחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן. עם זאת תה עלול גם להזיק לבריאות, בעיקר בצריכה מוגזמת.

 

בכתב העת BMJ Case Reports מדווח על מקרה בבריטניה בו אישה בת 48 פיתחה לחץ דם גבוה מאוד שגרם לתסמינים כגון כאבי ראש, בחילות וסחרחורות שליוו אותה במשך ארבעה חודשים. הרופאים בבית החולים שפילד התקשו בתחילה למצוא את הגורם לכך שהאישה פיתחה יתר לחץ דם חמור לצד רמות נמוכות מאוד של אשלגן בדם. לבסוף האישה ובן זוגה הבינו כי ייתכן שהמנהג שלה לשתות בכל יום שלוש כוסות תה ליקוריץ קשור לתסמינים וציינו זאת בפני הצוות המטפל.

 

הרופאים הבינו מיד כי זהו הגורם לעלייה המסוכנת בלחץ הדם. לפי הדיווח, האישה גמעה על בסיס יומיומי עם התה שלה לפחות פי 9 מהגבול העליון של הכמות הבטוחה של גליצריזין - החומר הפעיל בשורש הליקוריץ. מיד כשהפסיקה עם המנהג לחץ הדם שלה חזר להיות תקין והתסמינים נעלמו.

 

גליצריזין יכול לגרום לרמות האשלגן בגוף לצנוח. כשזה מתרחש, חלק מהאנשים עלולים לחוות עלייה בלחץ הדם, הפרעות קצב לב, בצקות ואי ספיקת לב. לכן, מוצרים משורש הליקוריץ המכילים גליצריזין - לרבות ממתקי ליקוריץ שחור ותה ליקוריץ - עלולים להיות מסוכנים בצריכה גבוהה ובמיוחד לאנשים עם רקע של מחלות לב או יתר לחץ דם.

 

נזקי האוקסלט: אי ספיקת כליות 

 

גם סוגים אחרים של תה עלולים לפגוע בבריאות בצריכה מוגזמת. באפריל 2015 פורסם בכתב העת New England Journal of Medicine תיאור מקרה בו צריכה מוגזמת של תה הובילה למצב של אי ספיקת כליות שהצריכה דיאליזה. אמריקאי בריא בן 56 מארקנסו פיתח בפתאומיות חולשה, עייפות וכאבים בגוף והתברר שהוא סובל מאי-ספיקת כליות בלתי מוסברת. הרופאים ביצעו ביופסיית כליה וגילו גבישי אוקסלט רבים ברקמת הכליה. אוקסלט הוא חומר הנמצא באופן טבעי במזונות ומשקאות מסוימים, בהם תה, קקאו ושוקולד, מוצרי סויה, אגוזים, סובין חיטה וגם בפירות וירקות מסוימים בהם תרד, סלק ותותים. רמות גבוהות של אוקסלט עלולות לתרום להיווצרותן של אבנים בכליות.

 

הרופאים תישאלו את המטופל וגילו כי הוא נוהג לשתות 16 כוסות של תה קר ביום. תה שחור מכיל 50 עד 100 מ"ג אוקסלט ל-100 מ"ל ולפי חישובי הרופאים המטופל צרך יותר מ-1,500 מ"ג אוקסלט ביום משתיית תה בלבד – זאת כאשר ההמלצה של האקדמיה לתזונה ותורת התזונה היא לא לצרוך יותר מ-40-50 מ"ג אוקסלט ביום. לפי החשד הצריכה המוגזמת של תה גרמה להיווצרות גבישי האוקסלט בכליות, מה שהוביל לתגובה דלקתית והצטלקות של הכליות. במאמר הרופאים אף ציינו כי הם משערים ששתייה מוגזמת של תה עשויה להיות הגורם מאחורי חלק מהמקרים הלא מוסברים של אי ספיקת כליות.

 

חשוב לדעת גם כי הטנינים שבתה – הקיימים בתה ירוק ובתה שחור – מפריעים לספיגה של מינרלים חשובים בהם ברזל וסידן. מסיבה זו מומלץ לא לשתות תה יחד עם או בסמוך לארוחה.    

 

בנוסף, תה עלול גם להתנגש עם פעילותן של תרופות שונות. לדוגמה, תה ירוק מכיל ויטמין K שפעולתו נוגדת את פעולת הקומדין. תה ירוק עלול גם להתנגש עם תרופות רבות אחרות,  כאשר עוד אינטראקציות מתגלות עם הזמן. לדוגמה, במחקר משנת 2014 שפורסם בכתב העת Clinical Pharmacology & Therapeutics  נמצא שתה ירוק עשוי להפריע לספיגת התרופה נדולול המיועדת להפחתה של לחץ הדם. גם לתה שחור אינטראקציות עם תרופות רבות ובהן MAOIs לטיפול בדיכאון. אנשים שמטופלים בתרופות צריכים להיוועץ עם רופא אם ברצונם לשתות כמויות גדולות של תה. 

 

 

BMJ Case Reports 2017; doi:10.1136/bcr-2017-222077

שושי.
21/11/17 12:09

כתבה יפה תודה,ידוע שהליקוריץ מעלה את לחץ הדם.