מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותמחקר נרחב: גלולות מעלות סיכון לסרטן השד

מחקר נרחב: גלולות מעלות סיכון לסרטן השד

מחקר נרחב העלה כי שימוש באמצעי מניעה הורמונאליים - לרבות גלולות עם רמות נמוכות של הורמונים והתקן תוך רחמי - מעלה את הסיכון לפתח סרטן השד


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לאחר שנמצא כי שימוש בגלולות למניעת היריון קשור לסיכון מוגבר לסרטן השד, פותחו גלולות מדור חדש שמכילות רמות נמוכות של אסטרוגן - הורמון שמעודד התפתחות תאי סרטן שד, והתקווה הייתה כי אלו יפחיתו או ימנעו את הסיכון העודף לסרטן. אולם מחקר מקיף מדנמרק מנפץ את התקווה ומאשר את החשש כי שימוש באמצעי מניעה הורמונאליים - גם גלולות עם רמות נמוכות של הורמונים - לאורך זמן מגדיל ב-20% את הסיכון למחלה.

 

החוקרים מאוניברסיטת קופנהגן ביצעו את המחקר על בסיס מאגר הכולל את כלל הנשים בדנמרק שהיו בינואר 1995 בגילי הפריון 15 עד 49, שלא אובחנו בתחילת תקופת המעקב עם סרטן, לא פיתחו קרישים בדם ולא עברו טיפולי הפריה חוץ גופית - סך של 1,797,932 נשים.

 

בחלוף 11 שנים, נמצא כי נשים שנטלו אמצעי מניעה הורמונאליים, לרבות גלולות מהדור החדש עם אסטרוגן ברמות נמוכות – היו בסיכון גבוה ב-20% יותר לפתח סרטן השד. נראה כי הסיכון עלה עם שימוש ממושך באמצעי מניעה הורמונאליים. בקרב נשים שהשתמשו באמצעי מניעה הורמונאליים למשך שנה בלבד, הסיכון לסרטן השד היה גבוה ב-9%, ואילו בקרב נשים שטופלו באמצעי מניעה הורמונאליים עשר שנים – הסיכון היה גבוה ב-38%. גם שימוש בגלולות לסירוגין עם שילוב של התקן תוך רחמי הורמונאלי – העלה את הסיכון לסרטן השד. הנתונים רומזים על סיכון גבוה יותר בקרב נשים שהחלו להשתמש באמצעי מניעה הורמונאליים לפני גיל עשרים, אולם הממצאים בנושא אינם חד משמעיים. 

 

החוקרים לא הצליחו לקבוע מה עולה בגורל הסיכון העודף לסרטן השד אצל נשים שהפסיקו להשתמש באמצעי מניעה הורמונאליים. זאת מאחר והסיכון, שהיה גבוה יותר בחלוף חמש שנים של נטילה רציפה של גלולות – נותר גבוה גם בקבוצת הנשים שהפסיקו בהמשך את נטילתן. עם זאת, בקרב נשים שנטלו את הגלולות ברציפות לתקופות קצרות מחמש שנים – הסיכון העודף לסרטן השד ירד ואף נעלם לאחר שהפסיקו לקחת גלולות. 

 

חישוב סטטיסטי העלה כי נטילת גלולות המכילות הורמונים ברמות נמוכות קשורה למקרה נוסף של סרטן השד לכל 7,690 נשים בשנה. הממצאים מדווחים בגיליון דצמבר 2017 של כתב העת New England Journal of Medicine.

 

יותר קרישי דם, פחות סרטן השחלות

 

הסיכון שזוהה במחקר משמעותי על רקע השימוש הנרחב בגלולות למניעת היריון במדינות המערב. לפי הערכות, 140 מיליון נשים בעולם נוטלות גלולות בקביעות, המהוות 13% מהנשים בגילי 15 עד 49. במדינות מערביות השיעורים גבוהים בהרבה. בישראל העריך סקר שבוצע במסגרת מחקר בינלאומי של ארגון הבריאות העולמי כי 87.2% מהנערות בגיל 15 המקיימות יחסי מין משתמשות באמצעי מניעה – ובעיקר בגלולות.

 

במאמר נלווה למחקר הוסבר כי על רקע הממצאים, על הקהילה המדעית והרפואית להמשיך בניסיונות לאיתור אמצעי מניעה להיריון לנשים שאינם מעלים את הסיכון לסרטן השד.

 

בשנים האחרונות נקשרו גלולות למניעת היריון בעיקר לסיכון מוגבר להתפתחות קרישי דם – מה שמעלה את הסיכון להתפתחות שבץ מוחי. אחד המחקרים בנושא שנערך בבריטניה ופורסם במארס 2015, העלה כי באופן כללי הסיכון לקריש דם בווריד גבוה יותר עם גלולות חדשות מהדור השלישי בהשוואה לגלולות ותיקות יותר. כמו כן, מחקרים שונים קשרו בין גלולות לבין סיכון מוגבר לטרשת נפוצה.

 

לצד זאת, מחקרים אחרים הצביעו על הסגולות הרפואיות של גלולות למניעת היריון, לרבות בירידה בסיכון לסרטן השחלות, סרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס בהמשך החיים, ואף מחקרים שהעלו כי הן מפחיתות את הסיכון הכולל לסרטן. 

 

לא להיכנס לפאניקה

 

מומחים שהתייחסו לממצאים האחרונים מסרו כי לאור הסיכון לסרטן השד עליו הצביע המחקר – עם העלייה בגיל האישה הופך השימוש בגלולות לבעייתי, ובגילי ארבעים ומעלה מומלץ לבחון מעבר לשימוש באמצעי מניעה שאינם הורמונאליים.

 

החוקרים קוראים שלא להיכנס לפאניקה מהממצאים. סרטן השד בנשים צעירות הוא נדיר יחסית ולכן הסיכון האבסולוטי לאישה, גם אם היא משתמשת באמצעי מניעה הורמונאליים, אינו גבוה. בנוסף, הסיכון המוגבר לסרטן השד בקרב נוטלות הגלולות עדיין נמוך משמעותית מהסיכון הכרוך בגורמי סיכון אחרים לסרטן השד – כמו השמנה.

 

"ממצאי המחקר אינם מצביעים על הצורך להפסיק את השימוש בגלולות, אך לאור הסיכון העודף לסרטן השד, לנשים שאין להן סיבה ליטול את הגלולות, או כאלו שיכולות לעבור לשימוש באמצעי מניעה חלופיים – מומלץ לשקול זאת", אמרה ד"ר רושני ראו, רופאה אמריקאית בכירה ומנהלת התכנית לניתוחי שד בבית החולים ניו יורק פרסבטריאן ואוניברסיטת קולומביה בהתייחסות לממצאים לתקשורת בארה"ב.

 

מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין נטילת גלולות לסרטן השד העלו ממצאים שונים – החל מעבודות שלא מצאו כל סיכון עודף ועד למחקרים שזיהו סיכון גבוה בעשרות אחוזים למחלה. כך, מחקר אמריקאי שפורסם באוגוסט 2014 העלה כי  שימוש בגלולות מסוימות למניעת היריון עשוי להעלות סיכון לסרטן השד בקרב נשים צעירות ולנשים שנטלו גלולות משולבות למניעת היריון ב-12 החודשים האחרונים היה סיכון גבוה ב-50% לסרטן השד בהשוואה לנשים שנטלו גלולות בעבר הרחוק יותר או נשים שלא נטלו גלולות. עם זאת, במחקר זה, בקרב נשים שנטלו גלולות עם רמות נמוכות של אסטרוגן (עד 20 מיקרוגרם) – לא נמצא סיכון מוגבר לסרטן השד.

 

 

New England Journal of Medicine, DOI: 10.1056/NEJMoa1700732