מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןמדריכיםכיצד עישון משפיע על הפה?

כיצד עישון משפיע על הפה?

כיצד עישון עלול לגרום לכם לאבד שיניים? למה למעשנים יש לפעמים חניכיים לבנות? האם יש הבדל בין סיגריה לנרגילה? ומה חשוב למעשנים לדעת לפני טיפול שיניים?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לרובנו ברורה ההשפעה של גמילה מעישון על בריאות הלב והריאות ומה שביניהם. לעומת זאת, לא כולם מודעים לחשיבות של גמילה מעישון לבריאות הפה. 

ריכזנו את כל מה שצריך לדעת על הנזקים שנגרמים בפה בגלל עישון, בין אם מדובר בסיגריות, סיגרים, מקטרות וכן - גם נרגילות.

 

"אין הבדלים בין אמצעי העישון השונים. כל חומרי ה'פלא' הללו גורמים לנזקים. זה עניין כמותי - ככל שהתוצרים באים במגע עם חלל הפה, הנזק יותר גדול", מסביר פרופ' גבריאל צ'אושו, מנהל מחלקת כירורגיית פה ולסת בבית החולים בילינסון.

 

עישון פוגע בחלל הפה במספר דרכים: הוא גורם לשינויים בחומר הגנטי בתאים העלולים לגרום לסרטן, הוא גורם לפגיעה ביכולת ההתמודדות עם מזהמים, לפגיעה בתהליכי ריפוי, למחלות חניכיים, לדלדול של העצם, לאובדן שיניים וגם לפגיעה אסתטית. עישון עשוי גם להשפיע על התוצאות של טיפולי שיניים שונים.

 

פגיעה ביכולת למנוע זיהומים

 

עישון פוגע ביכולת של מערכת החיסון להילחם בזיהומים. "הפה הוא החלל הכי מזוהם בגוף, ויש בו הכי הרבה חיידקים לכל מילימטר מעוקב. במילים אחרות: מתנהלת בו מלחמה תמידית בין חיידקי הפה לבין מנגנוני הגוף שנלחמים בהם. במלחמה, כמו במלחמה, כשאחד חלש יותר, השני מנצח", מתאר פרופ' צ'אושו. לכן, כל מחלת חניכיים, עקירת שן או אבצס בפה עלולים להחמיר במהירות גבוהה יותר ולהגביר את הסיכון לזיהום משמעותי. 

 

כדי לזהות בזמן בעיות שמתהוות בחניכיים ולטפל בהן לפני שהן מחמירות, מומחים לבריאות הפה ממליצים למעשנים על ביקורים במרפאת השיניים בתדירות גבוהה: ניקוי אצל שיננית אחת לשלושה חודשים ובדיקה אצל רופא שיניים אחת לחצי שנה. "משום שמעשנים נמצאים בסיכון גבוה לבעיות חניכיים, כדאי להקפיד על הבדיקות. אם התהוותה מחלת חניכיים, כדאי לעשות את הביקורת אצל מומחה לחניכיים (פריודונט) ואם עדיין לא – אפשר להמשיך להיבדק אצל רופא השיניים הקבוע", מדגיש פרופ' צ'אושו.

 

גמילה מעישון תוביל לשיפור ביכולת של הגוף למנוע זיהומים. ד"ר יעל בר-זאב, מנהלת תחום גמילה מעישון בכמוני מציינת שאצל אנשים שיש להם נטייה לאפטות בפה עלולה להיות התפרצות זמנית בתקופה הראשונה לאחר שנגמלים מסיגריות. הסיבה לכך לא ידועה בדיוק, אך ההשערה היא שאפטות נגרמות מתגובה אוטואימונית בה הנוגדנים של הגוף תוקפים את הרירית של הפה והעשן של הסיגריות כנראה מפחית את פעילות מערכת החיסון בתוך הפה. כשמפסיקים לעשן עלולה להיות התעוררות של המערכת. לרוב מדובר בהתקף שחולף לבד, וניתן להיעזר בתכשירים ללא מרשם רופא שמורחים על האפטה המפחיתים את הכאב.

 

פגיעה בתהליכי ריפוי

 

אצל מעשנים כל תהליכי הריפוי - כלומר בנייה של תאים ורקמות - איטיים יותר. עישון פוגע במנגנוני הריפוי במספר דרכים, בהן השפעה על כלי הדם המובילה להפחתת חמצן לאזור הפגוע. "הפה הוא איבר שכל הזמן מתרחשים בו תהליכי הרס ובנייה. וכך, כל בעיית חניכיים, כל דלקת פשוטה, עלולה להחמיר במהירות למחלת חניכיים מורכבת. גם אצל הסובלים ממחלת חניכיים מורכבת, מנגנון הריפוי פחות יעיל בקרב מעשנים, בגלל ההשפעה שיש לעישון על כלי הדם הפריפריאליים", מדגיש פרופ' צ'אושו.

 

לפגיעה ביכולת הריפוי של הגוף הנוצרת במעשנים יש השפעה משמעותית גם על התוצאות של טיפולי שיניים. "בכל טיפול - כמו עקירה, ניתוח או השתלות - משך ההחלמה יהיה פי שניים ויותר לעומת מתרפא שאינו מעשן. למשל, משך הריפוי אחרי עקירת שן הוא כחודשיים אצל מי שאינו מעשן, לעומת 3-12 חודשים במעשן. כמו כן, יש צורך בכיסוי אנטיביוטי ושימוש בחומרים לשטיפת הפה ולמניעת זיהומים למשך תקופה ארוכה יותר ויש צורך במעקב צמוד יותר. וצריך לקחת בחשבון שלעתים הריפוי לא יהיה מלא", אומר פרופ' צ'אושו, שמוסיף כי גמילה מעישון תוביל לשיפור משמעותי ביכולות הריפוי הטבעיות, כבר לאחר חודשים ספורים.

 

דלדול העצם

 

"העישון גורם לדלדול של העצם. המשמעות מבחינת בריאות הפה היא, שאם יש למעשן בעיית חניכיים, ההתקדמות שלה מהירה יותר" מסביר פרופ' צ'אושו. "הירידה בצפיפות העצם יכולה גם להקשות על השתלות דנטליות, משום שהעישון גם מאט את יכולת הריפוי של עצמות הלסת בהן הושתלו השתלים".

 

כבר לאחר חודשים ספורים, גמילה מעישון תשפר משמעותית את צפיפות העצם ותוביל לעצמות חזקות יותר. פרופ' צ'אושו מוסיף כי גם סיכויי ההצלחה של קליטת שתלים דנטליים והשתלות עצם משתפרים לאחר חודשי גמילה ספורים.

 

מחלות חניכיים ואיבוד שיניים

 

כאמור, עישון מחליש את מערכת החיסון ומקשה עליה להילחם בזיהומים בחניכיים, וכשכבר נוצר נזק בחניכיים, העישון יקשה על ההחלמה. גם הטיפולים במחלות חניכיים עלולים לא לעבוד באותה יעילות בקרב מעשנים. לפי המרכז למניעת ובקרת מחלות בארה"ב (CDC) למעשנים יש סיכון כפול למחלות חניכיים בהשוואה ללא-מעשנים. הסיכון למחלת חניכיים עולה ככל שמעשנים יותר וממשיך לעלות ככל שמעשנים זמן רב יותר.

 

"מחלת חניכיים היא מצב שבו חיידקים נכנסים למרווח שבין השן לחניכיים ויוצרים תגובה זיהומית דלקתית בחניכיים" מסביר פרופ' צ'אושו. "אם התגובה היא נפיחות, אודם והפרשות מהחניכיים – מדובר במצב הפיך: סילוק של גורמי הזיהום יחזיר את החניכיים למצבן הטבעי מבלי לגרום נזק למנגנון האחיזה של השן. ואולם אם בעיית החניכיים לא תטופל, היא תחמיר, כלומר העצם מתחת לחניכיים תיהרס על ידי פעילות החיידקים המזהמים. ככל שהעצם חזקה יותר, ההרס איטי יותר, אבל אם מסת העצם היא דלילה – כפי שקורה אצל מעשנים, הנזק יגרום להחמרה של המצב ולאובדן שיניים בגלל אחיזה לקויה בעצם הלסת. ככל שהרס העצם, נסיגת החניכיים תהיה מהירה יותר, יגבר הסיכון לאובדן שיניים".

 

פרופ' צ'אושו מסביר כי מחלת חניכיים היא הגורם הנפוץ ביותר לאובדן שיניים בקרב מבוגרים. גם ההבדל בצפיפות העצם בין מעשנים ולא מעשנים בגילים מבוגרים משפיע על עלייה בסיכון לאובדן שיניים.

 

סרטן

 

"תוצרי עשן הסיגריות, מקטרות, נרגילות וסיגרים יודעים לעשות מוטציות גנטיות בתאים. הנזקים כתוצאה מכך יכולים להיות אסטטיים בלבד - מראה של חניכיים לבנות, בגלל השפעה על ייצור יתר של קרטין, שתפקידו להילחם בחומרים המסרטנים, ועד שינויים סרטניים בחלל הפה. הסרטן עלול להיווצר על השפתיים, הלשון, הלחיים, החניכיים ואפילו בחלק החי של השיניים עצמן - יש סוג מסוים של סרטן שהמקור שלו הן רקמות של שן. תאים סרטניים יכולים להתהוות גם בשקדים ובבלוטות רוק. כל רקמה שקיימת בחלל הפה - עשן הסיגריות יכול להפוך לסרטנית. הנזקים הסרטניים שמתהווים מצטברים ונשארים לנצח. גם אם לא התפרצה המחלה" אומר פרופ' צ'אושו.

 

שינויים אסתטיים

 

אי אפשר להתעלם מההשפעות שיש לעישון על מראה השיניים והחניכיים. "כתמים צהבהבים על השיניים מתהווים בגלל המדורה הקטנה שנדלקת בקדמת הפה" מסביר פרופ' צ'אושו. "עשן הסיגריות, ובעיקר הזפת שיש בו, הוא שגורם לכתמים ולהצהבה של השיניים". את הכתמים אפשר להבהיר בניקוי אצל שיננית ובהבהרת שיניים. גמילה מעישון תסייע בשימור התוצאות.

 

כאמור, תופעה אסתטית נוספת היא הבהרה של החניכיים וצדי הלחיים, בגלל יצירת יתר של קרטין – חומר שתפקידו להילחם בחומרים מסרטנים.

 

כמובן שיש לציין גם את ריח הפה החריף שנוצר במעשנים. "ריח הפה הוא שילוב של תוצרי פירוק של חיידקים המייצרים דלקות ומחלות חניכיים - שכאמור אצל מעשנים השכיחות שלהן גדולה יותר - ביחד עם ריח העישון האופייני למעשנים" אומר פרופ' צ'אושו, שמציין כי גמילה תקשה על החיידקים לחדור לחניכיים ותפחית את ריח הפה החריף.

 

 

 

 

עישון וטיפולי שיניים: 5 דברים שמעשנים צריכים לדעת

 

 

פרופ' גבריאל צ'אושו, מנהל מחלקת כירורגיית פה ולסת בבית החולים בילינסון מפרט חמישה דברים שחשוב לדעת לגבי טיפולי שיניים בקרב מעשנים.

 

1. למעשנים מומלץ להגיע לביקורים במרפאת השיניים בתדירות גבוהה: ניקוי אצל שיננית אחת לשלושה חודשים ובדיקה אצל רופא שיניים אחת לחצי שנה.

 

2. אם התהוותה מחלת חניכיים, כדאי לעשות את הביקורת אצל מומחה לחניכיים (פריודונט). אם עדיין לא התהוותה מחלת חניכיים אפשר להמשיך להיבדק אצל רופא השיניים הקבוע.

 

3. בקרב מעשנים תקופת ההחלמה לאחר טיפולי שיניים - כמו עקירה, ניתוח או השתלה - תהיה ארוכה בממוצע פי שניים ויותר בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים. צריך לקחת בחשבון שלעתים הריפוי לא יהיה מלא.

 

4. לאחר טיפולי שיניים, במעשנים יש צורך בכיסוי אנטיביוטי ושימוש בחומרים לשטיפת הפה ולמניעת זיהומים במשך תקופה ארוכה יותר ויש צורך במעקב צמוד יותר.

 

5. גמילה מעישון היא הכרחית לפני טיפולי שיניים כמו עקירה, ניתוח חניכיים, השתלה דנטלית או השתלת עצם. כדי להפחית סיכון לסיבוכים, לעודד החלמה ולשפר את סיכויי ההצלחה, בכל תהליך רפואי שמחייב החלמה יש להפסיק לעשן לפחות שלושה חודשים לפני הטיפול ואסור לחזור לעשן במשך שלושה חודשים ועד שנה - תלוי במורכבות הטיפול. כמובן שעדיף לא לחזור לעשן בכלל.