מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פסוריאזיס

מנהלי קהילה

ד
ד"ר זיאד חמאיסי
ד"ר חמאיסי זיאד הינו מומחה לרפואת עור ומין. את לימודי הרפואה סיים באוניברסיטת הטכניון והתמחה במחלקת עור בבית החולים רמב"ם. כיום, ד"ר חמאיסי הינו רופא בכיר ומנהל מרפאת הלייזר במחלקת העור של בית החולים רמב"ם. עוסק במחקר ומרצה בפקולטה לרפואה בטכניון. תחומי עניין: טיפולי לייזר, הידראדיניטיס ספוראטיבא, פטרת העור, טיפולים ביולוגים בפסוריאזיס, ביטויים עוריים במחלות דלקתיים של המעי, מחלות עור ילדים וטיפול בנגעים וסקולרים בילדים חברות בארגונים מקצועיים: איגוד הסתדרות הרופאים האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין האיגוד האירופי למחלות עור ומין האקדמיה האמריקאית למחלות עור ומין
פרופ׳ לב פבלובסקי
פרופ׳ לב פבלובסקי
תחום מומחיות: עור ומין תפקידים ומינויים: מנהל מרפאות עור, המחלקה לעור ולמין, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין לימודים: אוניברסיטת בן גוריון בנגב מקום התמחות: המחלקה לעור ולמין, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין השתלמויות: פוטותרפיה ופסוריאזיס בית חולים מאונט סיני ניו יורק חברויות באיגודים וארגונים מקצועיים: האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין שטחי התעניינות מיוחדים: פסוריאזיס, פוטותרפיה, טיפולים אימונוביולוגים, סטרס נפשי עיסוק במחקר: פסוריאזיס, טיפולים אימונוביולוגים, פוטותרפיה, מחלות דלקתיות של העור.
יונה מנטקה קציר
יונה מנטקה קציר
יו"ר אגודת הפסוריאזיס הישראלית.
ד
ד"ר חגית מץ
ד"ר חגית מץ הינה מומחית למחלות עור ומין. את לימודי הרפואה סיימה באוניברסיטת תל-אביב והתמחתה בבי"ח איכילוב. כיום ד"ר חגית מץ הינה רופאה  בכירה בבי"ח איכילוב אחראית שרות פוטותרפיה .  מנהלת רפואית של פוטותרפיה בבי"ח אסותא , עוסקת במחקר קליני. תחומי עניין  עיקריים : מחלת הפסוריאזיס על כל  היבטיה ,  פוטותרפיה ,  מחלות דלקתיות . חברה בהסתדרות הרופאים בישראל, חברה באגוד הישראלי לרפואת עור ומין , חברה באקדמיה האמריקאית לרופאי עור,.חברה בארגון הנשים הדרמטולוגי העולמי.

מובילי קהילה

כמוניפסוריאזיסמדריכיםפסוריאזיס: כל הזכויות

פסוריאזיס: כל הזכויות

תרופות, טיפולים בפוטותרפיה ובים המלח, קצבאות, ימי מחלה ופטור ממס הכנסה: מדריך מפורט לשירותים להם זכאים אנשים עם פסוריאזיס


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

פסוריאזיס היא מחלה דלקתית שמאופיינת בחלוקה מהירה של תאים בעור, אשר מובילה להתפתחות נגעים עוריים אופייניים שלרוב מגרדים ומלווים בקשקשת. לא מדובר במחלת עור בלבד – פסוריאזיס מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות נוספות המאופיינות בדלקתיות מוגברת לרבות דלקת מפרקים פסוריאטית, דלקתיות בעיניים, סוכרת סוג 2 , מחלות מעי דלקתיות ומחלות לב וכלי דם.

 

בהיותה מחלה כרונית, החיים עם פסוריאזיס עשויים להיות מאתגרים ודורשים התמודדויות שונות. בקיאות בזכויות השונות ובשירותים להם זכאים המאובחנים בפסוריאזיס תוכל לסייע.  

 

 

זכויות בקופות החולים לאנשים עם פסוריאזיס

 

הטיפולים לפסוריאזיס ניתנים בחלקם במסגרות הקהילה של קופות החולים, וחלקם בהפניה לבתי החולים ומכונים חיצוניים באמצעות טופס 17 ("התחייבות") – לרבות טיפולים בתרופות ביולוגיות שדורשות עירוי, טיפולי פוטותרפיה וכן טיפולים ומעקב בדלקת מפרקים פסוריאטית במכונים לראומטולוגיה.

 

תקרת גג לתרופות בסל

 

חולי פסוריאזיס במצבים מסוימים זכאים לתקרת גג בתשלומי השתתפות עצמית על תרופות שבסל הבריאות. לפי חוזר סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות ממארס 2021, להטבה זו זכאים:

 

אנשים עם פסוריאזיס המטופלים בתכשירים סיסטמיים (מערכתיים) במחלתם, כולל פוטותרפיה או קלימטותרפיה בים המלח.

 

מאובחנים עם סוגים מסוימים של פסוריאזיס: פסוריאזיס ארטירודרמית, פסוריאזיס פוסטולארית מפושטת, פסוריאזיס של כפות הידיים או כפות הרגליים, פסוריאזיס במפשעות המקשה על ההליכה ופסוריאזיס קשה של הקרקפת.

 

אנשים עם דלקת מפרקים פסוריאטית המחייבת טיפול תרופתי סיסטמי.

 

מנתוני קופות החולים, נכון לאוגוסט 2021, תקרת ההשתתפות העצמית עומדת על 345 ש"ח לחודש בכללית, 330 ש"ח לחודש במכבי ו-400 ש"ח בקופות החולים מאוחדת ולאומית, והיא נמוכה יותר לחולים כרוניים שהגיעו לגיל הפרישה ולמקבלי קצבת הכנסה מביטוח לאומי.

 

פוטותרפיה וטיפולים בים המלח

 

לחולי פסוריאזיס שמומלץ להם רפואית על טיפולי פוטותרפיה וטיפולי קלימטותרפיה בים המלח, טיפולים אלה כלולים בישראל בסל הבריאות. סל הבריאות הממלכתי מאפשר זכאות לטיפולי פוטותרפיה או לטיפול אקלימי בים המלח לחולים שאינם מטופלים בתרופות סיסטמיות או ביולוגיות.

 

פוטותרפיה

 

טיפולי פוטותרפיה בסל הניתנים כיום בשכיחות הגבוהה ביותר הם טיפולים עם קרני UVB. הטיפולים ניתנים ללא מגבלה באשר למספר הטיפולים בשנה הנתונה, כשהמכסה נקבעת בהתאם לשיקול דעת רפואי.

 

טיפול בים המלח

 

סל הבריאות הממלכתי כולל זכאות להשתתפות במימון טיפולים בים המלח באישור קופת החולים לתקופה שבין עשרה ימים לכל הפחות ועד לחודש בשנה (בשנים שבהן לא מתבצעים טיפולי פוטותרפיה), במנגנון של החזר מטעם קופת החולים בסך 70% מעלות השהייה באחד ממלונות ים המלח, ולא יותר מ-307 ש"ח ליום, או זכאות להחזרי נסיעה בתחבורה ציבורית עד סכום גג זה למבוטחים שאינם מעוניינים לשהות במלון.

 

בנוסף, הסל מאפשר החזר של 80% מעלות דמי הכניסה בפועל למתקן סולארי בים המלח או במקום אחר – לתקופה של 10 ימים עד חודש טיפולים בשנה.

 

כמו כן, חלק מקופות החולים מציעות למבוטחיהן במנגנון של 'סל קופה פנימי' או דרך הביטוחים המשלימים כיסויים מורחבים, ונכון לאוגוסט 2021 כלולות בפוליסות ההטבות הבאות, בכפוף להצגת חשבוניות/ קבלות:

 

כללית: כל מבוטחי כללית זכאים להחזר הוצאות מלווה לחולה, במקרים בהם המכון המטפל ממליץ על מלווה ובאישור המנהל הרפואי במחוז הכללית, כשהזכאות היא להשתתפות במימון שהייה במלון או בדירה שכורה בים המלח, כשההחזר הוא בגובה של 50% מההחזר שקיבל המטופל עצמו, בשהייה מינימום 10 ימים ברצף, או לחילופין החזרי נסיעות בתחבורה ציבורית הלוך-חזור במשך 10 ימים רצופים (אין צורך בהצגת נסיעות בימי שישי ושבת) בכפוף להצגת כרטיסי נסיעה, ועד לתקרת גג.

 

מכבי: מבוטחים בביטוחים המשלימים 'מכבי זהב' ו'מכבי שלי' זכאים להחזר נוסף מעבר להחזרים הכלולים בסל הבריאות בסכום של 10% מהוצאות השהיה בבית מלון ועד 37 ש"ח ליום למשך עד חודש טיפולים בשנה לחולה בוגר ובסכום של עד 80 ש"ח ליום לחולה קטין הזקוק לליווי מבוגר, וכן ל-10% מההוצאה עבור כניסה למתקן סולארי ועד ל-30 כניסות בשנה.

 

מאוחדת: אין זכאות נוספת.

 

לאומית: מבוטחים בביטוחים המשלימים 'לאומית כסף' ו'לאומית זהב' זכאים להחזר נוסף מעבר להחזרים הכלולים בסל הבריאות בסכום של 20% מהוצאות השהיה בבית מלון ועד 34 ש"ח ליום למשך עד חודש טיפולים בשנה.

 

ההחזרים מעודכנים בשיעורי עליית מדד יוקר הבריאות אחת לשנה.

 

בעבר נעשו ניסיונות לבטל את המגבלה המחייבת כיום חולי פסוריאזיס שאינם מטופלים תרופתית לבחור מדי שנה האם לבצע טיפולי פוטותרפיה או טיפול בים המלח, מבלי שניתן לבצעם במשולב, אך נכון לאוגוסט 2021 המגבלה עדיין עומדת בעינה.

 

תמיכה נפשית

 

פסוריאזיס עשויה להיות מלווה באתגרים נפשיים קשים ובנטייה מוגברת לפתח דיכאון. מטופלים עם פסוריאזיס זכאים לתמיכה נפשית דרך צוותים טיפוליים לרבות פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים קליניים, ולאחר הרפורמה בבריאות הנפש  אלו ניתנים במסגרת ציבורית באמצעות קופות החולים, לאחר תהליך הערכה מקצועי של צוות המרפאה.

 

מיצוי זכויות מול קופת חולים

 

במקרה של סירוב מצד קופת החולים לממן תרופה שאינה בסל, למשל אחת התרופות הביולוגיות לפסוריאזיס הכלולות בסל בהתוויות מצומצמות – ניתן לערער לוועדת חריגים של קופת החולים ובהמשך לנציבות תלונות ציבור במשרד הבריאות.

 

ועדת חריגים בקופה מחויבת לדון באופן ענייני בכל פנייה ולפרט את החלטותיה באופן מנומק, ומחויבת לחשוף בפני הפונה את כל המסמכים הקשורים לדיון בעניינו.

 

הפנייה לוועדת חריגים יכולה להיעשות ישירות על ידי החולה עצמו או באמצעות עורך דין או מיופה כוח.

 

אפיק נוסף במקרה של סירוב הקופה למימון טיפול הוא בפנייה לנציבות קבילות ציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאותלפני פנייה לנציבות, מומלץ לפנות לנציבות פניות ציבור בקופת החולים בה הנכם מבוטחים. הגשת קבילה למשרד הבריאות ניתן לשלוח באמצעות טופס מקוון באינטרנט, וכן באמצעות הדואר, טלפון או פקס, כמפורט באתר משרד הבריאות.

 

זכויות בעבודה לאנשים עם פסוריאזיס

 

ימי מחלה

 

לפי חוק ימי מחלה, עובד צובר זכאות ל-1.5 ימי מחלה לכל חודש עבודה במשרה מלאה אצל אותו מעסיק ובאותו מקום עבודה, 18 ימים בשנה, וניתן לצבור ימי מחלה – עד 90 יום. במספר ענפי עבודה אף ישנה זכאות לצבירת 2 ימי מחלה לחודש עבודה. לעובד במשרה חלקית או עובד שעתי/יומי קיימת נוסחה לחישוב הזכאות לימי מחלה בהתאם לחוק.

 

התשלום עבור ימי מחלה, לפי תיקון לחוק מאפריל 2011 – עומד על 50% משכר העבודה הרגיל ליום השני והשלישי, כשאין תשלום עבור יום המחלה הראשון, ועומד על 100% משכר העבודה הרגיל החל מיום המחלה הרביעי. 

 

לאנשים עם פסוריאזיס שאיבדו את היכולת לעבוד, מתום ימי המחלה, ועד למועד של 90 יום מאבחון המחלה המאפשר זכאות לקצבת נכות/ ביטוח אובדן כושר עבודה – קיים חלון זמנים. מטופלים יכולים להגיש עבור חלון זמנים זה תביעה להבטחת הכנסה בביטוח הלאומי, כשהזכאות לקצבה זו תלויה בהכנסות המטופל בתקופה שבה המטופל אינו מקבל משכורת (הכנסות מעבודה ושלא מעבודה) ותלוי בבעלות על רכב (הזכאות להבטחת הכנסה ניתנת רק לבעלי רכב ששוויו נמוך מ-41,373 ש"ח).

 

מגישי תביעת הבטחת הכנסה גם פטורים מהתייצבות בשירות התעסוקה עד שישה חודשים – בכפוף לאישור רפואי.

 

סכומי קצבת הבטחת הכנסה משתנים בהתאם לגיל החולה ולהרכב המשפחתי, ונעים בין 1,761 ש"ח לחולה יחיד ועד 3,434 ש"ח ליחיד עם שני ילדים או יותר.

 

פיצויי פיטורים

 

מעסיק אינו יכול לפטר עובד שאובחן עם פסוריאזיס על רקע אבחון המחלה, ואם יעשה זאת, הדבר ייחשב כהפרת חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות, וניתן לתבוע אותו בשל כך.

 

בנוסף, חולה מאובחן בפסוריאזיס, כשהדבר מגביל את יכולת עבודתו, יכול להתפטר מהעבודה, ויחשב כמי שפוטר לפי חוק פיצויים. כדי שאבחון הפסוריאזיס יחשב לעילה מוצדקת להתפטרות, על העובד להשלים שנת עבודה אחת לפחות במקום עבודתו וכן להוכיח כי מצבו הבריאותי הלקוי הוא הסיבה להתפטרותו. לשם כך אין צורך בהוכחת קשר סיבתי בין מקום העבודה להתפרצות המחלה, אלא להוכיח קשר בין המחלה לבין מגבלות שאינן מאפשרות את המשך העבודה, באמצעות מסמכים רפואיים. פסקי דין בתחום קיבעו את הנורמה כי אישור של רופא תעסוקתי על אי יכולת להמשיך לעבוד עקב המחלה נחשב לקביל משפטית.

 

ביטוחי בריאות פרטיים ופנסיה רפואית למאובחנים עם פסוריאזיס

 

למאובחנים עם פסוריאזיס שאיבדו את יכולת התעסוקה מומלץ לבחון זכאויות בביטוחי בריאות פרטיים ובקרנות הפנסיה/ ביטוחי מנהלים שבהם הם מבוטחים.

 

בין השאר מומלץ לבדוק זכאות לתשלומים/ החזרים הבאים:

 

יעוץ ובדיקות: כיסוי לחוות דעת רפואית שנייה ולבדיקות הדמיה אבחנתיות שונות.

 

מימון תרופות שאינן בסל: ביטוחי בריאות פרטיים מאפשרים מימון לתרופות שאינן בסל הבריאות – לרוב עד תקרת גג של מיליון ש"ח לכל התרופות הנדרשות לכל המחלות שבהן יאובחן המבוטח. במידה ויש צורך בתרופה שאינה בסל – ניתן להפנות לחברת הביטוח בקשה למימונה באמצעות סעיף זה.

 

פיצוי מחלות קשות: פוליסות הביטוח הרפואי הפרטיות מציעות כיסוי המאפשר פיצוי כספי עבור אבחון מחלות קשות, אך רשימת המחלות לרוב אינה כוללת במפורש פסוריאזיס. בחלק מהפוליסות נכלל סעיף המאפשר פיצוי במקרה של "מצב רפואי חמור ובלתי הפיך" – ובמידה ותבקשו לממש פיצוי עבור אבחון בפסוריאזיס קשה, ייתכן ותידרשו לאישורים לכך שהמחלה בלתי הפיכה כדי לבחון אפשרות לקבלת פיצוי.

 

ביטוח אובדן כושר עבודה: סעיף ביטוחי שכלול כיום בכל קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים ולעתים אף נרכש כביטוח נפרד על ידי המעסיק/על ידי עצמאים. ביטוח זה מקנה פיצוי כספי על אובדן כושר עבודה עקב תאונה או מחלה, לרבות פסוריאזיס, בכפוף לאישורים רפואיים, כשמקובל בעיקר אישור מטעם רופא תעסוקתיהכיסוי הוא לרוב עד לסכום של 75% מהמשכורת, וניתן רק החלוף 90 יום ברצף מתחילת הפסקת העבודה. בפרק זמן זה, כחלופה לקצבת נכות של ביטוח לאומי. ב-90 הימים הראשונים להפסקת העבודה ניתן לנצל את ימי המחלה שהחולה צבר, ובהמשך להגיש בקשה לקצבת הבטחת הכנסה בביטוח הלאומי למימון הימים הנותרים – עד תחילת הפעלת תשלומי אובדן כושר עבודה.

 

פנסיה רפואית: דרך קרן הפנסיה יש לבדוק את הזכאות לקבלת פנסיה רפואית – כלומר לתשלומי פנסיה לכל החיים עוד לפני גיל הפרישה על רקע פסוריאזיס שפגע לצמיתות בכושר התעסוקה. לעובדי מדינה זכאות זו ניתנת דרך הוועדות הרפואיות לעובדי במדינה בלשכות הבריאות של משרד הבריאות. במקרים בהם מאושרת זכאות לפנסיה רפואית, זו לרוב ניתנת בסכום של 70% מהמשכורת. במקרה שוועדה רפואית בקרן הפנסיה דחתה את הבקשה לפנסיה רפואית – ניתן להגיש ערעור על החלטתה לוועדה העליונה של קרנות הפנסיה ובהמשך לבית המשפט.

 

קצבת נכות

 

קצבת נכות כללית לפסוריאזיס

 

לקצבת נכות זכאים רק מטופלים שמשכורתם עד שהפסיקו לעבוד הייתה עד 60% מהשכר הממוצע במשק, כלומר עד 6,331 ש"ח, נכון לשנת 2021.

 

הכרה באחוזי נכות לצורך קבלת קצבה לאנשים עם פסוריאזיס נעשית באמצעות פנייה לוועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי, כשלנכות כללית שני מרכיבים בסיסיים: נכות רפואית ודרגת אי כושר. שני המרכיבים נקבעים על ידי ועדה רפואית, ובעוד שמרכיב הנכות הרפואית לרוב נקבע בהסתמך על קריטריונים של ספר הליקויים, דרגת אי כושר נקבעת על פי שיקול דעת של חברי הוועדה.

 

נכות רפואית

 

ספר הליקויים הנהוג בביטוח הלאומי אינו כולל סעיף ספציפי לפסוריאזיס, ואחוזי הנכות נקבעים על פי מחלות עור דומות, בהתאם לסעיף 80 (אקזמה) לתקנות הביטוח הלאומי. 10% נכות ניתנים לחולים בדרגה קלה, 20% בדרגה בינונית ו-30% נכות בדרגה קשה.

 

כמו כן, מאובחנים במחלה המבקשים אחוזי נכות רפואית יכולים להציג מסמכים רפואיים בפני ועדה רפואית בביטוח לאומי בנוגע לסיבוכים נלווים שעשויים להעלות את אחוזי הנכות. כך, למשל, השמנת יתר חמורה שעשויה להתלוות לפסוריאזיס מזכה ב-10% נכות כשמדד ההשמנה BMI הוא בין 35 ל-40 יחידות ו-20% נכות כשמדד ההשמנה הוא 40 יחידות ומעלה, לפי סעיף 14א' לספר הליקויים. גם צלקות עוריות בגוף ובצוואר מזכות באחוזי נכות משתנים לפי סעיף 75 לספר הליקויים ואף מצוקה נפשית שנלווית לעתים לפסוריאזיס עשויה לאפשר אחוזי נכות שונים בהתאם לחומרתה.

 

דלקת מפרקים פסוריאטית מאפשרת לפי תקנות הביטוח הלאומי הכרה באחוזי נכות רפואית גבוהים יותר, עד 50% בהתאם לחומרת המחלה ולביטוייה, וזאת על רקע מעורבות נוספת של מרכיב הדלקתיות במפרקים, לפי סעיף 35 בספר הליקויים. מרותקים לכיסא גלגלים בעקבות המחלה ואלו הסובלים מסיבוכים רציניים עשויים גם לקבל 80% עד 100% נכות רפואית.

 

כדאי לדעת כי ניתן לבקש לאורך התקדמות המחלה ועדה רפואית חוזרת כדי לקבוע אחוזי נכות נוספים, במידה והתפתחו עם השנים סיבוכים ומחלות נלוות לפסוריאזיס.

 

דרגת אי כושר

 

דרגת אי כושר נקבעת על פי התרשמות חברי הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי מהירידה בכושר התפקוד בעקבות המחלה.

 

לצורך קבלת קצבת נכות יש צורך בהכרה בנכות רפואית בשיעור של לפחות 60%, או נכות רפואית של 40% – כשאחד הליקויים הוא מעל ל-25%. כמו כן, הוועדה הרפואית צריכה לקבוע שהמטופל איבד מכושר תפקודו בשיעור של 60% לפחות (הדרגות המזכות לקצבה של אי כושר הן 60%, 65% ו-74% - המוכרות לקצבה חלקית, ו-75% או 100% המוכרות לקצבה מלאה) או 50% לפחות לעקרת בית.

 

גובה הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית: נכון לאוגוסט 2021, דרגת אי כושר חלקי באחוזי נכות מ-60% עד 64% מזכה בקצבה חודשית של 1,908 ש"ח בחודש, והסכום עשוי לגדול עד לקצבה של 3,321 ש"ח לחודש בדרגת אי כושר מלאה וב-75% עד 100% נכות. תוספות ניתנות בהתאם לדרגת אי כושר ולמבנה התא המשפחתי.

 

הקצבה ניתנת רק בחלוף 90 יום מהיום שבו הפסיק המטופל לעבוד כתוצאה מהמחלה. במהלך 90 יום אלו רשאי המטופל לנצל את ימי המחלה העומדים לרשותו במקום העבודה, ובהמשך להגיש תביעה להבטחת הכנסה (ראו פירוט בסעיף 'ימי מחלה'). 

 

הזכאות לקצבה מתאפשרת באופן רטרואקטיבי עד 12 חודשים לפני המועד בו הוגשה התביעה להכרה בנכות.

 

קצבת נכות מעבודה לפסוריאזיס

 

בהבדל מקצבת נכות כללית המוגבלת רק למי שמשתכר בעבודתו עד 60% מהשכר הממוצע במשק וניתנת בסכומים הנגזרים מדרגת אי כושר, ועשויה להגיע כאמור נכון לאוגוסט 2021 לקצבה מקסימאלית של 3,321 ש"ח לחודש בלבד שתינתן רק עד לגיל הפרישה, בחלק מהמחלות קיימת עקרונית האפשרות לבדוק את הזכאות לקצבה גבוהה בהרבה שנגזרת משכר העבודה וניתנת לכל החיים – זאת במידה וניתן להכיר בפגיעה כנכות מעבודה בביטוח הלאומי (הכרה ב"מחלת מקצוע"), או שניתן להכיר בה כנכות על רקע שירות צבאי/ במשטרה/ שב"ס דרך קצין התגמולים באגף לשיקום נכים במשרד הביטחון.

 

הכרה בפסוריאזיס כמחלת מקצוע מתאפשרת על רקע חשיפה לגורמי סיכון תעסוקתיים. לפסוריאזיס נקשרו בספרות הרפואית גורמי סיכון שונים, כשההנחה המקובלת כיום היא שהמחלה משלבת גורמים גנטיים וסביבתיים. למרות המרכיב הגנטי, בין השאר נמצא כי גם לחץ נפשי עשוי להיקשר למחלה – ולא רק להחמרה בתחלואה אלא גם להתפרצותה הראשונית. על כן, גם לחץ נפשי במקום העבודה עשוי להוות עילה להכרה בפסוריאזיס כמחלה תעסוקתית.

 

לפי דו"ח רישום המחלות התעסוקתיות לשנת 2017 של המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, בשנים האחרונות חלה עלייה באבחון מחלות עור תעסוקתיות בישראל, מ-52 אבחנות בשנת 2012 ל-75 אבחנות בשנת 2017. בשנת 2017 אובחנו בקופות החולים בישראל שני חולי פסוריאזיס כחולים במחלה תעסוקתית שנגרמה בעקבות מקום העבודה ואופי העבודה.

 

ככלל, עד היום הכיר המוסד לביטוח לאומי בפסוריאזיס כמחלת עבודה במקרה של חשיפה לאירוע לחץ נקודתי בזמן מסוים שנקשרה עם התפרצות המחלה, אולם לא על רקע לחץ מצטבר בעבודה לאורך זמן. לאורך השנים גם הוכרו מספר חולי פסוריאזיס כנכי צה"ל, לאחר שנחשפו לחוויות מלחיצות בשירות הצבאי.

 

בחלק מהמקרים ההכרה בפסוריאזיס כמחלת מקצוע דורשת ליווי משפטי ופנייה לבית המשפט. באפריל 2015 הכיר בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בפסוריאזיס כמחלת מקצוע אצל פקיד עירית אשקלון, שעבד כמנהל מחלקת פיקוח, ולטענתו היה נתון בעבודתו תחת איומים רבים כאשר אלה גרמו לטענתו ללחץ נפשי קשה ביותר. לדבריו, מחלתו החלה להתפתח בשנת 2006, לאחר שהוציא הוראה להחרים מכונות מזל שפעלו בעיר וקיבל איומים על חייו מצד גורמים עבריינים.

 

בפסק דין של בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב מאוקטובר 2018 הוכרה דלקת מפרקים פסוריאטית כמחלת מקצוע אצל מורה לשחייה ומדריכת הידרותרפיה, לאחר שנקבע כי אופי עבודתה הכולל חזרתיות מרובה על תנועות מפרקיות עלול להיות גורם מסייע בהתפתחות המחלה.

 

קצבאות נוספות

 

קצבת שר"ם

 

חולי פסוריאזיס שנמצאו זכאים לקצבת נכות, גם אם אינם מקבלים קצבה זו כי הם משתכרים בעבודתם מעל ל-60% מהשכר הממוצע במשק, וגם אם הם מקבלים סכום של 75% מהמשכורת דרך ביטוח אובדן כושר עבודה – רשאים לבקש קצבת שר"ם, בהתאם לצורך סיעודי. עם זאת, יש לציין כי מרבית המאובחנים עם פסוריאזיס אינם תואמים את הקריטריונים לקצבה זו – שכן המחלה לרוב אינה מלווה בהיבטים של מגבלות סיעודיות.

 

קצבת שר"ם – 'קצבת שירותים מיוחדים' – היא קצבה כספית למטרות עזרה סיעודית בטיפול בבית, לצורך מטפל/ת שיסייע בפעולות יומיומיות, לרבות אכילה, רחצה, לבוש, ניידות בבית ושליטה על הפרשות. הקצבה ניתנת רק למי שאינה מקבלת במקביל קצבה מיוחדת לנפגעי עבודה דרך הביטוח הלאומי והכנסתה החודשית אינה עולה על 5 פעמים השכר הממוצע במשק.

 

הבקשה לקצבת שר"ם עשויה להיות מוגשת יחד עם בקשה לקצבת נכות או בהמשך, ותינתן רק החל מ-90 יום לאחר שנקבעה קצבת נכות.

 

קצבת שר"ם ניתנת בהתאם לאחוזים קבועים: נכון לאוגוסט 2021, אלו שנקבעו כזכאים ל-50% קצבה מקבלים 1,427 ש"ח בחודש, 112% קצבה מזכים ב-3,334 ש"ח בחודש, ואילו זכאות של 188% קצבה מזכה למעשה בקצבה מקסימאלית של 5,341 ש"ח בחודש. ניתן לקבל לקצבת שר"ם רטרואקטיבית עד שישה חודשים לפני יום הגשת התביעה לקצבה .

 

ניתן להגיש בקשה לקצבת שר"ם רק עד גיל הפרישה, ולקבלה גם לאחר גיל הפרישה. מטופלים שקיבלו הכרה בנכות רפואית לאחר שעברו את גיל הפרישה כבר אינם רשאים להגיש קצבת שר"ם, אלא נדרשים להגיש קצבת סיעוד (ראו הסבר בהמשך).

 

קצבת תלויים

 

בתקופות הזכאות לקצבת נכות, גם אם מדובר בקצבה זמנית, עשויה להתאפשר גם זכאות במקביל לקצבת תלויים (או "תוספת תלויים") העומדת על כ-800 ש"ח לכל ילד, עד שני ילדים, כשניתן במקום אחד הילדים לקבל גם עבור בן הזוג – עד שני תלויים. קצבה זו ניתנת בהתאם למבחן הכנסה.

 

כמו כן ניתנת קצבת תלויים עבור בן/ בת זוג של חולה, אך רק במידה ורק במידה ובן/ בת הזוג משתכר/ת מעבודה עד סכום תקרה, העומד נכון לאוגוסט 2021 על 6,014 ש"ח.

 

עקרת בית זכאית לקצבת תלויים רק עבור שני ילדים, ואינה יכולה להחליף את הקצבה לאחד הילדים בקצבה לבן הזוג.

 

קצבת ניידות

 

חולי פסוריאזיס המוגבלים בניידות, בין השאר על רקע החמרה של דלקת מפרקים פסוריאטית, זכאים לקצבת ניידות מהביטוח הלאומי, לכיסוי הוצאות הנסיעה למקום העבודה. סכום קצבה זו עומד על 2,364 ש"ח לחודש לחסרי רכב, נכון לאוגוסט 2021, ואילו הסכום לבעלי רכב משתנה בהתאם לסוג האביזרים הנדרשים למוגבלים בניידות וסוג הרכב.

 

לקבלת הזכאות על המטופלת להוכיח פגיעה בניידות, למשל לאחר נכות שנגרמה על רקע ניתוח מורכב.

 

גמלת סיעוד

 

לאחר גיל הפרישה, כשאין עוד זכאות לקצבת שר"ם, נכה שהגיע לגיל הפרישה ושוהה בביתו וזקוק לעזרה סיעודית בביצוע פעולות יומיומיות – זכאי להגיש בקשה לגמלת סיעוד.

 

הזכאות לגמלה זו נבחנת בהתאם לתלות של המטופל בעזרת הזולת, ונקבעת באחוזי תלות – עד מקסימום 168%. כשהגמלה כוללת שירותים לרבות טיפול בבית, ביקור במרכז יום, וכן אספקת משדר מצוקה, מוצרי ספיגה ושירותי כביסה. זכאות זו ניתנת בהתאם למבחנים שונים של הביטוח הלאומי ואינה ניתנת אוטומטית.

 

גמלת סיעוד ניתנת בעזרה במימון עובד זר או עובד ישראלי לטיפול במבוגר, ובשנת 2018 עודכנו התקנות כך שניתן כיום לקבל את הגמלה גם בכסף, בהתאם לנקודות שירות שנקבעות עבור כל מטופל על פי רמת התלות בזולת ולפי מבחן הכנסה בביטוח הלאומי. נכון לאוגוסט 2021, סכום גמלת הסיעוד המקסימאלית למעסיק עובד זר נעה בין 1,408 ל-5,326 ש"ח לחודש, והסכום למעסיק מטפל ישראלי נע בין 1,408 ל-6,146 ש"ח.

 

גמלת סיעוד מהווה למעשה תחליף לקצבת שר"ם. אנשים שהוכרו עם נכות רפואית עוד בגילי העבודה וקיבלו קצבת שר"ם יכולים להחליט לאחר גיל הפרישה האם להישאר עמה או לעבור לגמלת סיעוד, בהתאם לשיקולים פרטניים לסוג הגמלה שעדיפה להם. יש לזכור כי קצבת שר"ם ניתנת בכסף בלבד, ואלו גמלת סיעוד ניתנת בחלקה בשעות עזרה בבית וחלקה בכסף ולעתים כוללת גם שעות זכאות להעסקת עובדים זרים, ולשתי הקצבאות תנאים שונים, שיש לבחון במקרה הצורך באופן פרטני כדי לקבל החלטה מושכלת איזו קצבה עדיפה.

 

הטבות הנגזרות מאחוזי נכות כללית

 

הכרה באחוזי נכות מאפשרת לחולי פסוריאזיס הטבות נוספות מעבר לקצבה החודשית במטרה להקל על חייהם.

 

סיוע בתעסוקה ובלימודים 

 

חולים שנקבעו להם 20% נכות, ואינם יכולים לשוב לעבודתם הקודמת או לעבודה אחרת שתואמת את השכלתם, כישוריהם וניסיונם המקצועי – זכאים להפניה לשיקום מקצועי, שירותי מרכז הכוון תעסוקתי של משרד הכלכלה ומרכז רבדים, וסיוע בלימודים – לרבות שכר לימוד אוניברסיטאי, קורס פסיכומטרי, הוצאות נסיעה ללימודים בתחבורה ציבורית, השתתפות בשכר דירה במידה ומקום הלימודים מרוחק יותר מ-40 ק"מ מהבית – באישור פקיד השיקום, שירותי תמיכה והנגשה ודמי שיקום המשולמים לאלו הלומדים 20 שעות בשבוע ומעלה (ובמצבים מסוימים ללומדים מעל ל-16 שעות בשבוע).

 

הנחה בעמלות הבנקים

 

 40%נכות מאפשרים הנחה בעמלות בבנקים, שמשמעותה כי ארבע פעולות בבנק יחושבו במחירן כעמלה אחת בערוץ ישיר.

 

תו נכה ואגרת רישוי מופחתת

 

חולי פסוריאזיס המחזיקים ברכב שהוכרו עם 60% נכות לפחות זכאים לאגרת רישוי מופחתת בסכום שעומד נכון לאוגוסט 2021 על 27 ש"ח בלבד.

 

כמו כן, חולי פסוריאזיס שמתקשים בניידות יכולים להגיש במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בקשה לתג חניה לנכה, כשנקבע כי "תנועתם ללא רכב בדרכים עלולה לערער את מצב בריאותם".

 

תו נכה ניתן עבור עד שני כלי רכב המשמשים להסעת הנכה, לרבות פטור מתשלום על חנייה במקום ציבורי. 

 

יש לדעת כי פסוריאזיס אינה מזכה בתו נכה, והתו ניתן רק לחולים המוגבלים בניידות עם אישור ממשרד הבריאות (לאחר בדיקה בלשכת הבריאות המחוזית) על נכות ברגליים שדורשת רכב כאמצעי תנועה או נכות כללית בדרגה המגיעה ל-60%, כשהתנועה ללא רכב בדרכים עשויה לערער את מצבו הבריאותי של המטופל.

 

הטבות בהשקעות

 

75% נכות מאפשרים פטור ממס בעת משיכת כספים מקופת גמל לפני מועד הפירעון.

 

הנחה במס רכישה בקניית דירה 

 

90% נכות ומעלה מאפשרים הנחה במס רכישה בגובה 0.5% בקניית דירה למגורים.

 

פטור מתשלום ביטוח לאומי

 

מקבלי קצבת נכות שאין להם הכנסה אחרת פטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי, כל עוד הם מקבלים קצבה.

 

מטופלים שנקבעה להם דרגת אי-כושר להשתכר בשיעור של 75% לפחות לשנה ומעלה זכאים לפטור מתשלום ביטוח לאומי, גם אם יש להם הכנסה נוספת, אולם אם הם עובדים – הם חייבת בתשלום לביטוח הלאומי. פרטים על ההטבה ניתן לקבל במחלקת הגבייה במוסד לביטוח לאומי.

 

פטור ממס הכנסה

 

חולים שחרף אחוזי נכות גבוהים עובדים ומשתכרים למחייתם עם 90% נכות משוקללים ומעלה זכאים לפטור ממס הכנסה – זכאות שנחשבת לבעלת שווי כספי משמעותי. את הבקשה לפטור זה יש להגיש ישירות למס הכנסה, והניירת מועברת לביטוח הלאומי לוועדה הקובעת את הזכאות לפטור על פי חוק נפגעי עבודה, בהתאם לאותו ספר מבחנים המקנה אחוזי נכות בגין המחלה.

 

ככלל, חולי פסוריאזיס אינם מגיעים ל-90% נכות משוקללים, וכך גם חולים בדלקת מפרקים פסוריאטית, אולם כשקיימות מחלות נלוות – אחוזי הנכות המשוקללים עשויים לעתים להגיע לרמה שמאפשרת זכאות להטבה זו.

 

הפטור המלא ממס ניתן החל מ-185 יום לאחר ההכרה בנכות, ועד תקרת הכנסה שמתעדכנת מדי שנה. את הפטור ממס הכנסה ניתן לבקש רטרואקטיבית עד שש שנים אחורנית מיום הגשת הבקשה. היקף הפטור ממס הכנסה הוא עד תקרת השתכרות בסכום של עד 614,400 ש"ח בשנה מיגיעה אישית (ממשכורת או עסק) ועד 73,560 ש"ח בשנה שלא מגיעה אישית (למשל משכר דירה), נכון לשנת המס 2021.

 

הזכאות מאפשרת גם פטור ממס הכנסה לפנסיונרים עם פנסיה גבוהה, ולעתים גם פטור ממס הכנסה על כספים של חולה שנפטר והגיעו ליורשיו כשהיו חייבים במס.

 

בנוסף, נקודת זיכוי במס הכנסה ניתנת לבן זוג של חולה שהוכר כנכה בתקופה שבה קיבל 90% נכות לפחות. יצוין כי נקודת זיכוי זו ניתנת רק לבני זוג נשואים ולא לידועים בציבור.

 

ארנונה

 

חולי פסוריאזיס שנקבעו להם קצבת נכות עם דרגת אי כושר של 75% ומעלה זכאים להנחה של עד 80% בארנונה, ומטופלים עם דרגת אי כושר של פחות מ-75% – זכאים להנחה של 40% בארנונה. בחלק מהרשויות המקומיות ניתנת הזכאות להנחה בארנונה רק בכפוף למבחני הכנסה.

 

שכר דירה

 

מקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר השתכרות 75% ומעלה זכאים לסיוע של עד ל-95% מגובה שכר הדירה, בהתאם לקריטריונים שקובע משרד השיכון, כשגובה ההטבה משתנה בהתאם למצב אישי (יחידה, זוג או משפחה ומספר הילדים), גיל, גודל היישוב ואזורי עדיפות.

 

תחבורה ציבורית וכניסות לאתרים

 

למקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי נשלחת הביתה תעודת נכה המזכה בהטבות שונות, לרבות הנחות בכניסה לאתרים כגון מוזיאונים והנחות בנסיעה בתחבורה ציבורית – אוטובוס (הנחה של 33%) ורכבת (הנחה של 33% ברכישת כרטיסיית שש נסיעות).

 

מים

 

מקבלי קצבאות עם נכות רפואית בגובה 70% ומעלה זכאים להנחות בחשבון המים הבאות לידי ביטוי בתוספת של עד 7 מ"ק מים לפי התעריף הנמוך (התעריף המופחת) בעבור חודשיים, בחשבון המים הביתי.

 

טלפון ותשתיות

 

מקבלי קצבאות עם נכות רפואית בגובה 80% ומעלה זכאים להנחה של עד 50% בתשלומים עבור שירותים של חברת בזק (התקנת קו טלפון והעתקת קו טלפון) וכן להנחות בתשלום החודשי. הנחה זו ניתנת באמצעות פנייה של משרד הרווחה לחברת בזק – לפי הפרטים המופיעים בקישור הבא.

 

הנחה באגרות חינוך ומעונות

 

ישנן רשויות מקומיות המעניקות לחולים עם תעודת נכה (המוכרים עם נכות כללית) הנחות באגרות חינוך לבתי הספר והגנים. מומלץ לברר את האפשרות לזכאות ברשות המקומית.

 

 

עו"ד ליאור טומשין הוא שותף במשרד "מרקמן את טומשין" המומחה לתחום מיצוי זכויות רפואיות

 

עדכון אחרון: אוגוסט 2021