מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותרק מגיל 21 וללא טעמים: התוכנית החדשה נגד סיגריות אלקטרוניות

רק מגיל 21 וללא טעמים: התוכנית החדשה נגד סיגריות אלקטרוניות

משרד הבריאות מפרסם את מתווה הפעולה המתוכנן לעישון וטבק, שכולל מגבלות חדשות על סיגריות אלקטרוניות. בין היתר המס על הסיגריות האלקטרוניות וחומר המילוי יושווה ליתר מוצרי הטבק


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לאחרונה התכנס צוות פעולה לאומי להתמודדות עם נזקי הסיגריות האלקטרוניות, שהוקם בעקבות אשפוזם של שני בני נוער בעקבות שימוש בסיגריה אלקטרונית, אחד מהם נפטר. הצוות שכלל שותפים מתחומים רבים: משרדי ממשלה, חברה אזרחית, נציגות בני הנוער, נציגות הורים, שלטון מקומי, קלינאים, אקדמיה ואנשי מקצוע נוספים, גיבש המלצות שאושרו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות. היום (ב׳) במשרד הבריאות מפרסמים את ההנחיות החדשות ומזמינים את הציבור ובעלי עניין להעיר הערות על המסמך תוך שבועיים ממועד הפרסום.

 

בין היתר במשרד הבריאות מתכננים לאסור על שיווק של סיגריות אלקטרוניות ומילוי בטעמים. צוות הפעולה מסביר כי הוספת טעמים מסוגים שונים למוצרי העישון מגבירה את השימוש בהם בעיקר בקרב בני הנוער וצעירים. מחקר אמריקאי חדש קובע כי איסור טעמים עשוי לגרום להפסקת שימוש בקרב כ-70% מבני הנוער והצעירים. ב-39 מדינות בעולם קיימת רגולציה המגבילה את השימוש, הייצור והשיווק של מוצרי עישון בטעמים על מנת להפחית את השימוש המוגבר בהם המייצר כניסה מהירה וקלה יותר לעולם העישון.

 

החלטה נוספת היא לאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות ולהגביל את נפח נוזל המילוי המותר לייבוא, שיווק ומכירה. סיגריה אלקטרונית חד פעמית הינה מערכת סגורה שמכילה נוזל מילוי לשימוש חד פעמי במספר משתנה של שאיפות (בישראל לרוב מוצרים עם עד 7000 שאיפות). בהתאם לנתונים שהוצגו בפני הצוות, שיעורי השימוש בסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות גבוהים מאלו של הרב פעמיות והם עולים משמעותית במהלך שנות העשרה לחיים.

 

רק מגיל 21 ולא בכל מקום

 

עוד מתוכנן על העלאת גיל המכירה ל-21 שנים ועל מכירת מוצרי טבק ועישון בחנויות ייעודיות בלבד וצמצום מספר נקודות המכירה. המטרה בכך היא להגביל את החשיפה של בני הנוער והצעירים למוצרים אלו במקומות בהם הם נמכרים כיום ולבצע אכיפה יעילה יותר של החקיקה הקיימת לאור המספר המצומצם של נקודות המכירה.

 

כמו כן הוחלט על החלת אחידות חזותית על מוצרי העישון והאידוי כך שגם על סיגריות וגם על סיגריות אלקטרוניות יהיו אזהרות גרפיות קשות לצד האזהרות המילוליות, וכן על השוואת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק, החלת מיסוי על ניקוטין המיועד לשימוש שאינו רפואי והחלת מיסוי על המכשיר עצמו – כך שהמחיר של סיגריות אלקטרוניות והמילוי שלהן צפוי לעלות.

 

בהודעה לעיתונות שפרסם משרד הבריאות, מנכ״ל המשרד, משה בר סימן טוב, אמר כי ״בשנים האחרונות, תופעת העישון גדלה ומתרחבת, ונזקי העישון החמורים גובים מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים בישראל כתוצאה מעישון... הסיגריות האלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. לפני מספר חודשים, בתוך שבועות בודדים, שני נערים אושפזו בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. זו קריאת השכמה ומשרד הבריאות נחוש לפעול על מנת לצמצם את השימוש בכלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות. נוכח ממדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים, פעל ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו".