מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותאלרגיות בילדות קשורות בהתפתחות הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם

אלרגיות בילדות קשורות בהתפתחות הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם

חוקרים ישראלים מזהים קשר בין נטייה לאסתמה ומחלות אלרגיה בילדות המוקדמת, לרבות אטופיק דרמטיטיס – לבין סיכון מוגבר לאבחון בהפרעות קשב וריכוז והפרעות על ספקטרום האוטיזם. ההסבר האפשרי: קיים קשר גנטי וביולוגי מורכב בין התופעות


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות מתועדת עלייה בהיקף הילדים שמפתחים אלרגיות מסוגים שונים. על פי ההסבר הנפוץ לתופעה שמתקבל ב'תיאוריית ההיגיינה', במדינות מערביות שבהן מקובל להקפיד על תנאי היגיינה בסביבתם של תינוקות וילדים, העדר חשיפה מספקת לחומרים מעוררי אלרגיות מעלה בהמשך את הסיכון להתפתחות אסתמה ואלרגיות בילדות.

 

לצד האלרגיות, בשנים האחרונות מדווח על עלייה בהיקף הילדים שמאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז – עלייה שמקורה בין השאר במודעות גוברת לתופעה על רקע התרופות שמאפשרות כיום לטפל במצבים אלה, לרבות ריטלין וקונצרטה ותרופות מהדור החדש. לצד זאת, בספרות הרפואית מתועדת גם עלייה בהיקף המאובחנים עם אוטיזם, אשר אף היא מוסברת בחלקה במודעות גוברת לאבחנות על ספקטרום האוטיזם, ככל הנראה לצד גורמים סביבתיים שונים שטרם התגלו במלואם.

 

כעת מזהה מחקר ישראלי חדש קשר בין אלרגיות בילדות להתפתחות הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם.

 

במוקד: אלרגיות בעיניים ונזלת אלרגית

 

החוקרים מהיחידה לאלרגיה, אימונולוגיה ו-HIV במרכז הרפואי קפלן ברחובות בחנו נתונים מתיקים רפואיים של 117,022 ילדים שהיו מבוטחים בשירותי בריאות כללית בשנים 2000 עד 2018 ואובחנו עם מחלות ומצבים רפואיים עם בסיס אלרגי, לרבות אסתמה, נזלת אלרגית, דלקת אלרגית בלחמית העין (conjunctivitis), אלרגיות עוריות שונות – לרבות אטופיק דרמטיטיס, אלרגיות למזונות שונים ולאלרגיות לתרופות.

 

מבין הנבדקים בקבוצת המחקר, כשליש (32.8%) אובחנו עם אסתמה, מחצית (49.6%) עם אלרגיות עוריות, 7% עם אלרגיות למזונות ו-2.2% עם אלרגיות לתרופות.

 

הנתונים אודות הנבדקים שסבלו מאלרגיות הושוו לקבוצת ביקורת שמנתה 116,968 ילדים ללא אלרגיות מקרב מבוטחי הכללית באותן השנים.

 

במסגרת מעקב שנמשך בממוצע 11 שנים, נמצא כי אלרגיות בילדות בשני המינים העלו משמעותית פי 2.45 את הסיכון להתפתחות הפרעות קשב וריכוז; העלו ב-17% את הסיכון להפרעות על ספקטרום האוטיזם; והגדילו ב-50% את הסיכון לאבחון משולב בהפרעות קשב וריכוז ואלרגיות.

 

ככלל, 19.3% מהילדים בקבוצת המחקר עם אלרגיות בקבוצת המחקר אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז, לעומת 8.9% מהנבדקים בקבוצת הביקורת. כמו כן 1.1% מהילדים בקבוצת המחקר אובחנו עם אוטיזם, לעומת 0.9% בקבוצת הביקורת, וכן 0.4% מהילדים בקבוצת המחקר אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם גם יחד, בהשוואה ל-0.3% בקבוצת הביקורת.

 

האבחון באלרגיות הילדות אצל הילדים בקבוצת המחקר היה עוד מינקות ועד גיל 9, בגיל 4.5 שנים בממוצע, והיה נמוך מהגיל הממוצע שתועד במחקר לאבחון הפרעות קשב וריכוז (גיל 8.5) ואוטיזם (גיל 5.1).

 

עוד נמצא כי הסיכון להפרעות קשב וריכוז ואוטיזם הלך וגדל – ככל שהילדים סבלו מיותר מחלות אלרגיות, או מאלרגיות ליותר מרכיבים/ חומרים.

 

בבחינת סוגים ספציפיים של מחלות אלרגיה, נמצא כי המחלות שמשפיעות באופן המשמעותי ביותר על הסיכון להפרעות קשב וריכוז הן דלקת אלרגית בלחמית העין בילדות שמגדילה פי 3.98 את הסיכון להפרעות קשב וריכוז, ונזלת אלרגית שמגדילה את הסיכון להפרעות קשב פי 3.36. זאת בהשוואה לסיכון גבוה פי 2.14 להפרעות קשב וריכוז אצל הסובלים מאלרגיות עור בילדות, סיכון גבוה פי 2.02 לסובלים מאלרגיות לתרופות וסיכון גבוה ב-59% לאלו עם אלרגיות למזון.

 

לעומת זאת, הסיכון לאוטיזם היה גבוה בעיקר בקרב הסובלים מאלרגיות למזונות (סיכון גבוה ב-70%), מאלרגיות לתרופות (סיכון גבוה ב-48%) ומאלרגיות עוריות (סיכון גבוה ב-40%), והיה מתון יותר, וגבוה ב-4% עד 6% בלבד בקרב ילדים שאובחנו עם אסתמה או נזלת אלרגית.

 

מודל מתקדם שנטרל את השפעתם האפשרית של משתנים מתערבים, ובכללם גיל הכניסה למחקר, מין ומספר ביקורי רופא – עדיין נמצא קשר סטטיסטי בין אלרגיות בילדות להפרעות קשב וריכוז ולשילובן עם אוטיזם, אם כי לא נמצא קשר מובהק בין אלרגיות ילדות לאוטיזם לבדו.

 

במחקר השתתפו ד"ר שי נמט, ד"ר אילן אשר, ד"ר ישראל יולס, ד"ר טוביה בייבסקי ופרופ' זאב שטגר, וממצאיו מדווחים בגיליון יוני 2022 של כתב העת Pediatric Allergy and Immunology של החברה האירופית לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בילדים (ESPACI).

 

בסיס גנטי ותהליכים ביולוגיים

 

הממצאים במחקר הנוכחי מספקים הסבר אפשרי לעלייה המדווחת במדינות רבות בעולם בהיקף הילדים עם הפרעות קשב וריכוז, עלייה שמיוחסת בין השאר גם לשימוש הגובר במסכים – שאף גבר בשנים האחרונות על רקע מגפת הקורונה, מדיניות הסגרים וביטול ימי לימודים בבתי הספר. כך, בשנים האחרונות מדווח על היקפים משמעותיים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז בישראל. לפי מחקר ישראלי שפורסם בשנת 2016 בכתב העת Israel Journal of Psychiatry and Related Sciences, שכיחות הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים בגילי בית הספר היסודי בין גיל 9-7 נאמדת ב-9.5% אצל יהודים וב-7.35% באוכלוסייה הערבית.

 

ממצאי המחקר הנוכחי מגיעים על רקע קשר שהולך ומתבהר בספרות הרפואית בין אסתמה ואלרגיות בילדות להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. כך, למשל, מטה אנליזה של חוקרים מהולנד שפורסמה במארס 2017 בכתב העת Neuroscience and Behavioral Reviews מצאה כי לילדים עם אלרגיות סיכון גבוה ב-30% עד 50% לפתח הפרעות קשב וריכוז. מחקר מגרמניה שפורסם בפברואר 2014 בכתב העת Pediatric Allergy and Immunology מצא כי אטופיק דרמטיטיס בילדות, שהינה מחלה אלרגית בבסיסה – קשורה בהתפתחות הפרעות קשב וריכוז. וגם במחקר אמריקאי נרחב שפורסם באפריל 2016 בכתב העת British Journal of Dermatology, אטופיק דרמטיטיס בילדות העלתה ב-14% את הסיכון להפרעות קשב וריכוז בילדות וב-61% את הסיכון להפרעות קשב וריכוז בגילי הבגרות. גם הנחיות קליניות חדשות בארה"ב, שפורסמו מטעם האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה בפברואר 2022, מתריעות בפני רופאי עור להעלות מודעות לקשר בין אטופיק דרמטיטיס לבין סיבוכים שונים נלווים, ובכללם גם הפרעות קשב וריכוז.

 

מספר מנגנונים ביולוגיים עשויים להסביר את הקשר שזוהה במחקר בין מחלות אלרגיה להפרעות קשב וריכוז ואוטיזם. ראשית, יתכן כי לשלוש המחלות בסיס גנטי משותף, ואכן מחקר אמריקאי שפורסם בינואר 2019 בכתב העת Autism Research מצביע על שיעורים גבוהים של אוטיזם אצל ילדים ביולוגיים לאימהות שמאובחנות עם אלרגיות, ומחקרים נוספים מזהים שיעורים גבוהים של אלרגיות אצל אחים ביולוגיים של מאובחנים עם אוטיזם.

 

בנוסף, הפרעות במטבוליזם של המוליך העצבי סרוטונין וחומצת האמינו טריפטופן נקשרו בעבודות הן לאלרגיות והן להפרעות קשב וריכוז ואף לאוטיזם.

 

בנוסף, מחקרים שאף בוצעו בחלקם גם בישראל, מצביעים על כך שפעילות של תאי מאסט ורמות גבוהות של חלבונים מסוג ציטוקינים שמעוררים פעילות דלקתית מוגברת, אשר אופייניים לאנשים עם אלרגיות, עשויים להוביל להפעלה של האנזים mTOR (אשר מהווה יעד לתרופות ביולוגיות חדשות למספר מחלות), והפעלה זו מצידה נקשרת לדלקתיות מוחית והפרעות נוירולוגיות כדוגמת הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם.

 

כמו כן, רמות גבוהות של לחץ וחרדה שמאפיינות אנשים עם אלרגיות, ובעיקר עם אלרגיות למזונות שעשויות לסכן חיים וכן אטופיק דרמטיטיס – עשויות מצדן לעודד התפתחות של הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם.

 

כיוון נוסף להסבר אפשרי מגיע ממחקר מגרמניה, שפורסם באוקטובר 2017 בכתב העת Allergy, אשר זיהה קשר בין שימוש בתרופות מקבוצת האנטי היסטמינים הניתנות לטיפול באלרגיות בילדות – תרופות שחוצות את מחסום הדם-מוח – לבין השפעה על התפתחות הפרעות במערכת העצבים המרכזית שבמוח.

 

על רקע ההמלצות, החוקרים בעבודה הנוכחית מדגישים בפני ציבור הרופאים ובעיקר רופאי הילדים את החשיבות למודעות מוגברת לקשר שזוהה בין אלרגיות להפרעות קשב וריכוז ואוטיזם, במטרה לטפל בתופעות שנלוות לאלרגיות, כמו הפרעות שינה ולחץ מוגבר – כדי להפחית את הסיכון לפתח תסמונות נוירולוגיות. מודעות מוגברת לקשרים שזוהו בין המחלות גם תאפשר אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם בקרב ילדים עם אלרגיות – במטרה להציע להם טיפולים בשלב מוקדם שעשויים למנוע הידרדרות רפואית.

 

Pediatric Allergy and Immunology, doi: 10.1111/pai.13819

שרה71
24/07/23 23:33

היי , הנכד שלי עם אלרגיות מרובות [בננות, תמרים, שומשום, דג סלמון, בוטנים, אגוזים שונים כולל קשיו ושקדים, חלב בנוסף יש לו חוסר G6PD ,יש עוד מוצרים בסימן שאלה בשלב הזה] , כמעט בן שנה . חלק מתסמיני האלרגיה מערבות את מערכת היעיכול וחלק העור וחלק ברמה מסכנת חיים שכולל התנפחות שפתיים צרידות נפיחות בלשון.  נעשתה בד' דם לפנל אלרגנים -ממצאים לא מעודדים ,לצערי.  בשלב הזה המזון העיקרי שלו זה הנקה שאר מזונות שהוא מסכים לאכול זה בכמויות מזעריות ממש בין הייתר כי הוא לא מוכן למזון טחון אלא רק מזון אצבעות . לציין הוא עולה במשקל סביר בגובה פחות [אין לי מדדים מדוייקים]. 

 אולי פה יש למומחים השונים מתחום האלרגיות, גדילה, תזונה : הצעות למזונות שניתן לתת או פתרונות אחרים למצב המאוד סבוך  בכלל ובפרט לגבי שנת לימודים הקרובה  בתוכנית לשים אותו בפעוטון. 


כל הצעה תתקבל בשמחה.

תודה מראש 

ירון99
03/09/22 21:21

"קיים קשר גנטי וביולוגי מורכב בין התופעות"

הפרעת קשב וריכוז נגרמת בעיקר מהפרעות שינה, ואלרגיות גורמות להפרעות שינה...