גמילה מעישון

כמוניגמילה מעישוןמדריכיםגמילה מעישון: תסמינים ותופעות לוואי

גמילה מעישון: תסמינים ותופעות לוואי

כיצד אתם צפויים להרגיש במהלך גמילה? איך תפחיתו את התסמינים? ואיך תבדילו בין תסמיני הגמילה לתופעות הלוואי של התרופות?

מאת ד"ר יעל בר-זאב
תגובות 0

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

גמילה מעישון עשויה להיות מלווה במספר תסמינים, חלקם קלים ואחרים מטרידים יותר. החדשות הטובות הן שברוב המקרים התסמינים ייעלמו תוך ימים עד שבועיים מהסיגריה האחרונה ותוך מספר שבועות תרגישו טוב יותר מאי פעם. למה לצפות? ריכזנו את כל התסמינים שנגמלים מעישון עשויים לחוות ועצות שיסייעו להתמודד עמם.

 

תסמיני גמילה הנובעים מחסר בניקוטין במוח

 

כתוצאה מהחוסר בניקוטין במוח עלולים להיגרם תסמינים בהם חוסר יכולת להתרכז, עצבנות, חוסר סבלנות, רעד בידיים וחשק ניכר לסיגריה.

 

בנוסף, אנשים רבים מתארים בתקופה הראשונה של הגמילה שהם "קצת לא עצמם", "מרגישים מוזר" או "מרגישים מנותקים". לרוב הימים הראשונים הם הקשים ביותר והתחושות הללו יורדות בהדרגה עד שנעלמות עד שבועיים מהסיגריה האחרונה.

 

כשאתה מפסיק לעשן, כנס את האנשים סביבך – בני המשפחה, החברים והקולגות בעבודה – והסבר להם שאתה תהיה קצת יותר עצבני וחסר סבלנות בימים הקרובים, ושאתה זקוק להבנתם ולעזרתם.

 

גמילה מעישון, צרבת וכאבים ברום הבטן

 

הניקוטין הוא חומר מאוד בסיסי והגוף מתרגל להפריש חומצה כדי לסתור את הבסיסיות שלו. מאחר והגוף לא מקבל "הודעה רשמית" על כך שהפסקת לעשן, בימים הראשונים (לרוב עד שבועיים לאחר הסיגריה האחרונה) הגוף ממשיך להפריש חומצה בכמות שהיה רגיל אליה. התסמינים העלולים להופיע עקב כך הם בעיקר צרבות, ובמידה ואתה סובל מכיב קיבה יתכנו כאבים ברום הבטן. יש לציין שהעישון עצמו מעלה את הסיכון שתסבול מכיב קיבה ומצרבות.

 

עם הזמן הגוף יוריד את הפרשת החומצה בהתאם לכמות הנדרשת והמעשנים לשעבר צפויים לסבול פחות מצרבות ומכיבי קיבה באופן משמעותי בהשוואה לתקופה בה עישנו. 

 

עצירות

 

הניקוטין הוא חומר המעורר את תנועתיות המעי ולכן הרבה מעשנים יודעים לספר שההליכה לשירותים צמודה לאחת הסיגריות היומיות. כשמפסיקים לעשן המעי לא מקבל את הניקוטין שהתרגל אליו ולכן בתקופה הראשונה אתה עלול לסבול מעצירות. לרוב תנועתיות המעי מסתדרת לבד תוך שבוע-שבועיים. יש אנשים שלא יסבלו מעצירות בכלל ויש אנשים שיסבלו מעצירות קשה תקופה ממושכת יותר.

 

 לרוב תנועתיות המעי מסתדרת לבד תוך שבוע-שבועיים (צילום: Shutterstock)

 

כדי למנוע או להתמודד עם עצירות חשוב לשתות הרבה, לצרוך הרבה פירות וירקות עם הקליפה, דגנים מחיטה מלאה כגון לחם/אורז/פסטה מלאים וניתן להיעזר גם במיץ שזיפים או מים בהם הושרו שזיפים במשך הלילה. עוד על אמצעים להקלה על עצירות תוכלו לקרוא כאן. במקרים קשים של עצירות שאינה חולפת מומלץ לפנות לרופא.

 

אפטות בפה

 

אצל אנשים שיש להם נטייה לאפטות בפה עלולה להיות התפרצות בתקופה הראשונה לאחר שנגמלים מסיגריות. לא ידועה בדיוק הסיבה לכך, אך ההשערה היא שאפטות נגרמות מתגובה אוטואימונית בה הנוגדנים של הגוף תוקפים את הרירית של הפה והעשן של הסיגריות כנראה מפחית את פעילות מערכת החיסון בתוך הפה. כשמפסיקים לעשן עלולה להיות התעוררות של המערכת.

 

לרוב מדובר בהתקף שחולף לבד, וניתן להיעזר בתכשירים ללא מרשם רופא שמורחים על האפטה ומפחיתים את הכאב.

 

שיעול

 

בתקופה הראשונה לאחר גמילה מעישון אתה עשוי לחוות התגברות של השיעול. הסיבה לכך היא שלאורך מערכת הנשימה מהאף ועד דרכי הנשימה העליונות, יש שערות קטנות המכונות סיליה שתפקידן לתפוס את חלקיקי הלכלוך הקטנים שנכנסים עם האוויר ולהעלות אותם למעלה כדי שתבלע או תירק אותם. עשן הסיגריות משתק את הסיליה ולכן הרבה מעשנים סובלים מאוד משיעול כבד שנועד לעזור לגוף להוציא את הלכלוך שהצטבר. כשמפסיקים לעשן הסיליה חוזרות לפעולה מהר מאוד ומנסות להוציא את הלכלוך שהצטבר. בשבועות הראשונים של הגמילה עלולה אף להיות התגברות של השיעול, לפעמים עם הופעה של כיח שחור.

 

תתנחם בכך שאתה יודע שהגוף מנקה את עצמו ובקרוב אתה תשתעל הרבה פחות מאשר בתקופתך כמעשן.

 

גמילה מעישון ועלייה במשקל

 

כשמפסיקים לעשן תתכן עלייה בתיאבון. חלק מהסיבה לכך הוא שתוך יומיים-שלושה מהסיגריה האחרונה אתה צפוי לחוש שיפור ניכר בחוש הריח והטעם. האוכל יריח יותר טוב ויהיה טעים יותר וכנראה שתרצה לאכול יותר. ייתכן שגם תרגיש צורך לאכול יותר כדי להעסיק את הפה והידיים שהיו רגילים להתעסק עם הסיגריה.

 

בנוסף, מאחר וניקוטין מעלה את הקצב המטבולי הבסיסי של הגוף - או במילים אחרות מעלה את מספר הקלוריות שאנחנו שורפים במנוחה - קצב הגוף המטבולי הבסיסי שלך צפוי לרדת קצת. מדובר בירידה של עד 150 קלוריות שתשרוף ביום. לכן עלולה להיווצר עלייה קלה במשקל, גם אם לא תשנה את כמות האוכל שאתה אוכל או את רמת הפעילות הגופנית שלך.

 

בדרך כלל העלייה במשקל מתרחשת בחודשים הראשונים שלאחר הגמילה ומגיעה לפי מחקרים לממוצע של עד 4-5 קילוגרם שנה לאחר הגמילה. עם זאת, ניתן למנוע את העלייה במשקל באמצעות פעילות גופנית ותזונה נכונה. יש לזכור גם שלא כולם עולים במשקל ובמחקרים גדולים אף נמצא שכ-15% יורדים במשקל!

 

גמילה מעישון ודיכאון

 

בתקופה הראשונה שלאחר הגמילה מסיגריות יתכן שתרגיש מצב רוח ירוד, אובדן הנאה מדברים שאהבת לעשות ודכדוך. תחושות אלה נובעות כתוצאה מהחוסר בניקוטין במוח וגם עקב כך שהעישון נקשר לדברים מהנים (לדוגמה יציאה לבית קפה עם חברים) ולכן אנשים מרגישים שלקחו להם חלק ממקור ההנאה בחיים. במקרים מסוימים, בעיקר אצל אנשים עם רקע של דיכאון, הנגמלים עלולים להגיע למצב של דיכאון קליני שידרוש טיפול. 

 

בתקופה הראשונה יתכן שתרגיש מצב רוח ירוד, אובדן הנאה מדברים שאהבת לעשות ודכדוך (צילום: Shutterstock)

 

חשוב להבין כי ברוב המוחלט של המקרים מדובר בתופעה זמנית. המחקרים מראים שמצב הרוח שלך לאחר שתיגמל מסיגריות יהיה אפילו טוב יותר מכפי שהיה בימיך כמעשן.

 

לדוגמה, מחקר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת Nicotine & Tobacco Research מצא כי רמות האושר עולות בקרב אנשים שמפסיקים לעשן ונותרות כך כל עוד הם נמנעים מסיגריות. המשתתפים שמעולם לא הפסיקו לעשן היו האומללים ביותר לאורך כל תקופת המחקר. אלה שהפסיקו והתמידו בהימנעות היו המאושרים ביותר ונותרו עם אותה רמת אושר גבוהה לאורך כל המחקר. בקרב אלה שהפסקת העישון אצלם הייתה זמנית, מצב הרוח היה הטוב ביותר בבדיקות שנערכו בתקופה בה לא עישנו. לאחר שחזרו לעשן, מצב הרוח שלהם השתנה לרעה. מחקר שפורסם שנה לאחר מכן בכתב העת Annals of Behavioral Medicine מצא גם הוא כי בהשוואה לאנשים שממשיכים לעשן, אנשים שנגמלים מסיגריות מאושרים יותר ומרוצים יותר מחייהם לאחר הגמילה.

 

תופעות הלוואי של תחליפי הניקוטין והתרופות 

 

גם הטיפולים שמטרתם לסייע לך להפסיק לעשן עלולים לגרום לתופעות לוואי מסוימות. חלק מהמטופלים בתרופות עלולים לבלבל את תסמיני הגמילה עם תופעות הלוואי של התרופות. אבל למעשה לתרופות ולתחליפים תופעות לוואי ספציפיות ומוכרות.

 

תחליפי ניקוטין – לתחליפי הניקוטין מיעוט תופעות לוואי. המדבקה עלולה לעשות גירוי מקומי קל, לכן מומלץ להחליף את המיקום שלה כל יום. לעיתים נדירות עלולה להיווצר אלרגיה לדבק. מאחר וניקוטין הוא חומר מעורר המדבקה עלולה לגרום להפרעות שינה, לכן במקרים אלו מומלץ להסירה שעתיים לפני השינה. המסטיק קשה ויכול לגרום לכאב בלסת. גם המסטיק ולגם הלכסנית עלולים לגרום לצריבה קלה בגרון עקב השחרור של הניקוטין. הלכסנית עלולה לגרום גם לשיהוקים שנובעים כנראה מבליעת אוויר תוך כדי מציצה.

 

זייבן – אצל 30% מהמשתמשים בתרופה עלול להיווצר יובש בפה. כדי להקל על היובש נדרש בעיקר לשתות יותר. התרופה גם עלולה לגרום לתחושת עוררות ולהפרעות שינה. יש כאלה שזה לא מפריע להם ויש כאלה שזה מפריע להם מאוד. תופעת לוואי נדירה אך חמורה של התרופה היא פרכוסים ולכן היא אסורה לאנשים בסיכון לפרכוסים כמו חולי אפילפסיה. התרופה מתפרקת בכבד על ידי אנזים שמפרק הרבה מאוד תרופות אחרות ולכן אם לא נעשתה התאמת מינון נכונה עלולות להיגרם השפעות שונות.

 

צ'מפיקס – התרופה עלולה לגרום לבחילות ומסיבה זו התחלת הטיפול נעשית תוך כדי עלייה הדרגתית במינון. בנוסף יש ליטול אותה אחרי ששותים כוס מים מלאה ואוכלים משהו. תופעה נוספת היא חלומות ברורים (vivid dreams). יש אנשים שזה עלול להפחיד אותם מעט ויש כאלה שזה לא יפריע להם או שאפילו ייהנו מזה.

 

בנוסף, שתי התרופות נקשרו לשינויי מצב רוח ועלייה במחשבות אובדניות ובמידה ומופיעות מחשבות אובדניות צריך להפסיק את התרופה ולפנות לרופא. חשוב לציין כי ממצא זה לא הגיע ממחקרים אלא מדיווחים של מטופלים. כל המחקרים שנעשו בנושא לא מצאו עלייה בדיכאון, אובדנות, אשפוזים פסיכיאטרים וכדומה, אך חשוב להיות ערניים.

 

 

*הכותבת היא יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל, מנהלת המרכז למניעה וגמילה מעישון באוניברסיטת בן גוריון ומנהלת תחום גמילה מעישון בכמוני

 

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: