מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותהתגלה מסלול ההשפעה של לחץ דם על התקדמות טרשת עורקים

התגלה מסלול ההשפעה של לחץ דם על התקדמות טרשת עורקים

מחקר חדש מבריטניה חושף את האופן שבו לחץ דם גבוה משפיע על התקדמות של טרשת עורקים ועל עלייה בסיכון לתחלואה קרדיו וסקולארית


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לחץ דם גבוה מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם אשר אף מופיע ברשימת חמשת גורמי הסיכון לתחלואה קרדיו וסקולארית שבאים לידי ביטוי בתסמונת המטבולית.

 

עלייה בלחץ הדם מעידה למעשה על פגיעה ההולכת ומתקדמת בזרימת הדם בכלי הדם – שמהווה את אחד מגורמי הסיכון החזקים למחלות לב. לפי הערכות, כשליש עד 45% מהאוכלוסייה הבוגרת צפויים לפתח יתר לחץ דם – מצב רפואי שהסיכון לו גדל בגיל המבוגר.

 

אך למרות ההבנה הרחבה של הרפואה בנוגע ליתר לחץ דם, המנגנון דרכו משפיע לחץ הדם על פגיעה בעורקי הדם לא היה ברור דיו. עתה מדווחים מדענים מבריטניה כי הצליחו להתחקות אחר התהליך המסוכן.

 

תאי הקצף

 

המחקר חושף את האופן שבו לחץ דם גבוה מזין התקדמות של טרשת עורקים – הצטברות רובד המכיל כולסטרול וחומרים נוספים בדפנות הפנימיים של העורקים, באופן שפוגע בזרימת הדם ומעלה את הסיכון לקרישי דם ולאירועים קרדיו וסקולאריים.

 

צוות המחקר, בהובלת פרופ' תומס איסקרטש (Iskratsch), מומחה למכנוביולוגיה קרדיווסקולרית באוניברסיטת 'קווינס מרי' בלונדון, חשף במסגרת מחקר חדש את המנגנון שבאמצעותו לחץ דם גבוה מוביל לשינויים בתאי השריר החלק בדופן העורקים, המכונים VSMCs (קיצור של Vascular Smooth Muscle Cells), ולהפיכתם ל"תאי קצף" (Foam cells) – אבני בניין שמשבשים את מבנה העורקים ומעודדים הצטברות שומנים בדפנות.

 

המחקר התמקד בתאי שריר המרכיבים את כלי הדם, שהם לפי תיאור החוקרים ״סוסי העבודה״ שאחראים על שמירה על כיווץ מותאם וזרימה תקינה בכלי הדם.

 

בניסוי שבוצע בעכברים, החוקרים הדגימו כי בתנאי הלחץ הכרוני של יתר לחץ דם, תאי השריר החלק בדופן כלי הדם עוברים מהפך דרמטי. החוקרים גילו כי הלחץ בפני עצמו גורם לתאים אלה להתמלא בטיפות שומנים, והופך אותם ל״תאי קצף״ – התאים שאחראים על היווצרות רבדים טרשתיים בדפנות כלי הדם, סימן ההיכר של טרשת עורקים וגורם סיכון ידוע לתחלואה לבבית.

 

המחקר העמיק אף יותר, ובאמצעות טכניקות הדמיה מתקדמות, החוקרים איתרו מסלולי איתות בין תאים, הכוללים חלבון הרגיש ללחץ דם גבוה בתאי השריר החלק, כמו גם שינויים במטבוליזם של שומנים ובפעילות גנים בכלי הדם.

 

המחקר נתמך בין השאר במענקים של איגוד לב הבריטי (BHF) והמועצה הבריטית לביוטכנולוגיה וחקר מדעי הביולוגיה (BBSRC), וממצאיו מדווחים בגיליון דצמבר 2023 של כתב העת Advanced Science.

 

תרופות חדשות

 

בראיון לתקשורת עם פרסום הממצאים אמר פרופ' איסקרטש כי "ממצא זה הוא מכריע מכיוון שתאי השריר החלק בדופן כלי הדם הופכים ליותר ממחצית מתאי הקצף שמתגלים בחסימות של עורקים. הבנת האופן שבו לחץ דם גבוה מעודד את המעבר של התא מתא שריר לתא קצף היא חיונית לפיתוח טיפולים חדשים, כדי למתן או להפוך את היווצרות הרבדים הטרשתיים המסוכנים האלה".

 

ממצאים אלה סוללים את הדרך לפיתוח טיפולים תרופתיים עתידיים המתמקדים בנקודות ספציפיות הרגישות בכלי הדם – טיפולים שעשויים לרפא מצבים של טרשת עורקים ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם – כיום גורם התמותה השני במעלה בעולם המערבי, אחרי מחלות הסרטן.

 

המחקר מאיר על ההשפעות של עלייה בלחץ הדם על הסיכון הלבבי – קשר שהתבסס ברבות השנים בספרות המדעית. לפי מטה אנליזה מאוסטרליה, שפורסמה ביולי 2016 בכתב העת British Medical Journal, עלייה בלחץ הדם הסיסטולי מלווה גם בעלייה של 18% בסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם ולאירועים לבביים ובהם התקפי לב, וכן מובילה לעלייה של 10% בסיכון למחלת לב כלילית.

 

יתר לחץ דם הוא רק אחד מגורמי סיכון רבים לטרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם, ובכללם גם גורמים גנטיים, לצד העדר פעילות גופנית ואורח חיים יושבני, תזונה לא בריאה, השמנה, סוכרת, עודף שומנים בדם, מתח נפשי, גיל מבוגר, תעסוקה, מוצא אתני ומחלות מסוימות נוספות.

 

עוד על גורמי הסיכון למחלות לב

 

Advanced Science, 2023; DOI: 10.1002/advs.202308686