מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםטרשת נפוצה: כל הזכויות

טרשת נפוצה: כל הזכויות

מהידרותרפיה ופיזיותרפיה, דרך טיפולים נפשיים וקנביס רפואי ועד קצבאות, הנחות במיסים ותו נכה לרכב – כל הזכויות שמגיעות לאנשים עם טרשת נפוצה. מדריך מקיף


טרשת נפוצה היא מחלה כרונית שמתפתחת כשמערכת החיסון של הגוף תוקפת את המיאלין – שכבה שומנית שמבודדת ומגנה על תאי העצב במוח ובחוט השדרה – באופן שפוגע ביכולת העברת המסרים בין עצבי הגוף. התסמינים של טרשת נפוצה אין-סופיים ומשתנים בהתאם למיקום הנזק במערכת העצבים.

 

תסמיני המחלה, לרבות מוגבלות גופנית ומצוקה נפשית, עלולים לפגוע באיכות החיים. הבאנו את כל הזכויות שבהן יכולים להסתייע המטופלים כדי לשפר את איכות חייהם.  

נתחיל בכך שאנשים עם טרשת נפוצה זכאים במסגרת הסל לפגישה ותמיכה מלווה מצד עובדים סוציאליים של קופות החולים, לצורך הדרכות בנוגע למיצוי זכויות. מומלץ ליצור קשר דרך המוקדים הטלפונים של קופות החולים כדי לתאם תור לפגישה עם עובד סוציאלי, שאמורה להינתן ללא ההשתתפות עצמית מצד הנפגע, לצורך תמיכה, ייעוץ והכוונה. כמו כן ניתן לפנות להכוונה במיצוי זכויות למחלקות לשירותים חברתיים בלשכות הרווחה ברחבי הארץ.

 

זכויות הקשורות לתרופות וטיפולים נוספים

 

(צילום: Shutterstock)

 

תקרת חולה כרוני

 

טרשת נפוצה מופיעה ברשימת המחלות הכרוניות שקבע משרד הבריאות, ולכן למי שאובחן עם טרשת נפוצה מומלץ לבדוק בקופת החולים שמעמדו הוסדר כ'חולה כרוני'.

 

לחולים כרוניים מופעלת תקרה חודשית לסך תשלומי ההשתתפות העצמית עבור כל התרופות הכלולות בסל הבריאות שהם צורכים. נכון לספטמבר 2018, תקרת ההשתתפות העצמית החודשית לחולים כרוניים עומדת על 312 ש"ח למבוטחי קופת חולים כללית, 298 ש"ח למבוטחי קופת חולים מכבי, 304 ש"ח למבוטחי קופת חולים מאוחדת ו-315 ש"ח למבוטחי קופת חולים לאומית.

  

בבתי המרקחת של קופות החולים קיימים כיום מנגנונים ממוחשבים כדי לקבוע את תקרת התשלום החודשית והתשלום לתרופות נפסק עם הגעה לתקרה, אך מומלץ לוודא מדי חודש שתקרה זו אכן נאכפת.

 

טיפולים שאינם בסל

 

הגדרת מטופל כחולה שאובחן עם טרשת נפוצה מאפשרת נגישות לטיפולים שונים דרך קופות החולים – טיפולים הכלולים בסל הבריאות הממלכתי ובתוכניות הביטוחים המשלימים. חולים שמבקשים לקבל טיפול בתרופה/ טכנולוגיה שאיננה בסל הבריאות יכולים לנסות ולאתר מחקרים קליניים על תרופות אלה או לפנות לוועדת חריגים בקופת החולים בבקשה לאישור התרופה, בצירוף האישורים הנדרשים.

 

על דרכי הפניה לוועדת חריגים בקופת חולים

 

במקרה של סירוב הקופה לממן טיפול לטרשת נפוצה שניתן בהמלצת רופא או לאשר הפנייה למרפאה מסוימת, ניתן לפנות לנציבות פניות ציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות להגשת קבילה באמצעות טופס מקוון באינטרנט, וכן באמצעות הדואר, טלפון או פקס, כמפורט באתר משרד הבריאות.

 

זכויות הקשורות לבריאות הנפש

 

(צילום: Shutterstock)

 

בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש כיום טיפולים נפשיים בקהילה מסופקים על ידי קופת החולים לכלל המבוטחים. במסגרת זו, אנשים עם טרשת נפוצה רשאים לבקש מהרופא הראשוני הפנייה למרפאה לבריאות הנפש של קופת החולים.

 

ככלל, חולים הסובלים מתחלואה גופנית קשה – לרבות טרשת נפוצה, זכאים לטיפול נפשי תומך הניתן באחריות ובמימון קופת החולים, ללא צורך באבחון על ידי פסיכיאטר כתנאי לקבלתו.

 

במרפאות לבריאות הנפש של קופות החולים ניתנים לרוב שירותי אבחון והערכה פסיכיאטריים, טיפולים בפסיכותרפיה – לרוב במכסה מוגבלת, טיפולים אישיים, משפחתיים וקבוצתיים, טיפולים פסיכוסוציאליים על ידי עובדות סוציאליות וכן טיפולים משלימים שונים (ראו הסבר בהמשך) וביקורי בית בהתאם להערכת צורך קליני. הטיפולים ניתנים ללא תשלום, פרט לטיפול פסיכיאטר הניתן בהשתתפות עצמית שעומדת נכון לספטמבר 2018 על 28 ש"ח אחת לרבעון.

 

זכויות הקשורות לאביזרי ניידות

 

(צילום: Shutterstock)

 

אנשים עם טרשת נפוצה שהוכרו בביטוח לאומי עם נכות קבועה (ראו הסבר בהמשך) זכאים לסיוע במימון מכשירי ניידות המסופקים על ידי משרד הבריאות בלשכות הבריאות האזוריות (המחלקות למחלות ממושכות ושיקום).

 

מכשירי הניידות המאפשרים השתתפות במימון מטעם משרד הבריאות הם מכשירים הכלולים בתוספת השלישית לחוק ביטוח בריאות ממלכתי (1994) כדלקמן: כיסאות גלגלים ידניים, טיולונים, כיסאות גלגלים ממונעים, כיסאות גלגלים לשירותים, כריות מיוחדות לכיסאות גלגלים, אינסרטים (מערכות ישיבה) לכיסאות גלגלים, מיטות פאולר מלא + HI-LOW הידראוליות וחשמליות, מזרנים להפחתת הסיכון להיווצרות פצעי לחץ, מנופים ביתיים - חשמליים והידראוליים, אביזרי עזר להליכה: מקלות הליכה, קביים קנדיות, הליכונים (הליכון סטנדרטי,הליכון אחורי, רולטור אמות), זחלילים/מעלי מדרגות ניידים - במקרים חריגים ועמידונים לילדים ולנוער עד גיל 21.

 

משרד הבריאות משתתף במימון 75% עד 90% מעלות מכשירי ניידות על פי מחיר שנקבע במכרז/ נקבע בנוהל המשרד, ואילו הנכה משתתף לרוב ב-25% מעלות המכשיר – בתשלום ללשכת הבריאות או ישירות לספק. המכשירים ניתנים בחלקם לצמיתות ובחלקם ניתנים לתקופה מוגבלת ובהמשך יש להחזירם ללשכת הבריאות.

 

הבקשה למכשיר דורשת מילוי טופס הכולל אישור רופא משפחה/ רופא מומחה/ אחות קופת חולים וכן אישור פיזיותרפיסט/ מרפא בעיסוק מטעם הקופה. לפי חוזר משרד הבריאות ממארס 2014, הגורמים המקצועיים בקופת החולים אחראים להעביר את הבקשה ללשכת הבריאות האזורית והמטופל זכאי לקבל העתק של המסמכים המועברים ללשכת הבריאות או להעבירם ללשכה בעצמו. ועדה מקומית/ אזורית בלשכת הבריאות דנה בבקשה ושולחת את החלטותיה למטופל ולקופת החולים. ניתן לערער על החלטות הוועדה במחלקה למחלות ממושכות בלשכת הבריאות ואצל נציבות קבילות ציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי וכן בפנייה לבית הדין לעבודה.

 

ניתן לבקש בקשה להקטנת ההשתתפות העצמית למכשירי שיקום וניידות או לפטור מהשתתפות עצמית, בכפוף למבחני הכנסה ומבחנים נוספים, דרך לשכת העובדות הסוציאליות בלשכות הבריאות האזוריות או דרך מוקד "קול הבריאות" של משרד הבריאות. זכאות להפחתה או פטור בהשתתפות העצמית מתאפשרת במספר מצבים: ניתן לשלם 10% השתתפות עצמית ממכשיר שני ואילך, להסדיר השתתפות עצמית של 25% על המכשיר הזול ו-10% על היקר, וכן להסדיר הנחה למי שבמשפחתו מספר נכים שנזקקו למכשירי ניידות בשנה החולפת וכן על סמך מבחני הכנסה/ אישור למימון שהותו של ילד במוסד או השתתפות מימון של קרוב משפחה מדרגה ראשונה במוסד אשפוזי לחולים כרוניים או במוסד סיעודי. נכים השוהים במוסדות באחריות משרד הרווחה נדרשים להסדיר מול מוסדות אלו את הזכאות למכשירי ניידות ככל שאלה נדרשים עבורם.

 

מטופלים עם טרשת נפוצה הפטורים באופן גורף מהשתתפות עצמית ברכישת מכשירי שיקום וניידות הם מקבלי השלמת הכנסה, גמלת זקנה המקבלים גם השלמת הכנסה, מקבלי גמלת שאירים המקבלים גם השלמת הכנסה, מקבלי גמלת נכות מלאה שזכאים לתוספת בת זוג עקב הכנסות נמוכות, מקבלות קצבת נכות כעקרות בית וחסידי אומות עולם. קטינים נכים עד גיל 18 פטורים מחלק מהשתתפות עצמית לחלק ממכשירי ניידות. אנשים שמקבלים פטור מלא מהשתתפות עצמית למכשירי ניידות זכאים לקבל דרך לשכות הבריאות במשרד הבריאות ציוד נוסף בהתאם לצורך: הליכונים רגילים, מקלות הליכה לסוגיהם, כריות ספוג לכיסאות גלגלים ומזרני ספוג סטנדרטיים.

 

זכויות הקשורות לשיקום מטופלים עם טרשת נפוצה

 

שיקום כולל

 

אנשים עם טרשת נפוצה זכאים במסגרת סל הבריאות הממלכתי לטיפול נוירולוגי שיקומי כולל בהתאם לפגיעתם. לרוב, לאנשים עם טרשת נפוצה יוצע שיקום נוירולוגי שניתן בעקבות ירידה בתפקוד וביכולות קוגניטיביות.

 

במהלך השיקום מקבל המטופל אוסף טיפולים והערכות, תחת קורת גג אחת שמטרתן לשפר את יכולותיו. השאיפה במהלך השיקום להגיע עם המטופל לתפקוד מקסימאלי ולחזק את החוסן הגופני והנפשי להמשך ההתמודדות עם המחלה.

 

ההמלצה לטיפול השיקומי ניתנת על ידי הנוירולוג המטפל, ובה עליו להסביר את הצורך בשיקום (את הפגיעה בתפקוד שחווה המטופל ופוטנציאל השיפור בזכות הטיפולים במסגרת שיקומית). לעיתים יסתמך הנוירולוג בהערכות נוספות שיתמכו בצורך בשיקום כגון הערכת הליכה, מכתב סיכום של ריפוי בעיסוק, אבחון קוגניטיבי וכדומה.

 

השיקום ניתן למשך עד שלושה חודשים ללא ההשתתפות עצמית באמצעות התחייבות המועברת מקופת החולים למוסד המשקם. ועדה מקצועית של קופת החולים רשאית להאריך את תקופת הזכאות מעבר לכך. השיקום ניתן באחד המוסדות המצויים בהסכם עם הקופה, כשהמבוטח זכאי לבחור את המוסד בהתאם להסדרי הבחירה של הקופה.

 

טיפולים שיקומיים

 

טיפולים נוספים זמינים לאנשים עם טרשת נפוצה לשיקום תפקודים מסוימים שנפגעו מהמחלה –פיזיותרפיה, הידרותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת, כפי שמפורט למטה.

 

זכאות לטיפולים משלימים לטרשת נפוצה

 

(צילום: Shutterstock)

 

חולים בטרשת נפוצה נזקקים לעתים לטיפולים משלימים להרגעת תסמיני המחלה או שיקום יכולות שנפגעו. לטיפולים אלו מכסות מוגבלות בסל הבריאות הממלכתי, בהשתתפות עצמית מופחתת, ומכסות נוספות הניתנות דרך הביטוחים המשלימים של קופות החולים.

 

פיזיותרפיה והידרותרפיה

 

מטופלים שנזקקים לפיזיותרפיה/ הידרותרפיה בקהילה, בהפניית הנוירולוג המטפל בקופת החולים, זכאים למכסה של 12 טיפולים בשנה במסגרת סל הבריאות הממלכתי בתשלום השתתפות עצמית – נכון לספטמבר 2018 בסכום של 34 ש"ח לרבעון (המכסה כוללת טיפולי פיזיותרפיה והידרותרפיה גם יחד).

 

מעבר לכך, מבוטחי קופת חולים כללית המבוטחים בתוכניות מושלם זהב ופלטינום, תוך 6 חודשים מהצטרפות לתוכניות הביטוח המשלים, זכאים למכסה נוספת של עד 24 טיפולים בשנה קלנדרית, בהשתתפות עצמית של 50 ש"ח לטיפול במכונים בהסדר עם הקופה והחזר של 75% ועד 94 ש"ח לטיפול במכונים שאינם בהסדר. מבוטחי הביטוחים המשלימים של קופת חולים מכבי, תוך 6 חודשים מהצטרפות לתוכניות הביטוח המשלים, זכאים לטיפולי פיזיותרפיה מעבר למכסה שבסל הבריאות בהשתתפות עצמית של 47 ש"ח לטיפול למבוטחי מכבי כסף ו-26 ש"ח למבוטחי מכבי זהב ומכבי שלי. בקופת חולים לאומית, מבוטחי הביטוחים המשלימים זכאים תוך 3 חודשים ממועד ההצטרפות לתוכניות אלה, לטיפולי פיזיותרפיה מעבר למכסה בסל במכונים בהסדר בעלות של 72 ש"ח לכל טיפול בפיזיותרפיה למבוטחי לאומית כסף ו-54 ש"ח למבוטחי לאומית זהב, וכן בעלות של 31 ש"ח לטיפול הידרותרפיה קבוצתי ו-44 ש"ח לטיפול פרטני למבוטחי לאומית כסף וזהב. בקופת חולים מאוחדת לא ניתנים טיפולי פיזיותרפיה/הידרותרפיה בביטוחים המשלימים מעבר למכסת הסל.

 

ריפוי בעיסוק

 

בהפניית הנוירולוג המטפל בקופת החולים, אנשים עם טרשת נפוצה זכאים בהתאם למצבם הרפואי לטיפולי ריפוי בעיסוק במסגרת סל הבריאות הממלכתי.

 

טיפול בריפוי בעיסוק עשוי להינתן במספר מסגרות: במכונים ייעודיים מטעם הקופה ניתנים טיפולי ריפוי בעיסוק ללא מכסת טיפולים מוגבלת וללא השתתפות עצמית, במסגרת של מפגש ראשון שאורך 45 דקות ומפגשים חוזרים באורך 30 דקות; במכונים לשיקום יום בבתי החולים, בהמלצת הנוירולוג המטפל ובכפוף לאישור טופס 17 בקופת חולים, ניתנים טיפולי ריפוי בעיסוק ללא מכסה מוגבלת וללא השתתפות עצמית, במסגרת של מפגש ראשון שאורך שעה ומפגשים חוזרים באורך 45 דקות; וטיפולי ריפוי בעיסוק ניתנים גם במסגרת היחידה לטיפולי בית של קופת החולים.

 

המכסה הסופית לטיפולי ריפוי בעיסוק נקבעת על ידי הנוירולוג המטפל ו/או המכון המקצועי שבו מוענק הטיפול.

 

קלינאות תקשורת

 

אנשים עם טרשת נפוצה הזקוקים עקב מצבם לשיקום בדיבור באמצעות קלינאי תקשורת זכאים למכסת טיפולים במסגרת סל הבריאות הממלכתי. המכסה בסל מוגבלת עד 20 טיפולים ברצף אחיד, באופן חד פעמי ובהתאם לשיקול דעת של קלינאי התקשורת ועד לשנתיים ממועד הפגיעה, בהשתתפות עצמית של 31 עד 35 ש"ח לרבעון, נכון לספטמבר 2018.

 

הטיפול בתחום התקשורת מתחלק למספר תחומים, לרבות שפה, קול, דיבור ובליעה. וכולל תהליך אבחוני, תרגול והמלצות טיפוליות. כשמטופל בטרשת נפוצה חש כי חלה ירידה ביכולת הדיבור, יש לבקש מהרופא הראשוני בקופת החולים (רופא משפחה) או מהנוירולוג המטפל הפנייה לקלינאי/ת תקשורת כדי לממש את הזכאות למכסת הטיפולים. בעת בקשת הפנייה וקביעת התור לקלינאי התקשורת יש לוודא כי מדובר בקלינאי/ת המתמחה בשיקום דיבור למבוגרים.

 

בתוכניות הביטוח המשלים של קופות החולים ניתנים טיפולי קלינאי תקשורת מוזלים מעבר למכסה שבסל הבסיסי, בכפוף להמלצת קלינאי התקשורת: מבוטחי קופת חולים כללית המבוטחים בתוכניות מושלם זהב ופלטינום, תוך 6 חודשים מהצטרפות לתוכניות הביטוח המשלים, זכאים למכסה נוספת של עד 10 טיפולים בשנה קלנדרית, בהשתתפות עצמית של 25% מהוצאות הטיפולים תוך החזר של 75% מהוצאות הטיפול ועד 101 ש"ח לטיפול; בביטוחים המשלימים של קופת חולים מכבי לא ניתנות הנחות לטיפולים מעבר לאלו הכלולים בסל הבריאות הממלכתי; בקופת חולים מאוחדת, מבוטחי הביטוחים המשלימים מאוחדת עדיף ומאוחדת שיא זכאים ל-12 טיפולים אצל קלינאי תקשורת מעבר למכסה הכלולה בסל בהשתתפות עצמית של 50% מהתעריף הנהוג בקופה; בקופת חולים לאומית, מבוטחי הביטוחים המשלימים לאומית כסף וזהב זכאים תוך 3 חודשים ממועד ההצטרפות לתוכניות אלה, ל-10 טיפולי שיקום בדיבור אצל קלינאי תקשורת נוספים מעבר למכסה בסל במכונים בהסדר בעלות של 64 ש"ח לטיפול.

 

קנביס רפואי

 

קנביס רפואי עשוי לסייע בטיפול בתסמינים של טרשת נפוצה, בעיקר כאבים וספסטיות. אנשים עם טרשת נפוצה במצב ספסטי שלא מגיבים לטיפול המקובל זכאים לאישור לקנביס רפואי. נכון להיום, האישור ניתן מהיחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות (יק"ר) על סמך בקשה שמוגשת על ידי נוירולוג מומחה המטפל בחולים עם טרשת נפוצה ופסיכיאטר. האישור לקאנביס רפואי ניתן לתקופה מוגבלת ויש לחדש את הבקשה בתחילה לאחר חצי שנה ולאחר מכן מידי שנה בהמלצת הנוירולוג. ברוב המקרים המלצת הנוירולוג תצטרך להתבסס גם על הערכת פסיכיאטר שאכן אין סכנה בשימוש בקאנביס רפואי למטופל.

 

עוד על קנביס רפואי ואופן קבלת אישור לטיפול

 

ביטוחי בריאות פרטיים

 

לאנשים שאובחנו עם טרשת נפוצה מומלץ לבדוק האם הם מבוטחים בפוליסת ביטוח בריאות פרטית או בפוליסה אחרת מטעם חברת ביטוח המציעה ביטוח למחלות קשות.

 

ברוב הפוליסות מסוג זה נכללת טרשת נפוצה ברשימת המחלות הקשות המקנות תשלום מענק חד פעמי בגובה המותאם לתוכנית הביטוח של המטופל.

  

זכויות הקשורות לעבודה עם טרשת נפוצה

 

ימי מחלה

 

לפי חוק ימי מחלה, עובד צובר זכאות ל-1.5 ימי מחלה לכל חודש עבודה במשרה מלאה אצל אותו מעסיק ובאותו מקום עבודה, 18 ימים בשנה, וניתן לצבור ימי מחלה – עד 90 יום. במספר ענפי עבודה אף ישנה זכאות לצבירת 2 ימי מחלה לחודש עבודה.

 

לעובד במשרה חלקית או עובד שעתי/יומי קיימת נוסחה לחישוב הזכאות לימי מחלה בהתאם לחוק. התשלום עבור ימי מחלה, לפי תיקון לחוק מאפריל 2011 – עומד על 50% משכר העבודה הרגיל ליום השני והשלישי, כשאין תשלום עבור יום המחלה הראשון, ועומד על 100% משכר העבודה הרגיל החל מיום המחלה הרביעי.

 

בן/ בת זוג של חולה רשאים אף הם להעדר מהעבודה עד 6 ימי מחלה בשנה, על פי מניין ימי המחלה שצברו בהתאם לוותק.

  

פיצויי פיטורים

 

מעסיק אינו יכול לפטר עובד שאובחן כחולה בטרשת נפוצה על סמך מגבלת המחלה, ואם יעשה זאת, הדבר ייחשב כהפרת חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות, וניתן לתבוע אותו בשל כך. עם זאת, מעסיק יכול לפטר עובד עם טרשת נפוצה מסיבות מקצועיות.

 

בנוסף, אדם עם טרשת נפוצה יכול להתפטר מהעבודה על רקע אבחון המחלה, וייחשב כמי שפוטר לפי חוק פיצויים, מאחר ואבחון במחלה מוגדר כעילה מוצדקת להתפטרות. כך רשאי שחולה שהתפטר לקבל דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כמי שפוטר גם ללא מכתב פיטורים, ולא כמי שהתפטר, בכפוף להצגת אישורים רפואיים על אבחון במחלה.

 

קצבאות לאנשים עם טרשת נפוצה

 

קצבת נכות

 

הכרה באחוזי נכות לצורך קבלת קצבה לאנשים שאובחנו עם טרשת נפוצה נעשית באמצעות פנייה לוועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי.

 

לנכות כללית שמוכרת על ידי הביטוח הלאומי שני מרכיבים: נכות רפואית ודרגת אי כושר עבודה. שני המרכיבים נקבעים על ידי ועדה רפואית, ובעוד שמרכיב הנכות הרפואית לרוב נקבע בהסתמך על קריטריונים של ספר הליקויים, דרגת אי כושר נקבעת על פי שיקול דעת של חברי הוועדה.

 

נכות רפואית

 

ככלל, ההכרה בטרשת נפוצה לצורך קביעת אחוזי נכות כללית עברה לאחרונה מהפכה. בעבר טרשת נפוצה לא הופיעה בספר הליקויים של הביטוח הלאומי, ולכן נדרשו החולים להוכיח את חוסר היכולת שלהם דרך סעיפי ליקוי כלליים, עם הידרדרות המחלה.

 

במאי 2017 על רקע פעילות האגודה הישראלית לטרשת נפוצה הוסדר מעמדה של מחלת הטרשת הנפוצה בביטוח לאומי לצורך קבלת קצבאות נכות בחוזר מיוחד. לפי חוזר זה, בשל אופייה המשתנה של המחלה ובשל ההסתמנות השונה חשוב להעריך בוועדה הרפואית את כלל המערכות העלולות להיפגע מהמחלה, בכל הערכה של ועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי נכות יש לברר האם קיימים ליקויים נוספים עליהם לא התלונן החולה, ויש להתייחס למצבו של החולה גם בתקופה שטרם הגעתו לוועדה, שכן בשל אופייה ההתקפי של המחלה –  יתכן שהחולה שייבדק בוועדה לא ימצא בשלב חריף בדיוק בעת הבדיקה עצמה.

 

קביעת אחוזי הנכות בטרשת נפוצה נעשית בהתאם לנוהל העדכני לפי סך התסמינים שנובעים מהמחלה מהם סובל החולה, לרבות חולשת גפיים, הפרעות מצב רוח, פגיעה בעצב ראייה, הפרעות במתן שתן, הפרעות קוגניטיביות, אטקסיה (חוסר קואורדינציה עקב החלשות שרירים), עייפות, הפרעות בתחושה, כאב נוירופטי ממקור עצבי, רעד, הפרעות בשליטה על סוגרים, הפרעות בתפקוד מיני, הפרעות פסיכוטיות ולעתים מסתייעת הוועדה בקביעת אחוזי הנכות בסולם EDSS – מדד להערכת נכות.

 

אחוזי נכות יכולים להיקבע באופן זמני או לצמיתות. בשלב הראשון לאחר אבחנת המחלה נקבעת לרוב בהתאם לתסמינים נכות זמנית לתקופה של עד שנתיים. בהמשך, לפי נהלי הביטוח הלאומי בנוגע לטרשת נפוצה, בשל אופייה של המחלה ומהלכה הקליני המשתנה, לעתים נקבעת לתקופה נוספת נכות זמנית – בעיקר כשתדירות התקפי הטרשת נדירה, אולם עקב אופייה הפרוגרסיבי של המחלה – הנטייה על פי חוזר המוסד היא להקדים ולקבוע ככל האפשר נכות צמיתה.

 

דרגת אי כושר

 

דרגת אי כושר נקבעת על פי התרשמות חברי הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי מהירידה בכושר התפקוד בעקבות המחלה. לפי חוזר הביטוח הלאומי,  בעת קביעת כושר עבודה מתייחסת הוועדה לחומרת המחלה והתסמינים, ובמקרים של התקפים חוזרים ותכופים או במקרים בהם קיימת פגיעה תפקודית משמעותית נכתב כי "יש לקבוע אובדן כושר מלא".

 

לצורך קבלת קצבת נכות יש צורך בהכרה בנכות רפואית בשיעור של לפחות 60% או 40% - כשאחד הליקויים הוא מעל ל-25%. כמו כן, הוועדה הרפואית צריכה לקבוע שהמטופל איבד מכושר תפקודו בשיעור של 60% לפחות (הדרגות המזכות לקצבה של אי כושר הן 60%, 65% ו-74% - המוכרות לקצבה חלקית, ו-75% או 100% המוכרות לקצבה מלאה) או 50% לפחות לעקרת בית.

 

גובה הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית: דרגת אי כושר חלקי באחוזי נכות מ-60% ומעלה מזכה בקצבה חודשית של 1,880 ש"ח בחודש, נכון לספטמבר 2018, וסכום זה גדל עד לקצבה של 3,282 ש"ח לחודש בדרגת אי כושר מלאה וב-75% עד 100% נכות. סכומי הקצבאות גדלו בשנת 2018 באופן משמעותי בהתאם להסכם בין ארגוני נכים למשרד האוצר.

 

תוספות לקצבאות נכות ניתנות בהתאם לדרגת אי כושר ולמבנה התא המשפחתי. הקצבה ניתנת רק בחלוף 90 יום מהיום שבו הפסיק המטופל לעבוד כתוצאה מהמחלה. במהלך 90 יום אלו יכול המטופל לנצל את ימי המחלה העומדים לרשותו במקום העבודה.

 

במידה והמטופל סובל ממצב כלכלי קשה, באפשרותו להגיש עבור 90 יום אלה בקשה להבטחת הכנסה, אולם ככלל אין סעד עבור שלושת חודשים אלו. הקצבה ניתנת רק לאחר מיצוי כל ימי המחלה שעומדים לרשות המטופל במקום עבודתו. הזכאות לקצבה מתאפשרת באופן רטרואקטיבי עד 12 חודשים לפני המועד בו הוגשה התביעה להכרה בנכות.

 

הטבות הנגזרות מאחוזי נכות

 

הכרה באחוזי נכות מאפשרת למאובחנים עם טרשת נפוצה הטבות נוספות מעבר לקצבה החודשית במטרה להקל על חייהם:

 

שיקום מקצועי

 

20% נכות לצמיתות מאפשרים הפנייה לשיקום מקצועי, שירותי מרכז הכוון תעסוקתי של משרד הכלכלה ומרכז רבדים, וסיוע בלימודים – לרבות שכר לימוד אוניברסיטאי, קורס פסיכומטרי, הוצאות נסיעה ללימודים בתחבורה ציבורית, השתתפות בשכר דירה במידה ומקום הלימודים מרוחק יותר מ-40 ק"מ מהבית – באישור פקיד השיקום, שירותי תמיכה והנגשה ודמי שיקום המשולמים לאלו הלומדים 20 שעות בשבוע ומעלה (ובמצבים מסוימים ללומדים מעל ל-16 שעות בשבוע).

 

הנחה בעמלות בנקים

 

40% נכות מאפשרים הנחה בעמלות בבנקים, שמשמעותה כי ארבע פעולות בבנק יחושבו במחירן כעמלה אחת בערוץ ישיר.

 

תו נכה ופטור מאגרת רישוי רכב

 

60% נכות מקנים פטור מאגרת רישוי ותג חניה לנכה – עבור עד שני כלי רכב המשמשים להסעת הנכה, לרבות פטור מתשלום על חנייה במקום ציבורי. הפנייה לקבלת תו נכה נעשית למשרדי הרישוי במשרד התחבורה וקבלת התו מותנית באישור ועדה.

 

כמו כן, ניתן לפנות למשרד הרישוי בבקשה לקבלת תו נכה גם בצירוף אישור לפגיעה בניידות מוועדה רפואית לקביעת אחוזי מוגבלות בניידות הפועלות בלשכות הבריאות של משרד הבריאות (הפנייה לוועדות אלה הכרחית לצורך קבלת גמלת ניידות, כפי שמוסבר בהמשך המדריך).

 

פטור ממס במשיכת קופת גמל

 

75% נכות מאפשרים פטור ממס בעת משיכת כספים מקופת גמל לפני מועד הפירעון.

 

הנחה במס רכישה

 

90% נכות ומעלה מאפשרים הנחה במס רכישה בגובה 0.5% בקניית דירה למגורים.

 

פטור מתשלומי ביטוח לאומי

 

מקבלי קצבת נכות עשויים להיות פטורים מתשלומי ביטוח לאומי. מקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר השתכרות בשיעור 75% לפחות לצמיתות או לתקופה של שנה ומעלה פטורים מתשלומי ביטוח לאומי גם אם יש להם הכנסה מעבודה, אולם אם הם עובדים עצמאיים – עליהם לשלם דמי ביטוח נפגעי עבודה.

 

מקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר בשיעור נמוך מ-75% או עם שיעור של 75% לפחות לתקופה של פחות משנה פטורים מתשלומי ביטוח לאומי רק אם אינם עובדים ועם הכנסות ממקורות אחרים שאינן עולות על 5% מהשכר הממוצע במשק (484 ש"ח לחודש, נכון לשנת 2018).

 

פטור ממס הכנסה

 

מקבלי קצבת נכות שעובדים עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה, שנחשב לזכאות משמעותית בשווי כספי רב. את הבקשה לפטור זה יש להגיש ישירות למס הכנסה, והניירת מועברת לביטוח הלאומי לוועדה הקובעת את הזכאות לפטור על פי חוק נפגעי עבודה, בהתאם לאותו ספר מבחנים המקנה אחוזי נכות בגין המחלה.

 

הפטור ניתן עבור עובדים שמגיעים ל-90% אחוזי נכות משוקללים, כאשר בהבדל מהשיטה הקובעת נכות רפואית, בקביעת הזכאות לפטור ממס הכנסה יש אפשרות לצבירת אחוזי נכות בשיטת שקלול אחרת: נקודת זיכוי במס הכנסה ניתנת למי שהוא או בן זוגו הוכר כנכה לתקופה של 185 יום ומעלה בשיעור של 100% לליקוי אחד או מעל ל-89% בנכות המשקללת כמה ליקויים.

 

פטור מלא ממס הכנסה ניתן לאלו שמגיעים ל-90% נכות משוקללים או לבעלי 100% נכות בסעיף אחד, החל מ-184 יום לאחר ההכרה בנכות, ועד תקרת הכנסה שמתעדכנת מדי שנה. את הפטור ממס הכנסה ניתן לבקש רטרואקטיבית עד שש שנים אחורנית מיום הגשת הבקשה.

 

הזכאות מאפשרת גם פטור ממס הכנסה לפנסיונרים עם פנסיה גבוהה, ולעתים גם פטור ממס הכנסה על כספים של חולה שנפטר והגיעו ליורשיו כשהיו חייבים במס.

 

היקף הפטור ממס הכנסה הוא עד לתקרה של 608,400 ש"ח בשנה, נכון לשנת 2018.

 

הנחה בארנונה

 

אנשים עם טרשת נפוצה שנקבעה להם קצבת נכות עם דרגת אי כושר של 75% ומעלה זכאים להנחה של עד 80% בארנונה, ומטופלים עם קצבת נכות ודרגת נכות רפואית מעל 90% ודרגת אי כושר של פחות מ-75% - זכאים להנחה של 40% בארנונה.

 

סיוע בשכר דירה

 

מקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר השתכרות 75% ומעלה זכאים לסיוע של עד ל-95% מגובה שכר הדירה, בהתאם לקריטריונים שקובע משרד השיכון, כשגובה ההטבה משתנה בהתאם למצב אישי (יחיד, זוג או משפחה ומספר הילדים), גיל, גודל היישוב ואזורי עדיפות.

 

הנחות באתרים ותחבורה ציבורית

 

 למקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי נשלחת הביתה תעודת נכה המזכה בהטבות שונות, לרבות הנחות בכניסה לאתרים כגון מוזיאונים והנחות בנסיעה בתחבורה ציבורית – אוטובוס (הנחה של 33%) ורכבת (הנחה של 33% ברכישת כרטיסיית שש נסיעות).

 

הנחות בחשבון המים

 

מקבלי קצבאות עם נכות רפואית בגובה 70% ומעלה זכאים להנחות בחשבון המים הבאות לידי ביטוי בתוספת של 7 מ"ק מים לפי התעריף הנמוך עבור חודשיים, בחשבון המים הביתי.

 

הנחות בחשבון הטלפון

 

מקבלי קצבאות עם נכות רפואית בגובה 80% ומעלה זכאים להנחה של עד 50% בתשלומים עבור שירותי חברת בזק (התקנת קו טלפון והעתקת קו טלפון) וכן להנחות בתשלום החודשי הבסיסי ובחבילות התקשורת השונות.

 

חניה בבית חולים

 

בהתאם לנוהל של משרד הבריאות מאוגוסט 2011, מטופל ובני משפחתו עשויים להיות זכאים להנחה או פטור מתשלום על חניה בבית חולים. הנוהל קובע פטור מתשלום חניה בבית חולים למטופלים אמבולטורים שמגיעים לטיפול במשך חודש לפחות, בני משפחה של מאושפזים מעל ל-30 יום ובעלי תעודת נכה.

 

זכאות לקצבאות נוספות לאנשים עם טרשת נפוצה

 

קצבת קח"ן

 

קצבת קח"ן – קצבה חודשית נוספת – היא תוספת תשלום שניתנת על ידי הביטוח הלאומי לאנשים שקיבלו הכרה בנכות רפואית, בסכום קבוע הנגזר מאחוזי הנכות שהוכרו. נכון לספטמבר 2018, סכומי הקצבה עומדים על 152 עד 351 ש"ח לבעלי 40% עד 49% נכות רפואית (הסכם משתנה בהתאם לקיומה של נכות נפשית), 351 ש"ח לבעלי 50% עד 79% נכות ו-452 ש"ח לבעלי 80% עד 100% נכות רפואית.

 

קצבת שר"ם

 

מקבלי קצבת נכות, שהוכרו עם נכות מלאה (75% או 100% נכות) עד גיל הפרישה – גיל 62 לנשים ו-67 לגברים – רשאים לבקש קצבת שר"ם – קצבת שירותים מיוחדים, המהווה קצבה כספית למטרות עזרה סיעודית בטיפול בבית, לצורך מטפל/ת שיסייע בפעולות יומיומיות, לרבות אכילה, רחצה, לבוש, ניידות בבית ושליטה על הפרשות. הקצבה ניתנת רק למי שאינו מקבל במקביל קצבה מיוחדת לנפגעי עבודה והכנסתם החודשית אינה עולה על 5 פעמים השכר הממוצע במשק.

 

הבקשה לקצבת שר"ם עשויה להיות מוגשת יחד עם בקשה לקצבת נכות או בהמשך, ותינתן רק החל מ-90 יום לאחר שנקבעה קצבת נכות.

 

קצבת שר"ם ניתנת בהתאם לאחוזים קבועים, וגדלה בשנת 2018 באופן משמעותי בהתאם להסכם בין ארגוני נכים למשרד האוצר: נכון לספטמבר 2018, אלו שנקבעו כזכאים ל-50% קצבה מקבלים 1,405 ש"ח בחודש, 112% קצבה הם 3,286 ש"ח בחודש ואילו 188% מקבלים קצבה מקסימאלית של 5,261 ש"ח בחודש. ניתן לקבל לקצבת שר"ם רטרואקטיבית עד שישה חודשים לפני יום הגשת התביעה לקצבה.

 

לאחר גיל הפרישה מוחלת קצבת שר"ם בגמלת סיעוד שהיא למעשה עזרה בעבודות הבית, ולא קצבה כספית (ראו הסבר בהמשך). חולה הזכאי לקצבה שהחל לקבל טיפול לפני גיל הפרישה רשאי להמשיך גם לאחר גיל הפרישה לקבל את גמלת הסיעוד בכסף, כפי שקיבל בקצבת השר"ם.

 

לפי חוזר ביטוח לאומי, הזכאות לקצבת שר"ם לאנשים עם טרשת נפוצה נקבעת בהתאם ללקויות האופייניות למחלה, לרבות צורך בצנתור עצמי או אי שליטה על הסוגרים, קושי בביצוע מעברים או היזקקות לכיסא גלגלים וריתוק למיטה. לפי החוזר, הקצבה רלוונטית בעיקר לאנשים עם מדד EDSS בגובה 6.5 נקודות ומעלה, ולמרותקים לכיסא גלגלים מומלץ בחוזר לקבוע 112% קצבה לפחות.

 

קצבת תלויים

 

בתקופה בה זכאי חולה בטרשת נפוצה לקצבת נכות, לרבות אם מדובר בקצבה לנכות זמנית, הוא עשוי להיות זכאי במקביל גם לקצבת תלויים לבן/ בת הזוג או הילדים, העומדת על עד 939 ש"ח לכל ילד, עד שני ילדים ועד 1,175 ש"ח לבן הזוג, כשניתן במקום אחד הילדים לקבל גם עבור בן הזוג – עד שני תלויים. הקצבה ניתנת בהתאם למבחן הכנסה, ורק עבור בני זוג שהכנסתם אינה עולה על 5,646 ש"ח לחודש, נכון לספטמבר 2018. זכאים לקצבת תלויים מלאה מקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר מלאה, מקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר חלקית שמשתכרים מעל ל-21% מהשכר הממוצע במשק (מעל 2,080 ש"ח נכון לספטמבר 2018) ותוספת חלקית ניתנת למקבלי קצבת נכות עם דרגת אי כושר חלקית שמשתכרים פחות מ-21% מהשכר הממוצע במשק (עד 2,080 ש"ח נכון לספטמבר 2018) או שאינם עובדים.

 

קצבת ניידות

 

חולי טרשת נפוצה המוגבלים בניידות עקב פגיעות בגפיים התחתונות עשויים להיות זכאים לקצבת ניידות מהביטוח הלאומי, לכיסוי הוצאות הנסיעה למקום העבודה. סכום קצבה זו עומד על 2,364 ש"ח לחודש לחסרי רכב, נכון לספטמבר 2018, ואילו הסכום לבעלי רכב משתנה בהתאם לסוג האביזרים הנדרשים למוגבלים בניידות וסוג הרכב.

 

לקבלת הזכאות לגמלת ניידות יש להוכיח פגיעה בניידות באמצעות פנייה לוועדה רפואית לקביעת אחוזי מוגבלות בניידות. ועדות אלה פועלות בלשכות הבריאות של משרד הבריאות – לרשימת הוועדות. אישור על פגיעה בניידות בוועדות אלה מאפשר פנייה ישירה למשרד התחבורה לצורך הוצאת תו נכה.  יצוין כי נכון להיום טרשת נפוצה אינה מופיעה ברשימת המחלות המקנות קצבת ניידות באופן מיידי, ועל החולה להוכיח בפני הוועדות כי הוא מוגבל בניידותו.

 

גמלת סיעוד

 

חולה בטרשת נפוצה שהוכר כנכה והגיע לגיל הפרישה – גיל 62 לנשים וגיל 67 לגברים – זכאי לגמלת סיעוד, במידה והוא שוהה בביתו, וזקוק לעזרה בביצוע פעולות יומיומיות. הזכאות לגמלה זו נבחנת בהתאם לתלות של המטופל בעזרה, ונקבעת באחוזי תלות – עד מקסימום 168%. כשהגמלה כוללת שירותים לרבות טיפול בבית, ביקור במרכז יום, וכן אספקת משדר מצוקה, מוצרי ספיגה ושירותי כביסה.

 

אלו המעסיקים מטפל צמוד זכאים לגמלת סיעוד כספית: הסכומים עומדים נכון לספטמבר 2018 על עד 3,610 ש"ח לתלויים לחלוטין (עבור אלו ברמה 3 התלויים לחלוטין בעזרת הזולת) המעסיקים עובד זר ובעלי היתר העסקה ו-4,412 ש"ח למעסיקים עובד ישראלי, בכפוף למבחני הכנסה (גמלה מופחתת לבעלי הכנסות עומדת על עד 1,805 ש"ח לאלו ברמה 3 המעסיקים עובד זר ועד 2,206 ש"ח למעסיקים עובד ישראלי). יצוין כי על חולה המעסיק מטפל חלה חובה לשלם בעבורו דמי ביטוח לאומי.

 

 

תאריך עדכון אחרון: ספטמבר 2018