מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותמחקר ענק: גם סיגריה אחת ביום מסוכנת

מחקר ענק: גם סיגריה אחת ביום מסוכנת

לא רק מעשנים כבדים נמצאים בסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקר שכלל מיליוני נבדקים העלה כי גם סיגריה אחת בלבד ביום מעלה את הסיכון להתקף לב ושבץ


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עישון סיגריות נקשר בעשורים האחרונים לתחלואה רבה ונרחבת, לרבות מחלות לב וכלי דם וסרטן ושפע של מחלות וסיבוכים רפואיים נוספים. אך הקשר בין כמות הסיגריות ליום ובין הסיכון לסיבוכים נותר לוט בערפל, ומעשנים רבים נהנו מהספק בחושבם כי רק עישון כבד של סיגריות מגדיל את הסיכון לסיבוכים. אולם מחקר מטה אנליזה חדש מבריטניה, המסכם מעל למאה עבודות בתחום בהשתתפות מיליוני נבדקים, קובע כי גם סיגריה אחת בלבד ליום מסוכנת ומעלה את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי, וכי רק גמילה מלאה מעישון תגן על הבריאות.

 

החוקרים מיוניברסיבטי קולג' בלונדון, אוניברסיטת לונדון וקינגס קולג' וממרכז מחקר 'מטה ריסרץ' שבלונדון, לצד חוקר נוסף מהאוניברסיטה הסינית בהונג קונג, ביקשו לבחון את מידת הקשר בין צריכת סיגריות למחלות לב וכלי דם – ובעיקר התקפי לב ושבץ מוחי – על סמך עבודות שפורסמו בספרות הרפואית במשך קרוב לשבעים שנה. במטה אנליזה נכללו 141 מחקרי עוקבה שפורסמו ב-55 מאמרים בתחום בין השנים 1946 ל-2015.

 

כמה מזיקה סיגריה בודדת ביום?

 

ניתוח הממצאים מכלל העבודות העלה כי בקרב גברים, על סמך מחקרים שכללו 2.31 מיליון נבדקים (מחלות לב) ו-3.4 מיליון נבדקים (שבץ מוחי), עישון של סיגריה אחת ליום העלה ב-48% את הסיכון למחלות לב לרבות התקפי לב וב-25% את הסיכון לשבץ מוחי; עישון של 5 סיגריות ליום העלה ב-58% את הסיכון למחלות לב וב-30% את הסיכון לשבץ מוחי; ועישון של חפיסה המכילה 20 סיגריות ליום העלה פי 2.04 את הסיכון למחלות לב וב-64% את הסיכון לשבץ מוחי. גם לאחר תקנון הממצאים לנטרול גורמים מתערבים, עישון של סיגריה אחת בלבד ליום העלה ב-74% את הסיכון למחלות לב וב-30% לשבץ מוחי.

 

לגברים שמעשנים סיגריה אחת ליום נמצא סיכון עודף למחלות לב שהוא 53% ביחס לסיכון העודף בקרב גברים שמעשנים חפיסה ליום, וכן סיכון עודף לשבץ מוחי שהוא 64% מהסיכון העודף לגברים המעשנים חפיסה ליום.

 

בקרב נשים, על סמך מחקרים שכללו 2.34 מיליון נבדקות (מחלות לב) ו-3.59 מיליון נבדקות (שבץ מוחי), הסיכון היה גבוה יותר: עישון של סיגריה אחת בלבד ליום העלה ב-57% את הסיכון למחלות לב וב-31% את הסיכון לשבץ מוחי; עישון של 5 סיגריות ליום העלה ב-76% את הסיכון למחלות לב וב-44% את הסיכון לשבץ מוחי; ועישון של חפיסה ליום (20 סיגריות) העלה פי 2.84 את הסיכון למחלות לב ופי 2.16 את הסיכון לשבץ מוחי. בקרב נשים, גם לאחר נטרול גורמים מתערבים, עישון של סיגריה אחת בלבד ליום העלה פי 2.19 את הסיכון למחלות לב וב-46% את הסיכון לשבץ מוחי.

 

לנשים שמעשנות סיגריה אחת ליום נמצא סיכון עודף למחלות לב שהוא 38% ביחס לסיכון העודף בקרב נשים שמעשנות חפיסה ליום, וכן סיכון עודף לשבץ מוחי שהוא 36% מהסיכון העודף לנשים המעשנות חפיסה ליום.

 

מחקרים נוספים בסקירה שכללו שילוב של גברים ונשים, ומנו 1.01 מיליון נבדקים (מחלות לב) ו-1.52 מיליון נבדקים (שבץ מוחי), העלו כי באופן כללי לשני המינים, עישון של סיגריה אחת בלבד ליום מעלה ב-65% את הסיכון למחלות לב וב-52% את הסיכון לשבץ מוחי; עישון של 5 סיגריות ליום מעלה ב-72% את הסיכון למחלות לב וב-63% את הסיכון לשבץ מוחי; ועישון של חפיסה ליום (20 סיגריות) מעלה פי 2.34 את הסיכון למחלות לב וב-90% את הסיכון לשבץ מוחי.

 

החוקרים מסכמים כי עישון של 'רק' סיגריה אחת ליום טומן בחובו סיכון עודף למחלות לב ושבץ מוחי הגבוה יותר ממה שהיה צפוי, ומהווה כמעט מחצית מהסיכון העודף של אלו שמעשנים חפיסה ליום. כך, לטענתם, "בעישון סיגריות, אין רמה בטוחה למחלות לב וכלי דם. מעשנים צריכים להיגמל לחלוטין מסיגריות במקום להפחית את כמות הסיגריות – במטרה להפחית משמעותית את הסיכון למחלות לב וכלי דם".

 

המחקר מומן על ידי הארגון לחקר הסרטן בבריטניה (Cancer Research UK), וממצאיו פורסמו בגיליון ינואר 2018 של כתב העת British Medical Journal.

 

רק גמילה מלאה מגנה על הבריאות

 

במאמר נלווה לפרסום שכתב פרופ' קנת' גונסון, חוקר באפידמיולוגיה ובריאות הציבור מאוניברסיטת אוטווה בקנדה, נקבע כי על רקע הממצאים "כל הנחה שהפחתה בכמות הסיגריות מגנה מפני מחלות לב וכלי דם התבררה כמוטעית. רק גמילה לחלוטין מעישון תגן על אנשים ואוכלוסיות מהרעילות של טבק הסיגריות". בשנים האחרונות עם העלייה במחירי הסיגריות, רבים מהמעשנים הפחיתו בצריכת הסיגריות, בחושבם כי אמצעי זה גם ימנע את הסיכון לתחלואה הנלווה לסיגריות, אך לפי ממצאי המחקר, מדגיש פרופ' גונסון כי גם "עישון קל" (light smoking) או עישון מזדמן (occasional smoking) מציבים סיכון עודף משמעותי למחלות לב וכלי דם. לטענתו, "כ-900 מיליון אנשים מעשנים בכל העולם, ואם המגמה תימשך, צפויים בעשור הקרוב 1 מיליארד מקרים של תמותה מוקדמת כתוצאה מעישון. מחלות לב, ולא סרטן, מהווים את הסיכון הגבוה לתמותה מעישון סיגריות, וגורמים ל-48% ממקרי התמותה המוקדמת כתוצאה מעישון".

 

הקשר הביולוגי בין עישון סיגריות למחלות לב וכלי דם תואר במחקרים רבים, ובין השאר נמצא כי חלקיקים נשימים מעשן הסיגריות החודרים למערכת הנשימה, בשילוב עם כימיקלים רעילים בסיגריות, עלולים לגרום לעקה חמצונית ולדלקות בכלי הדם, עלייה בפעילות טסיות הדם וסיכון להיווצרות קריש דם, צמיגיות של הדם, התקשות ופגיעה במעטפת כלי הדם (האנדותל), טרשת עורקים, מחלות לב איסכמיות ופגיעה בקצב הלב ובתפקוד האוטונומי של מערכת כלי הדם והלב – כשהשפעות אלה ניכרות גם בקרב מעשנים פסיביים ששואפים עשן סיגריות מהסביבה – לעתים עד לרמה של 80% עד 90% מההשפעה על מעשן פעיל.

 

ממצאי המחקר תומכים בממצאי מחקר INTERHEART שבחן את הקשר בין עישון למחלות לב בקרב 27,089 נבדקים מ-52 מדינות, שהעלה כי עישון בהווה בכללותו מעלה פי 2.95 את הסיכון לאירועי לב, כשגם מעשנים 1 עד 9 סיגריות ליום נמצאים בסיכון גבוה ב-63% לפתח אירוע לבבי, וכל סיגריה נוספת ליום מעלה את הסיכון לאירוע לבבי ב-5.6%.

 

הנחה שגויה

 

המחקר הנוכחי יוצא כנגד המגמה לצמצום כמות הסיגריות ליום ככלי למאבק מעישון, ומקדם כאמור את המסר שרק גמילה לחלוטין מעישון בטוחה לבריאות. סקרים שנערכו לאחרונה בבריטניה העלו כי מבין מעשנים פעילים, כרבע (26%) דיווחו שהם מעוניינים לצמצם את כמות הסיגריות ליום, אך לא להפסיק לעשן לחלוטין, ו-40% דיווחו כי עישנו פחות סיגריות בהשוואה לשנה קודמת. עישון של סיגריה אחת עד חמש סיגריות ליום בלבד עלה בבריטניה מ-18.2% ב-2009 ל-23.6% ב-2014, ומגמה דומה מדווחת גם בסקרים בארה"ב. סקרים שנערכו בקרב מתבגרים בארה"ב העלו כי רווחת ההנחה השגויה שעישון מספר מועט של סיגריות ליום הוא יחסית בטוח, ורק 35% מהמעשנים ה"קלים" של סיגריות בודדות ליום ידעו כי הם נמצאים בסיכון משמעותי גבוה יותר לבריאות.

 

גם בישראל, דו"ח שר הבריאות על עישון סיגריות שפורסם במאי 2017 מזהה כמות לא מבוטלת של ישראלים בוגרים שמגדירים את עצמם "מעשנים קלים": על עישון של עד 10 סיגריות ליום (חצי חבילה) מעידים 36.1% מהגברים היהודים המעשנים ו-25.5% מהגברים הערבים המעשנים, ובקרב נשים השיעור אף גבוה יותר: 40.8% מהיהודיות המעשנות ו-48.4% מהערביות המעשנות מדווחות על עישון של עד עשר סיגריות ליום.

 

 

British Medical Journal, doi:10.1136/bmj.j5855

אוטודידקט
01/02/18 5:12

מרתק - תודה. נ.ב, בתור מעשן לשעבר שמלפני כ 14 שנים עישן חפיסה+ ליום, הגעתי למצב של 3 סיגריות ליום ותוך כחצי שנה של גמילה הדרגתית החלטתי להפסיק לחלוטין, ותמיד חשבתי ש3 ליום זה מזיק בדיוק כמו זיהום סביבתי אורבני ומסתבר שזה הרבה יותר מזיק ומסוכן. אגב, בהלך הרוח העממי עד קופסה ליום נחשב למעשן קל-בינוני ומ2 חפיסות ליום למעשן רגיל עד כבד, כאשר על פי הרופאים וחברות הביטוח מ10 ליום נחשב למעשן כבד... :omg::omg::omg::omg::tmbsup: