מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותמחקר קושר בין סיגריות אלקטרוניות לסיכון מוגבר להתקף לב ושבץ

מחקר קושר בין סיגריות אלקטרוניות לסיכון מוגבר להתקף לב ושבץ

מחקר אמריקאי מצא קשר בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות לסיכון מוגבר לפתח התקפי לב, שבץ מוחי, אנגינה פקטוריס ומחלת לב כלילית


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לצד המאבק בעישון סיגריות שממשיך לצבור תאוצה במדינות המערב, צצו בשנים האחרונות בשווקים מוצרי טבק אלקטרוניים רבים הקרויים בעגה המקצועית ENDS (קיצור של 'מערכות אלקטרוניות למתן ניקוטין', Electronic Nicotine Delivery Systems) – הכוללים סיגריות אלקטרוניות שזכו לכינוי e-cigarettes, וכן מערכות אלקטרוניות נוספות שמאפשרות מתן ניקוטין בצורת תרסיס או גז, לכאורה כתחליף לסיגריות ולהפחתת הסיכונים הרפואיים שנלווים לעישון סיגריות. גם בישראל צוברות לאחרונה הסיגריות האלקטרוניות פופולריות. 

 

עתה נמצא במחקר חדש בארה"ב שמבוסס על ממצאי סקר לאומי נרחב ביוזמת המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (ה-CDC) כי סיגריות אלקטרוניות עשויות להעלות את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.

 

המחקר שבוצע במסגרת בית הספר לרפואה באוניברסיטת קנזס, הקיף 410,651 נבדקים אמריקאים בוגרים (מעל גיל 18) מסקר לאומי שבוחן התנהגויות מסכנות בריאות (סקר BRFSS), מתוכם 66,795 דיווחו כי השתמשו בשלב כלשהו בסיגריה אלקטרונית, המהווה מוצר פופולרי בארה"ב.

 

לאחר שהחוקרים נטרלו משתנים רבים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות - לרבות סטטוס עישון, השמנה, פעילות גופנית, סוכרת, מין וגיל נמצא כי משתמשים בסיגריות אלקטרוניות היו בסיכון גבוה ב-71% לפתח שבץ מוחי, בסיכון גבוה ב-59% לפתח התקף לב, ובסיכון גבוה ב-40% לפתח אנגינה פקטוריס ("תעוקת חזה") או מחלת לב כלילית – מחלה הפוגעת בעורקים המספקים דם ללב, בהשוואה לנבדקים שלא התנסו בסיגריות אלקטרוניות.

 

עוד נמצא כי צרכני הסיגריות האלקטרוניות, בהשוואה לאחרים, היו צעירים יותר (בגיל ממוצע 44 לעומת 57), נטו פחות להיות חולי סוכרת (9.8% לעומת 12.1% בקרב אלו שלא השתמשו בסיגריה אלקטרונית), היו רזים יותר (במדד השמנה BMI בערך של 27.7 יחידות לעומת 28.1 יחידות), וכצפוי היו ביניהם יותר מעשני סיגריות רגילות (78.7% לעומת 37.4%). 

 

חלקיקים זעירים ורעילים

 

ממצאי המחקר - שהוצגו בכנס השבץ הבינלאומי (ICS) שהתקיים בתחילת החודש בהוואי ופורסמו במקביל בכתב העת Stroke  - לא הכו בתדהמה חוקרים בכירים בתחום העישון. לדברי החוקר הראשי, ד"ר פול נדונדה, שהתייחס לממצאים בתקשורת האמריקאית, "לא מדובר בהפתעה גדולה בגלל מה שראינו בעבודות קטנות יותר על קשר בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות והתקפי לב". עם זאת, המדובר במחקר הראשון בהיקף כזה שמזהה גם סיכון מוגבר לשבץ מוחי בקרב צרכני סיגריות אלקטרוניות".

 

החוקרים מציינים כי עדיין לא ברור מה המנגנון שמשפיע על סיכון מוגבר לשבץ בסיגריות האלקטרוניות, ואף ייתכן כי אנשים שמתנסים בסיגריות אלקטרוניות מראש מהווים קבוצת סיכון גדולה יותר לשבץ, ויש לבחון נקודה זו בעבודות נוספות בעתיד.

 

במחקר אמריקאי נוסף שבוצע באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF) ופורסם בקיץ האחרון, אשר זיהה סיכון מוגבר עד פי 2 להתקפי לב בקרב משתמשי סיגריות אלקטרוניות, העריכו החוקרים כי למרות שהסיגריה האלקטרונית אינה מכילה חומרים מסרטנים כמו סיגריה רגילה, עדיין היא מעבירה חלקיקים זעירים ורעילים לריאות, שנקשרו בסיכון מוגבר למחלות ריאה כמו גם למחלות לב וכלי דם.

 

הגבלות כמו בסיגריות רגילות

 

לפי נתונים מ-2016 בארה"ב, 3.2% מהבוגרים ו-11.3% מהתיכוניסטים השתמשו בסיגריות אלקטרוניות בחודש שקדם לסקר, ובין השנים 2011 ל-2015 חל גדול של פי 9 בשימוש במוצרים אלה. בחודש שעבר דווח בארה"ב כי מינהל המזון התרופות האמריקאי (ה-FDA) שוקל להסיר מהמדפים את כל הסיגריות האלקטרוניות במידה והשימוש בהן בקרב בני נוער ימשיך לעלות.

 

איגוד הלב האמריקאי (AHA) פרסם עוד בשנת 2014 אזהרה מפני שימוש בסיגריות אלקטרוניות, וקבע כי למרות שאלה מסייעות לחלק מהמעשנים בתהליך הגמילה, יש להשתמש בהן רק כ"מוצא אחרון".

 

מחקרים שבחנו עד כמה מסייעת סיגריה אלקטרונית לגמילה מעישון הגיעו לתוצאות סותרות והנושא כיום שנוי במחלוקת. כך לדוגמה, בקיץ האחרון דווח על מחקר בו נמצא שסיגריות אלקטרוניות אינן מסייעות להיגמל מעישון. לעומת זאת, במחקר בריטי שפורסם החודש בכתב העת New England Journal of Medicine נמצא כי סיגריות אלקטרוניות מסייעות לגמילה מעישון כמעט פי 2 יותר מתחליפי ניקוטין אחרים כגון מסטיקים ומדבקות המכילים ניקוטין.

 

בישראל עוד בשנת 2012 התריע משרד הבריאות כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להכיל חומרים מסוכנים ומסרטנים. בדצמבר 2016 פרסמה האגודה למלחמה בסרטן ניר עמדה לפיו "נראה כי סיגריה אלקטרונית היא המצאה יצירתית מדאיגה. אין הוכחות מדעיות מוצקות ליכולתה לסייע בגמילה, ויתרה מכך, היא אף מעודדת עישון במקום למגר אותו".   

 

כיום מרבית המומחים מסכימים כי סיגריה אלקטרונית פחות מסוכנת לבריאות מסיגריות רגילות, אך הנזקים של שימוש בסיגריות אלקטרוניות קיימים וההנחה בקהילה הרפואית כי הם עדיין אינם ידועים במלואם. בין היתר, במאי 2017 דווח על מחקר אמריקאי שזיהה חומרים מסרטנים בשתן של משתמשים בסיגריות אלקטרוניות, ונמצא כי השימוש בהן נקשר לעלייה בסיכון לסרטן שלפוחית השתן. באוגוסט 2018 מצא מחקר בריטי כי סיגריות אלקטרוניות פוגעות בפעילות התקינה של הריאות והופכות את הריאות פגיעות יותר להידבקות בזיהומים והתפתחות מחלות.

 

"ההמלצה היא להיגמל מעישון בעזרת אמצעי גמילה מוכחים - כמו טיפול תרופתי במרשם או תחליפי ניקוטין, אך אם המטופל משתמש בסיגריה אלקטרונית והיא עוזרת לו להפחית ו/או להפסיק לחלוטין עישון סיגריות זה עדיף מאשר שיחזור לעשן" מסבירה ד"ר יעל בר-זאב, רופאת בריאות הציבור ויועצת לגמילה מעישון, המנהלת את תחום גמילה מעישון באתר כמוני. 

 

ד"ר בר זאב מזכירה כי החל מה-8 במארס יהיו מגבלות על שיווק סיגריות אלקטרוניות - אותן מגבלות החלות על סיגריות רגילות. בנוסף יהיה אסור להשתמש בהן במקומות ציבוריים כמו סיגריות רגילות. 

 

 

Stroke, ISC 2019, Abstract 9, doi: 10.1161/str.50.suppl_1.9