מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן שלפוחית השתן

מנהלי קהילה

דר-דניאל-קייזמן
דר-דניאל-קייזמן
ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). מומחה ברפואה פנימית, אונקולוגיה רפואית, ובאונקולוגיה של הערמונית, שלפוחית השתן, כליות ואשכים. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, התמחה ברפואה פנימית ובאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי תל אביב. התמחה בגידולי דרכי השתן במרכז הסרטן המוביל ג'ונס הופקינס בארצות הברית. חבר באיגודים אונקולוגיים בארץ ובעולם, הינו חוקר ראשי במחקרים בסיסיים וקליניים רבים ושותף במחקרים בינלאומיים בתחומי סרטן הערמונית, כליה, כיס השתן ואשכים. מחקריו פורסמו בעיתונים רפואיים מובילים והוצגו בעשרות כנסים בין לאומיים.
כמוניסרטן שלפוחית השתןחדשותסיגריות אלקטרוניות עלולות לגרום לסרטן בשלפוחית השתן

סיגריות אלקטרוניות עלולות לגרום לסרטן בשלפוחית השתן

עישון סיגריות מוכר כגורם סיכון לסרטן שלפוחית השתן. כעת מחקרים מראים כי גם סיגריות אלקטרוניות עלולות להעלות את הסיכון להתפתחות המחלה


מולקולות כימיות בעייתיות מגיעות לשתן המאוחסן בשלפוחית, מה שבאופן בלתי נמנע ישפיע על התפתחות סרטן (צילום: Shutterstock)
מולקולות כימיות בעייתיות מגיעות לשתן המאוחסן בשלפוחית, מה שבאופן בלתי נמנע ישפיע על התפתחות סרטן (צילום: Shutterstock)

עישון מהווה גורם סיכון מרכזי לסרטן שלפוחית השתן. לפי הערכות, מעשני סיגריות נמצאים בסיכון גבוה עד פי 4 לפתח את המחלה בהשוואה ללא מעשנים ו-30% עד 50% ממקרי סרטן שלפוחית השתן קשורים בעישון סיגריות.

 

בעוד שמחקרים רבים בחנו את הקשר בין עישון סיגריות לגידולים בשלפוחית השתן, אין מספיק מידע על הקשר בין סרטן שלפוחית השתן לסיגריות אלקטרוניות, שהשימוש בהן נהיה נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות, במיוחד מכיוון שהן נתפשות כבטוחות יותר מסיגריות רגילות.

 

אתמול (ב'), בכנס השנתי של האיגוד האורולוגי האמריקאי, הוצגו ממצאים ממחקרים חדשים בנושא עישון וסרטן שלפוחית השתן, שניים מהם קשרו סיגריות אלקטרוניות לסיכון פוטנציאלי מוגבר לפתח את המחלה.

 

חומרים מסרטנים בשתן של מעשני סיגריות אלקטרוניות

 

רבים מאמינים כי סיגריות אלקטרוניות לא נושאות עמן סיכון לסרטן. מאחר ש-90% מהניקוטין שנשאף מופרש בשתן, חוקרים מאוניברסיטת ניו-יורק בחנו את ההשפעה הפוטנציאלית של סיגריות אלקטרוניות על התפתחות של סרטן שלפוחית השתן. באופן ספציפי, הם בחנו אם עשן של סיגריות אלקטרוניות מעורר נזק ב-DNA ברירית שלפוחית השתן, ומה ההשפעות של ניקוטין והחומרים שנוצרים ממנו בגוף (מטבוליטים) – ניטרוזמינים ופורמלדהיד – על תיקון ה-DNA ועל הרגישות להיווצרות מוטציות ב-DNA, בתרבית של תאי אורותל שבודדו מדופן שלפוחית שתן אנושית.

 

נמצא כי עשן של סיגריה אלקטרונית עורר נזק ל-DNA ברירית השלפוחית - נזק שעשוי להוביל להתפתחות גידולים. עוד נמצא כי ניקוטין, ניטרוזמינים ופורמלדהיד עוררו נזקים דומים ל-DNA בתאי דופן שלפוחית, וכן עיכבו תיקון DNA והעלו את הנטייה להיווצרות מוטציות ב-DNA. בהתבסס על ממצאים אלה, החוקרים מנבאים כי למעשני סיגריות אלקטרוניות סיכון מוגבר לפתח סרטן שלפוחית השתן.   

 

במחקר השני השוו חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה דגימות שתן של אנשים שמשתמשים בסיגריות אלקטרוניות לדגימות שתן של אנשים שאינם מעשנים. החוקרים חיפשו בדגימות השתן חמישה קרצינוגנים (חומרים מסרטנים) הידועים כגורמים לסרטן שלפוחית. הם מצאו כי מתוך 13 מעשני הסיגריות האלקטרוניות, דגימות השתן של 12 נבדקים היו חיוביות לשניים מהרכיבים המסרטנים שנבדקו, חומרים שלא היו קיימים באף אחת מדגימות השתן של עשרת הנבדקים שלא מעשנים. החוקרים מסכמים כי המחקר חושף שמולקולות כימיות בעייתיות שנוצרות מהחומרים בסיגריה האלקטרונית מגיעות לשתן המאוחסן בשלפוחית, מה שבאופן בלתי נמנע ישפיע באיזשהו אופן על התפתחות סרטן.

 

סיגריות: הכמות משפיעה על סיכויי ההישרדות

 

מחקר שלישי שהוצג בכנס עסק בעישון סיגריות רגילות ובחן אם לכמות הסיגריות השפעה על ההישרדות בקרב חולי סרטן שלפוחית השתן. החוקרים בחנו את שיעורי ההישרדות בקרב יותר מ-14,000 מבוגרים מעשנים מפלורידה עם סרטן שלפוחית השתן בין השנים 1981 ו-2009 והשוו את מקרי המוות בין מטופלים שעישנו פחות מחפיסת סיגריות ביום למטופלים שעישנו 1-2 חפיסות סיגריות ביום ואלה שעישנו יותר משתי חפיסות ביום. ניתוח הממצאים חשף כי עישון של יותר סיגריות ביום קשור לסיכון גבוה יותר למוות בקרב חולים עם סרטן שלפוחית השתן.

 

המחקרים החדשים מדגישים את החשיבות של גמילה מעישון – בין אם מדובר בסיגריות רגילות או אלקטרוניות – באנשים עם סרטן שלפוחית השתן ואנשים שמבקשים להימנע מהמחלה.

 

 

מקור: הודעה לעיתונות, האיגוד האורולוגי האמריקאי