מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותניתוח לאחר שבץ עלול להיות מסוכן

ניתוח לאחר שבץ עלול להיות מסוכן

חוקרים: מומלץ לדחות ניתוחים אלקטיביים 9 חודשים לפחות לאחר שבץ מוחי מחשש לסיבוכים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אנשים שעברו שבץ נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים חמורים ומוות אם הם עוברים ניתוח אלקטיבי לאחר השבץ. הסיכון גבוה במיוחד אם הניתוח מבוצע בטווח של 9 חודשים מהאירוע המוחי. ככל שהניתוח מבוצע זמן קצר יותר לאחר השבץ עולה הסיכון לסיבוכים ב-30 הימים שלאחר הניתוח. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Journal of the American Medical Association.

 

בעבר כבר נמצא כי ניתוחים שאינם קשורים ללב שנערכים במטופלים שעברו לאחרונה התקף לב או השתלת סטנט קשורים לסיכון מוגבר לסיבוכים כמו אירועים לבביים, קרישי דם ודימומים לאחר הניתוח, בהשוואה למטופלים שעוברים ניתוחים כאלה זמן רב יותר לאחר התקף הלב או השתלת הסטנט. במחקר הנוכחי, חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן בדנמרק ביקשו לבחון אם קיים קשר דומה בין שבץ לסיבוכים ומוות לאחר ניתוחים.

 

שבץ מוח נגרם עקב פגיעה בזרימת הדם למוח. בגלל הפגיעה בזרימת הדם, תאים באזור ניזוקים ובהתאם לאזור שנפגע במוח, נגרמים חסרים תפקודיים. ההפרעה בזרימת הדם למוח עלולה להיגרם בשל חסימה של כלי דם (שבץ איסכמי) או דימום (שבץ דימומי). בישראל חיים כיום למעלה מ-100,000 נפגעי שבץ מוחי, ומדי שנה לוקים בשבץ 15,000 נוספים.

 

המחקר החדש כלל יותר מ-480,000 מטופלים שעברו ניתוח אלקטיבי (לא ניתוח חירום) שאינו לבבי בשנים 2005-2011. 7,137 מתוכם חוו בעבר אירוע מוחי. החוקרים בדקו את שכיחות הסיבוכים הקרדיווסקולאריים (שבץ, התקף לב ומוות) בקרב המנותחים במשך 30 יום לאחר הניתוח.

 

ניתוח הנתונים העלה שבאופן כללי, שכיחות הסיבוכים הקרדיווסקולאריים לאחר הניתוח הייתה 54 לכל 1,000 מטופלים בקרב אלה שעברו שבץ לעומת 4 לכל 1,000 בקרב מטופלים ללא רקע של שבץ. שכיחות מקרי המוות מכל סיבה שהיא 30 יום לאחר הניתוח הייתה 35.5 לכל 1,000 מטופלים עם רקע של שבץ בהשוואה ל-6 לכל 1,000 מטופלים ללא היסטוריה של שבץ.

 

הסיכון הגבוה ביותר - בתשעת החודשים הראשונים לאחר השבץ 

 

החוקרים מצאו קשר משמעותי תלוי זמן בין שבץ ותוצאות שליליות לאחר הניתוח. מטופלים שעברו שבץ פחות משלושה חודשים לפני הניתוח היו בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים לבביים ולמוות. 9 חודשים לאחר השבץ נראה שהסיכון מתייצב, אם כי הוא עדיין גבוה יותר באופן משמעותי מהסיכון בקרב אנשים שלא עברו שבץ.

 

בהשוואה למטופלים ללא רקע של שבץ, הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים לאחר הניתוח היה גבוה פי יותר מ-14 במטופלים שעברו שבץ בשלושת החודשים שלפני הניתוח, פי כמעט 6 במטופלים שעברו שבץ בין 3 ל-6 חודשים לפני הניתוח, פי 3 באלה שעברו שבץ בין 6 ל-12 חודשים לפני הניתוח ופי 2.5 באלה שעברו שבץ שנה או יותר לפני הניתוח.

 

דפוס דומה נצפה עם הסיכון למוות ב-30 הימים לאחר הניתוח. הסיכון למוות היה גבוה פי 3 במטופלים שעברו שבץ בשלושת החודשים שלפני הניתוח, פי 2 באלה שעברו שבץ 3-6 חודשים לפני הניתוח וכמעט ב-50% באלה שעברו שבץ יותר מחצי שנה לפני הניתוח.

 

באופן כללי, שבץ איסכמי קודם, בלי קשר לזמן שעבר בין השבץ לניתוח, נקשר לסיכון גבוה ב-80% למוות ב-30 הימים לאחר הניתוח וסיכון גבוה כמעט פי חמישה לסיבוכים קרדיווסקולאריים ב-30 הימים לאחר הניתוח, בהשוואה למטופלים ללא רקע של שבץ. זאת לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות.

 

הסיכון היחסי לסיבוכים חמורים במטופלים שעברו לאחרונה שבץ לאחר ניתוחים הנחשבים לכאלה הכרוכים בסיכון נמוך או בינוני, היה גבוה יותר מהסיכון היחסי למטופלי שבץ שעברו ניתוח הכרוך בסיכון גבוה. לכן נראה שאין ניתוחים הנחשבים בטוחים לאנשים שעברו שבץ בתקופה האחרונה.

 

הממצאים מתבססים על מחקר תצפיתי ולכן לא ניתן להסיק בוודאות שמדובר בקשר של סיבה-תוצאה. החוקרים אומרים כי יש לבצע מחקרים נוספים כדי לאושש את תוצאות מחקר זה ולהתייחס לנושא בהנחיות מקצועיות עתידיות.

 

 

JAMA 2014; 312(3): 269-277