מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותסטטינים עשויים למנוע דלקת ריאות

סטטינים עשויים למנוע דלקת ריאות

חוקרים מהרווארד וסורוקה מצאו שתרופות להפחתת כולסטרול עשויות להפחית מעט את הסיכון לדלקת ריאות


סיכון נמוך ב- 17% לפתח דלקת ריאות עם השימוש בסטטינים (צילום: Shutterstock)
סיכון נמוך ב- 17% לפתח דלקת ריאות עם השימוש בסטטינים (צילום: Shutterstock)

 

סטטינים, תרופות להפחתת כולסטרול, עשויים להפחית מעט את הסיכון לדלקות ריאה במבוגרים בריאים. כך עולה ממחקר שביצעו חוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה וחוקרים מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב ופורסם בכתב העת הרפואי CMAJ.

 

במחקר הנוכחי החוקרים השתמשו בנתונים של המחקר האמריקאי "JUPITER trail" שנערך בקרב יותר מ־17,000 אנשים ב־26 מדינות ובדק שימוש בסטטינים למניעת מחלת לב ושבץ מוחי בקרב אנשים ללא מחלת לב, עם כולסטרול LDL תקין אך בעלי רמת CRP גבוהה (סממן של דלקת). הנבדקים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי, בקבוצה אחת קיבלו פלצבו ובשנייה קיבלו סטטינים. 

 

החוקרים התבססו על מאגר הנתונים בניסיון לברר האם יש הבדל בשכיחות בדלקות ריאה בין אלו שקיבלו סטטינים לאלו שלא.

 

בתקופת מעקב של כשנתיים, מצאו החוקרים כי בקבוצה שנטלה סטטינים חלו 214 איש בדלקת ריאות, לעומת 257 איש שקיבלו פלצבו בקבוצת הביקורת. סך הכל מדובר בסיכון נמוך ב- 17% לפתח דלקת ריאות עם השימוש בסטטינים.

 

"כבר לפני כעשר שנים הצענו לראשונה את הרעיון כי סטטינים, בשל מגוון רחב של תכונות שאינן קשורות ליכולתם להוריד שומנים, יכולים למנוע מחלות זיהומיות קשות ולהוריד את שיעורי התמותה מזיהומים קשים" מסביר פרופ' יניב אלמוג, יו"ר החטיבה לרפואה פנימית, מנהל היחידה לטיפול נמרץ פנימי בסורוקה ומעורכי המחקר "בשורה של עבודות נוספות שעשינו עם קבוצות אחרות בעולם, הראינו כי יש בסיס לטענה זו. העבודה הנוכחית מתווספת לקודמותיה ומהווה נדבך נוסף בברור שאלת התפקיד האפשרי של סטטינים במניעת זיהומים. כמובן שתדרשנה עבודות נוספות על מנת לברר במדויק האם, למי ובאיזה אופן ניתן להשתמש בסטטינים בהקשר זה".

 

 

CMAJ 2012; DOI: 10.1503/ cmaj.111017

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

BENO1952
21/03/12 10:19

1--עליה באנזימי הכבד (עד 2% מהמקרים יכולה להיות פגיעה בתפקודי כבד עם עלייה באנזימים, אולם היא לרוב אינה משמעותית אם היא אינה מעל סף מסוים)
2--כאבי שרירים - אצל כ- 1.5% מהאנשים הנוטלים סטטינים יש סיכון לכאבי שרירים. מלבד כאבי שרירים תיתכן התפרקות והתנוונות של רקמת שריר השלד, הקרויה- רבדומיוליזיס. רבדומיולוזיס כשלעצמו עלול להביא לאי ספיקת כליות חריפה ולמוות. 
תופעות לוואי נוספות שמדווחות הן כאבי ראש, שלשולים, גזים, בחילות, נדודי שינה.
השאלה מה רצוי יותר  או פחות,,,,
והשאלה באם אתה לא נופל דווקא בצד של תופעות הלוואי,,
אולי לא תהיה דלקת ריאות??