מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותמכשיר אדים קרים עלול להפיץ חיידקי לגיונלה

מכשיר אדים קרים עלול להפיץ חיידקי לגיונלה

משרד הבריאות מזהיר: שימוש במכשירי אדים קרים הוביל להדבקה במחלת הלגיונרים. מה עושים?


אחת ליום יש לרוקן, לנגב ולייבש את המכשיר ולמלאו במים שרתחו ואז צוננו (צילום: Shutterstock)
אחת ליום יש לרוקן, לנגב ולייבש את המכשיר ולמלאו במים שרתחו ואז צוננו (צילום: Shutterstock)

לאחרונה דווחו בארץ ובעולם מקרי הדבקה במחלת הלגיונרים בילדים ובתינוקות עקב שימוש במכשירי אדים קרים. משרד הבריאות מזהיר מפני הדבקות במחלה ומסביר איך צריך לתחזק את מכשיר האדים כדי למנוע אותה.

 

מחלת הלגיונרים נגרמת על ידי חיידק הליגיונלה הנפוץ במערכות מים כגון מי ברז, ג'קוזי, מזרקות, בריכות ומזגנים. הוא מתרבה בעיקר במים עומדים ובמיוחד בנוכחות אבנית ומשקעים. ההדבקה מתרחשת עקב שאיפה של תרסיס מים המכיל את החיידק, אך לא באמצעות שתיית המים.

 

לא כל מי שנחשף לחיידק נדבק במחלה, אך אלה שנדבקים עלולים לפתח מחלה דמוית שפעת או דלקת ריאות קשה. החיידק תוקף גם אנשים עם מערכת חיסון תקינה, אך המחלה מסוכנת במיוחד לקשישים, חולים עם מערכת חיסון חלשה וחולים במחלות דרכי הנשימה ומחלות כרוניות שונות.

 

מכשירי אדים קרים מצויים בשימוש נרחב בקרב הציבור, בפרט בתקופת החורף ובזמן מחלות בדרכי הנשימה. כחלק מפעולתם התקינה, מכשירי האדים מפיצים תרסיס אשר מקורו במי המילוי של המכשיר, ובנוכחות חיידקי לגיונלה במים, פעולה זו עלולה לגרום להדבקת בני הבית.

 

בכדי למנוע הדבקה בזיהומים בזמן שימוש במכשירי אדים קרים, משרד הבריאות ממליץ לציבור לנקוט בפעולות הבאות:

 

אחת ליום:

 

יש לרוקן, לנגב ולייבש את המכשיר ולמלאו במים שרתחו ואז צוננו. מים מבוקבקים כגון מים מינרליים שלא הורתחו לא מספיקים – יש להרתיח את המים ולצנן.

 

אחת לשבוע:

 

יש לבצע ניקוי יסודי של פנים המכשיר. חשוב לרוקן את המיכל ולשפשף את המשטח הפנימי במברשת או ספוג, על מנת להסיר משקעים ולמנוע התרבות משקע של אבנית וחיידקים בדפנות המיכל הפנימיים. יש לחטא כל שטח במכשיר הבא במגע עם מים. אם אין הוראות יצרן אחרות, ניתן לעשות זאת באמצעות סבון, חומץ, סודה או תמיסת מלח בישול. ניתן גם לשפוך מים רותחים ולהשרות את חלקי המכשיר במים למשך 72 דקות לפחות.

 

לאחר שימוש בחומר חיטוי כלשהו, יש לרוקן את המיכל לחלוטין ולשטוף מספר פעמים במי ברז, למניעת פיזור שאריות חומרי הניקוי לאוויר החדר במהלך השימוש מחדש. לאחר הניקוי יש לייבש היטב כל שטח במכשיר.

 

בנוסף, מומלץ לאוורר מדי פעם את החדר בו נעשה שימוש במכשיר האדים.

 

אחת לעונה:

 

עם סיום תקופת השימוש במכשיר, יש לנקותו ולחטאו היטב, כפי שמתואר בניקוי השבועי. לפני אחסון יש לפרק ולשחרר את האביזרים המשמשים לטיפול במים ולוודא שכל החלקים יבשים. את המכשיר יש לאחסן במקום יבש. לאחר האחסון וטרם חידוש השימוש בו, יש לנקותו שוב היטב.