מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםבדיקת TOVA - כל מה שרציתם לדעת

בדיקת TOVA - כל מה שרציתם לדעת

כל התשובות לשאלות על מבחן TOVA (טובה) המסייע בהערכה של הפרעות קשב וריכוז


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מהי בדיקת TOVA?

 

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית - מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.

 

למה משמש מבחן TOVA? 

 

מטרת הבדיקה לאפשר הערכה אובייקטיבית של מרכיבי הקשב. מבחן זה בודק ישירות את הנבדק ואת יכולתו להתמודד עם מטלה חדגונית ומשעממת יחסית לאורך זמן.

 

ניתן להשתמש בבדיקת TOVA במסגרת אבחון הפרעת קשב וריכוז. עם זאת, על-פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות העוסק באבחון הפרעת קשב וריכוז שפורסם בשנת 2010, בדיקת TOVA לבדה אינה מהווה אבחנה תקפה להפרעת קשב וריכוז והיא מהווה רק כלי עזר אחד באבחון (על האבחון המלא ניתן לקרוא כאן).

 

הבדיקה גם משמשת לבדיקת יעילות הטיפול התרופתי - כאשר משווים את תוצאת הבדיקה הראשונה לזו שנערכה תחת השפעת התרופה (לדוגמא ריטלין).

 

איך מתבצע מבחן TOVA? 

 

הבדיקה מתבצעת בשני חלקים, זאת לאחר אימון בין מספר דקות שעוברים לפני שמתחילים. אצל נבדקים מגיל 6 ומעלה, כל חלק נמשך 21.8 דקות. לעומת זאת, אצל נבדקים בגילאים 4 עד 5 משך הבדיקה הוא 10.9 דקות.

 

במהלך הבדיקה הנבדק יושב מול מסך מחשב כאשר הוא מחזיק בידו לחצן. על המסך מופיעה נקודה קבועה המשמשת כנקודת ייחוס לגירוי שיופיע על המסך. הגירוי הוא ריבוע לבן שמופיע מידי מספר שניות. לפעמים הריבוע מופיע מעל הנקודה ולפעמים מתחתיה.

 

כאשר הנבדק מזהה שהריבוע מופיע מעל הנקודה עליו ללחוץ פעם אחת על הלחצן. לעומת זאת, כאשר הריבוע מופיע מתחת לנקודה, אין ללחוץ על הלחצן.

 

קושי הבדיקה מותאם לגיל הנבדק. כך לדוגמא, הבדיקה שילד בין 12 עובר היא שונה לחלוטין מזו שעובר אדם בן 22.

 

מה בדיוק בודקת הבדיקה?

 

במהלך הבדיקה נבדקים מספר רב של מדדים, בין היתר מודדים:

 

• לחיצות סתמיות – כאשר הנבדק לוחץ על הכפתור כשהגירוי "הנכון" לא מופיע על המסך מדובר בלחיצות סתמיות. מדד זה בודק בין היתר את תסמיני האימפולסיביות של הנבדק.

 

• פספוסים – כאשר הנבדק לא לוחץ על הכפתור כאשר מופיע הגירוי הנכון, הדבר נקרא פספוס. מדד זה בודק תסמיני קשב.

 

• יציבות מהירות תגובה – זהו אחד המדדים החשובים ביותר שנבדקים בבדיקה. הגירויים בבדיקה מופיעים בהפרשים קבועים. מדד זה בודק האם יש יציבות של הנבדק כאשר הוא מגיב ולוחץ / לא לוחץ על הלחצן. מדד זה חשוב מכיוון שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז אינם עקביים בתגובות שלהם.

 

• זמן תגובה – מדד זה בודק באיזו מהירות הנבדק הגיב לגירוי שהופיע על המסך ולחץ על הכפתור (בין אם הלחיצה הייתה נכונה או לא).

 

• הבנת המטלה – מדד זה בודק איך הנבדק תיפקד וביצע את המטלה לאורך הבדיקה, כאשר השעמום והמונוטוניות שנגרמים לו "משתלטים" עליו.

 

• ציון כללי של הבדיקה - הציון מורכב משכלול של הישגי הנבדק לאורך הבדיקה, זאת ביחס לקבוצה המתאימה – אנשים באותו גיל ומגדר אשר אינם סובלים מהפרעת קשב וריכוז.

 

האם בדיקת TOVA מהימנה?

 

כשאנשים מבינים שכך מבוצעת הבדיקה, רבים תוהים אם אפשר לסמוך על תוצאותיה, לדוגמא אם לא ייווצר מצב בו אדם ללא בעיות, לא יחזיק מעמד מרוב שעמום וימצא כסובל מהפרעת קשב וריכוז.
המצב אינו כזה:

 

• בדיקת ה-TOVA נועדה להיות משעממת - מטרתה העיקרית היא להביא בזמן קצר יחסית להופעת תסמיני הקשב והריכוז של הנבדק (כמו אימפולסיביות או יכולת קשב).

 

• אורך הבדיקה, שהוא מדד מרכזי בה, תוכנן כך מכיוון שנבדקים שהם אינטליגנטים יכולים "לפצות" על הקשיים שנוצרים להם עקב ההפרעה, לפרקי זמן קצרים יחסית של 5 עד 15 דקות. כתוצאה מכך בדיקה לנבדקים בני 6 ומעלה נמשכת 21.8 דקות.

 

• על מנת שבדיקה מסוימת תהיה תקפה ואמינה, עליה להיות בעלת מהימנות ולעבור תיקוף שהיא אכן מצליחה למדוד את מה שנועדה לבדוק, ובאחוזי הצלחה גבוהים. בדיקת ה-TOVA נבדקה מול אוכלוסייה רחבה בקבוצות גיל שונות, כך שנוצר מצב שלבדיקה יש מאגר נרחב של התוצאות "הנורמאליות" של נבדק ללא הפרעת קשב וריכוז שאמורות להתקבל בגילאים מסוימים ולפי מגדר הנבדק.

 

• בדיקת ה-TOVA היא אומנם בדיקה ותיקה, אך היא כל הזמן מתעדכנת מבחינת גודל המדגם, מה שמשפיע על רגישותה, מהימנותה ויכולת הניבוי שלה. כתוצאה מכך רגישות וספציפיות הבדיקה עומדות על 80% ו-85% בהתאמה. כלומר, כאשר משתמשים בבדיקה בכדי לאבחן הפרעת קשב וריכוז הבדיקה מצליחה לזהות נכון 80% מהנבדקים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז ככאלו שאכן סובלים מההפרעה, וב-85% היא אכן מאבחנת הפרעת קשב וריכוז ולא דבר אחר. כאשר משתמשים בבדיקה על מנת לבדוק את יעילות הטיפול התרופתי, אחוזי המהימנות עומדים על 95%.

 

האם הציון הכללי הוא זה שקובע?

 

חשוב להדגיש שאסור להסתמך על הציון הכללי כאשר מנתחים את תוצאות הבדיקה. הציון הכללי לא מציג את המורכבות והשוני של הנבדק לאורך הבדיקה. לדוגמא, הציון יכול להיות מוטה כאשר מדובר באדם אינטליגנטי במיוחד, או חרדתי. כך לדוגמא אדם שסובל מחרדה יכול לקבל ציון גבוה מכיוון ש"בזכות" החרדה שלו הוא לא פספס אף גירוי שהוא צריך להגיב לו (דבר המעיד על קשב רב), אך יחד עם זאת, יהיו לו גם לא מעט לחיצות סתמיות (דבר המעיד על אימפולסיביות).

 

איך מגיעים לביצוע בדיקת TOVA?

 

את בדיקת ה-TOVA ניתן לבצע במסגרת אבחון מסודר להפרעות קשב וריכוז. בנוסף, ניתן לגשת ולעבור רק את הבדיקה עצמה במכונים מסוימים. אופציה זו לא מומלצת משתי סיבות:

 

במידה ותחליטו לעשות בעתיד אבחון מסודר להפרעת קשב וריכוז, ברוב המכונים לא יסכימו לקבל בדיקות TOVA אשר עשיתם במקום אחר. שימו לב שלא נוצר מצב בו אתם משלמים על בדיקת TOVA ואחריה על אבחון מלא - אשר כולל גם בדיקת TOVA, וכך מגיעים להוצאות כלכליות מיותרות.

 

בנוסף, ריבוי אבחונים ומבדקים יכול לייאש את הנבדק ולגרום לו לתחושת התנגדות, במיוחד כשמדובר בילדים. לכן למרות שילדכם מפגין מצוקה מסוימת ואתם רוצים לעשות את הטוב ביותר עבורו, עליכם להיות ממוקדים לגבי טיב הבעיה או הקושי שממנו הוא סובל ולדעת בדיוק איזה אבחון יעזור לו.

 

 

*חנן טסקר הוא עו"ס במרכז לקשב וריכוז של בית החולים גהה וממנהלי קהילת קשב וריכוז באתר כמוני.

barak2017
14/09/17 21:27

אגב אחת הבעיות זה שאני לא בולע כדורים והרטלין עושה לי לא טוב דפיקות לב, ואת הקונצרטה והרטלין XR ארוך הטווח אי אפשר לחצות או לכתוש ככה שאני ללא טיפול מתאים ופשוט לומד לחיות עם זה. אם יש למישהו או משהי פה רעיון איזה כדור אפשר לקחת כל עוד שהוא נקודתי אשמח לשמוע

barak2017
14/09/17 21:25

גם אני עברתי את הבדיקה בגיל 34 גילו לי שאני סובל מהפרעת קשב וריכוז דרגה 4, זה לא חידש לי הרבה רק חיזק לי את החשדות שהיו לי שהייתי קטן וגם כיום והיום אני יודע שיש לי הפרעות קצב וריקוד :)

liatalevi
18/05/16 14:33

הבן שלי עשה את הבדיקה!

נטע-מסילתי
18/02/13 15:19
נטע-מסילתי
18/02/13 15:17

חנן שלום,

אני מעוניינת לשלוח לך הודעה פרטית. לאן אוכל לשלוח?