מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותכמה ירקות ופירות לאכול כדי להפחית סיכון למוות?

כמה ירקות ופירות לאכול כדי להפחית סיכון למוות?

חוקרים: אכילת לפחות 7 מנות פירות וירקות ביום קשורה לסיכון הנמוך ביותר למוות. ירקות יגנו עליכם יותר


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אין ויכוח על כך שחשוב לצרוך פירות וירקות כדי לשמור על הבריאות. אבל כמה צריך לאכול? ההמלצה הרשמית כיום היא לאכול חמש מנות ירקות ופירות ביום לפחות, אבל מחקר חדש מצא כי אכילה של לפחות שבע מנות תעניק לכם את הסיכוי הטוב ביותר לשרוד. נראה כי ההשפעה המגנה של ירקות גדולה מזו שמספקים הפירות.

 

במסגרת המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health, החוקרים ניתחו מידע הקשור לאורח החיים של יותר מ-65,000 בני 35 או יותר, שנלקח מסקרים לאומיים שנערכו באנגליה בין 2001 ל-2008. המשתתפים נשאלו במסגרת הסקר על צריכת הפירות והירקות שלהם ב-24 השעות האחרונות. כ-7% מהנחקרים מתו בתקופת מעקב של כ-7.5 שנים.

 

לאחר שנלקחו בחשבון מספר משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות - כמו מידת ההשמנה של המשתתפים, גיל, מין, מעמד חברתי, השכלה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית - ניתוח הנתונים חשף, כצפוי, כי אכילת פירות וירקות קשורה לסיכון מופחת למוות בכלל ולמוות ממחלות לב וכלי דם או סרטן בפרט. ככל שנצרכו יותר פירות וירקות, כך ההשפעה המגנה הייתה גדולה יותר.

 

אכילת לפחות 7 מנות יומיות (מנה= כ-80 גרם) של פירות וירקות נקשרה לסיכון נמוך ב-42% למוות מכל סיבה, סיכון נמוך ב-25% למוות מסרטן וב-31% למוות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאכילה של פחות ממנה ביום.

 

אכילת יותר מ-5 אך פחות מ-7 מנות של פירות וירקות נקשרה לסיכון נמוך ב-36% למוות מכל סיבה, סיכון נמוך ב-25% למוות מסרטן וב-20% למוות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאכילה של פחות ממנה ביום.

 

אכילת 3 עד 5 מנות של פירות וירקות נקשרה לסיכון נמוך ב-29% למוות מכל סיבה, סיכון נמוך ב-19% למוות מסרטן וב-18% למוות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאכילה של פחות ממנה ביום.

 

אכילה של מנה עד 3 מנות של פירות וירקות נקשרה לסיכון נמוך ב-14% למוות מכל סיבה, סיכון נמוך ב-11% למוות מסרטן וב-9% למוות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאכילה של פחות ממנה ביום.

 

נראה כי לירקות השפעה מגנה גדולה יותר מפירות. לדוגמא, המחקר מצא כי 2-3 מנות יומיות של ירקות נקשרו להפחתת הסיכון למוות ב-19%, בהשוואה לסיכון נמוך ב-10% עם כמות דומה של פירות. כל מנה נוספת של ירקות נקשרה לסיכון נמוך ב-15% למוות.

 

אבל, בעוד שפירות טריים ויבשים נקשרו באופן חזק להפחתת הסיכון למוות, פירות קפואים או משומרים דווקא נקשרו במחקר לעליה בסיכון למוות. החוקרים אומרים כי ייתכן והסיבה לכך היא שמוצרי פירות מעובדים מכילים סוכר מוסף.

 

למחקר מספר מגבלות. מגבלה מרכזית היא שהחוקרים תיעדו צריכה של ירקות ופירות רק ביום אחד, מה שעשוי לא לשקף היטב את הרגלי הצריכה של המשתתפים. החוקרים גם לא לקחו בחשבון בניתוח הנתונים גורמים רבים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו כמות הקלוריות היומית שהמשתתפים צרכו, צריכת המלח וצריכת הסוכר שלהם.

 

למרות שהמחקר מצא קשר מובהק בין כמות הפירות והירקות שאדם אוכל לסיכון שלו למוות, הוא לא מוכיח כי מדובר בקשר של סיבה-תוצאה. עם זאת, המחקר מדגיש את החשיבות של אכילת פירות וירקות בכל הזדמנות.

 

 

J Epidemiol Community Health doi:10.1136/jech-2013-203500

 

avi5199
03/06/14 11:34

"למחקר מספר מגבלות..."

בקיצור מחקר לא מבוסס, שהתוצאות ידועות מראש,  סתם כדי לשכנע את המשוכנעים ולספר לנו מה שאנחנו כבר יודעים ממילא.

אייל-מתעקש
03/04/14 1:57

אלו הפירות והירקות שאני אוכל מידי יום:

ארוחה 1: ירקות (חיים): נבטי מש, גבעולי סלרי, קולרבי, גבעולי קייל, גזר, פלפל אדום (לפעמים אספרגוס) פירות (חיים): תפוח / אגס, קיווי, 10 צימוקים

ארוחה 2: ירקות (מאודים): כרובית ו/או ברוקולי, שורש סלרי, קישוא ו/או חציל, דלעת. לפעמים גבעולי מנגולד ותרמילי שעועית (קטניות ודגנים מלאים אינני מפרט כאן).

ארוחה 3: ירקות (חיים): חסה ו/או מנגולד (עלי סלק), פטרוזיליה, בצל ירוק ו/או בצל סגול ו/או בצל לבן, עלי סלרי, עלי קייל, צנוניות, עגבניות, עגבניות שרי (נישנוש מועדף), מלפפון, פלפל ירוק, שום, לפעמים פטריות. פירות (חיים): חצי לימון. 

20 - 30 סוגי ירקות ו- 3 - 5 סוגי פירות. מידי יום. 

"טבעוני זה הכי, אחי"

:)