מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותחוקרים: ילדים עם ADHD צריכים ''לזוז כדי ללמוד''

חוקרים: ילדים עם ADHD צריכים ''לזוז כדי ללמוד''

הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז ולא מצליח לשבת בשקט כשהוא לומד? מחקר קובע שזה עוזר לו לזכור ולעבד מידע


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לחוקרים מאוניברסיטת מרכז פלורידה (UFC) יש בשורה לכל ההורים והמורים שנובחים בתסכול על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז: "שבו בשקט ותתרכזו!". לפי מחקר קטן, שממצאיו פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת המדעי Abnormal Child Psychology, יש לאפשר לילדים עם ADHD לזוז בזמן ביצוע מטלות לימודים – כולל תזוזה או נדנוד בכיסא ותנועת רגליים מתמדת. התנועתיות, כך נמצא, מסייעת להם לזכור ולעבד מידע בזמן ביצוע מטלות קוגניטיביות סבוכות.

 

המחקר, שכלל 29 בנים בני 8-12 שאובחנו אצלם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD) וקבוצת ביקורת של 23 בנים בגילים דומים ללא הפרעות קשב וריכוז, בחן את יכולות הזכירה והריכוז של הילדים ביחס ישיר להתנהגות המוטורית שלהם – תזוזה בכיסא, קימה והליכה, וכן תזוזת רגליים בזמן הישיבה. כל ילד התבקש לבצע סדרה של מבחנים הבוחנים את "זיכרון עבודה" שלו; זיכרון זה מאחסן ומנהל מידע לטווח קצר, הדרוש לביצוע מטלות קוגניטיביות סבוכות כגון למידה, עיבוד והבנה.

 

ממצאי המחקר הצביעו על כך שרוב הילדים המאובחנים עם ADHD היו ערניים יותר וביצעו את המבחנים טוב יותר כאשר הם זזו יותר. ביחס הפוך, הילדים ללא ADHD ביצעו את המבחן בצורה טובה פחות כאשר זזו יותר.

 

לדברי מארק ראפורט, אחד מעורכי המחקר וראש הקליניקה למחקר למידת ילדים ב-UFC, "ההתערבויות המקובלות, שמטרתן להפחית היפראקטיביות [...] הן ההיפך הגמור ממה שעלינו לעשות למען ילדים עם ADHD". הוא מוסיף כי לא חייבים לתת לילדים לרוץ בכל רחבי הכיתה, אך יש להקל על התנועתיות שלהם כדי לשמור על רמת ערנות הכרחית בזמן ביצוע משימות קוגניטיביות.

 

בראיון לוושינגטון פוסט, הסביר ראפורט כי מרכיב ההיפראקטיביות אינו מקושר, בדרך כלל, לתביעות היומיום, אך ממצאי המחקר "קרובים יותר למה שאנחנו רואים בממלכת החיות, ומצביעים על תפקיד פונקציונאלי ברור של תנועת-יתר אצל צעירים עם ADHD".

 

עורכי המחקר ציינו כי דרושים מחקרים נוספים כדי לבחון קשר בין תנועתיות ללמידה אצל ילדים שאובחן אצלם ADHD בגיל מאוחר יותר, וכן בקרב בנות. עם זאת, החוקרים טוענים שכבר כעת ניתן ליישם את ממצאי המחקר הלכה למעשה: רוב התלמידים עם ADHD, הם אומרים, עשויים להפגין ביצועים טובים יותר בלימודים – בין אם מדובר במטלות כיתה, מבחנים או שיעורי בית – אם לדוגמה ישבו על כדורי פיזיו או אפילו על אופני כושר נייחות בכיתה ובבית.

 

 

Journal of Abnormal Child Psychology, April 2015