מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
02/05/13 17:00
4 תגובות

ראיתי וקראתי:

מדענים זיהו אזור במוח השולט בהזדקנות

ניסויים בעכברים הראו כי שינוי בפעולת האזור, כך שייצר פחות מחומר כימי מסוים, מאפשר להאריך או לקצר את חיי העכבר ב- 20%

מדענים בארה\"ב זיהו מרכז פיקוד ביולוגי של תהליך ההזדקנות בחלק במוח, שגודלו כגודל אגוז. המכניזם התגלה בתוך אזור ההיפותלמוס במוח, והחוקרים גילו שניתן להאריך או לקצר חיי בעלי חיים על ידי ביצוע פעולות באזור.



החוקרים גילו בסדרת ניסויים, שניתן להאריך את חייהם של עכברים ב-20%, מבלי לגרום להם תופעות של זקנה, דוגמת חולשת שרירים, אבדן מסת עצם או בעיות בזיכרון. המחקר עשוי להוביל לפיתוח תרופות שיאטו את תהליך הזדקנות בקרב בני אדם ואף ימנעו מחלות הקשורות להזדקנות, דוגמת סוכרת, מחלות לב ואלצהיימר.



\"אנחנו נרגשים ביותר מהתגלית. היא מאששת את הסברה ולפיה ההזדקנות היא יותר מהידרדרות פסיבית במצבן של הרקמות השונות, אלא זה תהליך הנשלט על ידי מנגנון מסוים, וניתן לתמרן אותו\", אמר דונשנג קאי מבית הספר לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק.

תוחלת החיים של העכבר עלתה ב-20% מבלי שייגרמו לו תופעות זקנה

תוחלת החיים של העכבר עלתה ב-20% מבלי שייגרמו לו תופעות זקנה. צילום: בלומברג



במאמר שהתפרסם בכתב העת Nature מתארים החוקרים כיצד איתרו את מה שנראה כמרכז הפיקוד הביולוגי על תהליך ההזדקנות. הם גילו שפעילותו של החומר הכימי NF-kB, המצוי במוחותיהם של עכברים גוברת ככל שהם מזדקנים. כאשר עצרו את פעולת החומר, חיו העכברים שבניסוי במשך 1,100 ימים, זאת לעומת 1,000-600 ימים - אורך חייהם של עכברים בריאים רגילים. כאשר המריצו את פעילות ה- NF-kB, מתו העכברים בתוך 900 יום.

עוד כתבות בנושא



טכניקה שהופכת את המוח לשקוף תסייע לחקר מחלות נפש ואוטיזם 13.04.2013 | 18:21

הזדקנות האוכלוסיה ביפן משפיעה גם על מחוסרי הבית 03.03.2013 | 22:05

סוד קסמם של הרצים הקשישים 30.04.2013 | 12:43



בבדיקות שנערכו כעבור שישה חודשים התגלתה בגופם של העכברים נטולי ה-NF-kB רמה גבוהה יותר של מסת שריר ועצם מאשר בגופם של העכברים בקבוצת הביקורת. כמו כן, גילו העכברים כישורי למידה טובים יותר ועור גופם היה בריא יותר.



בהמשך התגלה כי NF-kB מנמיך את רמת ההורמון GnRH, שהוא בעל תפקיד מרכזי בפוריות ובהתפתחות הזרע והביציות. עכברים שלגופם הוזרקה מנה יומית של GnRH חיו תקופה ממושכת יותר, ומוחם ייצר נוירונים חדשים.



קאי ציין את האפשרות שיהיה ניתן להאט את קצב ההזדקנות בדרכים שונות בעזרת תרופות שיפגעו בפעילות NF-kB או יעלו את רמות ה- GnRH במוח. ואולם, \"לעת עתה אנו מתרכזים בניסיון להבין את פעולת המנגנון\".



במאמר נלווה שהתפרסם ב-Nature, ציינו ברוס ינקנר מבית הספר לרפואה בהרווארד ודנה גאבוזדה מהמכון לחקר הסרטן דנה-פרבר בבוסטון, כי אם תוצאות המחקר יאוששו, עשויות להיות להם \"השלכות חשובות על ההבנה והטיפול במחלות הקשורות לזקנה\".



\"הרעיון שניתן להשפיע על תהליך ההזדקנות באמצעות הורמונים המופקים במוח, מעורר עניין רב בקהילת המדענים\", אמר ינקנר. \"עם זאת, בהתחשב בהשפעות הרבות שיש להורמונים הללו, יהיה צורך לחקור לערוך בדיקות יסודיות לפני שייעשה בהן שימוש קליני לטיפול במחלות זקנה דוגמת סוכרת, אלצהיימר ומחלות לב\", הוסיף.



תגובות

ד--ר-יעקב-בן-שאול
מנהל קבוצה
03/05/13 0:00

לא הצלחתי להכנס למאמר ואחפש אותו. בינתיים נסביר שהמוח ורק המוח אחראי להגדרתנו כחיים. במצב נורמלי, תאי המוח בראשנו (נוירונים) אחראים על העברה ועיבוד מידע ונראים כעץ סבוך ענפים (דנדריטים). סיב עצבי (אקסון) מוליך את הדחפים. תאי עצב מתקשרים בקשר כימי חשמלי דרך צמתי מפגש (סינפסות). הבעיה שבזיקנה, בכל זיקנה אף ללא מחלות, המוח מאבד נוירונים, ישנה ירידה בנפח המוח ובמשקלו, בזרימת הדם, החמצן מופחת.
למעשה ישנה הקבלה בין המחלות הדגנרטיביות, כמו הדמנציות למינהן, לבין הזיקנה עצמה. ומכאן שפתרון למחלה כמו אלצהיימר, הוא תיאורטית כמעט כמפתח למגה חיים.







ד--ר-יעקב-בן-שאול
מנהל קבוצה
03/05/13 10:41

הקישור של מינרבה1 אמנם אינו תקין אבל הכתבה על איזור במוח שניתן לעודד אותו על ידי הורמונים וכך להאריך חיי עכברים מעניין. אוסיף "נקודה יהודית". המחקר קשור לביה"ח אינשטיין בניו יורק, ד"ר ניר ברזילי "שלנו" מאותו בית חולים, כבר שחרר בעבר לתקשורת גם ניסויים חשובים (כמו הבנה מי הם המגיעים מבחינה גנטית לגילאי 100 ויותר) וגם תחזיות שבקרוב נוכל לעכב את הזיקנה. זה נושא הקשור לתחום הטלומרי בפרט ולמחקר הגנטי בכלל. אולם, זו אינה האופציה היחידה האפשרית להתבהר בשנים הקרובות. נוצר ב: 03/05/2013 10:39
נוצר ב: 03/05/2013 10:40


אני מניח שגם "התעמלות" יומית למוח יכולה בלי ספק להועיל.
ד--ר-יעקב-בן-שאול
מנהל קבוצה
03/05/13 11:39

בוודאי. צריך להתייחס למוח כמו לכל שריר אחר.