מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
מינרבה1

מינרבה1

מנהל קבוצה
01/01/15 9:11
0 תגובות

שיטות בתזונה



השיטה המתאימה בתזונה: שיחה עם ד\"ר מירה ניאזוב



היא לא מתפעלת משייקים ירוקים ומרו־פוד וגישתה משלבת ניגודים — ממקרוביוטיקה דרך אסטרולוגיה ועד רפואה מערבית. לדעת ד\"ר מירה ניאזוב, מבכירי המטפלים בתזונה בארץ, ומרואיינת קשה להשגה - העיקר הוא בהתאמה האישית של התפריט למטופל

רחל טלשיר

לעתים קרובות שואלים אותי איך ייתכן שעדיין לא כתבתי על ד\"ר מירה ניאזוב, מבכירי המטפלים בתזונה בישראל. שואלים מפני שניאזוב ריפאה כל כך הרבה אנשים שכבר נואשו: חולים במצבים סופניים, עקרות ועקרים, בני אדם ששגרת יומם היתה סבל נפשי וכאב פיסי.



יש לכך תשובה פשוטה: ניאזוב לא הסכימה להיפגש עם עיתונאים. בעיקר מפני שאינה יכולה לקבל עוד מטופלים. רשימת ההמתנה שלה ארוכה לאין קץ והיא אינה רוצה להיחשף לעוד פניות שאינה יכולה להיענות להן. מתסכל מאוד בשביל מי שכל כך רוצה לרפא, לדעת שאפשר לעזור אבל לעמוד מנגד רק מפני שלוח הזמנים אינו מאפשר.





ניאזוב: \"נקודת שבר רגשית היא ההתחלה של כל מחלה: אהבה נכזבת, לפעמים מילה לא במקום, עלבון, אכזבה. אלה שוחקים את העמידות שלנו\"תומר אפלבאום

עוד כתבות בנושא

מיסו והעיר הגדולה 09.03.2013 כתבה זאת זמינה למנויים בלבד

כך כבש התפריט הטבעוני את המסעדות הרגילות 22.09.2013

מרקים קרים לימים מהבילים 13.06.2013 כתבה זאת זמינה למנויים בלבד

למרות מאמצינו, מסעדת יאמאטויה אכזבה אותנו שוב ושוב 06.05.2011

אבל יש לכך עוד תשובה: קשה לסכם בכתבה אחת את השקפת העולם המורכבת שלה המשולבת בחייה רבי התהפוכות, את שיטת הטיפול שנשענת גם על אסטרולוגיה וגם על רפואה מערבית. מה שיש כאן, בגללי ולא בגלל ניאזוב, כולל מבחר מצומצם של תשובות המובאות בקיצור, הוא הצצה דרך סדק צר למניפה רב גונית שיצרה אשה אחת.



ניאזוב ניאותה להיפגש איתי רק מפני שבאביב היא פותחת קורס תזונה מקרוביוטית למטופלים ולקהל הרחב, והיא מעוניינת לקדם אותו. זו תהיה סדרת פגישות שיכללו הסברים עיוניים, לימוד של טכניקות בישול, רכישת כלי איבחון, תרגילי צ\'י קונג וגם ארוחות מקרוביוטיות.



סמוך לתחילת הפגישה שאלה אותי ניאזוב מה תאריך הלידה שלי וגם מיששה את כפות ידי. לא שאלתי אותה מה תאריך הלידה שלה אבל מיששתי את ידיה. רק בדיעבד תהיתי שמא גם המישוש הוא חלק מארגז הכלים שלה ולאו דווקא מחווה של חום אנושי. או שאולי גם וגם. היא אשה קטנה מאוד שדומה לפיה יפנית. היא מרבה לצחוק ובשלב מסוים כמעט התחרינו בריצה לשירותים. שתינו, גם בגלל הנימוס, התאפקנו יותר מדי זמן.



אני מציינת את הפרטים האלה כדי שיהיה ברור שקשה להכניס את ניאזוב לאיזושהי מגירה עם תווית. מעט רוח השטות לא חיבלה כלל בשיחה בינינו שהתנהלה ברצינות רבה וניכר בה מאמץ כן של ניאזוב להסביר את שיטתה, לרבות הסברים מעמיקים על מבנה התא ותפקידי מערכת העיכול. הקושי להסביר נובע לא רק מן העובדה שהיא נשענת על כמה בסיסים הנתפסים כמנוגדים זה לזה, אלא גם מן האופי שלה, שהוא בעת ובעונה אחת פשוט וגם מורכב, מעשי וגם רוחני.



שיטת סבתא קומרי



ניאזוב נולדה באוזבקיסטן לפני יותר משבעים שנה. שם הוכשרה כרופאה והתחילה לרפא. לפני כשלושים שנה עלתה לישראל ועבדה כרופאה במערכת הציבורית, בעיקר עם חולים מרותקים במצב סופני. היא עצמה חלתה פעמיים בדלקות פרקים חריפות. בפעם הראשונה ריפאה אותה אמה באמצעות תזונה מתאימה. המילה \"מתאימה\" תחזור בשיחה אין ספור פעמים מפני שלפי גישתה של ניאזוב, כמו גם לפי עקרונות המקרוביוטיקה, אין תפריט אחד נכון או בריא או טוב אלא רק מתאים: מתאים למקום, לזמן ולאדם המסוים.



בפעם השנייה היא כבר ריפאה את עצמה באמצעות אותם עקרונות שלמדה מאמה — אשר למדה אותם מחמותה, שהיתה מיילדת. שמה של אותה חמות, סבתא קומרי, יחזור פעמים רבות במהלך השיחה מפני שבשביל ניאזוב היא השורש שממנו צמחה: \"לסבתא קומרי היתה הנחיה תזונתית לכל מחלה או בעיה. ההנחיות האלה ינקו מתוך הניסיון שלה וההיכרות עם האדם המסוים אבל גם מתוך הקשבה לעונות השנה וגם מתוך תשומת לב לחלקי היממה\".



לעתים קרובות יישמה ניאזוב את העקרונות של סבתא קומרי עם חולים שהרפואה הקונבנציונלית לא הצליחה לתת להם מענה. בכל פעם הופתעה מן השיפור שחולל השינוי התזונתי בחולים שהאחרים כבר נואשו מהם. קרה גם שננזפה מפני שסגנון הטיפול שלה סתר את גישתם של הממונים עליה. לעיתים הנזיפות הפכו לאיומים. כשהיתה בת 54 נקראה למשרדי ההנהלה ונדרשה להפסיק לרפא באמצעות תזונה, וליתר דיוק, להפסיק לרפא באמצעות \"השטויות שלך\". ההחלטה גמלה בליבה: \"אם אתם רוצים שאפסיק, תדאגו לי לפנסיה מוקדמת\", אמרה.



הממונים עליה חטפו את ההצעה ומאז היא מרפאה בשיטתה, המבוססת על ניסיונה רב השנים כרופאה, על הידע שהנחילה לה אמה שלמדה מסבתא קומרי, על פילוסופיית המקרוביוטיקה ועל עקרונות הרפואה הסינית שאותם למדה במשך שנים רבות.



מהם לדעתך הגורמים המשפיעים ביותר על הבריאות?



\"נקודת שבר רגשית היא ההתחלה של כל מחלה: אהבה נכזבת, לפעמים מילה לא במקום, עלבון, אכזבה. כל אלה שוחקים את העמידות שלנו. האוכל הוא הבסיס אבל קושי רגשי הוא הקש ששובר את גב הגמל\".



איך את מסבירה את המודעות הגוברת לאחרונה לזיקה בין מזון לבריאות?



\"מצד אחד האנשים יותר משכילים, יש תקשורת שמגיעה לכל מקום ויש המון מידע. אפילו הנכד שלי חוזר מהגן ומבקש מיץ תפוזים כי הגננת אמרה שהוא מכיל ויטמין סי ושזה מאוד חשוב. וכאן אני מגיעה לחלק הבעייתי: מה באמת הגננת יודעת על ויטמין סי? כולנו הרי מושפעים מפרסומות והן מבלבלות אותנו מפני שמאחוריהן עומדים אנשים שרק רוצים למכור ולא מבינים דבר\".





ניאזוב: \"אופנות המזון החדשות, כמו רו־פוד ומיצי עלים, עוזרות למי שאוכל לחמניה ושוקו בבוקר ושניצל וצ\'יפס בצהריים, אבל לטווח הארוך זה לא מתאים\"איור : עמוס בידרמן

המקרוביוטיקה, כאמור, היא אחד העמודים המרכזיים שעליהם נשענת שיטת ניאזוב. המפגש שלה עם פילוסופיית התזונה הזאת התרחש כשחלתה בפעם השניה בדלקת פרקים בסוף שנות השבעים: \"הגעתי למצב שלא יכולתי להרים את בתי הקטנה. בצר לי התייעצתי עם נטורופת שמאוד הרשים אותי. מפני שאני שמטבעי למדנית ביקשתי להיות תלמידתו. זה קצת הצחיק אותו מפני שכבר הייתי רופאה מנוסה ועסוקה, אמא לשני ילדים, והלימודים אצלו היו אינטנסיביים ונמשכו ארבע שנים.



\"ואז ראיתי אצלו דף פרסומת לסדנה מקרוביוטית בהדרכתו של מורה־אורח מספרד. הסדנה הזאת ארכה רק עשרה ימים ובאמצעותה התחברתי לשני חלקים חשובים בעברי: גם לתקופה שבה עבדתי באוזבקיסטן בבית חולים אוניברסיטאי שבו לא השתמשנו בכל כך הרבה בדיקות מעבדה אבל למדנו לראות את החולים, למשש ולהריח אותם; וגם לידע העצום שהנחילו לי סבתא קומרי ואחריה אמי, ושבעצם דמה מאוד למקרוביוטיקה\".



הכנת שייק עם עשב חיטה

הכנת שייק עם עשב חיטהמוטי מילרוד

למה לדעתך הרפואה הקונבנציונלית לא מאמצת בחום אנשים כמוך?



\"יש כמה סיבות. על חלקן, כמי שעבדה שנים ארוכות במערכת הזאת, אני מנועה מלדבר מפני שלא יאה לירוק לבאר ממנה שתיתי. אבל יש בוודאי סיבה אחת הגיונית: כיום מטפלים בכל חולה המון אנשים. כל אחד אחראי לחלק אחר של המחלה. אם הממסד יאמץ אנשים כמוני, המון אנשים ישארו מחוסרי עבודה\".



האם יש לך מענה לכל בעיה?



\"כן. מפני שאני לא מטפלת במחלה אלא באדם. כאשר מאזנים את האדם, בריאותו משתפרת ולא משנה איך קוראים או לא קוראים למחלה\".



לא רק טבעוני



שיטת ניאזוב, כמו גם המקרוביוטיקה, אינה דוגלת בטבעונות אבל רוב הטבעונים יוכלו לראות בה רע־במיעוטו כי היא ממליצה על אכילה מתונה מאוד של כמויות קטנות של מוצרים מן החי. כאשר אני מנסה ללבות את הדיון ניאזוב מסבירה שגם כשהיא מבשלת ארוחה בשרית מדובר על רבע חזה עוף ל–25 סועדים. עיקר התפריט בשיטה שלה, לפחות 50%, מבוסס על דגנים ובהם גם כוסמת (למרות המחלוקת בשאלה האם היא נחשבת דגן), אורז מלא, שיבולת שועל, דוחן, שיפון, גריסים.



כמו בשיטות טובות אחרות, המתינות היא שחקנית מרכזית בשיטת ניאזוב. גם הדגש על מזונות לא מעובדים מן הצומח, וגם הקפדה על לעיסה מיטבית. אבל יש גם כמה כללים יחודיים. כל העקרונות רשומים על דפים, לכאורה שווים לכל נפש, נגישים וזמינים, אבל כשמעיינים בהם עולה שאלת ההתאמה. ניאזוב, וגם המטפלים האחרים שהכשירה, הם אלה שמתאימים את העקרונות למטופל: למי כדאי לאכול מזונות שמגבירים לחות ולמי אסור? מי צריך להימנע ממזונות מקוררים ומי דווקא יכול לאמץ אותם?



מטפל טוב הוא זה שיודע להתאים למטופל שלו את סוג הדגנים, הקטניות, החלבונים, התבלינים והשמנים עד לפרטי הפרטים הקטנים, וזה כולל גם כמויות מדויקות וטכניקות בישול וזמני ארוחות — סוג של קובייה הונגרית שבחלקיה סותרת את רוב המגמות החדשות, ובכלל זה רו־פוד.



\"האופנה הזאת\", היא אומרת על הרו־פוד, \"טובה לאנשים שאוכלים רע מאוד. למשל, כאלה שזוללים כל החיים במסעדות. בשבילם לעבור לרו־פוד זה שיפור מפני שזה מאוד מנקה. אבל יש אנשים רבים שצורת האכילה הזאת מחלישה אותם ואני מקבלת אותם כאן כשהם כבר שברי כלי.



\"חלק ממהצלחה של כל האופנות החדשות, כולל מיצי עלים ושייקים ירוקים, נובע מן העובדה שבשביל מי שכמו רוב האנשים אוכל לחמניה ושוקו בבוקר ואחר כך שניצל וצ\'יפס בצהריים — כל שינוי כזה הוא סוג של שיפור. אבל לטווח הארוך זאת לא תזונה שמתאימה לאף בן אדם. ודאי לא בחורף. אבל כאמור, למי שכבר מזופת לגמרי זה יעיל מאוד כסוג של ניקוי\".



מה את מציעה למי שמתגעגעים לג\'אנק פוד?



את מה שהציע לי הנטורופת שהלכתי אליו כשסבלתי בפעם השנייה מדלקת פרקים. אמרתי לו שאיני יכולה לחיות בלי נקניק. הוא שאל מה יש בנקניק שכל כך אהוב עלייך? שמתי בפה חתיכת נקניק ואמרתי שאני אוהבת את הטעם המלוח והפיקנטי. הוא המליץ לי על זיתים\".



את נעזרת בעבודתך בחלקים כלשהם מהרפואה הקונבנציונלית?



\"בהחלט! כדי להוכיח למטופלים שהשיטה שלי עובדת אני שולחת אותם אחרי ארבעה חודשים לבדיקות מעבדה בקופת חולים. הם לא מתאפקים, רצים כבר אחרי חודש וחוזרים מאוד שמחים כי הבדיקות טובות. ככה אני מוכיחה להם, בשפה שהם מכירים, שהם הולכים בדרך המתאימה\".



האם בני משפחתך מושפעים ממך ואימצו אף הם את שיטתך או שהסנדלרית הולכת יחפה?



\"משפחה זה הדבר הכי חשוב ולכן אגיד בזהירות רבה שכאשר הם חולים, הם מבקשים לאכול מכף ידי. כאשר מישהו בסביבתם חולה, הם ממליצים עלי. אבל ביומיום אני מבשלת, שמה על השולחן, בעיקר דגנים וירקות מאודים, ואוכלת לעתים קרובות לבדי. אני מקווה מאוד להשפיע, לא תמיד אני מצליחה\".



לסיום, אני רוצה להביא כאן משהו שאמרה לי ניאזוב בשיחת הטלפון הראשונה שלנו. מה שלומך? שאלתי אותה. \"טוב\" היא אמרה, \"ויהיה עוד יותר טוב\".



שתקנו יחד ואז היא צחקה ואמרה שמי שאומר שרע לו, לא מדמיין כמה רע יכול להיות הרע.



ועוד משהו, שמסביר את חוסר הפנאי של ניאזוב: חלק ניכר מזמנה מוקדש ללמידה. יהדות, הומאופתיה, תורות מזרחיות, כתבים עתיקים. \"האדם\", היא אומרת, \"כמו עץ השדה מושפע מהאקלים שהוא צומח בו, מהחום, מהקור, מהיובש, מהרוח ומהלחות. אבל גם מהאדמה שמזינה אותו. או שלא\".



תגובות