מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסמה לעשות לפני מה- סיטי מעי דק או גסטרוסקופיה וקולונסקופיה?

מה לעשות לפני מה- סיטי מעי דק או גסטרוסקופיה וקולונסקופיה?

19/08/19 13:29
1 תגובות

בן 47, אני צריך לקבוע שתי בדיקות- גסטרו-קולונסקופיה וסיטי מעי דק. בגדול יש לי חשד לדלקת (קרוהן) אבל גם יש לי מחלת פוליפים בשם JPS שנגרמת ממוטציה בגן BMPR1A- נדיר שיש פוליפים במעי הדק, זה בדרך כלל במעי הגס, אבל חייבים לבדוק.
בדיקת MRE לא מאשרים בקופה, הגסטרואנטרולוגית ניסתה פעמיים, וגלולה למעי הדק - הגסטרואנטרולוגית מסתייגת כי היא אומרת שקודם כל צריך לעשות סיטי בשביל לראות שאין מקום שהגלולה יכולה להתקע בו ואז צריך ניתוח (לא העלתה את הרעיון של גלולת דמה, גם כנראה רוצה לראות איברי הבטן והלבלב לפחות פעם אחת).

בדיקת CTE היא בדיקה עם קרינה ואני מתלבט מה לעשות קודם- אולי עדיף לעשות קודם כל את הסיטי מעי דק ולעשות קולונוסקופיה וגסטרוסקופיה אחרי חודש-חודשיים, כי יכולות להיווצר מוטציות ואז פוליפים שאפשר יהיה להסיר בקולונוסקופיה- או שאני טועה וזה לא עובד בטווחי זמן כאלו? האם החשש שלי בכלל מוצדק? (המטרה זה לאבחן דלקת קרוהן ופוליפים).


תגובות

פרופ׳-הנית-ינאי
מומחה כמוני
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
19/08/19 16:55

ערב טוב, הדמיה של CT enterography- CTE - אכן כרוכה בחשיפה לקרינה, אולם לא מדובר בבדיקה עם קרינה גבוהה מאוד, והבדיקה מתאימה לאיתור מחלת מעי דלקתית דם לאיתור ממצאים פוליפואידים לאורך המעי הדק. חשוב להדגיש שחשיפות בודדות ל CT אינן נחשבות מסוכנות ושבדיקת CTE איכותית היא בדיקה קצרה, רגישה ואינפורמטיבית. כפי שכתבת, הבדיקה נותנת מידע רחב גם על איברים ומערכות אנטומיות אחרות מעבר לצינור העיכול (בד״כ כוללת את כל הבטן והאגן), ולעיתים היעילות האבחנתית שלה גבוהה מזו של בדיקות ה MRI (למשל- איכות הדמיה שאינה אופטימלית, תזוזות של הנבדק שיוצרות ארטיפקטים, שימוש בפרוטוקולים שמכוונים רק לאיזור או מערכת מסוימת ועונים רק על שאלה/ות מסוימת וכו וכו). לעיניין הבירור של המחלה הפוליפואידית יש לפנות לרופא המטפל ולברר את כל השאלות או לנסות ולהתיעץ בפורום יעודי לבעיות אלו. כל טוב והרבה בריאות, הנית ינאי