מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניחרדה חברתית2כלל פטרסון מספר 3 - התידדו עם אנשים הרוצים בטובתכם

כלל פטרסון מספר 3 - התידדו עם אנשים הרוצים בטובתכם

צל לילה

צל לילה

מנהל קבוצה
28/12/19 14:32
4 תגובות

אני לא קראתי את הספר של ג'ורדן פיטרסון אף שהוא נחשב לרב מכר ונמצא עכשיו במבצע של 2 ספרים ב100 בסטימצקי ואולי גם בצומת ספרים.

אבל רציתי לדבר כאן על הכלל השלישי שלו:
התיידדו עם אנשים הרוצים בטובתכם.

וזה כלל טוב, כי ידידים רעים עשויים לעשות את הדברים הבאים:
א. לתת עצות רעות, למשל מגלל קנאה או משיכה נסתרת אליכם.
ב. לדכא אתכם במקום לעודד אתכם - אתם עושים למשל משהו שהוא הצלחה קטנה בשבילכם, אבל הידיד מוריד את זה עם איזה הערה שטוחה כלשהי ובדרך כלל קצרה ובכלל לא מנומקת או מוסברת. זה עשוי להיות גם כן מקנאה.
ג. לא להיות שם בשבילכם, בדיוק כשאתם סומכים עליהם שיהיו, ומגלל זה אחר כך נפגע האמון שלכם באנשים באופן כללי.
ד. אני בטוח שלא חסרות סיבות נוספות למצוא ידידים שהם טובים אליכם ורוצים בכנות בטובתכם ובהצלחתכם, או לפחות לא מכשילים אתכם בהתקדמותכם בחיים באופן בדרך כלל קצת לא מורגש או כזה שאתם מגוננים עליו.

תודה לחברת הקבוצה שהביאה לי את הקישור לסרטון הבא, זה באנגלית, אני לא מבין כל מילה ולא מקשיב כל מילה, אבל בלווית הערך "12 כללים לחיים" בויקיפדיה אני קורא את זה. זה לא 12 הדיברות, אבל מכל פילוסופיה וכל פסיכולוגיה אפשר למצוא את דברי החוכמה בהם. אני נזהר רק מגלל שהיה לו קצת עניין רב מדי במשטרים ופסיכולוגיה של משטרים טוטליטריים ופשעים שונים. הוא מדבר משהו על "הצל" שקרל יונג דיבר עליו, הצד האפל בכל אדם. ואני אומר שבכל אדם יש פוטנציאל להרבה דברים גם לטוב וגם לרע. אדם בתור תינוק, אם מחשיבים בחירה חופשית כאמיתית, יכול להפוך גם לצדיק גדול וגם לארכי-נבל והכל טמון בעצם באותו תינוק. סביבה שונה, אירועים שונים כולל אירועים פנימיים ומחשבתיים ופרשנויות, השפעות תרבותיות והמון דברים משנים את הפוטנציאל והופכים אותו למשהו ממשי. בכל מקרה, הנה הסרטון עם 12 הכללים לחיים: אני אגב בכלל השישי עכשיו, אני יעשה הפסקה ואמשיך מתישהו, קצת יותר מדי אנגלית בלי תרגום :) ורק אם ראיתי את ההרצאה.. למה לקנות את הספר?


תגובות

אינפוסודי
29/12/19 22:23

תודה על הפוסט! אני אישית אהבתי את הכלל השני: Treat Yourself Like Someone You Are Responsible For Helping שהוא מזכיר במעט את המשפט-התייחס לאחרים כפי שהיית רוצה שיתייחסו אליך. רק שכאן ההתמקדות היא בעצמך ומאחר שאנו נוטים להיות ביקורתיים מדי כלפי עצמנו, וגם לא כל כך אוהבים את עצמנו, זה כלל טוב וחשוב ליישום ולציון. פיטרסון גם אומר שמוטלת עלינו החובה המוסרית לנהוג כך, גם משום שמצבך משפיע על הסובבים אותך.

צל-לילה
מנהל קבוצה
זאת לא התמונה הפיזית שלי, זאת התמונה הרוחנית :) אני יפה פנימית לא?
30/12/19 17:34

זה גם רעיון נחמד ולא חדש, עוד הלל הזקן אמר "אם אין אני לי מי לי וכשאני לעצמי מי אני" ואז הוריד עוד כוס של יין כי את הוודקה עוד לא המציאו. ועוד ידוע מספרות הפסיכולוגיה העצמית/העצמה שהכי טוב זה להיות הפסיכולוג של עצמך קודם כל, ושאתה בעצם התומך הפוטנציאלי הכי גדול של עצמך ושזה טוב לאהוב את עצמך. אבל מעניינת הבחירה דווקא בכלל השני, כי כל אחד לוקח את מה שהכי מתאים למשהו או לעצמו, לי למשל היו באמת ידידים שלא היו הכי טובים כשחושבים על זה, למרות שבזמנו הם גם הועילו לי, וזה משהו שהפריע לי - מישהו שאתה רוצה לסמוך עליו ובלי שאתה שם לב מכניס לך רעל במקום עיצה טובה או תמיכה, כמו שפטרסון אמר - מישהו שכשאתה מנסה להיגמל מסיגריות, מביא לך פקט במתנה. אז המסקנה של כל זה, שיתכן שאת בעצם רוצה להרגיש שאת יותר בשביל עצמך ולהעריך את עצמך יותר. לכל אחד יש תכונות חיוביות שהוא אוהב בעצמו וצריך להסתכל יותר עליהם. למשל אינטיליגנציה גבוהה או נחמדות או כל דבר אחר, למשל טעם טוב בסרטים. ואם את מעריכה את עצמך בצורה שאת מרגישה איתה מספיק טוב אז מעולה שטעיתי :) בכיף על הפוסט, אגב בסוף בחרתי ספר על 100 תכונות של אנשים מצליחים או משהו כזה, חשבתי ש100 עקרונות זה פי 10 יותר עקרונות מאלה של פיטרסון, הרבה יותר החזר עבור הכסף וזה גם נראה נחמד כשדיפדפתי בזה. אולי אבל אני אראה את המשך ההרצאה ובמבצע הבא, פעם בחצי שנה בערך יש מבצעים בחנויות הספרים. נחמד לכתוב לך/איתך :)

אינפוסודי
29/12/19 22:25

אז אתה תשאל איך היית מייעץ לעצמך לפעול אם היית צופה מהצד.

צל-לילה
מנהל קבוצה
זאת לא התמונה הפיזית שלי, זאת התמונה הרוחנית :) אני יפה פנימית לא?
30/12/19 17:38

זה כבר פירוש אחר. פה את מדברת על זוויות מבט. וזה נושא מאד מעניין כי איך שמפרשים דברים ובאיזה פרספקטיבה מתייחסים לדברים משנה לגמרי את המצב. למשל במקום להרגיש חרדה בפירוש אחר עם זווית ראיה אחרת את עשויה להרגיש ביטחון עצמי. בזווית ראיה אחת האדם יחשוב שהוא לא יכול ובאחרת הוא יחשוב שהוא מסוגל. וכשיש כמה אנשים באירוע מסוים כל אחד מהם יחשוב דברים אחרים מהפרספקטיבה האישית שלו. בפרספקטיבה של צד אחד הוא זה שנפגע והצד האחר הוא האשם, בפרספקטיבה של הצד האחר זאת תהיה תמונה שונה.