מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותהחל מבצע החיסונים לשפעת – השנה בלי תרסיס

החל מבצע החיסונים לשפעת – השנה בלי תרסיס

משרד הבריאות ינסה להגדיל השנה את כמות המתחסנים לשפעת על ידי מתן החיסונים בכיתות ב' בבתי הספר. החיסון בתרסיס לא נרכש עקב דיווחים על העדר יעילות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מבצע החיסונים הארצי לשפעת החל, ובימים אלה כבר ניתן לקבל חיסונים כדי להיערך לעונת החורף הקרובה. בארבע קופות החולים רכשו מלאי כולל של 1,830,000 מנות חיסון, שיינתנו למבוטחים ללא תשלום.

 

הכללית הצטיידה לצורך המבצע ב-1,070,000 חיסונים. במכבי נרכשו 425 אלף חיסונים. במאוחדת רכשו 250 אלף חיסונים. בלאומית נרכשו 115 אלף חיסונים.

 

את החיסון לשפעת מומלץ לקבל מוקדם ככל הניתן. עם זאת, למבצע החיסונים לשפעת אין תאריך יעד, והחיסונים יינתנו עד סוף עונת השפעת – בחודש מארס 2017, או עד גמר המלאי. במערכת הבריאות מקווים כי לא ייווצרו השנה חוסרים בחיסונים, כפי שקרה בחלק מהשנים האחרונות. בשנה שעברה אזל מלאי החיסונים כבר בחודש דצמבר על רקע בהלה ציבורית מפני שפעת החזירים בעקבות דיווחים על אישה בשנות החמישים לחייה שמתה מהמחלה לאחר שאושפזה חודש בבית החולים בילינסון ועוד שמונה חולים שאושפזו עם הנגיף, חמישה מהם במצב קשה, ובהם אישה בהיריון שנאלצה לעבור ניתוח קיסרי.

 

החיסון כנגד שפעת כולל השנה שלושה או ארבעה זנים מומתים של נגיפי שפעת, לפי הנחיות ארגון הבריאות העולמי (WHO): זן שפעת החזירים המפורסם H1N1 ממשפחת A שזוהה לראשונה בקליפורניה בשנת 2009, זן שפעת ממשפחת A שמקורו בהונג קונג בשנת 2014 וזן שפעת ממשפחת B שאובחן לראשונה בבריסבין שבאוסטרליה בשנת 2009. חלק מהחיסונים שיינתנו השנה מכסים זן נוסף של שפעת ממשפחת B שאובחן לראשונה בפוקט שבתאילנד בשנת 2013.

 

מי צריך להתחסן נגד שפעת?

 

ההמלצה של משרד הבריאות היא לחסן את כל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים ומעלה. קבוצות הסיכון לתחלואה בשפעת, המהווים אוכלוסיית יעד מרכזית לקבלת החיסון, כוללים מבוגרים מעל גיל 65, ילדים מגיל חצי שנה עד גיל 12 ובייחוד פעוטות עד גיל שנתיים, נשים הרות ולאחר לידה, צוותים רפואיים ועובדי חירום, אנשים המתאשפזים לעתים קרובות, השוהים במוסדות סיעודיים ובתי אבות, חולים כרוניים במחלות כרוניות של מערכת הנשימה כגון אסתמה, מחלות לב כרוניות כגון אי ספיקת לב ומומי לב מולדים, חולים במחלת לב כלילית, טרשת עורקים, אנשים עם יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות כרוניות בכליות ובדרכי השתן - כולל מטופלי דיאליזה, אנשים עם מחלות כרוניות בכבד, מחלות מטבוליות כרוניות המעלות את הסיכון לזיהומים, מחלות במערכת העצבים לרבות לאחר שבץ מוחי או אירוע מוחי חולף, אנשים עם מחלות המטולוגיות, אנמיה או חוסר בדם, אנשים עם השמנת יתר והסובלים ממחלות עם ירידה בתפקוד מערכת החיסון לרבות סרטן ואיידס ובני ביתם.

 

לאנשים עם טרשת נפוצה, מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל לגבי קבלת החיסון. במשרד הבריאות מדגישים כי אין לתת חיסון נגד שפעת למי שסבל מתופעת לוואי חמורה אחרי חיסון שפעת בעבר.

 

לפי נתוני משרד הבריאות, בחורף הקודם חוסנו כ-21% מכלל האוכלוסייה, כאשר בקרב בני 65 ומעלה התחסנו כ-66% ובקרב ילדים עד גיל 5 התחסנו כ-24%.

 

התרסיס לא מספיק יעיל

 

החיסונים לשפעת ניתנים השנה בזריקה בלבד, וזאת לאחר שבשנה החולפת ארגונים רפואיים הצהירו כי החיסון בתרסיס בשם 'פלומיסט' שניתן בשנים האחרונות בעיקר לילדים אינו יעיל דיו. ביוני 2016 דיווח המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) על נתונים שנאספו ממאה מדינות, שמהם עלה כי החיסון בתרסיס שנכנס לשוק בשנת 2003 אינו יעיל בהשוואה לחיסון בזריקה, ויעיל במניעת ההידבקות בשפעת ב-46% מהמחוסנים בלבד, בהשוואה ליעילות של 65% לזריקה. כמו כן, נמצא כי כנגד אחד הזנים של הנגיף הייתה לחיסון בתרסיס יעילות אפסית בבלימת ההידבקות. החודש הצטרף איגוד רופאי הילדים האמריקאי (AAP) להמלצה. על רקע המלצות אלו, החיסון לתרסיס כלל לא נרכש השנה על ידי קופות החולים.

 

ככלל, לחיסוני השפעת יעילות מופחתת בהשוואה לחיסונים הניתנים בילדות, בעיקר משום שקבוצת היעד לחיסון לשפעת כוללת גם מבוגרים. למרות שהחיסון לשפעת זוהה במחקרים כמפחית ב-80% את הסיכון לתמותה מסיבוכי שפעת, הוא מספק הגנה מפני המחלה ב-65% מהמקרים בלבד. נתונים שנאספו במרכז האמריקאי לבקרת מחלות באשר לעונת השפעת הקודמת בארה"ב הצביעו על יעילות של 59% בלבד לחיסון, כולל יעילות של 51% בלבד במניעת ההידבקות בנגיף שפעת החזירים, ויעילות גבוהה יותר של 76% עד 79% בעצירת ההידבקות בנגיפי שפעת ממשפחת B.

 

מחקרים מצאו כי החיסון לשפעת עשוי להפחית את הסיכון להתקפי לב ואירועים מוחיים. לדוגמה, באוקטובר 2015 דיווחו חוקרים בריטיים כי זיהו שהחיסון לשפעת מגן מפני שבץ מוחי. מחקר נוסף מבריטניה משנת 2010 מצא כי החיסון לשפעת מקטין את הסיכון להתקפי לב.

 

מחסנים את הילדים

 

במשרד הבריאות הוחלט להרחיב השנה את אוכלוסיות היעד לחיסון לילדים עד גיל 12 במקום עד גיל 5, וזאת עקב היותם נפגעים עיקריים של שפעת ואלו שמעבירים את המחלה לסובבים אותם.

 

כמו כן, במשרד הוחלט לחסן השנה כנגד שפעת גם תלמידים בבתי הספר בכיתות ב' (ילדים שנולדו בשנים 2009-2008) באמצעות שירותי בריאות התלמיד, במידה ולא חוסנו דרך קופת החולים. על פי התכנית שמקדם שר הבריאות יעקב ליצמן, בכל שנה תתווסף שכבת גיל למבצע החיסונים לשפעת בבתי הספר – עד לחמש שכבות גיל בסיום התכנית.

 

ילדים שמקבלים חיסון נגד שפעת בפעם הראשונה צריכים לקבל שתי מנות בהפרש של חודש. במקרה שהילד מתחסן לראשונה בבית ספר, עליו להשלים את המנה השנייה במסגרת קופת החולים, חודש לאחר המנה הראשונה. במידה שהילד חוסן בעבר נגד שפעת אין צורך במנות נוספות לשנה זו.

 

לפי הערכת מצב שבוצעה במשרד, בבריטניה הובילה תכנית למתן חיסונים לשפעת בבתי הספר בשנים 2015-2014 לירידה של 94% בביקורי רופא בעקבות מחלת השפעת באזורים בהם ניתן החיסון ולירידה של 74% בפניות לחדרי מיון בעקבות השפעת וירידה של 93% באשפוזים בעקבות שפעת באזורים אלה.

 

לפי סקירה של המרכז האמריקאי למניעת ובקרת מחלות (CDC) שפורסמה בשנת 2013, 90% ממקרי המוות בילדים בארה"ב כתוצאה ממחלת השפעת התרחשו בילדים שלא חוסנו באותה השנה נגד המחלה.

 

 

denur1
14/03/17 22:41

מעניין לראות שטרמפ נגד החיסון לשפעת, פורסם היום.
קישור.
http://yournewswire.com/trump-flu-shot-scam/