מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותפרוביוטיקה עשויה להפחית לחץ דם

פרוביוטיקה עשויה להפחית לחץ דם

ניתוח נתונים מ-9 מחקרים מצא כי מוצרים המכילים חיידקים פרוביוטיים כמו יוגורט עשויים להפחית את לחץ הדם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

צריכה קבועה של פרוביוטיקה – החיידקים ה"טובים" שנמצאים ביוגורט, מוצרי חלב מותססים מסוימים ותוספי תזונה פרוביוטיים – עשויה להפחית מעט את לחץ הדם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקני Hypertension.

 

חוקרים מאוניברסיטת Griffith באוסטרליה חיפשו מחקרים שבחנו את ההשפעה שיש לצריכת פרוביוטיקה על לחץ הדם ואיתרו 9 מחקרים מבוקרים באיכות גבוהה, שכללו יחד 543 מבוגרים עם לחץ דם גבוה או תקין. במחקרים הללו חילקו את הנחקרים באופן רנדומלי לקבוצה שקיבלה מוצרים מועשרים בחיידקים פרוביוטיים וקבוצה שלא קיבלה פרוביוטיקה.

 

ניתוח הנתונים העלה כי צריכת פרוביוטיקה הפחיתה את לחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה במדידת לחץ דם) ב-3.56 מ"מ כספית בממוצע ואת לחץ הדם הדיאסטולי (הערך הנמוך) ב-2.38 מ"מ כספית, בהשוואה לאנשים שלא צרכו פרוביוטיקה.

 

צריכת פרוביוטיקה במשך פחות מ-8 שבועות לא הפחיתה באופן משמעותי את לחץ הדם הדיאסטולי או הסיסטולי. פרוביוטיקה עם מגוון רחב של חיידקים טובים הפחיתה את לחץ הדם יותר מפרוביוטיקה עם חיידק יחיד.

 

ההשפעה החיובית של פרוביוטיקה על לחץ הדם הדיאסטולי הייתה גדולה יותר באנשים שלחץ הדם ההתחלתי שלהם היה 130/85 או יותר – לחץ דם שנחשב גבוה.

 

 צריכת פרוביוטיקה במשך פחות מ-8 שבועות לא הפחיתה באופן משמעותי את לחץ הדם (צילום: Shutterstock)

 

החוקרים סיכמו כי המחקרים המעטים שנבחנו מעלים את האפשרות שצריכה קבועה של פרוביוטיקה – ביוגורט, מוצרי חלב מותססים ותוספי תזונה – יכולה להיות חלק מאורח חיים בריא המסייע להפחית את לחץ הדם. כמובן שמוצרים אלה אינם יכולים להחליף את הטיפול התרופתי במקרים בהם הוא נדרש.

 

חשוב לציין כי ממצאי ניתוח הנתונים מבוססים על מעט מחקרים. יש צורך במחקרים נוספים - גדולים וארוכי טווח - שיבחנו את הנושא, לפני שרופאים יוכלו להמליץ על פרוביוטיקה לשליטה על לחץ דם גבוה או מניעת יתר לחץ דם.

 

בינתיים, נראה ששווה לנסות להכניס חיידקים פרוביוטיים לתפריט היומי, מאחר והפרוביוטיקה, גם אם לא תועיל, כנראה שלא תזיק - אולי רק לארנק. לשילוב פרוביוטיקה בתזונה עשויים להיות יתרונות רבים נוספים מעבר לאיזון לחץ הדם. בין היתר, מחקרים קודמים מצאו כי לפרוביוטיקה השפעה חיובית על רמות הסוכר בדם, רמות הכולסטרול והורמונים מסוימים. סקירה מדעית שפורסמה השנה בכתב העת Canadian Medical Association Journal, מצאה כי פרוביוטיקה עשויה לסייע למניעת הצטננויות. פרוביוטיקה עשויה לסייע גם לטיפול בשלשולים ומניעתם ולמניעת וטיפול בפטריות.

 

למי שמבקש לצרוך פרוביוטיקה על מנת להפחית את לחץ הדם, נראה כי מומלץ לצרוך את החיידקים הטובים ביוגורט. יוגורט כבר נמצא בעבר כאמצעי יעיל לשליטה על לחץ הדם. ב-2012 חוקרים מאוניברסיטת בוסטון מצאו כי בקרב אנשים שאוכלים כמות יוגורט השווה לפחות למנת יוגורט כל 3 ימים, הסבירות לפתח יתר לחץ דם נמוכה בשליש בהשוואה לאלה שלא אכלו יוגורט. גם לחץ הדם הסיסטולי עלה קצת פחות בקבוצה שאכלה הרבה יוגורט מאשר בקרב אלה שלא אוכלים יוגורט. עם זאת, לא ניתן לייחס את ההשפעה לפרוביוטיקה. היוגורט הוא מוצר חלב דל שומן עמוס ברכיבים תזונתיים בריאים אחרים, וידוע כי מוצרי חלב דל שומן מסייעים להפחתת לחץ הדם.

 

8 מזונות שיפחיתו את לחץ הדם

 

Hypertension, online July 21, 2014