מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבחדשותמצוקות נפשיות מגדילות את הסיכון לכאבי ראש

מצוקות נפשיות מגדילות את הסיכון לכאבי ראש

במחקר בינלאומי נמצא עוד כי ישראל במקום הרביעי בשכיחות כאבי ראש כרוניים בהשוואה בין 19 מדינות מערביות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר בינלאומי חדש מצא קשר בין הפרעות נפשיות קיימות להתפתחותם של כאבי ראש כרוניים בהמשך. במסגרת המחקר נבחנו נתונים אודות יותר מ-52,000 נבדקים, שנאספו מסקרים שבוצעו ב-19 מדינות, לרבות ישראל, כחלק מסקרי ארגון הבריאות העולמי (WHO) שבחנו את הקשר בין מצוקה נפשית ובריאות פיזית.

 

כאבי ראש מוכרים כאחד המקורות השכיחים של כאבים כרוניים ובאוכלוסייה הכללית ההערכות כי בכל שנה 14%-11% סובלים מכאבי ראש כרוניים קשים או חוזרים.

 

בהשוואה בין המדינות, ישראל ניצבת במקום הרביעי בשכיחות כאבי ראש כרוניים. בסקר שנערך בארץ על מדגם של 4,859 איש מהאוכלוסייה הכללית, 23.6% זוהו עם כאבי ראש כרוניים, כשמעליהם רק תושבי קולומביה (27.8%), פורטוגל (26.6%) וצרפת (24.5%), ומתחת תושבי ארה"ב וניו זילנד (22.7%), עיראק (20.8%), גרמניה (17.2%), הולנד (16.5%), מקסיקו (16.4%), ספרד (15.5%) יפן (10.9%) ומחוז שנג'ן בסין (6.7%).

 

במחקר נמצא כי לכאבי ראש כרוניים מקור נפשי. לאחר תקנון למשתנים מתערבים זיהה המחקר קשר ברור בין מספר רב של הפרעות נפשיות להופעה של כאבי ראש כרוניים בהמשך: באופן כללי הפרעות מצב רוח ובהן דיכאון הגדילו ב-40%-30% את הסיכון להתפתחות כאבי ראש כרוניים, הפרעות חרדה הגדילו את הסיכון ב-70%-20% והפרעות אכילה המתבטאות בשליטה בדחפים - כגון בולמיה והפרעת אכילה בולמוסית - העלו ב-90%-70% את הסיכון להופעה של כאבי ראש כרוניים. הפרעות נפשיות בכללותן העלו במחקר פי 2.2 את הסיכון לפתח כאבי ראש כרוניים.

 

בניתוח פרטני נמצא כי הסיכון לכאבי ראש כרוניים עלה ב-90% בקרב הסובלים מדיכאון, פי 2 בקרב הסובלים מחרדה כללית או פוביה ספציפית והפרעה פוסט טראומטית (PTSD), פי 2.1 בקרב הסובלים מחרדה חברתית, פי 2.4 בקרב הסובלים מהפרעה ביפולארית, פי 2.2 בקרב הסובלים מהפרעת אכילה מסוג בולימיה, מפאניקה ומהפרעה אובססיבית קומפולסיבית, פי 2.4 בקרב הסובלים מהפרעת אכילה בולמוסית, ב-70% בקרב מכורים לאלכוהול ופי 2.3 בקרב מכורים לסמים.

 

הסיכון לכאבי ראש כרוניים עלה ב-90% בקרב הסובלים מדיכאון ופי 2 בקרב הסובלים מחרדה או PTSD (צילום: Shutterstock)

 

עוד העלה המחקר כי ככל שמספר ההפרעות הנפשיות בהם אובחן הנבדק היה גדול יותר, כך עלה הסיכון לכאבי ראש כרוניים - מסיכון גבוה ב-90% לכאבי ראש בקרב הסובלים מהפרעה אחת, פי 2.5 לסובלים משתי הפרעות, פי 2.6 לסובלים משלוש הפרעות, פי 3 לסובלים מארבע הפרעות ועד לסיכון גבוה פי 3.4 בקרב אנשים עם חמש הפרעות מאובחנות ומעלה, בהשוואה לאנשים ללא אבחנה כלשהי של הפרעה נפשית.

 

בקרב הסובלים מדיכאון, הסיכון לכאבי ראש כרוניים היה גבוה בעיקר לאלו שפיתחו מצב דכאוני עד גיל 21 (סיכון גבוה פי 2.4), בהשוואה לאלו שפיתחו את ההפרעה כבוגרים (גבוה ב-50%). תמונה דומה הסתמנה בקרב הסובלים מחרדה כללית - הסיכון לכאבי ראש כרוניים היה גבוה בעיקר לאלו שפיתחו את ההפרעה עד גיל 21 (גבוה פי 2.3), בהשוואה לאלו שפיתחו אותם בגילי הבגרות (גבוה ב-70%). אותה מגמה נצפתה גם באשר לסובלים מפוסט טראומה והפרעות אכילה.

 

המחקר, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Pain, לא בחן את הסיבות לקשר שבין כאבי ראש להפרעות נפשיות, אך הערכת החוקרים כי שתי התופעות קשורות בפעילות חריגה של מערכת העצבים המרכזית ובתגובה חריגה ללחץ, ששכיחה יותר בקרב אנשים צעירים, מה שמסביר את הקשר החזק יותר בין מצוקה נפשית לכאבי ראש כרוניים שזוהה בקרב מי שאובחנו עם התפרצות הפרעה נפשית בילדותם.

 

החוקרים קוראים לרופאי משפחה להעלות מודעות לקשר אפשרי בין כאבי ראש להפרעות נפשיות, על רקע ממצאי המחקר, מאחר ורוב הסובלים מכאבי ראש כרוניים פונים לרופאים אלה.

 

 

Journal of Pain DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpain.2014.10.002