מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותעוצמת הדלקתיות של חולי קרוהן משפיעה על תפקוד קוגניטיבי

עוצמת הדלקתיות של חולי קרוהן משפיעה על תפקוד קוגניטיבי

חוקרים ישראלים מצאו קשר בין פעילות דלקתית במעי וחסרים תזונתיים בקרב חולי קרוהן לבין מיומנויות קוגניטיביות לקויות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

קרוהן היא מחלה כרונית מתמשכת הגורמת לדלקתיות באזורים שונים של מערכת העיכול ולחסרים אופייניים ברכיבים תזונתיים שונים. מחקרים בעבר רמזו כי המצב הדלקתי עשוי להשפיע על איברים נוספים בגוף, לרבות המוח כן תפקודים מוחיים שונים.

 

מחקר חדש מישראל מצא עדויות כי המחלה עלולה להשפיע גם על מיומנויות קוגניטיביות שונות, לרבות קידוד מידע לזיכרון, יצירת קשרים בין מצבים שונים ומנגנונים של חלוקת קשב.

 

הצוות שמנה חוקרים מהמרכזים הרפואיים כרמל, ורמב"ם, בית החולים נהריה, בתי הספר לרפואה של הטכניון ואוניברסיטת בר אילן בגליל ובית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, בחן את התפקוד הקוגניטיבי בקרב 61 חולי קרוהן בוגרים בגיל 39 בממוצע, שהגיעו לבדיקות רפואיות שגרתיות לצורך מעקב. החוקרים בדקו את תסמיני החולים באמצעות ראיון, לרבות דיכאון, חרדה, עייפות ותפקודי שינה, וכן ביצעו בדיקות דם לנבדקים ומדידת משקל להערכת המצב הדלקתי וחסרים תזונתיים. בהמשך ביצעו החוקרים הערכה של התפקוד הקוגניטיבי של המטופלים בשבעה מימדים של כישורים קוגניטיביים מוחיים באמצעות סדרת מבדקים במחשב.

 

החוקרים זיהו שיעורים גבוהים של תפקוד קוגניטיבי לקוי בייחוד במשימות שבחנו מהירות של עיבוד מידע, שבהם 33% מהחולים הציגו תפקוד כושל ומשימות ליכולת מילולית שבהם הציגו 28% מהנבדקים תפקוד לקוי. תפקוד קוגניטיבי פגוע אובחן במקרה של ציון נמוך במבדק של יותר מסטיית תקן אחת מהממוצע המקובל שמתוקנן לגיל ורמת השכלה.

 

ניתוח סטטיסטי העלה קשר מובהק בין מצבם של חולי הקרוהן, וככל שהמצב הדלקתי כפי שזוהה על פי בדיקות הדם היה חמור יותר, וככל החסרים התזונתיים של החולים היו גבוהים יותר, כך הם הציגו תפקוד קוגניטיבי לקוי יותר, תוך נטרול השפעות אפשריות של דיכאון על המצב הקוגניטיבי.

 

החוקרים מסכמים כי מיומנויות קוגניטיביות קשורות לפעילות מחלת הקרוהן ולחסרים תזונתיים, ולטענתם, "הממצאים מאפשרים תובנות להשפעה האפשרית על תזונה ודלקתיות על תפקודים מוחיים קוגניטיביים". החוקרים קוראים להמשך מחקר בנושא כדי לעמוד על השפעותיה הנרחבות של מחלת קרוהן על תפקודים מוחיים בכללותם.

 

במחקר השתתפו ד"ר דניאל גולן, פרפ' בלה גרוס, פרופ' אריאל מילר, ד"ר סיון כליל-דרורי, עידית לביא, ד"ר משה שילר, פרופ' סילביה הוניגמן, ד"ר רונית אלמוג וד"ר אורי סגול, וממצאיו פורסמו בגיליון ספטמבר 2015 של כתב העת Inflammatory Bowel Diseases.

 

דלקת משפיעה על המוח

 

המחקר הוא מהראשונים שמזהים קשר בין מחלות מעי דלקתיות לתפקוד קוגניטיבי. ככלל, רק בשנים האחרונות עולה המודעות בקהילת הרפואה והמדע לקשר אפשרי בין דלקתיות בגוף לפגיעה בתפקודי המוח. כך, בין השאר, חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת קליפורניה מצאו בספטמבר 2014 כי תהליכים דלקתיים שאופייניים לחולים עם מחלות אוטואימוניות כגון טרשת נפוצה ולחולי סרטן המטופלים בכימותרפיה עלולים לפגוע בתפקודי מוח כגון זיכרון. כמו כן, מחקר מקנדה הדגים בפברואר 2015 קשר בין דלקתיות במוח למצוקה נפשית, לרבות דיכאון, ונמצא כי ככל שהדלקתיות עולה, כך גוברת חומרת הדיכאון.

 

ידוע כי מחלת קרוהן מערבת מצוקות נפשיות ורגשיות שעלולות להקשות על החולים את ההתמודדות עם מחלה כרונית ולפגוע באיכות חייהם. גם מצוקות אלו העשויות להיות מלוות בשינויים בתפקוד הקוגניטיבי המוחי, ובמארס 2013 כבר הראו חוקרים מפינלנד בכתב העת World Journal of Gastroenterology קשר מתון בין מחלות מעי דלקתיות בגיל ההתבגרות שהובילו לדיכאון לבין פגיעות בזיכרון המילולי, אם כי לא זוהו במחקר זה ליקויים קוגניטיביים משמעותיים מדי בקרב החולים.

 

עם זאת, המחקרים בנושא אינם חד משמעיים, ומחקר מנורבגיה שפורסם באפריל 2015 בכתב העת Gastroenterology Research & Practice דווקא קבע כי למרות קשר בין מחלות מעי דלקתיות לדיכאון, לא זוהה בו קשר בין המחלות לבין תפקודים קוגניטיביים לקויים.

 

מחקרים לאחרונה מתחילים לזהות גם קשרים בין מחלות מעי דלקתיות לבין שינויים אנטומיים במוח שעשויים אף הם להסביר את הממצאים שאובחנו בעבודה הנוכחית.

 

בשנת 2014 הוצגו שני מחקרים בכנס מדעי העוסקים בשינויים מוחיים בקרב ילדים ומתבגרים עם קרוהן, שאובחנו על סמך הדמיות במכשיר MRI. במחקר ראשון המבוסס על בדיקות הדמיה בקרב 12 ילדים ומתבגרים חולי קרוהן אובחן אזור במעטפת המוחית (קורטקס) שהוא צר יותר מהנורמה, שבא לידי ביטוי בייחוד בקרב אלו שטופלו בסטרואידים או אלו עם רמות גבוהות של פעילות דלקתית, כפי שנאמדה בבדיקות דם.

 

במחקר שני שבחן 85 ילדים – בהם חולי קרוהן וילדים שאינם מאובחנים עם מחלות מעי דלקתיות, נמצא כי חולי קרוהן היו בסיכון גבוה יותר לבעיות זיכרון, גם בתקופות הפוגה מהמחלה, ו-23.5% מתוכם אובחנו עם בעיות לימוד בבתי הספר, בהשוואה ל-8.1% מהאחרים, ו-45.9% מהם נזקקו לסיוע בשעות לימוד נוספות בהשוואה ל-2.7% מהאחרים.

 

מעבר לאלו, קשר בין חסרים תזונתיים לבין תפקוד קוגניטיבי לקוי כבר הוכחו בעבודות רבות להערכת מיומנויות מוחיות בקרב אנשים שמאובחנים בתת תזונה. כמו כן, הוכח כי תזונה בריאה עשויה לשפר את מצבם הקוגניטיבי של קשישים שחווים ירידה במיומנויות מוחיות עם העלייה בגיל.

 

 

Inflammatory Bowel Diseases, doi: 10.1097/MIB.0000000000000594