מנהלי קהילה
מובילי קהילה
כיצד מטפלים בקשיים קוגניטיביים?
בעקבות הכתבה "כשהמוח מתחמם" נשאלתי מה ניתן לעשות כאשר ישנן בעיות קוגניטיביות:
אז ראשית כדאי שאגיד שמי שחווה בעיות קוגניטיביות צריך לדווח על כך לנוירולוג המטפל בו מכיוון שזהו סימפטום של טרשת נפוצה השכיח בקרב כ- 50% מהטופלים. אז כדאי לבדוק האם ישנה פגיעה קוגניטיבית, באיזה תחום, ומה חומרתה, כדאי שהנוירולוג יפנה אתכם לבצע אבחון/ הערכה קוגניטיבית. בהתאם לתוצאות והקשיים שיעלו יוכלו הנוירולוג והפסיכולוג המאבחן לתת לכם מספר עצות והמלצות לשיפור:
1. ייתכן והנוירולוג יראה בפגיעה הקוגניטיבית החמרה של מהלך המחלה ובנוסף לאינדקציות אחרות יחליט להחליף את הטיפול בטרשת, וכחלק מעצירת התקדמות המחלה תהיה עצירה וייתכן גם שיפור ביכולות הקוגניטיביות.
2. ישנן תחומים קוגניטיביים שהנוירולוג יכול לטפל בהם באמצעים תרופתיים: לדוגמא, אדם עם טרשת נפוצה שנמצא עם הפרעות בקשב יכול לקבל מהנוירולוג שלו מרשם לריטאלין (או דומיו).
3. ייתכן ואחת המסקנות תהיה שישנם גורמים מתערבים המשפיעים על היכולות הקוגניטיביות שכדאי לטפל בהם: לדוגמא עייפות - באמצעות התרופה פרוביג'יל או המלצה לפעילות גופנית סדירה. או דיכאון שכדאי שיהיה מטופל ע"י טיפול תרופתי ופסיכותרפיה.
4. ההמלצה השכיחה היא: להתחיל בשיקום קוגניטיבי. שיקום קוגניטיבי מתנהל ע"י מרפאות בעיסוק או נוירפסיכולוגים ומטרתו לנצל את הפלסטיות של המוח, את יכולת השיקום העצמית שלו. בעזרת אימון נכון, הדרגתי ומדוייק של היכולות הפגועות, יכולות אלו משתפרות וכיום באמצעות הטכנולוגיות של אמצעי ההדמייה אנחנו יכולים לראות גם שיקום או גדילה של אותו אזור שאומן במוח. דבר שני במסגרת השיקום הקוגניטיבי, לומדים אסטרטגיות מפצות, כלומר כיצד למרות הפגיעה ביכולת אני מצליח להסתדר בעבודה ובחיי היום-יום עם כמה שפחות הפרעות. לדוגמא ניתן ללמוד אסטרטגיות קידוד ושליפה לשיפור הזיכרון, כמו גם שימוש באמצעי עזר כמו יומנים, ארגון ותזכורות.
* כמובן שיכול להיות גם שילוב בין כל השיטות שתוארו.
אשמח לשמוע דעות או דוגמאות אישיות....
קורין
שיקום קוגנטיבי - איך אפשר לעשות?. ועל מי עלי לפנות בנושא?.
פרופ'-איתן-אוריאל
חשוב לציין כי ירידה קוגנטיבית מהווה סיבוך מאוחר של המחלה והינה משנית לפגיעה הדיפוזית במוח , כך שסביר להניח כי טיפול מניעתי במחלה עשוי לעכב את ההדרדרות הקוגנטיבית. כמו כן חשוב לקחת בחשבון כי דכאון, תסמין שכיח מאוד בטרשת, עשוי לחקות יררדה קוגנטיבית (פסאודודמנציה) ולכן אבחון נכון עשוי לסייע מאוד בטיפול.
snow17
1. חוסר ריכוז עשוי להראות כמו הפרעה בזיכרון ..אך כיצד ניתן להבחין בין השניים?
2. ומתי חוסר ריכוז מוגדר כהפרעת קשב וריכוז? והאם יש לעשות בהכרח אבחון קשב וריכוז כדי לאבחן תופעה זו?
3. מה הנוירולוג יכול לאבחן בהקשר של הפרעות בקשב וריכוז אצל חולים בטרשת נפוצה?
(אני חווה תופעות של שיכחה, חוסר ריכוז, לעיתים שגיאות כתיב במילים שלא השתמשתי הרבה זמן, בעיקר ת ו ט , תלונות מחברות על שאני לא זוכרת דברים שקרו והייתי נוכחת בהם או שסיפרו לי עליהם).
4. החשש הזה לאבד ריכוז, גורם לי להימנע מנהיגה כבר שנתיים. חשוב לציין כי הנוירולוגית אמרה לי שלא צריכה להיות בעיה לנהוג. שאני יכולה לנהוג. ויש מצב שהכל בראש שלי. מה עושים עם הנהיגה? וכיצד אוכל לשפר את הישגי בלימודים?
5. בנוסף סובלת מעייפות ולוקחת פרוביג'יל אחד בכל יום. מה ניתן להסיק מהקשר בין עייפות, חוסר ריכוז, זיכרון והפרעת קשב וריכוז? הרי הפרעה כזו קיימת בכל כך הרבה רמות שונות שקשה לדעת בצורה אובייקטיבית אם אתה סובל ממנה.
תודה על ההתייחסות.
ערן ברקוביץ
שלום קורין ומישמיש
שיקום קוגניטיבי עובר ע"י מרפאות בעיסוק או נוירופסיכולוגים. את ההפנייה ניתן לקבל מהנוירולוג (בדיוק כמו שמקבלים הפנייה לפיזיותרפיה לדוגמא) או מהפסיכולוג שביצע את האבחון הקוגניטיבי (בהתאם לאבחון ישנם המלצות לשיקום). במרכזים הגדולים לטרשת נפוצה קיימים אנשי מקצוע ספציפיים שעוסקים בשיקום קוגניטיבי וכדאי להגיע אליהם. במידה ואתם רחוקים ממרכז כזה ניתן לגשת (או לקבל הפנייה) למרכזי השיקום השונים הפזורים בארץ (מהצפון עד הדרום). כדאי רק לוודא שלמטפל שלכם יש ניסיון עם מחלה כמו טרשת נפוצה כי יש לה מאפיינים ייחודים בתהליך השיקום הקוגניטיבי שכדאי להכיר ושונה מאוד מבעיות שכיחות יותר (כמו פגיעות ראש). אחד ההבדלים שחשוב להכיר ומאפיין את הטרשת זו הלביליות, שהיכולות (לפעמים) כל הזמן משתנות ולאו דווקא משתפרות בקו לינארי.
ולמישמיש:
1. באמת קשה לעיתים לאבחן בין השניים, לכן ישנם טסטיים ייעודים שבאים להבחין בין היכולות, זאת בנוסף לניסיון הפסיכולוג המאבחן.
2. הפרעת קשב, כמו כל יכולת קוגניטיבית אחרת מוגדרת כתקינה אם היא בטווח הנורמטיבי (כלומר קרובה לממוצע באוכלוסייה לפי גיל, מגדר ורמת השכלה) ישנו חשד ל-) MCI (milld cognitive impairment אם התוצאות רחוקות רק במעט מן הנורמה וליקוי או הפרעה מוגדרים כאשר המרחק בין תוצאות האבחון לנורמה הוא גדול ומשמעותי. כדי לאבחן הפרעה זו כדאי לעשות אבחון כי אז התוצאות ברורות מדוייקות וניתן להשתמש בהם להשוואה עתידית. מעבר לאבחון יש עוד מספר קריטריונים שבודקים בכדי שתתאפשר האבחנה של הפרעת קשב.
3. הנוירולוג יכול לשלוח אותך לאבחון קוגניטיבי ואז בעזרת הדיווח שלך, תוצאות ההדמיה והבדיקה הקלינית. לראות האם וכיצד ההפרעות שאת חשה קשורות לטרשת נפוצה. לא תמיד אפשר להגיע למסקנה חד משמעית (בשל מגוון סיבות).
4. חולי טרשת נפוצה נוהגים וטוב שכך! יש לחזור ולנהוג מוקדם ככל שאפשר, במידה וישנו קושי אחר כמו החרדה יש לעבוד על כך בטיפול פסיכולוגי.
5. את צודקת קשה להפריד ולבודד את כל ההשפעות שתיארת. וישנו ההיבט הנפשי שיכול להיות קשור גם כן. באמצעות הבדיקות ושיתוף הפעולה עם המטופל מנסים להגיע למירב הגורמים שמפריעים בחיי היום יום כדי לטפל בהם, וכך גם בהמשך, בעזרת עבודה משותפת מגיעים לטיפול הטוב ביותר.